MS Windows
briani 27239
Windows vil køre Scandisk for tit ?
Fra : Per

Dato : 27-05-03 20:38

Hej

Jeg har lige bygget min PC om, fra en Celeron 400
til en AMD XP2400+ og jeg har installeret Windows 98
helt fra bunden på den. ( Har ikke råd til en ny Windows
version foreløbig )

Nå, men selvom maskinen bare kører rigtig godt, så
er der et lille problem. Selvom den lukker ned uden
problemer, så vil den tit køre Scandisk næste gang
jeg tænder for den. Hvad kan det skyldes og er
der noget jeg kan gøre ved det ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Per

Fra : Madsen

Dato : 27-05-03 21:33

Per skrev:

> [...]
> problemer, så vil den tit køre Scandisk næste gang
> jeg tænder for den. Hvad kan det skyldes og er

Et eller andet får måske Win98 til at tro at den ikke er blevet
lukket ordentligt ned når du lukker den. Det vil få den til at køre
en scandisk ved næste opstart. Muligvis når du ikke at se hvad der
går galt inden den lukker. Nu skriver du godt nok Win98, men er du
sikker på at det ikke er Win98SE? SE'eren har nemlig et nedluknings-
problem som i de fleste tilfælde kan rettes med en patch.

<http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/Win98SE/Default.asp>

Madsen.

Fra : Per

Dato : 27-05-03 21:44

On Tue, 27 May 2003 22:32:58 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Et eller andet får måske Win98 til at tro at den ikke er blevet
>lukket ordentligt ned når du lukker den. Det vil få den til at køre
>en scandisk ved næste opstart.

Ja, det er også mit gæt. Måske det går lidt for hurtigt, så der er
noget som Windows ikke når at skrive til harddisken.

>Muligvis når du ikke at se hvad der går galt inden den lukker.

Det tror jeg nu ikke. Den lukker ned helt normalt og slukker
som den skal. Der er hverken fejl meddelelser eller BSOD
skærme.

> Nu skriver du godt nok Win98, men er du
>sikker på at det ikke er Win98SE? SE'eren har nemlig et nedluknings-
>problem som i de fleste tilfælde kan rettes med en patch.

Ja, jeg er helt sikker. Jeg har ikke Windows 98 SE. Det er den
"gamle" Windows 98 jeg bruger.

mvh Per

Fra : Madsen

Dato : 27-05-03 21:54

Per skrev:

> Det tror jeg nu ikke. Den lukker ned helt normalt og slukker
> som den skal. Der er hverken fejl meddelelser eller BSOD
> skærme.

Derfor kan der godt være et program som ikke når at få tømt cachen
til disk, eller noget i den stil, og som så får Windows til at gå i
spunk ved næste genstart.

Det kunne være denne her: <http://support.microsoft.com/?kbid=273017>
- men som jeg ser det så gælder det tilsyneladende kun for Win98SE
og Win9ME. Den første udgave af Win98 må bare også lide under det
skulle man tro.

Har du tjekket efter opdateringer på Windows Update?

Madsen.

Fra : Per

Dato : 27-05-03 22:02

On Tue, 27 May 2003 22:54:28 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Derfor kan der godt være et program som ikke når at få tømt cachen
>til disk, eller noget i den stil, og som så får Windows til at gå i
>spunk ved næste genstart.

Det lyder meget sansynligt.

>Det kunne være denne her: <http://support.microsoft.com/?kbid=273017>
>- men som jeg ser det så gælder det tilsyneladende kun for Win98SE
>og Win9ME.

Ja, jeg har set den pågældende artikel. Måske man skulle
prøve alligevel. Det kan jo være det virker og skulle det
gå helt galt, så er det kun et par dage siden jeg lagde
Windows ind, så det er ikke det store tab at skulle starte
forfra.

På em anden website blev det foreslået at man "disabled
fast shutdown" i msconfig>advanced så det vil jeg nok
lige prøve først. Det er jo kun et enkelt flueben der skal
sættes.

>Har du tjekket efter opdateringer på Windows Update?

Ikke endnu, men det er nok næste punkt på
dagsordenen, hvis ikke det andet hjælper.

Takker

mvh Per

Fra : Madsen

Dato : 27-05-03 22:09

Per skrev:

> Ikke endnu, men det er nok næste punkt på
> dagsordenen, hvis ikke det andet hjælper.

Det skulle ikke undre mig hvis der på Windows Update er et fix som
retter nedlukningsproblemer ved hurtige IDE-diske, eller noget i den
stil.

Madsen.