Læsehjælp og expertise
Fra : Palle Aase

Dato : 24-05-03 08:34

Hvad laver Mette Rodenkrantz her ved Karens daab ??
og hvad betyder "Tiennere" . det er set ved flere daabshandlinger i Magleby

eks. på dk.binaer.Historie (hvis jeg ellers kan finde ud af det !!)

hilsen palle

Fra : Knud Olsen

Dato : 24-05-03 11:33

"Palle Aase" <Palle.Aase@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Magleby

> eks. på dk.binaer.Historie (hvis jeg ellers kan finde ud af det !!)

Knud Olsen

Fra : Hans Engmark

Dato : 24-05-03 15:22

On Sat, 24 May 2003 09:41:34 +0200, "Palle Aase"
<Palle.Aase@post8.tele.dk> wrote:

>å forhånd tak for hjælpen.
>
>det er frasen mellem barnet og gudmoderen, der forvirrer mig.
>
>jeg læser:
>
>"velb frue Mette Rosenkrandtz Tiennere til Borreby"
>
>jeg regner med Mette er gift med ejeren af godset Borreby, -

Hvor står det?

>men hvad laver hun her ved Karens daab ?, - er hun bare med for at kaste
>glans over daabshandlingen ?

Ja

>- jeg kan heller ikke klare ordet "Tiennere", - hvis det er det der står, -
>det er set ved flere fødsler i Magleby, ind imellem bare som "T"

Der står faktisk meget om denne velbårenhed

Velb. Frue Mette Rosenkrandtzis Tiener til Borreby Anders Nielsøns
hustru i Magleby bar barnet

Tiener til betyder ofte til menigheden og altså præst

Mon ikke præsten i Borreby hedder Anders Nielsen og løsningen er så
Præstens hustru

mvh
Hans Engmark