Spitzenhändler
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 26-05-03 14:26

Kære NG,

Undertegnede og min korrekturlæser har et lille tydningsproblem i det
sønderjyske.
Se venligst: dk.binaer.historie

Peter Nissen Hansen er "Spitzenhändler" (Kniplingehandler).
Han er pt: " Auf H?? abwesend".

Jeg gætter på, at det har noget at gøre med verbet "Haufen" i betydningen:
"samle sammen". Altså er han fraværende, fordi han er ude for at samle
kniplinger
sammen på gårdene med videresalg for øje.

Har jeg ret, og hvad står der rent faktisk på tysk ??

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Inger Buchard

Dato : 26-05-03 15:46

Hausi(e?)ren

Hausierer: dørhandler

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 26-05-03 18:33

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed22819$0$5166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hausi(e?)ren
>
> Hausierer: dørhandler
>
> Inger B

Det lyder meget plausibelt.
Mange tak Inger!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 26-05-03 18:49

On Mon, 26 May 2003 15:25:46 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Peter Nissen Hansen er "Spitzenhändler" (Kniplingehandler).
>Han er pt: " Auf H?? abwesend".

Jeg mener, at der står "Hausirre", men er enig i, at det må være en
anden måde at skrive "Hausiere" på.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Flemming Andresen

Dato : 26-05-03 19:34

Poul,

Kunne også være auf HOF abwesend ????
Altså borte fra stedet / gården på tidspunktet for
tælletidspunktet.

Med venlig hilsen
Flemming Andresen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 26-05-03 20:55

Jeg har desværre ikke mulighed for i øjeblikket, at komme ind på
dk.binaer.historie, og se hvad du har lagt ud.

Men lige nøjagtig den sammensætning af ord, er jeg tidligere stød på i
folketællinger i det sønderjyske, blandt mine egne aner.

Mit bud på "Auf H?? abwesend" bliver derfor, at der skal stå "aufhalten
abwesend"
hvilket direkte oversat betyder:

Aufhalten = opholde sig
Abwesend = fraværende

men vi vil nok i dag sige, at den på gældende "opholder sig uden for
sognet".

Hilsen

Carsten Pedersen
Heinsberg