Opslag på LAK?
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-05-03 21:05

Jeg kunne mægtigt godt tænke mig at vide, hvad
der står ved vielsen mellem Anine Christensen
og J.P. Jochumsen d. 19.11. 1916 i St. Andreas kirke,
København. Det skulle efter sigende være sogn nr. 9
i LAK's register.
Er der en venlig person, som vil skrive oplysningerne
til mig, hvis I alligevel skal derind?

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 03-06-03 13:26

"Bodil Grove Christensen" skrev:

> Jeg kunne mægtigt godt tænke mig at vide, hvad
> der står ved vielsen mellem Anine Christensen
> og J.P. Jochumsen d. 19.11. 1916 i St. Andreas kirke,
> København.

Denne er lidt speciel:

Skt. Andreas Pastorat
Kontraministerialbog for Skt. Andreas Sogn 1915-1920
Ægteviede
------
229
------
Fraskilt, Detailhandler, John Peter Jochumsen,
Rolighedsvej 17 St.
(f. 25/8-65, Husum, Brønshøj Sogn)
+ Gårdejer Søren Jochumsen
+ Hustr Bodil f. Petersen
(Frsk. Hustr. Marie Caroline f. Sørensen;
Skilsmbev. m. Till. Kun for ham til nyt Ægt.
af 10/10-16)
------
Pigen Anine Christensen, H.C. Andersensg. 9 Kj.
(f. 31/1-75, Thisted)
+ Snedker Christen Nielsen
+ Hustr. Sidsel Marie f. Christensen
--------
Forlovere:
N. C. Christensen, Skomagerm.
H.C. Andersensg. 9.
G.F. Gram, DetailHdlr. ibid
------------
Tillysning:
Vielsesbrev af 28/10-1916
-----------
Vielse 1916 November 19
----------
Viet af Pastor Steen i Skriftestolsværelset.
----

Jeg formoder, det kunne have interesse at
kende årsagen til, at det kun var manden
der fik tilladelse til at gifte sig igen.

I andre sager jeg i tidens løb har slået op, har
skilsmisse hørt under Justitsministeriet og
dermed Rigsarkivet, men på LAK fik jeg at vide,
det skulle høre under Københavns Amt, fordi
manden havde bopæl på Frederiksberg.

Jeg fik derfor hentet register og protokol
frem for Kbh. Amt. for 1916 - men bevillingen
var ikke at finde deri.

mvh
Arne

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 03-06-03 14:05

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manden havde bopæl på Frederiksberg.
>
> Jeg fik derfor hentet register og protokol
> frem for Kbh. Amt. for 1916 - men bevillingen

For et stykke tid siden skulle jeg bruge en skilsmissesag fra Viborg amt fra
1862. Den fandt jeg på RA i Justitsministeriets Blanketregnskab. I dette
regnskab var der optegnelser fra alle landets amter, også København. Selve
sagen lå på fjernarkiv, men det var så bare at bestille den.

Venlig hilsen Ulla

Fra : aafe

Dato : 03-06-03 16:34

"Ulla Pedersen" skrev:

> [...]
> regnskab var der optegnelser fra alle landets amter, også København. Selve
> sagen lå på fjernarkiv, men det var så bare at bestille den.

Ja, det passer fint med min erfaring fra tidligere.

I Albert Fabritius og Harald Hatts Håndbog i
Slægtsforskning - 3. udgave - 1982 nævnes
kun blanketregnskaber 1800-1847, men på
dette link:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/justitsm/05-M04-1kt-bla.htm

er yderårene 1848-1947.