Teksttydning København
Fra : Børge Kronborg

Dato : 26-05-03 22:40

Til Nyhedsgruppen.
I Folketællingen for Rosenborg Kvarter i København er jeg stødt på to ord,
som jeg har lidt svært ved at tyde.
Ordene er lagt ind som to små tekststykker på nyhedsgruppen
dk.binaer.historie.

Tekst_a: Hvad står der efter "Fodgarder"

Tekst_b: Hvilket erhverv er der tale om. Det drejer sig om en ung mand,
som er logerende hos en skræddersvend.

Jeg håber, at nogen kan komme med et par bud på betydningen.

Venlig hilsen
Børge Kronborg

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 29-05-03 20:31

Der var jo både Garden til fods og Garden til hest.
Garden til fors havde til huse på Kassernen (Rosenorg) Nørrevold 493
F.eks denne folketælling:
FT - 1840 LAK Bd.2 side 253 : Nørrevold 493.
LIVGARDEN TIL FODSs CASERNE
Casernes Mellembygning.
NIELS VON JUEL 55 Ugift Oberstlieutnat i Garden.
:[ Peder Poulsen 33 Ugift Hans Tjener ]:

Mvh
Niels H Nielsen

Fra : Børge Kronborg

Dato : 31-05-03 19:52

Til Nyhedsgruppen.
Da min tidligere forespørgsel om hjælp til tydning af de to små
tekststykker, som jeg havde lagt ind på "dk.binaer.historie" sikkert er
druknet i den mængde af filer, som lige pludselig blev lagt ind af
"Jondrengen" prøver jeg at gentage forespørgslen:

I forbindelse med indtastning af FT 1845 fra Rosenborg Kvarter i København
er jeg stødt på to ord, som jeg godt vil have lidt hjælp til.

Tekst_a: Hvad står der efter Fodgarder? Under min indtastning er jeg stødt
på adskillige officerer (lieutenanter, majorer, captainer, en ritmester,
hoboister ved diverse corps og regimenter og endda et par admiraler), men
det er første gang, at jeg ser menigt personel. I huset er der tre unge mænd
på 23-24 år, som alle anføres som "Fodgardere" og efter den ene står altså
ordet, hvis begyndelse er "indQv----". Det betyder jo sikkert noget med
indkvarteret, men jeg troede, at alle menige boede på en kaserne og ikke ude
i byen.

Tekst_b: Hvilket erhverv er der tale om. Jeg mener, at det første bogstav er
et C. Det drejer sig om en ung mand, som er logerende hos en skræddersvend.

Jeg håber, at min forespørgsel denne gang ikke "drukner", men kommer igennem
til nogle tydere, som kan komme med et bud.

Venlig hilsen
Børge Kronborg