Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen der tager billeder af "solformørkels~
Fra : Jacob Olsen

Dato : 27-05-03 14:18

på lørdag:

Hvordan skal man tage billede af det.. ??

Fra : xylo

Dato : 27-05-03 14:33

Prøv med et filter.

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-05-03 16:08

xylo wrote:
> Prøv med et filter.
>
> "Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dkk> skrev i en meddelelse

Jeg har nogen billeder liggende fra sist.
Taket igennem et svejseglas til en hjelm

--
Vh. Peter Andersen

Fra : C. Poulsen

Dato : 27-05-03 17:51

"xylo" <e@mail.com> wrote in message news:<3ed36919$0$24656$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Prøv med et filter.
>
> "Jacob Olsen" <jeo@post6.tele.dkk> skrev i en meddelelse

Hej

Jeg var i Frankrig da der var total solformøkelse 99´, iøvrigt en
fantastisk oplevelse at mørket sænker sig, midt på dagen.
Nå men der tog vi billeder uden filter(farve film), dette kræver dog
stativ og at man ikke kikker for meget igennem linsen, da man så
bliver den heldige ejer af svejseøjne, eller det der er værer, imellem
optagelserne satte vi dækslet over linsen for at lyset ikke skulle
være for skarpt, om dette er nødvendigt skal jeg ikke kunne sige, men
billederne blev meget gode.
Der var folk som satte forskellige farvede filtre på for at opnå en
god farve effekt, men det er jo en smags sag.

Carsten

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 17:44

Jacob Olsen <jeo@post6.tele.dkk> wrote:
> på lørdag:

> Hvordan skal man tage billede af det.. ??

Ikke med en tele-linse - *end ikke med et filter til fotografering af
solen* - med mindre du kan tage det uden at kigge i søgeren. B+W sælger
nogle fine filter-faktor 1.000.000 filtre, der kan bruges til den slags
billeder, men de garanterer ikke at de 100% blokerer de
yderligt-liggende bølgelænger - ultra-violet, infra-rød - og at man
derfor kan pådrage sig forfærdentlige øjenskader. Du er advaret ;)

Til gengæld kan en god normal- eller vidvinkel og en langsom film, samt
eventuelt et neutral-grå/sort filter gøre det godt. Med en langsom film
har man også god mulighed for at lave store forstørrelser, for at få
solen til at virke lidt større...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 27-05-03 18:59

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> [...]
> eventuelt et neutral-grå/sort filter gøre det godt. Med en langsom film
> har man også god mulighed for at lave store forstørrelser, for at få

Kunne man forsøge sig med en Fujichrome Velvia 50 ??

Skal man blænde helt ned, eller er det fuldstændigt lige meget ???

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 19:11

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Kunne man forsøge sig med en Fujichrome Velvia 50 ??

Det ville være mit valg, ja.

> Skal man blænde helt ned, eller er det fuldstændigt lige meget ???

Jeg ville nok hellere bruge et gråfilter end blænde ned* - men ellers
er det nok en god ide. Sæt evt. kameraet på et stativ, så er det lidt
nemmere at håndtere at få indstillet det rigtigt osv. også.

Og husk selvfølgelig at få målt på lyset, evt. kunne jeg forestille mig
at en svag under-eksponering ville være godt - det er langt fra sikkert
at lysmåleren kan måle rigtigt.

* - Jeg har en ide om at nedblænding ikke fungerer så godt, når man har
at gøre med kraftige lys-"prikker" - som solen jo må siges at være. Men
det skader nok ikke?

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 28-05-03 14:13

> Ikke med en tele-linse - *end ikke med et filter til fotografering af
> solen* - med mindre du kan tage det uden at kigge i søgeren

Det kan man sagtens! Du holder bare et papir op foran søgeren, og der vil du
tydeligt kunne se en aftegning af solen / solformørkelsen.

Mvh Sune

Fra : martin

Dato : 28-05-03 20:58

> Hvordan skal man tage billede af det.. ??

Du kan evt. skille en diskette ad, og placere plasticskiven foran
objektivet, så kan du fotografere solen derigennem...

--
Martin Kaltoft

Fra : Poul Krogh

Dato : 30-05-03 07:35

Nå, men er der så nogen der HAR taget et billede af solformørkelsen ? Vil
gerne se hvordan resultaterne er blevet.

Fra : Poul Krogh

Dato : 30-05-03 08:17

ARhhhh Arrrgggh NM. Var sq lidt for hurtig der. Troede det var sidste lørdag
(skammen breder sig).