Bølgerne går højt.
Fra : Bent Fleron

Dato : 28-05-03 10:11

Hej.
I dk.admin er der i øjeblikket 'stormvejr' p.g.a. TDC's nedlæggelse af
nogle binærgrupper, det kan være hvad det være vil og burde ikke få
nogen indflydelse på os slægtsforskere, - og dog. Det har nemlig betydet
at at den binærgruppe som vi bruger; nemlig dk.binaer.historie der havde
Poul Erik Jensen som forslagsstiller og som blev oprettet for halvandet
år siden nu bliver overdænget med bl. a. lydfiler så vi igen har samme
kaos som tidligere.
Det er ærgerligt, men det er skriften på væggen.

Hvordan kommer vi så videre ? Der er mange der allerede nu lægger indlæg
ind på egne hjemmesider og det må være vejen frem.

Der vil sandsynligvis stadig være enkelte der ikke ved, eller i det
mindste ikke tænker på at man ved oprettelse af en internetadgang også
får en gratis plads til hjemmesider på en server som regel med et
minimum på 10 MB. Fornylig var jeg inde på Kirsten's hjemmeside
www.varpelev.dk/Tydning og så hvor flot det egentlig kan gøres.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 28-05-03 22:25

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får en gratis plads til hjemmesider på en server som regel med et
> minimum på 10 MB. Fornylig var jeg inde på Kirsten's hjemmeside

Jeg har ikke fulgt indlæggene i den omtalt enyhedsgruppe, men da jeg skulle
til at synkronisere, oplevede jeg ca. 370 indlæg i dk.historie.binaer, og
selv med en 512KB ADSL forbindelse måtte jeg "slå den ihjel"!!

Jeg føler med de, som sidder med et 56K modem, og skal have alt det "bras"
hjem.

Jeg kunne IKKE bruge det til noget - det var mest en masse uforståelige
tegn.

Jeg er enig med dig i, at en af læsningerne kunne være egne hjemmesider,
hvortil der blev lavet henvisninger.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-05-03 22:36

Ole P. Bielefeldt wrote:

> [...]
> skulle til at synkronisere, oplevede jeg ca. 370 indlæg i
> dk.historie.binaer, og selv med en 512KB ADSL forbindelse måtte jeg

I øjeblikket kan man jo blokere for 'Jondrengen' som han kalder sig, som
egentlig blot provokerer, - tror jeg men jeg tror også det bliver
værre. Jeg kan forstå på Arne E, Poul Erik og muligvis Jeannie ligesom
jeg har adviseret TDC's abuseafdeling, men det er formentlig kun en
stakkels frist.

> Jeg er enig med dig i, at en af læsningerne kunne være egne
> hjemmesider, hvortil der blev lavet henvisninger.

Det bruges af rigtig mange og jeg synes det fungerer helt godt.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-05-03 22:39

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev Wed, 28 May 2003
23:25:02 +0200

>Jeg har ikke fulgt indlæggene i den omtalt enyhedsgruppe, men da jeg skulle
>til at synkronisere, oplevede jeg ca. 370 indlæg i dk.historie.binaer, og
>selv med en 512KB ADSL forbindelse måtte jeg "slå den ihjel"!!

Tja. I går var der een der fandt det hensigtsmæssigt at poste en hel cd
med John Mogensen incl. billeder af cover mv.

Jeg tror vi må se i øjnene at de binære gruppers dage er ved at være
talte. Og når man ser hvad der ellers postes i de binære grupper er det
såmænd også forståeligt nok at udbyderne gerne vil af med dem.

Bare synd at det også skal gå ud over dk.binaer.historie, som jo faktisk
har fungeret aldeles udmærket og hidtil uden de store problemer.

Men jeg synes nok at udbyderne er lidt dobbeltmoralske i det spil. Det
der er sket i de binære grupper er jo en helt logisk og foruseelig
konsekvens af at man sælger hurtige forbindelser med ubegrænset forbrug.
Ikke at jeg ønsker udvilkingen skruet tilbage, men jeg tror nu nok at
det var mere sundt om man betalte efter forbrug.

At vi har ubegrænset forbrug betyder jo netop ikke at vi har gratis
forbrug - det betyder bare at vi alle betaler ligemeget uanset forbrug.!

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-05-03 23:04

Arne Feldborg wrote:

> [...]
>
> Bare synd at det også skal gå ud over dk.binaer.historie,
>
> Men jeg synes nok at udbyderne er lidt dobbeltmoralske i det spil.

Hej Arne.
Jeg er meget enig i dine betragtninger, dog lige med en lille kommentar.
Det er ikke sådan at binærgrupperne forsvinder. De vil stadig være
der, - forvirret ?, så er det ganske forståeligt. Det er TDC der nu har
lukket for 28 binærgrupper, fortrinsvis i alt.* regiet men heraf 4 i
dk.* grupperne, men vi kan, som du selv er inde på, godt belave os på at
TDC er ved at udfase de binære grupper. De vil dog fortsat være der hos
de udbydere der fører alle binærgrupper herunder også dem der er blevet
lukket hos TDC. Eksempelvis vil Tele2 så vidt jeg er underrettet stadig
føre disse grupper.
Sunsite har jo ikke haft binærgrupper i adskillige år.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-05-03 23:24

On Wed, 28 May 2003 23:25:02 +0200, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Jeg føler med de, som sidder med et 56K modem, og skal have alt det "bras"
>hjem.

Jeg er ikke helt klar over, hvordan man læser nyhedsgrupper med
Outlook Express, men i Forte Agent er der mulighed for kun at hente
"hovederne" til de enkelte postings. Det kan sættes individuelt for de
enkelte nyhedsgrupper. Sådan bruger jeg den binære gruppe. Så skal man
bare mærke dem af, som man vil hente.

Men sådan man måske ikke gøre i Outlook Express?

Men ellers er det ganske rigtigt en god ide med at bruge den
hjemmesideplads, man alligevel har, men det er jo ikke alle, der har
sat sig ind i det.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 29-05-03 01:54

"Kirsten Bjorneboe" <kibj-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt klar over, hvordan man læser nyhedsgrupper med
> Outlook Express, men i Forte Agent er der mulighed for kun at hente
> "hovederne" til de enkelte postings.

Der er udmærkede muligheder i OE for at gøre det samme - men brugeren skal
sætte sig ind i hvordan denne teknik bruges, hvilket nok kan være vanskeligt
for nogle - men det lader sig gøre at hente netop de tråde man interesserer
sig specielt for - eller udelukke dem man ikke vil have.

De enkelte nyhedsgrupper kan hver for sig sættes op til kun at hente
brevhoveder eller hele meddelelser - og senere ved hjælp af filterteknik
udvælges efter brugerens behov.

F.eks. er jeg interesseret i at læse hvad andre mener om min
webhotel-udbyder og følger derfor dk.edb.internet.udbydere.webhotel - hvor
jeg først laver en meddelelsesregel[1]: "Anvend denne regel, når meddelelsen
er modtaget Hvor meddelelsen er på dk.edb.internet.udbydere.webhotel
nyhedsgruppe og Hvor emnelinjen indeholder 'udbyderen' Marker meddelelsen
som følges".

Derefter er der oprette en visningsregel[2]: "Hvor meddelelsen
følges/ignoreres vis/skjul" (hvis følges så vis).

Fra rullemenu:
[1] Funktioner/Meddelelsesregler - Nyheder...
[2] Vis/Aktuel visning/Tilpas aktuel visning...

Jo, det er ikke nemt at få til at fungere efter hensigten - men det lader
sig gøre

Ydeligere debat om dette emne tilhører et andet sted i
nyhedsgruppehierakiet, hvorfor der er sat Follow Up To
dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express, hvor debatindlæg derfor
automatisk vil lande.
--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 29-05-03 09:12

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 29-05-03 09:35

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse

Jeannie skrev bl.a.:

> [...]
dem,
> der ikke har noget andet sted at lægge de binære filer.

Det er en rigtig god ide.
Jeg har tidligere foreslået Lars Jørgen Helbo og Svend-Erik Christiansen, at
man oprettede
et binært forum i DIS-regi, og jeg mener, at de undersøger sagen pt.
Det ville være en fin service for os indtastere og korrekturlæsere at have
et centralt sted, hvor
bl.a. scanninger og fotos af tydningsproblemer kunne oploades.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-05-03 09:48

Poul F. Andersen wrote:
> "Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en
> meddelelse news:3ed5c0ca$0$7592$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det er en rigtig god ide.

Er I sikre på det er en god løsning ?
Vi taler ikke om folk der benytter givne retningslinier, tværtimod, vi
taler om mennesker der hæmningsløst vil bryde alle regler blot for at
komme af med deres skrammel.

Hvis der oprettes en binærgruppe i DIS-regi, hvad så med alle dem her på
usenet der ikke er medlem af DIS-Danmark ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 29-05-03 09:58

> Er I sikre på det er en god løsning ?
> Vi taler ikke om folk der benytter givne retningslinier, tværtimod, vi
> taler om mennesker der hæmningsløst vil bryde alle regler blot for at
> komme af med deres skrammel.

Nej det er korrekt, men problemet bliver helt sikkert større, hvis binære
grupper bliver lukket og der ikke er andre steder at komme af med diverse
binære filer. Lovligt eller ej.

> Hvis der oprettes en binærgruppe i DIS-regi, hvad så med alle dem her på
> usenet der ikke er medlem af DIS-Danmark ?

Man ikke være medlem af Dis-dk for at benytte Dis-dk´s forum.

Hilsen Jeannie

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-05-03 10:33

Jeannie Kristensen [4700] wrote:

> Nej det er korrekt, men problemet bliver helt sikkert større, hvis
> binære grupper bliver lukket og der ikke er andre steder at komme af
> med diverse binære filer. Lovligt eller ej.

Det har du ret i.

> Man ikke være medlem af Dis-dk for at benytte Dis-dk´s forum.

Det er også korrekt i hvert fald pt, men vi kan vist også hurtigt blive
enige om at DIS-Danmark ikke ønsker
at få overført anarkistiske forhold til egne rækker og derfor må skabe
nogle begrænsninger af den ene eller anden art for at undgå nedbrydning
af serverfaciliteter hvis man åbner op for binære filer.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-05-03 10:42

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Thu, 29 May 2003 10:48:17 +0200

[vedr. en evt. binær tjeneste hos DIS-Danmark]

>Er I sikre på det er en god løsning ?

jeg mener ideen, som udgangspunkt, er god nok. Det kunne sagtens
automatiseres, sådanne at folk faktisk selv kunne lægge deres billeder
op på siden, og sådanne at de automatisk blev fjernet efter en uges
forløb.

Men folk der ikke selv har hjemmeside har jo heller ikke altid en
fornemmelse for hvordan billeder skal behandles og komponereres for at
de egener sig til web brug.

>Vi taler ikke om folk der benytter givne retningslinier, tværtimod, vi
>taler om mennesker der hæmningsløst vil bryde alle regler blot for at
>komme af med deres skrammel.

Selv om det nok ville forekomme i mindre grad end i en egentlig binær
Usenetgruppe, så er jeg enig i at risikoen foreligger.

>Hvis der oprettes en binærgruppe i DIS-regi, hvad så med alle dem her på
>usenet der ikke er medlem af DIS-Danmark ?

For mig at se ville det kræve at en person påtog sig at checke
materialet, og evt. tilrette det lidt, inden det bliver tilgængeligt.

Det er næppe noget man med rimelighed kan forvente at DIS-Danmarks
bestyrelse kan påtage sig. Og uanset alle de gode viljer, så har alle vi
andre det vel sådan at enhver ny opgave vi påtager os nødvendigvis må
blive på bekostning af noget andet - og på længere sigt nemt kan blive
noget man er tilbøjelig til at udskyde.?

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 29-05-03 10:54

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse > >Hvis der
> [...]
> blive på bekostning af noget andet - og på længere sigt nemt kan blive
> noget man er tilbøjelig til at udskyde.?
I Sverige, lægger de selv op:
http://genealogi.aland.net/discus/messages/29510/35946.html?1041600906
Ovenstående link viser hvilke problemer der kan være med at lægge op.
I dette gik det fint:
http://genealogi.aland.net/discus/messages/29510/34543.html?1037631865

Hilsen Jeannie

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-05-03 11:51

Jeannie Kristensen [4700] wrote:

> I Sverige, lægger de selv op:
> http://genealogi.aland.net/discus/messages/29510/35946.html?1041600906
> Ovenstående link viser hvilke problemer der kan være med at lægge op.

Jeg mener man i Sverige har pålagt udbyderen et retsligt ansvar for
indlæg der strider mod forskellige ting jvf. nedennævnte notater. Man
kan derfor næppe bruge den svenske model i Danmark, men jeg er ikke
sikker

Citater fra ovennævnte link:
Notera också:
Allt innehåll i Anbytarforum skyddas av upphovsrättslagen och får inte
mångfaldigas eller spridas utan tillstånd från den person som skrivit
inlägget och från utgivaren Sveriges Släktforskarförbund. För att inga
missförstånd ska uppstå bör alltid skriftliga tillstånd inhämtas.
Sedvanlig citaträtt gäller däremot.
Om du upptäcker inlägg i Anbytarforum som kan utgöra brott mot de lagar
och bestämmelser som finns rörande uppvigling, hets mot folkgrupp,
barnpornografi eller olaga våldsskildringar ber vi dig omedelbart ta
kontakt med redaktionen (i första hand Anbytarvärden), se mejllänkar i
spalten till vänster, och även med Sveriges Släktforskarförbunds kansli,
telefon 08-695 08 90. Detsamma gäller om något inlägg i Anbytarforum kan
tänkas göra intrång på andras upphovsrätt eller över huvud taget kan
uppfattas som stötande eller kränkande.

Citater slut

--

Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-05-03 12:18

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Thu, 29 May 2003 12:50:48 +0200

> [...]
>indlæg der strider mod forskellige ting jvf. nedennævnte notater. Man
>kan derfor næppe bruge den svenske model i Danmark, men jeg er ikke

I Danmark har man gjort det at Anti Pirat Gruppen her henvendt sig til
TDC og gjort opmærksom på evt. ulovlige indlæg i de binære grupper.

APG har i den forbindelse forlangt at TDC sletter ulovlige indlæg
indenfor 48 timer.

Da TDC jo ikke kan sidde og vurdere hvert enkelt indlæg valgte man
simpelthen (for et par måneder siden) at begrænse 'levetiden' for *alle*
binære indlæg til <= 48 timer.

Og dermed burde det legale være på på plads. At man så nu alligvel
skrotter en lang række binære grupper skyldes helt andre hensyn.

Dermed ikke sagt at disse hensyn er mindreværdige. Men det er altså
hensyn der går på økonomi og båndbredde - ikke på legaliteten af
indlægene.

Jeg synes faktisk der er mere forbavsende at man kan tegne og betale for
et ADSL abb. på 512Kbit - som så uden videre bliver skåret ned til
256Kbit i Prime Time.!

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 29-05-03 12:02

> I dette gik det fint:
> http://genealogi.aland.net/discus/messages/29510/34543.html?1037631865

Jeg synes det er meget interessant at besøge ovennævnte side, som jeg ikke
kendte.
Den kunne sagtens være inspirationskilde til noget lignende i DK.
Jeg synes man skal starte med at fokusere på muligheder, og ikke eventuelle
problemer.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-05-03 13:10

Poul F. Andersen wrote:

> Den kunne sagtens være inspirationskilde til noget lignende i DK.
> Jeg synes man skal starte med at fokusere på muligheder, og ikke
> eventuelle problemer.

Jamen det har du da ret i og vi har gud ske lov mange visionære personer
her i gruppen. Jeg er også sikker på den svenske model vil være en
fremragende inspiration til en dansk ditto. Mine tanker gik da også mere
på at vi ikke kan sammenligne danske og svenske forhold. I enhver
planlægning er man dog nødt til at inddrage problemerne før man starter
en egentlig opbygning, ellers går det galt.

DIS-Danmark er i øvrigt godt på vej. Når jeg tænker på hvad DIS-Danmark
tilbød af muligheder for blot fem-seks år siden med de muligheder der er
i dag, så kan jeg godt forestille mig at man om et par år har nået det
svenske niveau. Den nuværende krise på det binære område vil sikkert
forstærke tendensen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-06-03 03:14

> [...]

> komme "af" med vores scannede tekster på Dis-dk, kunne det jo være en
> løsning for dem, der ikke har noget andet sted at lægge de binære

Inspireret af debatten satte jeg mig for at forsøge en løsning af
problemet - og spekulerede på om det lod sig gøre med Phorum, det kunne det:

http://www.genealog.dk/forum/list.php?f=4

Her kan man komme af med binær-filer der er under 200KB.
Forudsætningen for både for at skrive og læse i dette forum er dog at man
registrerer sig med navn og e-mail.

Det ville vel være udmærket om DiS gjorde noget tilsvarende - men jeg kan
godt forudse nogle kvaler merd redigering og moderering - hvilket så hermed
kan afklares..

Fra : Peter Weis

Dato : 11-06-03 09:09

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message
> [...]
samme
> kaos som tidligere.
> Det er ærgerligt, men det er skriften på væggen.

Se nu tiden lidt an. Ganske rigtigt kom der nogle lydfiler i løbet af
et par dage, men det er da stort set stoppet igen.

mvh
Peter

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-06-03 10:58

Peter Weis wrote:
> "Bent Fleron" wrote

> Se nu tiden lidt an. Ganske rigtigt kom der nogle lydfiler i løbet af
> et par dage, men det er da stort set stoppet igen.

Det har du for så vidt ret i, og i øjeblikket kører det da også
udmærket. Jeg tror dog at inden for en overskuelig fremtid, - måske et
par år, skal se os om efter alternative muligheder. Hvis DIS-Danmark kan
løfte opgaven i lighed med den svenske som foreslået af Jeannie ville
det være godt.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron