Indscanning af mikrokort
Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 25-05-03 09:29

Hej

Er der nogen der har erfaring med indscanning af mikrokort med Epson
Perfection 2400 PHOTO
eventuelt hvilken indstilling de bruger
Jeg syntes ikke mine er så tydelige som man kunne ønske, (kan dog læses)

på forhånd tak
Lennart Frederiksen
Skanderborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-05-03 12:11

"Lennart Frederiksen" <dsl21460@vip.cybercity.dk> skrev Sun, 25 May 2003
10:28:58 +0200

>Er der nogen der har erfaring med indscanning af mikrokort med Epson
>Perfection 2400 PHOTO
>eventuelt hvilken indstilling de bruger
>Jeg syntes ikke mine er så tydelige som man kunne ønske, (kan dog læses)

Uanset hvilken scanner du bruger, så bliver resultatet ikke så godt som
ønskeligt.!

Microkort skal forstørres 25 gange, og det er simpelthen umuligt uden at
gøre brug af en optisk forstørrelse. Selv den bedste scanner kan
simpelthen ikke skelne så små punkter / streger som det er nødvendigt
for at få et perfekt billede i 25x digital forstørrelse.

Men med lidt lodder og lidt trisser kan man godt få et ganske brugbart
resultet. Dvs. hovedparten (måske 95%) af oplysningerne kan læses. Man
kan finde ud af om der er noget interessant - men i nogle tilfælde er
man nødt til at ty til den ægte vare for at få de sidste 5% med.

Jeg har indscannet et par tusinde sider og vekslet mellem forskellige
metoder. Min scanner er en Epson3200 photo, og jeg har konstateret en
marginal fordel ved at scanne i 6400ppi interpoleret, og derefter
reducere til 2400 eller 3200. Men pga. de enormt store rå-filer
(+1GigaByte pr, kort) bruger jeg ikke længere den metode.

Min foretrukne metode er pt. at scanne 3200ppi (som jo altså er den
højeste ægte optiske opløsning på denne scanner) og 256 gråtoner.
Afhængig at kildematerialets beskaffenhed præsenterer jeg det så enten i
75, 80 eller 100 % størrelse.

Men forinden ryger det en tur igennem ThumbsPlus (som jeg iøvrigt også
bruger til Batch-indcanningen), her får billedet (igen afhæng af
udgangsmaterialet) en 'Contrast Enhanche' og / eller en 'Sharpen
Insentiy', en evt. reduktion i størrelse og en 'Auto Crop', samt bliver
gemt i Jpeg med meget stor kompression.

Og lad mig understrege at jeg anser jpg i 256 gråtoner(eller evt. i fuld
farvedybde) for det absolut bedste format til disse billeder. De tåler
en *meget* stor kompression og der mistes mange detaljer hvis man prøver
at gøre det til rent sort / hvidt.

For mig at se det komplet tåbeligt at feks. SA scanner i Tiff-2, som
giver et langt dårligere resultat og ovenikøbet fylder mere.!

Se evt.:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/mikrokort/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/scanner_test/

Se også Dis-Danmarks liste over indscanninger, bla. Helbos og Hans
Martins, sidstnævnte ser dog ud til at være scanninger af Xerox kopier,
hvilket jo er en helt anden snak.
http://www.dis-danmark.dk/scan/scan.html

Desværre er oplysningerne på denne side vedr. mine indscanninger, på
trods af flere henvendelser, i lang tid ikke blevet opdateret - men jeg
er vist heller ikke rigtig i 'kridthuset' i det selskab. )

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 25-05-03 20:50

Arne, jeg vil ikke bestride din ekspertise på området, men hvordan kan man
så scanne et dias/negativ og få perfekte billeder (også forstørrelser) ud af
det?

vh
Erik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-05-03 22:07

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Sun, 25 May 2003 21:50:29 +0200

>Arne, jeg vil ikke bestride din ekspertise på området, men hvordan kan man
>så scanne et dias/negativ og få perfekte billeder (også forstørrelser) ud af
>det?

Det kan man af to grunde.

Dels kræver Dias sjældent (nærmest aldrig) en knivskarp forstørrelse på
25x - det er immervæk et billede på 1 meter i bredden.!

Et Diasbillede skal kun forstørres ca. 8x for at fylde et A4ark, og det
er vel hvad man normalvis kalder for et jævnt stort billede.?

Dels betyder det ikke så meget med 'rigtige' billeder om de enkelte
pixelshelt fine detaljer flyder lidt sammen ved meget store
forstørrelser - tværtimod er det ofte en fordel.

Tilsvarende gælder jo med Mikrofilm, som kun skal forstørres 10x, der
kan man også få langt bedre resultater end man kan med Mikorkort.

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 26-05-03 21:48

Jeg viste jeg havde overset noget. tak Arne.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-05-03 12:14

"Lennart Frederiksen" <dsl21460@vip.cybercity.dk> skrev:
Sun, 25 May 2003 10:28:58 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Er der nogen der har erfaring med indscanning af mikrokort med Epson
>Perfection 2400 PHOTO

Har nogen prøvet den nye CanoScan 9900F med 3200*6400 dpi sensor og
4*5" filmadapter, evt sammenlignet den med ovennævnte Epson?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-05-03 12:53

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sun, 25 May 2003 13:13:35
+0200

>Har nogen prøvet den nye CanoScan 9900F med 3200*6400 dpi sensor og
>4*5" filmadapter, evt sammenlignet den med ovennævnte Epson?

Jeg tror ikke (og har forøvrigt aldig troet) at sacnner opløsning alene
kan gøre det.

Det der er brug for er en optisk forstørrelse på feks. 5x, så tror jeg
man kunne lave aldeles glimragende scanninger i 600ppi.

Det er jo netop den effekt man opnår når man affotograferer skærmen på
kortlæseren - her er et 2Mpix camera jo alt rigeligt.

Og hvis man scanner en Xerox kopi er 150ppi jo i mange tilfælde fuldt
tilstrækkeligt.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-05-03 21:35

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
Sun, 25 May 2003 13:52:41 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Jeg tror ikke (og har forøvrigt aldig troet) at sacnner opløsning alene
>kan gøre det.
Enig.
Optik, fokusering, Signal/støj forhold, m.v., er nok så vigtigt og det
sætter ofte grænsen for ydeevnen.

>Det der er brug for er en optisk forstørrelse på feks. 5x, så tror jeg
>man kunne lave aldeles glimragende scanninger i 600ppi.
Jamen den optik findes jo allerede indbygget i scanneren, så det er
vel snarere et spørgsmål om kvaliteten af den.

Canon skriver om CanoScan 9900F
".. omfatter Super Galileo 2 objektivet - som faktisk er et
teleobjektiv- ... dens præcision svarer til de 600 mm teleobjektiver,
der anvendes af professionelle fotografer..."

Er det salgsgas eller realiteter ?
Derfor efterlyser jeg praktiske erfaringer med scanneren.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-05-03 22:31

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk> skrev Sun, 25 May 2003 22:34:47
+0200

>Enig.
>Optik, fokusering, Signal/støj forhold, m.v., er nok så vigtigt og det
>sætter ofte grænsen for ydeevnen.

Ja. Jeg faktisk det alene er mekanikken der sætter grænsen.

En scanner med 2400ppi optisk kan teoretisk set skelne punkter på 1/100
af en millimeter. Det svarer ved 25x nedfotografering til 1/4 millimeter
på originalen, og det er jo langt fra nok til at få alle detaljer med.
Selv en fordobling ville ikke være nok.

Og desuden tvivler jeg stærkt på at de på markedet værende scannere rent
teknisk kan leve op til den præcision der er nødvendig for at udnytte de
høje opløsninger fuldt ud.

> [...]
>teleobjektiv- ... dens præcision svarer til de 600 mm teleobjektiver,
>der anvendes af professionelle fotografer..."

Jeg ved det ikke.

>Derfor efterlyser jeg praktiske erfaringer med scanneren.

Ja. Det kunne være interessant at se nogle prøvescanninger.

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 25-05-03 14:45

Takker for svarene
Jeg vil prøve disse løsninger.
Det er også mest for at kunne læse kortene selv, da jeg ikke har andet
udstyr at bruge.

Hilsen
Lennart