Irritationsmoment - skrifter i Mail
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-05-03 22:58

I min Mail (MacOS programmet I véd) får jeg nogle meddelelser hjem, som
ikke indeholder de 'naturlige' æ,ø og å ..... men i f.eks. Mozillas
maildel virker det fint.
Det er selvfølgelig ikke det helt alvorlige, men jeg abonnerer på en del
nyhedsbreve, og flere af de offentlige institutioner, som jeg er
abonnent hos, fik pludselig for flere måneder siden denne 'fikse idé'
uden at jeg havde ændret noget i Mail.app. Så inden de får høvl her fra
, skal jeg da lige vide, om jeg gør noget galt.

Det er måske noget med indstillinger i Mail ? Som jeg naturligvis
har kigget igennem, men jeg kan ikke finde den gyldne løsning. På trods
af at jeg gennem mange postings her har læst om ISO-latin-1 (eller andre
koder ...?), er jeg altså ret smalsporet, hvad skriftindstillinger
angår.

Så hvis nogen kan hjælpe mig af med det praktiske problem, at jeg først
skal hente mine mails i MosterZilla (min favoritbrowser), for derefter
at hente de samme i Mail, vil jeg blive glad. Altså lidt mere glad end
jeg er .... mac-brugere er da vist altid glade for deres maskiner og
tilhørende?
Nej, der var vist for selv-fed. Stryg den

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-03 05:25

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> af at jeg gennem mange postings her har læst om ISO-latin-1 (eller andre
> koder ...?), er jeg altså ret smalsporet, hvad skriftindstillinger

Kan du få æøå vist korrekt ved at vælge f.eks. ISO Latin 1 under Format/
Kodet tekst? I så fald er det fordi, der ikke er en header, der angiver
tegntabellen, i de pågældende e-mail. Måske har de skiftet software, da
problemet opstod. Din Mozilla går som standard ud fra, at der er anvendt
ISO latin 1, det gør din Mail ikke.
Desværre kan man ikke ændre standardtegntabellen i Mail. Hver
gang man åbner en e-mail med de problemer, skal man ind i Kodet tekst og
lave tegntabellen om. De gode nyheder er, at problemet er løst i nyeste
udgave af Mail, men den hænger vist desværre sammen med Mac OS X 10.2.
--
Henrik Münster
Esbjerg