dårlig mave
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 27-05-03 21:26

Godaften

Jeg har været inde på at Nicki sommetider har dårlig mave, og vi ved
egentlig også hvad vi skal gøre når han har det, nemlig skånekost, men nu
har jeg et andet spørgsmål ang dårlig mave.

Som regle har han almindelig mave første gang han laver, men laver han mere
end den ene gang på vores tur, bliver det tyndere og tyndere, tilsidst
sidder han bare uden at der komme mere ud, er der andre der kender til
dette?

Mang e hilsner fra

Bolette

PS det er sørme dejligt at læse om alle de Dansk/Svensk gårdhunde der
pludselig bliver omtalt her i gruppen, det er jo ikke fordi der åbenbart er
så mange her i gruppen der han gårdhunde *G*. ( læser selvfølgelig også med
STOR interesse om alle andre racer der bliver omtalt *SS* )

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-03 21:54

On Tue, 27 May 2003 22:26:09 +0200, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrotd:

> [...]
>end den ene gang på vores tur, bliver det tyndere og tyndere, tilsidst
>sidder han bare uden at der komme mere ud, er der andre der kender til

,,,,,det er meget normalt at hvis man går langt med hunden eller den
løber meget, så bliver maven rystet rundt og afføringen bliver
tynd/flydende.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 27-05-03 22:01

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> STOR interesse om alle andre racer der bliver omtalt *SS* )

Hej Bolette.

Det samme sker med Cujo. Der ligger de fineste klatter i haven, men så snart
vi går tur, bliver det tyndt.
Det er meget muligt at forklaringen er, som Punish siger, men jeg tror
ihvertfald, at det er meget normalt.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Georg

Dato : 27-05-03 22:37

Forleden væltede Sofus Labrador en bakke æg på gulvet, og kort efter lå kun
skallerne tilbage. Om eftermiddagen, sad han så ude på græsplænen. Det var
meget tyndt, det der kom ud, og han pruttede hele aftenen og fyldte stuen
med dunsten af rådne æg. Men han er en dejlig hund...

Fra : Pia J

Dato : 28-05-03 08:20

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]
> end den ene gang på vores tur, bliver det tyndere og tyndere, tilsidst
> sidder han bare uden at der komme mere ud, er der andre der kender til

Ja, det lyder rimelig bekendt. Tror det er normalt, har da observeret det
ved flere hunde jeg har luftet. Når Max har været ude at bade, så skal han
desuden 3 gange ekstra! Ved jeg så ikke lige hvorfor, kulde måske?

:Pia

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-05-03 10:58

> [...]
med
> STOR interesse om alle andre racer der bliver omtalt *SS* )

Hej Bolette

Det egentlige lægelige udtryk kender jeg ikke, men jeg kalder det anstrengt
mave. Det opstår ved en lidt overanstrengt mavemuskulatur, og virker
nogenlunde således. Den første gang, hvor du siger maven er normal, det er
den for så vidt også, men hunden føler ikke den er færdig. Du har sikkert
også prøvet det selv, du er egentligt færdig, men føler stadig bagdøren står
åben. Det har ikke nogle alvorlige gener, men føles alligevel ubehageligt.
Så derfor gør man alt hvad man kan gøre, for at skulle på potten igen, altså
man presser noget frem, som egentligt først skulle ud om 3 - 5 timer, derfor
er det lidt blødt, når dette så gentager sig, så bliver det endnu tyndere,
for det skulle egentligt først ud dagen efter. Til sidst kan den ikke presse
noget frem, og derfor sidder den og trykker, og der kommer intet, men det er
til gengæld ganske anstrengende for hunden, eller for den sags skyld en
selv, hvis man selv har prøvet det. Hvis det ikke stopper her, kan det
ligefrem udvikle sig til kramper, hvor maven selv presser, og her bliver
virkeligt presset. Der kan faktisk nemt blive presset så voldsomt, at den /
man presser sig til en brok, så selvom situationen ikke ligefrem er truende,
så næste gang du er ved dyrlægen, så hør om hvad der kan gøres for at
forebygge det. Men brug det kun som en mulighed, for end ikke engang vore
egne læger ved hvad man skal stille op med det.

M.V.H.....Benny..