Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af diasfilm (størst exponeringsspille~
Fra : Peter Andersen

Dato : 27-05-03 19:49

Jeg har tænkt mig at prøve at bruge diasfilm til fotografering af et
brudepar her i juni måned.
Men jeg er lidt bange for at exponeringsspillerummet er for lille så bare en
halv eller hel blændes fejlexponering vil kridte den hvide brudekjole ud!
Min tanke er gennemgående at bruge spotmåling på den hvide kjole, vil det
være nok?

Hvilken film er bedst til det mon?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 19:50

Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:
> [...]
> Min tanke er gennemgående at bruge spotmåling på den hvide kjole, vil det

Spotmåling på en hvid kjole ville umiddelbart give et undereksponeret
billede - så det skal nok måles, og så ellers blænde 1-2 blænder op. Men
der er nok nogle bryllups-fotografer der har mere erfaring end jeg ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Henrik Torp

Dato : 27-05-03 20:38

Rune B. Broberg skrev
> Spotmåling på en hvid kjole ville umiddelbart give et undereksponeret
> billede - så det skal nok måles, og så ellers blænde 1-2 blænder op. Men
> der er nok nogle bryllups-fotografer der har mere erfaring end jeg ;)

Jeg er enig i din kommentar. Generelt er det svært at få tegning både i
brudekjolen (hvid formentlig) og gommens dres (sort) pga. stor kontrast. Du
kan evt. reducere kontrasten ved at undlade at fotografere i skarpt sollys,
og vigtigst af alt brug flash eller reflektor til at bløde lyset op.

Kameraer tror, at lyset bliver reflekteret med 18%, men en hvid brudekjole
reflekterer lyset meget kraftigere, hvilket så resulterer i den nævnte
undereksponering. Det er derfor bedre at måle lyset, hvor det kastes med ca.
18%, f.eks. græs, asfalt, der ikke er badet i alt for kraftig sollys.

Bracket en del. God fornøjelse med fotograferingen.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 27-05-03 20:50

du kan også lave en lysmåling på et gråkort fra Kodak (18% grå, 18%
refleksion), så har du klaret lysmålingen...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-05-03 21:35

Henrik Torp wrote:
> [...]
> i den nævnte undereksponering. Det er derfor bedre at måle lyset,
> hvor det kastes med ca. 18%, f.eks. græs, asfalt, der ikke er badet i

Hvis min lysmåler måler ud fra at de 18% er en korrekt belysning og at den
blæder op og ned i forhold til det, hvor langt kan jeg så gå op før jeg
oplever overexponering på en formentlig blændende hvid kjole? så vidt jeg
ved bør man ved diasfotografering finde det lyseste punkt man vil ha tegning
i og så lave en spotmåling der for at markere en formentlig øvre grænse...
Men det vil sige det at den øvre grænse med sikkerhed kan trykkes 1 eller 2
blænder alligevel uden at det kridter ud?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Henrik Torp

Dato : 28-05-03 08:19

Peter Andersen skrev
> [...]
2
> blænder alligevel uden at det kridter ud?

Det er muligt, jeg kender ikke meget til dias-foto. Jeg er dog ret sikker
på, at du ikke får nogen detaljer med i gommens dress, hvis du måler lyset
efter det mest hvide punkt.

Med negativ-film vil jeg sige 2-3 blænder overeksponering afhængig af om
motivet er placeret i sollys. Det vil være en god ide at tage flere billeder
med forskellig indstilling for at være sikker på at få et godt billede
(bracketing).

I øvrigt synes jeg, det ville være en god ide at måle lyset i brudeparrets
ansigter og den nævnte 18% lysmåling (evt. gråkort). Og så vælge et
gennemsnit. Det er også vigtigt, at hudfarven bliver rigtig.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Andersen

Dato : 28-05-03 08:33

Henrik Torp wrote:
> [...]
> brudeparrets ansigter og den nævnte 18% lysmåling (evt. gråkort). Og
> så vælge et gennemsnit. Det er også vigtigt, at hudfarven bliver

Ok. Der er ikke andet for end at jeg må eksperimentere mig frem.
Hvis det ikke lykkes mig at komme frem ti lnoget fornuftigt, så ryger der en
Superia 100 i kameraet. Den er nem at ha med at gøre, hvad
exponeringsspillerum vedrører.

Men problemer med at måle lyset i ansigtet har jeg erfaring med, .... så
bliver en hvid bluse overexponeret og kridter ud....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : MiBO

Dato : 27-05-03 21:00

Peter Andersen wrote:
> [...]
> Min tanke er gennemgående at bruge spotmåling på den hvide kjole, vil det

Du har en hel måned til at teste film på lignende motiver. Intet slår at
prøve det af i praksis.

En hel blændes overeksponering på dias, så har du noget til
skraldespanden, en hel blænde under kan måske reddes.

Hvorfor dias? En negativ-film vil være meget mere tilgivende.

Men jeg vil foreslå at du kigger på film som Fuji Astia eller Kodak EPN
eller EPP.

/michael

Fra : MiBO

Dato : 27-05-03 21:06

MiBO wrote:

> Du har en hel måned til at teste film på lignende motiver. Intet slår at
> prøve det af i praksis.

Sorry, jeg læste det som juli.
Anyways, hvis du har tid er det bedst at teste.

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-03 10:17

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har tænkt mig at prøve at bruge diasfilm til fotografering af et
> brudepar her i juni måned.

Jeg må nok sige, at jeg ikke vil anbefale diasfilm til et brudepar.
Bruden i helt hvidt og gommen i helt sort - der er mange blænders
forskel mellem disse to ydrepunkter. Laver du en spotmåling på
ansigterne eller bruger løs lysmåler, så vi kjolens højlys med garanti
blokke ud og gommens jakke være knald sort. Jeg mener, at spillerummet
på en diasfilm er omkring en ½ blænde på hver side - og det er
simpelthen ikke nok i dette tilfælde.

Hvis det var mig, så ville jeg nok anvende negativfilm. Jeg har fundet
lidt data om et par fra en filmtest i det tyske FOTOmagazine:

Fuji Reala 100 ISO +2,0 / -0,5 God farvemætning, super skarp og meget
fine korn

Kodak Portra VC 160 ISO +3,5 / -1,0 Kraftig farvemætning, gode
hudtoner, meget skarp og finkornet

.... hvis lyset er svagt, så findes der også en 400 ISO udgave af Kodak
Portra-filmen og ligeledes af Fuji Superia.

Ved at bruge negativ, så har du et meget stører eksponeringsspillerum
(+3,5 til -1,0 = 4½ blænde ved Portra 160 ISO). Jeg går ud fra, at
brudeparret vil have lavet forstørrelser af billederne, og her vil
negativ da også være at foretrække.

Til optagelserne vil jeg anbefale, at du undgår det hårde lys omkring
middag og bruger en reflektor eller flash (sæt den til -1 EV som
fill-in) til at opbløde skyggerne. På den måde er du sikret tegning i
både højlys og skygge.

Held og lykke med projektet!

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 14:04

som det er foreslået tidligere, vil jeg også sige, brug bracketing, så
skulle du kunne få nogle billeder i kassen...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-05-03 14:43

Wed, 28 May 2003 15:03:30 +0200, skrev René Ernst Nielsen:

>som det er foreslået tidligere, vil jeg også sige, brug bracketing, så
>skulle du kunne få nogle billeder i kassen...

Ogøøøh, bracketing, hvad er det nu liiiige....?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-03 15:30

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Ogøøøh, bracketing, hvad er det nu liiiige....?

Bracketing er, når du tager f.eks. ét billede på kameraets/lysmålerens
anvisning, ét billede med +1 EV (overbelyser en blænde) og ét billede -1
EV (underbelyder en blænde). På den måde har man fået tre billeder af
samme motiv - bare i forskellige udgaver - bagefter kan man jo i ro og
mag vælge hvilken af eksponeringer der blev bedst.

Mange kameraer kan indstilles til at gøre det automatisk - jeg kan
f.eks. på mit Canon EOS 5 vælge AEB-funktionen og så vælge om hvor stor
spring der skal være mellem de tre eller fem billeder (i området + - 2
EV i ½ EV stop). Hvis man så sætter kameraet til kontinuerlig
filmfremføring, og holder knappen i bund, så høvler den tre billeder af
lige i rap med f.eks 1/125 sek. og så f/8 (lysmålingen), f/11 (+ 1 EV)
og f/5,6 (- 1 EV).

Bracketing er især brugbar når man skyder på diasfilm, da man ikke så
nemt kan rette op på evt. fejlbelysning, og fordi diasfilm har et meget
snævert eksponeringsspillerum. Med diasfilm vil jeg nok anbefale og
skyde 0,5 eller 1,0 EV på hver side. Går man længere ud, skal det være
et meget vanskeligt motiv (solnedgang, modlys e.l.).

Med negativfilm skal springet nok være 1,0 eller 2,0 EV, før det giver
noget. Bemærk at negativfilm som regel gerne vil overbelyses, men ikke
er så glade for undebelysning (jf. Kodak Portra med +3,5 EV
overbelysning og -1,0 EV underbelysning).

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-05-03 16:25

Wed, 28 May 2003 16:29:57 +0200, skrev KNL DtP:

> [...]
>
>Bracketing er, når du tager f.eks. ét billede på kameraets/lysmålerens
>anvisning, ét billede med +1 EV (overbelyser en blænde) og ét billede -1

Nåååeh, jamen det har jeg da gjort i årevis

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-05-03 17:42

> Nåååeh, jamen det har jeg da gjort i årevis

en del "nyere" kameraer har denne funktion indbygget, så går det lidt
hurtigere i selve optage situationen...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen