Bruger man samme kabler til ISDN og netvær~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-05-03 15:39

Jeg har nogle gamle ISDN-kabler liggende, og stiktypen ligner den til
mit ADSL-modem. Og sør'me om ikke osse netværkskablet fra ADSL-modemet
passer ind i min gamle ISDN-telefon...

Er det samme kabel/stik-type eller er der en eller anden subtil
forskel der gør at min computer eksploderer hvis jeg bruger
ISDN-kabler til netværksting?

Og er det muligt at forbinde to computere ved simpelthen at forbinde
de to netkort med hinanden via et sådant kabel? Jeg står med måske 1
GB data jeg skal have overført fra en computer til en anden (og senere
tilbage igen). Skal man bruge noget særlig software til det? Den ene
computer kører Windows 95 OSR2, den anden Windows 98.

--
Peter Knutsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-05-03 15:53

Peter Knutsen wrote:

> Jeg har nogle gamle ISDN-kabler liggende, og stiktypen ligner den til
> mit ADSL-modem. Og sør'me om ikke osse netværkskablet fra ADSL-modemet
> passer ind i min gamle ISDN-telefon...

Det skal være twisted pair kabel; det er dit ISDN nok ikke.

> Er det samme kabel/stik-type eller er der en eller anden subtil forskel
> der gør at min computer eksploderer hvis jeg bruger ISDN-kabler til
> netværksting?

Det mest sandsynlige er, at du spilder en masse tid med
at få det til at virke...

> Og er det muligt at forbinde to computere ved simpelthen at forbinde de
> to netkort med hinanden via et sådant kabel?

Der skal du bruge et krydset, twisted pair kabel.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-05-03 20:36

Mogens Kjaer wrote:

> [...]

I mange ISDN er der kun to par (de 4 midterste ben). Det vil helt sikkert
ikke virke som netværkskabel.

> Det skal være twisted pair kabel; det er dit ISDN nok ikke.

De er nok twisted en lille smule.
Hvis Peter kører 10Mbit og det kun er et par meter, skal det såmænd nok
virke.

Bortset fra at han, som du skriver, skal bruge et krydset kabel.
Men du har ret, det kan ikke betale sig at rode med. Et krydset kabel koster
25-30 kr.

--
Niels