dyrehandel med katteting
Fra : martin b

Dato : 27-05-03 19:37

Hej med jer,

Er der nogen, der har en anbefaling til den (subjektivt) bedste
dyreforretning med katteting i Københavnsområdet?

Martin

Fra : Jette

Dato : 27-05-03 21:37

"martin b" skrev:
> Er der nogen, der har en anbefaling til den (subjektivt) bedste
> dyreforretning med katteting i Københavnsområdet?

Vi er glade for PetGo i Gentofte Megacenter. Det er en stor forretning på
næsten 1000m2, og dér har vi aldrig gået forgæves.

Iøvrigt har de nogle særdeles fornuftige åbningstider - hverdage til kl. 20
og lørdag til kl. 17 Det er noget jeg sætter stor pris på, da jeg
sjældent er hjemme før kl. 18, og da har alle de små dyrehandlere drejet
nøglen.

Se evt. www.petgo.dk

Mvh. Jette

Fra : Camilla Larsen

Dato : 27-05-03 21:50

On Tue, 27 May 2003 22:37:05 +0200, "Jette"
<jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote:

> [...]
>og lørdag til kl. 17 Det er noget jeg sætter stor pris på, da jeg
>sjældent er hjemme før kl. 18, og da har alle de små dyrehandlere drejet

Hej Jette

ved du noget om hvorfor PetGo ikke længere har en online shop på deres
webside???

Der er jo lidt langt fra roskilde sommetider*G*

Camilla

--
Camilla

Fra : Jette

Dato : 27-05-03 22:05

"Camilla Larsen" skrev:
> ved du noget om hvorfor PetGo ikke længere har en online shop på deres
> webside???

Ja, de havde i lang tid en forklaring på forsiden.... det var noget med at
den transportør de havde aftale med, ikke ville fortsætte længere. Da det
eneste alternativ for dem var at bruge postvæsenet, valgte de at droppe den
online handel, fordi leveringen ville blive dyrere og meget mindre
fleksibel.

Mvh. Jette

Fra : martin b

Dato : 28-05-03 20:24

Tak for det.

Var lige en tur derude i dag, og det er et meget fint sted.
Har vist alt, man skal bruge, lige bortset fra et godt transportbur, hvilket
overraskede mig lidt.

Tak for svaret.

Martin

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 28-05-03 12:51

"martin b" <mort@example.net> wrote in message
> Hej med jer,
>
> Er der nogen, der har en anbefaling til den (subjektivt) bedste
> dyreforretning med katteting i Københavnsområdet?
>
> Martin

Hej Martin!!

ellers skulle du prøve

Zoo Zity
Rebæk Søpark Butikscenter
2650 Hvidovre
http://www.zoozity.dk

Det er nok den største og mest spændene dyrhandel som man kan finde i
københavn..

Ninna

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 13:12

On Wed, 28 May 2003 13:50:41 +0200, "Ninna Sørensen" <stump@crax.dk>
wrote:

>Det er nok den største og mest spændene dyrhandel som man kan finde i
>københavn..

Ja mon ikke, tænk en dyrehandel med en hajtank og en krypdyrsgrotte
hvor der går en gigant leguan frit rundt samt bur med ilder, mus og
kaniner...det er altid en oplevelse at gå der inde.
--
Camilla

Fra : maz

Dato : 28-05-03 16:00

"Camilla Larsen" wrote in message > wrote:
> Ja mon ikke, tænk en dyrehandel med en hajtank og en krypdyrsgrotte
> hvor der går en gigant leguan frit ...

Indenfor dyrevelfærd kaldes det også 'animal cruelty'. Du kan vel næppe
romantisere og sympatisere med at dyr holdes i fangenskab som ren og skær
underholdning for os mennesker??? Vilde dyr, der vel og mærke *ikke* på
nogen måde egner sig til fangenskab - dyrehandel eller ej. Lad os blot håbe,
at det vil lykkes DB at få vedtaget en positivliste for hold af eksotiske
dyr ASAP... :(
... og for at komme dit forsvar i forkøbet - jeg tror næppe, at du tænkte på
ovenstående, da du skrev dit indlæg....men ikke desto mindre er det jo
sandt, hvad jeg har anført....

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 16:47

On Wed, 28 May 2003 17:00:12 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>ovenstående, da du skrev dit indlæg....men ikke desto mindre er det jo

Tjaa så synes jeg også at du bør rette søgelyset mod zoologiske haver
og kattegatcenteret samt danmarks akvarium.Desuden så smækker man jo
ikke bare et akvarium op i en dyrehandel uden særlig tilladelse eller
med eksperter ved sin side...man finder faktisk denne her info på
zoocity.dk og den lader jeg lige stå lidt som svar til dig:

-----citat start-------

Hvem leger vi med ?

Zoozity.dk har partnere hos Zoologiske haver, Danmarks førende
konsulenter, Danmarks Akvarium og Zoo Zity A/S – nordeuropas største
dyrecenter. Zoozity.dk er skabt af mennesker der har dyr af alle slags
omkring sig til daglig.

-------------citat slut-----------

--
Camilla

Fra : maz

Dato : 28-05-03 17:46

> og kattegatcenteret samt danmarks akvarium.
Zoo er absolut heller ikke min favorit - forholdene i KBH Zoo f.eks er under
al kritik og udtryk for dårlig dyrevelfærd for en stor del af dyrene. Jeg
kan kun se 2 forhold, der kan retfærdiggøre *enkelte* zoo's eller
dyreparker: 1) avlsarbejde med henblik på genudsætning af truede dyrearter
(dem er der desværre mange af), 2) undervisning og uddannelse af
befolkningen - specielt børn med henblik på at bedre forståelsen for vilde
dyr og deres velfærd (men der er ingen grund til at holde så mange slags dyr
i en zoo uanset hvad). Ellers mener jeg Zoo er et grotesk forehavende -
specielt når forholdene ikke er bare nogenlunde tålelige for dyrene...

> [...]
> med eksperter ved sin side...man finder faktisk denne her info på
> zoocity.dk og den lader jeg lige stå lidt som svar til dig:
Det er IMO fuldstændig irrelevant - hajer og leguaner har intet at gøre i en
dyrehandel - IMO burde begge forbydes i kommercielt som privat hold -
medmindre der er tale om godkendt avlsarbejde med henblik på genudsætning af
truede dyrearter :)> - og det er ikke tilfældet i ovenstående....

Og nej, jeg bryder mig heller ikke om andre dyrehandler, der har kaniner,
fugle, fisk osv i små bure....
I det hele taget bryder jeg mig ikke om kommerciel handel med 'kæledyr'
under de forhold, som dyrehandlere tilbyder (og her tænker jeg ikke på
katteopdræt eller andet hobbyopdræt) eller dyr i underholdning i det hele
taget (cirkus f.eks). Men hvad - det er bare min mening ;)

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 28-05-03 18:29

Hejsa!

> [...]
> i en zoo uanset hvad). Ellers mener jeg Zoo er et grotesk forehavende -
> specielt når forholdene ikke er bare nogenlunde tålelige for dyrene...

I en del af tilfældene vil jeg give dig ganske ret. Elefanter, Næsehorn,
Giraffer osv. lever IMO under al kritik i div. Zoo's i DK (og mange andre
lande).

> [...]
af
> truede dyrearter :)> - og det er ikke tilfældet i ovenstående....

Helt i orden for mig at du har denne mening, men...
Hvorfor har du lige set dig gal på Leguanen?
Jeg er selv ejer af en 1.20 cm leguan, som går frit rundt i vores hjem,
sammen med vores 3 katte. Han er sund og rask (er min. hos dyrlægen 1 gang
årligt til eftersyn), og har da rigeligt med plads at leve på!

Jeg vil alligevel mene at du er inde på noget af det rigtige.
Ja der bør gøres noget ved dyrehandlen gennerelt.
Men her mener jeg blot at men bør lave nogle restriktioner for hvem der må
åbne en dyrehandel, hvilke ansatte der skal være (her tænker jeg på at det
burde være dyre-uddannede mennesker der er sådan et sted, og ikke bare en
handelsskoleelev!), og ikke at man bare skal forbyde dyrene, for vi er
faktisk nogle der godt kan holde disse eksotiske dyr, på en forsvarlig måde.
Man burde også lave regler for, at dyrehandlen har pligt til at oplyse folk
om hvilke pasningskrav mm. dyrene har, for der er det virkeligt mangelfulgt!

Det var bare min mening

/Mette

PS. Hvad med at indføre lovpligtigt "kørekort" til dyrehold? Det var der
sikkert mange der kunne have gavn af!

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 19:11

On Wed, 28 May 2003 19:29:09 +0200, "Mette Mejdahl"
<md_mejdahl@yahoo.dk> wrote:

>PS. Hvad med at indføre lovpligtigt "kørekort" til dyrehold? Det var der
>sikkert mange der kunne have gavn af!

Hej Mette

Jow kørekort til dyrehold vil hjælp på mange områder, især hos
krybdyr.

Men hvad med kørekort til at have kattehold, ja endda kørekort til at
være opdrætter???

Jeg har maine coon og har planer om inde for de næste par år at starte
opdræt. Men hvordan bliver jeg en ansvarlig opdrætter, ja jeg kunne
læse i en del bøger om det, faktisk så har Norsk skovkattering et
godt tilbud til kommende opdrættere om uddannelse inden for racen.

.. så derfor så har jeg tilmeldt mig det kursus ,da det kan bruges
inden for begge racer dog er standarden forskellig men i det store
hele så kan den sagtens også bruges selvom jeg har MCO lige nu .
Mon ikke det var en ting vi som katteejere kunne gøre....slå et slag
for et kørekort til kattehold men også opdræt??

Man kunne jo fx kigge Dansk Kennel Klub lidt over skuldren, de har jo
fået lavet et generelt kørekort

--
Camilla

Fra : Inger Kaya

Dato : 28-05-03 19:51

<klip>
> [...]

> for et kørekort til kattehold men også opdræt??
>
> Man kunne jo fx kigge Dansk Kennel Klub lidt over skuldren, de har jo

Her må jeg sige at jeg bakker Camilla op. Skovkatte kørekortet er godt
tiltag som sagtens kunne udvides til at laves tilsvarende indenfor alle
racer. Jeg glæder mig selv til at komme igang med kursuset næsten gang
det kommer til jylland.

Men hvis man skal lave et dyreholdskursus for at have tilladelse i dk
til at have det og det dyr ville være en god idé - kan blot ikk se
hvordan den kan realiseres. Tænker på den lille hr. og fru jensen som
blot har en tilløbet mis mv.

Med venlig hilsen
Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-05-03 20:10

> [...]
> tiltag som sagtens kunne udvides til at laves tilsvarende indenfor alle
> racer. Jeg glæder mig selv til at komme igang med kursuset næsten gang

Ja kan kun sige når det kommer til Jylland så er jeg også med der

> [...]
> til at have det og det dyr ville være en god idé - kan blot ikk se
> hvordan den kan realiseres. Tænker på den lille hr. og fru jensen som

Nej det bliver svært og kan heller ikke lige se hvordan det kan lade sig
gøre, men måske det kunne startes med at opdrætteren skulle have en form for
kørekort, for som det er nu kan hvilken som helst jo købe 2 katte med
papirer også kalde sig opdrætter, uden de egentlig kender noget som helst
til racen.

MVH
Gitte
www.sacala.dk - Killinger tilsalg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-03 20:37

Inger Kaya wrote:

> [...]
> tiltag som sagtens kunne udvides til at laves tilsvarende indenfor
> alle racer. Jeg glæder mig selv til at komme igang med kursuset

mon ikke det rent praktisk var nemmere at lave et generelt opdrætter kursus
og så ekstrakurser til de enkelte racer? eller der kunne laves
ekstramatriale til racerne, som kunne sendes ud inden, og som så evt kunne
tages op på kurserne hvis der er spørgsmål....... feks omkring perserens,
maine coonens, skovkattens osv. specielle behov og lignende....

> [...]
> til at have det og det dyr ville være en god idé - kan blot ikk se
> hvordan den kan realiseres. Tænker på den lille hr. og fru jensen som

det synes jeg nu også er en smule overkill...... men reelt set synes jeg det
feks er fair nok at have et opdrætter kursus for alle der melder sig ind i
en klub med opdræt for øje...... evt kræve det som en del af ansøgningen om
stamnavn.....
puha*G* nu overtager ideerne vist ;) jeg må hellere holde, det her var bare
de ting der faldt mig ind som tankerne snurrede*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 20:48

On Wed, 28 May 2003 21:36:40 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote:

> [...]
>tages op på kurserne hvis der er spørgsmål....... feks omkring perserens,
>maine coonens, skovkattens osv. specielle behov og lignende....

Lige mine tanker.....kunne være rart med et kursus generelt men også
et kursus der går specifikt ind på den race man nu engang gerne vil
opdrætte. Det ville være et dejligt tiltage fra raceklubberne hvis de
kunne tilbyde sådanne kurser, på den måde kunne man jo få den viden om
racen der nu engang er der samt skabt kontakter på tværs.

> [...]
>en klub med opdræt for øje...... evt kræve det som en del af ansøgningen om

Ja det ville kun være rimeligt at det tog udgangspunkt i at når man
ansøger at så "forpligter" man sig også. Som tingene er nu er det alt
for nemt at blive opdrætter, du skal bare være medlem af en hovedklub
og have betalt/ansøgt stamnavn og du er igang.

--
Camilla

Fra : maz

Dato : 28-05-03 21:01

"Mette Mejdahl" wrote in message >
> Helt i orden for mig at du har denne mening, men...
> Hvorfor har du lige set dig gal på Leguanen?
Det har jeg heller ikke specielt. Jeg er bare imod privat og kommerciel hold
af 'vilde' dyr og eksotiske, der beviseligt trives dårligt i fangenskab. Nu
var det tilfældigvis en leguan og hajer i Zoozity, og det er under al
kritik. Jeg er også STÆRK modstander af sindssyge fritidshjem, der ganske
uansvarligt holder wallaby's i fangenskab - det er IMO dyrplageri af væreste
skuffe - sorry :(. De trives uanset hvad *slet* ikke i fangenskab....heller
ikke i Zoo.

> Jeg er selv ejer af en 1.20 cm leguan, som går frit rundt i vores hjem,
> sammen med vores 3 katte. Han er sund og rask (er min. hos dyrlægen 1 gang
> årligt til eftersyn), og har da rigeligt med plads at leve på!
Og jeg er da heller ikke i tvivl om at du er ansvarlig ejer af leguanen og
formår at give den så optimale vilkår som muligt. Og jeg er også sikker på,
at du har sat dig grundigt ind i dens foder,- pleje,- lys,- og varmeforhold,
adfærdsmønster, historie, sygdomme osv og forstår at handle korrekt ud fra
dette... Men det ændrer ikke på, at jeg *principielt* stadig mener, at
leguaner ikke bør holdes i fangenskab. Men det er godt at høre, at han går
'frit'...(vel næppe udenfor :)
Og Mette, - det er en følsom diskussion for ejere af eksotiske dyr, det ved
jeg godt. Men jeg går stadig ind for en positivliste - dog helst med en
dispensationsregel, således at ønsker man *virkelig* at holde visse/enkelte
tilladte eksotiske dyr (små primater, wallaby osv bør dog totalt forbydes),
bør man kunne ansøge om det og bevise, at man besidder viden, økonomi,
plads, vilje og evne osv til hold af disse på en for dyrene forsvarlig måde.

Jeg er ikke urealistisk -> gør vi det ikke sådan, begynder folk at holde dem
i smug=endnu dårligere vilkår for dyrene - som det jo desværre tildels er
idag, hvor folk undlader at lade deres eksotiske dyr registrere, som loven
foreskriver. Men jeg er også af den opfattelse, at alt alt for mange holder
eksotiske dyr uden at besidde nok viden, plads osv - og det tenderer
dyrplageri. Jeg vil gerne have skilt alle de brodne kar fra - men det rammer
så også en som dig, der uden tvivl er dit ansvar bevidst.... U get my
point??

> [...]
folk
> om hvilke pasningskrav mm. dyrene har, for der er det virkeligt

Og DB er heldigvis igang med netop ovenstående, men det ved du sikkert godt
;)>

> PS. Hvad med at indføre lovpligtigt "kørekort" til dyrehold? Det var der
> sikkert mange der kunne have gavn af!
I hvert fald til hold af eksotiske dyr - og måske en tvungen
skoleundervisning i alm. omgang og hold af kæledyr.... ;)

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 18:42

On Wed, 28 May 2003 18:46:14 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>i en zoo uanset hvad). Ellers mener jeg Zoo er et grotesk forehavende -
>specielt når forholdene ikke er bare nogenlunde tålelige for dyrene...

ok lad os genudsætte fx. ulven, håbe på at folk ikke går i panik og
råber "ulven kommer" og så for alvor udrydder den.

dilemma hvad er så bedst:...total udryddelse eller zoo hvor folk kan
lære om det og se det og forhåbeligt få en forståelse for dyret og
dens adfærd. Den manglende forståelse som der stadigvæk hersker kunne
man se konsekvensen af de ulve der blev skudt i Norge forrige sommer.

> [...]
>katteopdræt eller andet hobbyopdræt) eller dyr i underholdning i det hele
>taget (cirkus f.eks). Men hvad - det er bare min mening ;)

Ja generelt skal der gøres noget ved dyrehandlere og deres måde at
drive forretning på, men jeg kan ikke helt se hvor ZooZity går galt i
byen eftersom at de i forhold til mange andre dyrehandlere faktisk har
grebet fat i den rigtige ende og har alliereret sig med eksperter på
de forskellige områder, ergo har de vist haft opvejet mange ting før
de overhovedet lavede fx haj tank ( 250.000 liter til 3 blacktip hajer
som bliver maks 1½ meter lang.)

--
Camilla

Fra : maz

Dato : 28-05-03 21:24

"Camilla Larsen" wrote in message >
> ok lad os genudsætte fx. ulven, håbe på at folk ikke går i panik og
> råber "ulven kommer" og så for alvor udrydder den.
Øhh.. hvad har du gang i ??? Ulven er en *sårbar* dyreart - dvs den er
faktisk truet i et vist omfang - og er fejlagtigt af mennesker og deres
forpulede fordomme og uvidenhed blevet gjort til en blodtørstig dræber! Dit
svar beviser med alt tydelighed uvidenhed og fordomme omkring emnet - så ja,
hcis udviklingen fortsætter, Camilla, så bliver vi faktisk nødt til at
starte med avlsprogrammer og genudsættelse, hvad enten du kan lide det eller
ej..... Vi er heldigvis adskillige hundrede tusinder af mennesker i denne
verden, der godt kan forstå hvorfor og i så tilfælde vil arbejde for netop
dette.

> dilemma hvad er så bedst:...total udryddelse eller zoo hvor folk kan
> lære om det og se det og forhåbeligt få en forståelse for dyret og
> dens adfærd.
Så, det er okay at dyrene mistrives i fangenskab i Zoo i stedet for at man
starter med at undervise NOGET mere grundigt i skolen???? Man *behøver* jo
ikke se og røre ved alle levende dyrearter for at forstå og respektere dyr
og deres levevilkår og velfærd... ellers er det ovre i ren underholdning og
det har intet med dyrevelfærd og forståelse at gøre...

>Den manglende forståelse som der stadigvæk hersker kunne
> man se konsekvensen af de ulve der blev skudt i Norge forrige sommer.
Ja, der er desværre stadig mange uvidende og fordomsfulde mennesker i denne
verden - de burde måske udsættes for samme behandling, som de udsætter vores
vilde dyr for ....Forskellen er blot: dyrene er ganske uskyldige - det er
mennesket ikke ....

> Ja generelt skal der gøres noget ved dyrehandlere og deres måde at
> drive forretning på,
dejligt, at vi er enige :)

> [...]
> de forskellige områder, ergo har de vist haft opvejet mange ting før
> de overhovedet lavede fx haj tank ( 250.000 liter til 3 blacktip hajer
Fuldstændigt og komplet irrelevant. Jeg er ligeglad hvor mange eksperter og
m3 vand ZooZity kan fremvise - fakta er, at dyrene bliver holdt i fangenskab
uden for deres naturlige miljø og anvendt som attraktion - det er dyrplageri
IMO.... De har *intet* at gøre i en dyrehandel.....

NB: Danmarks Akvarium har et 'educational program' for skoleelever og er
primært anvendt som dette, udover som 'sanctuary' og til forskning. Det kan
jeg godt acceptere, *hvis* bassinstørrelserne ellers havde været bare
nogenlunde i orden - og det er de ikke - sidst jeg var derinde :(

Fra : Camilla Larsen

Dato : 28-05-03 21:43

On Wed, 28 May 2003 22:23:48 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>faktisk truet i et vist omfang - og er fejlagtigt af mennesker og deres
>forpulede fordomme og uvidenhed blevet gjort til en blodtørstig dræber!

Okey hvis et dyr som ulven er sårbart, hvad så med elefanten,
giraffern for den sags skyld eller aberne....pga menneskers fordomme
og uvidenhed er også disse dyr udsatte pga man gerne vil have elfenben
og lignende. Ja selv tigeren er en blevet en blodtørstig dræber..og
det skyldes at vi mennesker har inddraget dens levesteder lige som
andre dyrs.

> [...]
>verden, der godt kan forstå hvorfor og i så tilfælde vil arbejde for netop

Jamen Maz den udvikling er allerede i gang og har været det længe, og
faktisk har avlsprogrammer og udsætninger stået på læææænge. Men
hvorfor virker det ikke.....det er jo indlysende....det kræver at vi
mennesker trommer os sammen på områder og overlader mere plads til
dyrene, på den måde vil der ikke komme konfrontationer mellem menneske
og dyr. Faktum er at vi mennesker er blevet en temmelig overlegen art
men som ikke agter at vige plads for de andre.

> [...]
>og deres levevilkår og velfærd... ellers er det ovre i ren underholdning og
>det har intet med dyrevelfærd og forståelse at gøre...

Hvis man nu lod helt være med at holde de dyr i Zoo men istedet havde
naturreservater, ja se det ville nogen nok heppe på. Men skal du leve
op til vilde dyrs lov om terriorium så får du altså ikke store flokke
til at deles om samme område...altså igen vi har taget noget fra
dyrene. Dernæst ser vi/læser vi ofte i udenlandske aviser at
krybskyttere er på spil i disse reservater....for mig at se giver det
samme resultat....racen går en død i møde. Vi kan så som mennesker
gøre det at vi tager et få tal og holder dem i live godt nok i
fangeskab, men generationer frem over kan se dem og være med til at
træffe beslutningen...skal vi mennesker begrænse vores egen formering
eller hvad???

AT der så ikke er så meget plads i Zoo ja det handler igen om menneske
vs dyr, men sandelig også om skattekronerne.

> [...]
>vilde dyr for ....Forskellen er blot: dyrene er ganske uskyldige - det er

Lige præcis, så hvor vil du starte??>

> [...]
>jeg godt acceptere, *hvis* bassinstørrelserne ellers havde været bare
>nogenlunde i orden - og det er de ikke - sidst jeg var derinde :(

Ok så du er uddannet biolog???

--
Camilla

Fra : maz

Dato : 28-05-03 23:03

"Camilla Larsen" wrote in message >
> Okey hvis et dyr som ulven er sårbart, hvad så med elefanten,
> giraffern for den sags skyld eller aberne....
Den afrikanske savanneelefant, den afrikanske skovelefant og den asiatiske
elefant= alle er truet
Giraf= under observation
aber(alle arter)= fra 'under observation til akut truet -> størstedelen er
anført som 'truet' eller akut truet

> [...]
> og lignende. Ja selv tigeren er en blevet en blodtørstig dræber..og
> det skyldes at vi mennesker har inddraget dens levesteder lige som
Nemlig - hvad synes du selv det siger om mennesket som en artsfælle ?? Jeg
synes det er direkte pinligt og barbarisk, den måde hvorpå vi behandler
vores vilde dyrearter...

> Jamen Maz den udvikling er allerede i gang og har været det længe, og
> faktisk har avlsprogrammer og udsætninger stået på læææænge.
Ved jeg da godt - men det var ulvene jeg refererede til - der er vist også
allerede genudsætningsprogrammer

> [...]
> og dyr. Faktum er at vi mennesker er blevet en temmelig overlegen art
> men som ikke agter at vige plads for de andre.
Ja, sørgeligt, ikke ?

> [...]
> op til vilde dyrs lov om terriorium så får du altså ikke store flokke
> til at deles om samme område...altså igen vi har taget noget fra
Nemlig! De vilde dyr har også ret til en del af verden...

>Dernæst ser vi/læser vi ofte i udenlandske aviser at
> krybskyttere er på spil i disse reservater....for mig at se giver det
> samme resultat....racen går en død i møde.
Adskillige arter risikerer at uddø meget snart, hvis ikke vi KONSTANT bliver
ved med at søge at forhindre det. Krybskytteri er en af de ting, der kan
forhindres, men det tager tid.....

>Vi kan så som mennesker
> gøre det at vi tager et få tal og holder dem i live godt nok i
> fangeskab, men generationer frem over kan se dem og være med til at
> træffe beslutningen...
Og så bare lader stå til og lader arten uddø i naturen, fordi vi ikke vil
gøre bare en *minimal* indsats for at redde en unik dyreart (alle dyrearter
er unikke)?? Nix, det holder ikke....

>skal vi mennesker begrænse vores egen formering
> eller hvad???
Øh, ja det skal vi faktisk. Alle prognoser siger, at gør vi ikke det, vil
verden blive overbefolket i løbet af relativ kort tid (nogle hundreder år).
SÅ vi *skal* begrænse vores egen formering - det er jeg ikke ene om at
synes. Kinas et-barns-program er et 'hårdt' og radikalt program, men det
virker og er sørgeligt nok nødvendigt. En hel række andre lande kan med
fordel initiere samme - IMO...selvom det kan virke brutalt...

> AT der så ikke er så meget plads i Zoo ja det handler igen om menneske
> vs dyr, men sandelig også om skattekronerne.
De fleste zoo's og dyreparker får kun et relativt beskedent beløb fra
staten - det meste er privat sponseret/betalt. Det retfærdiggør på ingen
måde de stærkt kritisable forhold i mange zoo's....

> Lige præcis, så hvor vil du starte??>
Uddannelse, oplysning og atter uddannelse. Hvis 'de rige' lande så må hoste
op med pengene - tjah, så er det vist også kun rimeligt, når det er
dyrevelfærd og artsoverlevelse, der er tale om....

> Ok så du er uddannet biolog???
Nej da! Der er lidt for mange 'sjove' fag i den uddannelse ;) Men det er jo
deres erklærede formål (meget nemt), og hvis man gider at slå op i
leksikonet, se lidt Animal Planet, så kan man lynhurtigt finde ud af, at
pladsforholdene vist ikke lige kan betegnes som rimelige..... /Det behøver
jeg faktisk ikke engang slå op - det siger sig selv....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-03 21:58

maz wrote:
> [...]
> heldigvis adskillige hundrede tusinder af mennesker i denne verden,
> der godt kan forstå hvorfor og i så tilfælde vil arbejde for netop

nu er ulven så vist jeg kan finde ud af på listen af truede dyrearter, og så
vidt jeg har fundet ud af er der også allerede avlsprogrammer rundt
omkring.... så vidt jeg kan forstå mest i retningen af at udsætte "hjemme
avlede" avlsdyr i et område og så krydse fingre og håbe..... desværre er den
nedenstående tekst ret nedslående på det område:
Wide-ranging movements that created management situations or led to the
death of some animals soon after release were common. Of the 31 releases of
adults and 22 releases of pups, 18 adults and 10 pups either had to be
returned to captivity or died within 2 months. Length of acclimation ,
release area, location of resident wolves, and type of social group released
all affected a wolf's probability of successfully establishing itself in the
wild.
Of the 42 wolves released, 22 died; 7 were returned to captivity for
management reasons; 11 were free-ranging through September 30, 1992; and the
fates of 2 are unknown. Length of time in the wild varied from 16 days to
3.5 years.

Reintroduced wolves were killed by one of at least seven mortality factors.
Vehicles (n=8), intraspecific aggression (n=5), and drownings (n=4) were the
most significant causes of mortality. It is a measure of the program's
success that all but two of the deaths were natural or accidental, not as a
result of any irresponsible action by a private citizen.

altså 11 overlevende ud af 42..... men positivt at kun to dødsfald skyldes
mennesker......

> [...]
> og respektere dyr og deres levevilkår og velfærd... ellers er det
> ovre i ren underholdning og det har intet med dyrevelfærd og

nu ved jeg ikke hvilke zoos du har frekventeret, men at skære alle over en
kam er lige barsk nok... mange zoos gør alt hvad de overhovedet kan for at
sikre dyrene har så naturlige forhold som overhovedet muligt...... jeg ved
det for dyreelskere er en smule grotesk at komme ind i københavns zoo og se
de bittesmå arealer de render rundt på, men københavn er altså ikke modellen
for alle zoos i DK.....
kik engang på feks ålborg zoos fantastiske isbjørneanlæg...... eller givskud
løveparks lækre savanner......

> [...]
> denne verden - de burde måske udsættes for samme behandling, som de
> udsætter vores vilde dyr for ....Forskellen er blot: dyrene er ganske

enig, men vi avler altså ikke forståelse og accept og menneskekærlighed ved
at kalde hinanden udvidende og fordomsfulde... og slet ikke ved at true
folk.......

> [...]
> bliver holdt i fangenskab uden for deres naturlige miljø og anvendt
> som attraktion - det er dyrplageri IMO.... De har *intet* at gøre i

hvor mange dyr der er født i fangeskab tror du vil overleve i naturen?? kik
engang på eksemblet fra ulvene....... og i dette tilfælde er der endda tale
om ulve som IKKE var præget på mennesker........ hvor stort held tror du
elefanten baba vil have det, i indiens skove? hvor lang tid tror du han
overlever efter at have været vant til at have en dyrepasser komme med hans
mad dagligt, og underholde ham......
vi er nødt til at se på de vilkår der ligger foran os...... der ER dyr der
er født i fangeskab og som ikke kender andet.....
det _jeg_ vil opponere imod er at indfange allerede vildtlevende dyr til zoo
og avlsprogrammer........ men for de dyr der allerede er i fangeskabs
vedkommende synes jeg vi tjener dem bedst ved at bevare dem i trygge rammer
og ¨på dem måde hjælpe vores moder natur til at undgå at miste dem
alle...........

mange steder er forholdene kritisable, men det er de altså ikke ALLE
steder............

Fra : maz

Dato : 28-05-03 23:18

"Sabina Hertzum" wrote in message
> nu er ulven så vist jeg kan finde ud af på listen af truede dyrearter, og

> vidt jeg har fundet ud af er der også allerede avlsprogrammer rundt
> omkring....
Jep, det er der jo stort set for alle dyrearter efterhånden - rimeligt
deprimerende....

> Wide-ranging >SNIP<
> altså 11 overlevende ud af 42..... men positivt at kun to dødsfald skyldes
> mennesker......
Ja, det er desværre mindst lige så svært at få succes med avlsprogrammer og
genudsætning, som det er at forsøge at redde arten i naturen.. :( Det gælder
også for en række andre avlsprogrammer, desværre....

> [...]
se
> de bittesmå arealer de render rundt på, men københavn er altså ikke
Ja, Sabina - KBH Zoo er et klassisk eksempel på hvordan man IKKE skal gøre
:(
Ikke alle zoos ligner KBH -det ved jeg - men der er ingen fornuftig
forklaring på, at alle lande skal have 3-4-5-6 forskellige zoos med samme
dyrearter rendende rundt - de hører altså til i naturen - ikke bag
tremmer.... Og mange zoos lever IKKE op til minimumskrav for diverse
dyrearter.. :(

> kik engang på feks ålborg zoos fantastiske isbjørneanlæg...... eller
givskud
> løveparks lækre savanner......
Jep, nogen kan godt finde ud af det - det ved jeg også (har også set DR) :)
Glem ikke den nye bjørnepark på Djursland (tror jeg det er)...men det er
desværre langt fra gældende alle steder og for alle arter.... :(

> enig, men vi avler altså ikke forståelse og accept og menneskekærlighed
ved
> at kalde hinanden udvidende og fordomsfulde... og slet ikke ved at true
> folk.......
Jeg truer ikke nogen - jeg fortæller blot sandheden. Uddannelse og oplysning
er vejen frem helt generelt. Men i dette forum tillader jeg mig at komme med
min uforbeholdne mening - vi er jo heller ikke i bund og grund uenige - og
de fleste herinde kan jo sagtens forstå synspunkterne. Skal man derimod
overbevise 'folk' med anden indstilling og opfattelse, har du selvfølgelig
ret -> der skal man ikke anvende ovenstående - men det ændrer ikke på fakta,
hvilket du jo selv er enig med mig i :)

> [...]
> vi er nødt til at se på de vilkår der ligger foran os...... der ER dyr der
> er født i fangeskab og som ikke kender andet.....
Korrekt, de dyr, der er født og opdrættet i total fangenskab kan dårligt
genudsættes. Derfor søger man ofte også at tilbageføre dyrene til deres
naturlige habitat (eller tæt på) og deres afkom og næste vil man så forsøge
at genudsætte efter at forsøge at genskabe deres 'vilde liv'...

> det _jeg_ vil opponere imod er at indfange allerede vildtlevende dyr til
zoo
> og avlsprogrammer........
NEMLIG ! VI kan kun være enig :)

> [...]
rammer
> og ¨på dem måde hjælpe vores moder natur til at undgå at miste dem
I de fleste tilfælde ja, men så har vi en forpligtigelse til at skabe så
naturlige og pladsmæssige rammer for dem som muligt og ikke et bur på 50
m2...

> mange steder er forholdene kritisable, men det er de altså ikke ALLE
> steder............
Nej, du har ret... :) - men mange steder..

Fra : Ann K

Dato : 28-05-03 23:50

Hejsa.

Er for så vidt helt enig med Marias (Maz) forrige indlæg... men har lige en
kommentar til nedenstående...

> [...]
forklaring på, at alle lande skal have 3-4-5-6 forskellige zoos med samme
dyrearter rendende rundt - de hører altså til i naturen - ikke bag

<> Jo - der er en fornuftig forklaring
Nemlig at bevare en så stor genpulje som muligt indenfor en given dyreart...
Zoo's har jo ikke kun avlsprogrammer indenfor den enkelte zoo, men i endnu
større grad indenfor alle verdens zoo's... Derfor er det ikke usædvanligt at
der (så at sige) byttes avlsindivider mellem de enkelte lande - eller, hvor
det er muligt, at benytte kunstig befrugtning...
Og så er der også en fornuftig kommerciel forklaring... og zoo's er _nødt_
til også at tænke kommercielt!... Ingen giiiider at komme i en zoo, hvor der
kun fremvises fx elefanter - heller ikke selv om disse har nogle helt
fantastisk gode forhold og zoo'en rummer fx hele nordeuropas samlede bestand
af elefanter.... En vis variation i arterne er krævet for at kunne få et
(nogenlunde) tilfredsstillende besøgstal - og der er nogle dyrearter, der
ligesom er "obligatoriske"... (NB! Jeg taler om besøgendes generelle
ønsker - ikke mine!)

>Og mange zoos lever IKKE op til minimumskrav for diverse
dyrearter.. :(

<> Nej desværre
Men lige netop KBH's zoo er klar over dette!!! Og er derfor i gang med at
"udstationere" flere af deres arter til andre (danske) zoo's, hvor der
bliver bygget anlæg, der i højere grad tilfredsstiller dyrenes krav. Senest
flytningen af gorillaen til en zoo i Jylland - noget der giver de kbh'ske
chimpanser bedre plads, idet anlægget nu bliver udbygget med det areal, der
tidligere skulle huse gorillaer....
Men netop ud-/ombygningen af de forskellige anlæg er hamrende _dyr_ Og
derfor tager det tid, inden at dyrene får (i det mindste) tilfredsstillende
anlæg til deres rådighed...

Mvh Ann

Fra : Niels Peter

Dato : 28-05-03 21:58

maz wrote:

> Jeg kan kun se 2 forhold, der kan retfærdiggøre *enkelte*
> zoo's eller dyreparker: 1) avlsarbejde med henblik på genudsætning af
> truede dyrearter (dem er der desværre mange af),

Den slags arbejde er stort set alle zoologiske haver og dyreparker
allerede med i.

2) undervisning og
> uddannelse af befolkningen - specielt børn med henblik på at bedre
> forståelsen for vilde dyr og deres velfærd

Jeg er sikker på, at undervisningsafdelingen i Københavns Zoo må være
den største derude ...

> Ellers mener
> jeg Zoo er et grotesk forehavende - specielt når forholdene ikke er
> bare nogenlunde tålelige for dyrene...

Nu kender jeg kun Københavns Zoo og har kun forstand på katte - men
deres katte synes jeg da har det udmærket, måske lige bortset fra
leoparderne, som jeg synes, bor lidt trangt ...
Generelt er de zoologiske haver ikke en del af problemet, men faktisk et
forsøg på at redde nogle genpuljer, der er i stor fare for at gå tabt.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : maz

Dato : 28-05-03 23:25

"Niels Peter" wrote in message:
>1) avlsarbejde med henblik på genudsætning af
>
> Den slags arbejde er stort set alle zoologiske haver og dyreparker
> allerede med i.
Ved jeg godt, men det retfærdiggør vel ikke, at alle zoos skal have SÅ mange
forskellige arter samlet under SÅ dårlige forhold ????

> 2) undervisning og
>
> Jeg er sikker på, at undervisningsafdelingen i Københavns Zoo må være
> den største derude ...
>Den er stor, men det retfærdiggør stadig ikke de dårlige forhold -> det
giver også børn et indtryk af, at det er 'okay' at holde vilde dyr under så
dårlige forhold...... :(

> Nu kender jeg kun Københavns Zoo og har kun forstand på katte - men
> deres katte synes jeg da har det udmærket, måske lige bortset fra
> leoparderne, som jeg synes, bor lidt trangt ...
Det mener du ikke, Niels Peter! Samtlige kattedyrs forhold i KBH Zoo er
under al kritik. Løverne har de samme dødsssyge 150 m2 at flintre rundt på -
uden nævneværdig vegetation, det samme gælder for tigeren og leoparden har
ENDNU mindre plads :( Og er det deres karakal, der render rundt i et bur på
20m2 ?? Det er dyrplageri i mine øjne (på trods af at jeg stadig går i KBH
zoo engang imellem for at se kattalemurerne, men det er deprimerende)

> Generelt er de zoologiske haver ikke en del af problemet, men faktisk et
> forsøg på at redde nogle genpuljer, der er i stor fare for at gå tabt.
Så gør de det bare ikke godt nok, IMO..... Hvis genpuljerne ikke kommer
tilbage til naturen i form af flere vilde dyr, hvis nbestande er truet, så
er det fulstændigt ligemeget.....

Maria (som er på vej i seng.....)