pdf eller ...? Og hvordan?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-05-03 22:02

Hej og godaften allesammen!

Jeg har en lille tekst (6 sider) som skal smide på min side. Nu kunne jeg jo
sagtens bare smide teksten ind i en html-side, men ville det ikke være bedre
at lave den som en pdf? Og i givet fald - hvordan gør jeg det?

Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
linke til den? Altså så den åbner i brugerens word eller hvad han/hun nu
måtte have installeret?

Den skal kunne vises rimelig tjept - også for folk med 56 k!

mvh

ras

Fra : Ole Carlsen

Dato : 27-05-03 22:13

Brug evt. OpenOffice (www.openoffice.org), den kan gemme direkte i .PDF!!

--
Ole

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-05-03 22:22

> Brug evt. OpenOffice (www.openoffice.org), den kan gemme direkte i .PDF!!

- det ser helt sikkert interessant ud. Men jeg orker ikke lige at sidde og
vente på at hente 50mb for derefter at bokse med at forstå programmet ...
findes der ikke en enklere måde?

ras

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-05-03 22:33

Ole Carlsen <carlo@sol.dk> wrote in

> Brug evt. OpenOffice (www.openoffice.org), den kan gemme direkte
> i .PDF!!

Kan man få StarOffice til at lave samme trick ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Ole Carlsen

Dato : 28-05-03 20:58

Henrik Stidsen wrote:

> Kan man få StarOffice til at lave samme trick ?

Ja men det skal være version 6.X muligvis 6.1Beta

--
Ole

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-03 21:09

> Ja men det skal være version 6.X muligvis 6.1Beta

Jeg har 6.0...

Fra : Ole Carlsen

Dato : 28-05-03 21:21

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg har 6.0...

Har du i din "function bar" (den øverste ikon linie, lige under dine
menuer) et ikon udført som et tekstdokument hvorpå der står PDF? Hvis ja
skal du blot trykke på den, hvis nej så prøv at se egenskaber på
"function baren" og se om den er 'slukket' der. Hvis den ikke findes
skal du åbenbart have 6.1Beta eller evt. OpenOffice i stedet for.

--
Ole

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-03 21:54

> [...]
> egenskaber på "function baren" og se om den er 'slukket' der.
> Hvis den ikke findes skal du åbenbart have 6.1Beta eller evt.

Har ikke det ikon - gider ikke lige skifte til OpenOffice, kan man
opdatere til StarOffice 6.1 uden at få licensbøvl ?

Fra : Ole Carlsen

Dato : 28-05-03 22:41

Henrik Stidsen wrote:
> Har ikke det ikon - gider ikke lige skifte til OpenOffice, kan man
> opdatere til StarOffice 6.1 uden at få licensbøvl ?

Der må jeg melde blank, jeg har ikke kunnet finde et sted at downloade
6.1Beta. Desværre

--
Ole

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-05-03 22:22

Se inline.

On Tue, 27 May 2003 23:02:25 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har en lille tekst (6 sider) som skal smide på min side. Nu kunne jeg jo
>sagtens bare smide teksten ind i en html-side, men ville det ikke være bedre
>at lave den som en pdf? Og i givet fald - hvordan gør jeg det?

Hvorfor? Hvad håber du at opnå med det?
Angående hvordan, så køb Adobe Acrobat og lav din PDF.

>Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
>linke til den? Altså så den åbner i brugerens word eller hvad han/hun nu
>måtte have installeret?

Ja, bare link til den.

>Den skal kunne vises rimelig tjept - også for folk med 56 k!

Så er HTML den rigtige vej at gå.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-05-03 22:45

> Ja, bare link til den.

- ok, jeg uploader altså bare en wordfil (eller endnu bedre en wordpad?) og
linker til den ... hvad hedder sådan en fil egentlig? tekst.???
Og skal den så downloades først? Og hvad med dem, der ikke har word. Vil den
så bare åbne i standard-programmet?

> Så er HTML den rigtige vej at gå.

- det kan være det ender med det ...

ras

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-05-03 22:52

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> - ok, jeg uploader altså bare en wordfil (eller endnu bedre en wordpad?) og
> linker til den ... hvad hedder sådan en fil egentlig? tekst.???

Typisk har den endelsen .doc. Sørg for at din webserver sender den med
typen application/ms-word (eller sådan noget).

Hvis det er *ren* tekst, så kan du også gemme filen som en tekst-fil
(typisk endelse .txt). Så kan du nok også lige så godt smide et
par HTML-tags efter den for udseendets skyld.

> Og skal den så downloades først?

Afgjort. Ellers er det meget svært at vise den på skærmen.

> Og hvad med dem, der ikke har word. Vil den så bare åbne i
> standard-programmet?

Jeg er bange for at der ikke er et standard-program.

Hvis folk ikke har word (eller evt. wordpad) eller et andet program
der er associeret til filer med endelsen .doc eller typen
application/ms-word, så kan de ikke se filen.

/L

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 08:26

rasmus carlsen wrote:
> Og hvad med dem, der ikke har word. Vil den
> så bare åbne i standard-programmet?

Hvis man ikke har word installeret er der ikke noget standardprogram.
Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at inst. word (det er simpelthen for ringe, og
dyrt), så jeg har ikke et standardprogram til wordfiler.

Nej brug HTML, PS eller PDF, så er der gode chancer for at alle kan læse dokumentet,

--
/kenne
Microsoft is not the answer.

Fra : Susanne Petersen

Dato : 28-05-03 09:03

> Hvis man ikke har word installeret er der ikke noget standardprogram.

Der findes faktisk en gratis 'Word Reader' (f.eks.
http://office.microsoft.com/downloads/2000/wd97vwr32.aspx ) - men jeg vil da
også stemme for HTML hvis det kun er 6 sider, og ellers PDF, de fleste har
vel trods alt Acrobat Reader

SP

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 10:07

Susanne Petersen wrote:

> Der findes faktisk en gratis 'Word Reader' (f.eks.
> http://office.microsoft.com/downloads/2000/wd97vwr32.aspx ) - men jeg vil da

Yes, men virker den på Linux?

Fra : Susanne Petersen

Dato : 28-05-03 10:23

> Yes, men virker den på Linux?

Jeg synes selv du skulle undersøge om der findes en Word Reader til Linux,
som det fremgår af den del af mit indlæg som du hakkede af, så stemmer jeg
for enten HTML eller PDF - hvis man vil gøre det rigtigt godt kunne man jo
give de besøgende begge muligheder ved dels at indsætte teksten som HTML, og
så bringe en link til en PDF for de besøgende som gerne vil downloade og
printe rapporten.

SP

PS For dem som ønsker at udelukke Windowsbrugere findes der sikkert nok et
sjældent format som kan bruges til det...

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 11:21

Susanne Petersen wrote:
> Jeg synes selv du skulle undersøge om der findes en Word Reader til Linux,

Behøves ikke, jeg klarer mig fint uden.
Det er sjældent jeg har brug for viden der står i en word dokument, og skulle
det ske bruger jeg Google's view as HTML funktion.

> som det fremgår af den del af mit indlæg som du hakkede af, så stemmer jeg
> for enten HTML eller PDF

Der er vi enige.

> [...]
> så bringe en link til en PDF for de besøgende som gerne vil downloade og

Enig.

> PS For dem som ønsker at udelukke Windowsbrugere findes der sikkert nok et
> sjældent format som kan bruges til det...

Mon der findes nogle af dem?
Man kan sige at de skyder sig selv i foden ved at gøre det, da 90-95% af
computerbrugerne benytter windows.

--
/kenne
Backup not found.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-05-03 09:53

On Wed, 28 May 2003 09:25:53 +0200, Kenneth Kristensen
<kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> wrote:

>Hvis man ikke har word installeret er der ikke noget standardprogram.

Det bestemmer brugeren selv. De fleste tekstprogrammer kan læse
word-filer. De skal så bare associeres med *.doc for at blive
standardprogrammer.

>Nej brug HTML, PS eller PDF, så er der gode chancer for at alle kan læse dokumentet,

Enig i html eller pdf. Eller til nød rtf. doc er ikke noget velegnet
format til udveksling af filer over nettet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-05-03 09:00

Kenneth Kristensen skrev:

> Hvis man ikke har word installeret er der ikke noget
> standardprogram. Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at inst.
> word (det er simpelthen for ringe, og dyrt), så jeg har ikke
> et standardprogram til wordfiler.

Så vidt jeg husker findes der er gratis Word-læser (formentlig kun
til windowsplatformen, men alligevel).

> Nej brug HTML, PS eller PDF, så er der gode chancer for at
> alle kan læse dokumentet,

HTML og PDF kan jeg forstå - men PS er ikke et let tilgængeligt
filformat. Jeg ved godt at unix/linux-maskiner har ps-visere i en
standardinstallation - men windowsfolket har ikke, og det er nu
engang dem der er flest af.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 10:06

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Så vidt jeg husker findes der er gratis Word-læser (formentlig kun
> til windowsplatformen, men alligevel).

Det kan jeg så ligesom ikke rigtig bruge til noget, da jeg er Linuxbruger.

> HTML og PDF kan jeg forstå - men PS er ikke et let tilgængeligt
> filformat. Jeg ved godt at unix/linux-maskiner har ps-visere i en
> standardinstallation

PS har den fordel at den kan pipes direkte til printeren.

> - men windowsfolket har ikke, og det er nu
> engang dem der er flest af.

Nej, men hvad er der i en windows standard inst. ?
Ja, rigtigt -- ingenting
Alt skal inst. bagefter, og om man så skal inst. Ghostview også, er vel ikke et
problem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-05-03 10:23

Kenneth Kristensen skrev:

> PS har den fordel at den kan pipes direkte til printeren.

Forudsat at man har en ps-printer - og ved hvordan det gøres.

> Nej, men hvad er der i en windows standard inst. ?

Man skal ikke have installeret ret mange windowsprogrammer før
Acrobat Reader får lagt sig ind. Herefter er det meget let at læse
og udskrive pdf-filer.

> Alt skal inst. bagefter, og om man så skal inst. Ghostview
> også, er vel ikke et problem.

Sidst jeg kigge på Ghostview på windowsplatformen var det et ret
primitivt program - ikke nær så begyndervenligt som Acrobat Reader.
Det fungerede heller ikke som plug-in til mine browsere. Men selv
om Ghostview så skulle være et lige så godt program som Acrobat
Reader ændrer det ikke ved at PDF-formatet er de facto-standarden
for dokumenter til tryk i dag.

Man kan lægge en PDF-fil ud på en hjemmeside uden at forklare noget
specielt om hvordan den skal læses (et link til en downloadside er
dog stadig høfligt). Hvis du prøver det samme med en PS-fil vil du
afskære en stor del af brugerne fra filen - simpelthen fordi de
opgiver at finde ud af hvordan den skal læses.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 11:16

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Sidst jeg kigge på Ghostview på windowsplatformen var det et ret
> primitivt program - ikke nær så begyndervenligt som Acrobat Reader.

Mon ikke det stadig er det (jeg har ikke brugt det siden 1999).

> [...]
> om Ghostview så skulle være et lige så godt program som Acrobat
> Reader ændrer det ikke ved at PDF-formatet er de facto-standarden

Det er vi enige om

> [...]
> afskære en stor del af brugerne fra filen - simpelthen fordi de
> opgiver at finde ud af hvordan den skal læses.

Det er korrekt og jeg argumenterer heller ikke for at man skal bruge PS filer
frem for PDF filer. Man må blot konstatere at videnskabelige artikler for det
meste er i PS format. Det skyldes jo nok at de fleste forskere og lign. på
universiteterne benytter *nix i en eller anden form.

--
/kenne
Backup not found.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-05-03 15:44

Kenneth Kristensen <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> posting:

>frem for PDF filer. Man må blot konstatere at videnskabelige artikler for det
>meste er i PS format. Det skyldes jo nok at de fleste forskere og lign. på

For dem jeg har stødt på i artikelsamlinger, har der nu godt nok for
det meste været en PDF-version (også).

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-05-03 11:31

Kenneth Kristensen skrev:

> Man må blot konstatere at videnskabelige artikler for det
> meste er i PS format. Det skyldes jo nok at de fleste forskere
> og lign. på universiteterne benytter *nix i en eller anden
> form.

Hvis vi holder os til naturvidenskab har du sikkert ret. Jeg tror
ikke det holder for videnskabelige artikler generelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 17:46

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis vi holder os til naturvidenskab har du sikkert ret. Jeg tror
> ikke det holder for videnskabelige artikler generelt.

Ja, det skulle måske have været tilføjet.

--
/kenne
- Fornærm aldrig 7 personer, hvis du kun har en seksløber -

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-03 22:39

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg har en lille tekst (6 sider) som skal smide på min side. Nu kunne jeg jo
>sagtens bare smide teksten ind i en html-side, men ville det ikke være bedre
>at lave den som en pdf?

Nej, ikke hvis formålet er at man skal kunne læse teksten. Alle
har en browser. Ikke alle kan læse PDF.

>Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
>linke til den?

Gentag ovenstående med Wordfiler.

>Den skal kunne vises rimelig tjept - også for folk med 56 k!

Simpel HTML er fint til det.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-05-03 23:16

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> posting:

>Nej, ikke hvis formålet er at man skal kunne læse teksten. Alle
>har en browser. Ikke alle kan læse PDF.

Min opfattelse er ellers, at PDF mere eller mindre er standard til
at udgive dokumenter eletronisk.

>Simpel HTML er fint til det.

Eks: 40 kB rentekst (inkl. formatering) --> ~130 kB PDF.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-03 23:31

Christian Bohr-Halling skrev:

>Min opfattelse er ellers, at PDF mere eller mindre er standard til
>at udgive dokumenter eletronisk.

Ja, det er en jammer. Med version 5 er Akrobat Oh! blevet næsten
lige så nem at bruge som et gammelt DOS-program.

Jeg elsker at bruge få programmer hvis kommandoer jeg har i
fingrene. Det gælder bl.a. min browser.

Hvis derimod den grafiske opsætning af teksten er væsentlig, så
er jeg helt med på at PDF er standarden. Jeg har da også bøjet
mig inden for det sidste halve år og installeret kolbøttemageren
[1] på mit system.

>Eks: 40 kB rentekst (inkl. formatering) --> ~130 kB PDF.

Det er ikke så galt. HTML giver også noget overhead.

[1] Den første version af Acrobat Reader gav mig en intens afsky
for programmet som jeg aldrig vil glemme. Jeg har ikke oplevet
magen til latterlig styring, og jeg opgav helt at læse en bog som
jeg havde hentet, og som jeg faktisk var ret forhippet på at få
læst.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 28-05-03 15:13

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> posting:

>Ja, det er en jammer. Med version 5 er Akrobat Oh! blevet næsten

Acrobat er ikke lig PDF. Andre programmer kan fremvise PDF.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 21:21

Christian Bohr-Halling skrev:

>Acrobat er ikke lig PDF. Andre programmer kan fremvise PDF.

Kan du anbefale nogen?

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-05-03 01:32

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> posting:

>Kan du anbefale nogen?

Ikke direkte. Jeg har det fint med Acrobat Reader, men ellers bruger
jeg også GSview, da denne -- modsat Acrobat Reader -- kan finde ud
af at have en pdf-fil åben, mens man ændrer i den fra andet sted.

Jeg har vist også set et par Linux-brugere anvende Xpdf.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-05-03 09:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan du anbefale nogen?

Ja, Xpdf, KGhostview og vist nok også GGV, men Acrobat Reader er den bedste (i
hvert fald ud af dem jeg har prøvet)

--
/kenne
There are only 10 kinds of people in this world;

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 08:22

Bertel Lund Hansen wrote:
> Gentag ovenstående med Wordfiler.

Nej, word er _ikke_ løsningen.
Det er ikke alle der kan læse word-filer.

> Simpel HTML er fint til det.

Det er i hvert fald en bedre løsning end at bruge word-filer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-03 09:00

Kenneth Kristensen skrev:

>Nej, word er _ikke_ løsningen.
>Det er ikke alle der kan læse word-filer.

Okay, vi laver lige øvelsen (gentagelsen):

   Alle har en browser. Ikke alle kan læse Wordfiler.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-05-03 22:38

rasmus carlsen skrev:

> Jeg har en lille tekst (6 sider) som skal smide på min side.
> Nu kunne jeg jo sagtens bare smide teksten ind i en html-side,
> men ville det ikke være bedre at lave den som en pdf?

Hvad er formålet med teksten? Er den beregnet til at blive skrevet
ud, eller er den primært til at læse på skærmen.

PDF er HTML overlegen når det gælder dokumenter på print. Hvis du
fx bruger en fast sidestørrelse, har top- eller bundtekst etc. - så
er PDF det rigtige valg.

Hvis teksten er en del af en hjemmeside bør den til gengæld _ikke_
være i PDF-format. HTML tilpasser sig bedre forskellige
browserstørrelser og giver også langt bedre mulighed for navigation
til og fra andre websider.

> Og i givet fald - hvordan gør jeg det?

Finder et program der kan skrive pdf-filer. Der er mange af dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 28-05-03 09:38

> Hvad er formålet med teksten? Er den beregnet til at blive skrevet
> ud, eller er den primært til at læse på skærmen.

- tjae den skal læses! Problemet er, at det er en slags lille rapport, som
vel skal printes ud for at kunne læses. Ingen læser 6 sider på skærmen ...
og skald den være til skærmlæsning er jeg jo nødt til at tilpasse teksten
til skærm i stedet for til print ... og det vil jeg helst være fri for ...
Måske skal den bare åbne i et pop-up vindue klr til print uden sidens øvrige
navigation mv.

ras

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-05-03 21:21

rasmus carlsen <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

> rapport, som vel skal printes ud for at kunne læses. Ingen læser 6
> sider på skærmen

Jeg læser ofte mange sider på skærmen.

> nødt til at tilpasse teksten til skærm i stedet for til print

Det kan gøres begge dele på en gang hvis ud undlader at give siden
en fast bredde - så skulle den gerne tilpasse sig både skærm om
printer.

> pop-up vindue klr til print

Et popupvindue er helt unødvendigt, bare for at udskrive en side.

> uden sidens øvrige navigation mv.

Det kan du slå fra i gerningsøjeblikket:

<link href="normal.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<link href="print.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="print">

.... hvor du så giver

..menu{
display:none;
}

til de elementer der ikke skal udskrives.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-05-03 22:47

> [...]

> sagtens bare smide teksten ind i en html-side, men ville det ikke være bedre

kDet kommer helt an på hvilke krav du stiller. Der er intet der er mere
portabelt end HTML (i hvert fald ikke når man alligevel linker til det
fra en web-side). PDF er større og tungere, så det er kun interessant hvis
det er vigtigt for dig at bestemme udseendet 100% og det alligevel skal
printes (PDF er dårligt til skærm men godt til papir).

> Og i givet fald - hvordan gør jeg det?

Jeg plejede at bruge Ghost Word
<URL:http://www.et.dtu.dk/software/ghostword/>
Den kræver også at man downloader ghostscript.

> Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
> linke til den? Altså så den åbner i brugerens word eller hvad han/hun nu
> måtte have installeret?

Bare link til den. Hvis brugeren har Word eller et andet program sat op
til at acceptere .doc-filer og browseren forstår at kalde det, så skulle
det være nok at klikke på linket. Ellers kan folk godt finde ud af at gemme
det og klikke selv.

> Den skal kunne vises rimelig tjept - også for folk med 56 k!

Rimeligt tjept er rimeligt upræcist :) Det afhænger af hvor stor filen er.
HTML er klart den mindste (selv hvis det er "HTML" genereret af Word).

/L

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-03 07:41

rasmus carlsen wrote:

> Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
> linke til den? Altså så den åbner i brugerens word eller hvad han/hun nu
> måtte have installeret?

Hvad nu hvis brugeren ikke har word installeret?
Jeg vil bestemt foreslå enten HTML eller PDF.

Fra : Dino

Dato : 28-05-03 09:01

Den 27-5 2003 skrev rasmus carlsen i dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> jeg jo sagtens bare smide teksten ind i en html-side, men ville det
> ikke være bedre at lave den som en pdf? Og i givet fald - hvordan gør

Henter PDFCreator på SourceForge
<http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/>

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-05-03 09:18

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ed3d18b$0$76162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller anden måde
> linke til den? Altså så den åbner i brugerens word eller hvad han/hun nu

Jeg anvender GhostWord, der ved installering vises som en ikon
i Word. Det fungerer meget fint. Både billeder og tekst kommer
fint med i den færdige udgave.

Per A. Hansen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-05-03 00:19

rasmus carlsen wrote:
> Jeg har en lille tekst (6 sider) som skal smide på min side.
> Nu kunne jeg jo sagtens bare smide teksten ind i en html-
>side, men ville det ikke være bedre at lave den som en pdf?

Ikke efter min mening, HTML kan læses af alle browsere
uden ekstra programmer, det kan .PDF ikke.

> Eller kan jeg blot sætte den fint op i word og så på en eller
> anden måde linke til den? Altså så den åbner i brugerens
> word eller hvad han/hun nu måtte have installeret?

Samme svar som før.

> Den skal kunne vises rimelig tjept - også for folk med 56 k!

HTML er klart hurtigst.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.