henrettelse.
Fra : jensaxel

Dato : 24-05-03 07:36

Havnbjerg kirkebog: 22 aug1748 blev en enke ved navn Ellen Nisses af
Lagensby efter
overgangne dom af retten med sværdet halshuggen på Lagensby mark
straks ved det hus som ligger ved Fægtenborg for det ved egen
bekendelse begangne drab på hendes eget uægte barn i fødselen, som
hun havde avlet med en karl af Holm, navlig Lauritz Lauritzen.
Samme kvinde gik med temmelig frimodighed til hendes død og hendes
legeme med hoved blev begravet på Hagenbjerg kirkegård.

blot til orientering.

mvh
jensaxel

Fra : Inger Buchard

Dato : 24-05-03 08:05

"jensaxel" <jensaxel@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Samme kvinde gik med temmelig frimodighed til hendes død og hendes
> legeme med hoved blev begravet på Hagenbjerg kirkegård.

Har du flere - de er så gode sammen med morgenavisen og -theen!!
Min sædvanligvis velunderrettede hjemmelsmand gør mig opmærksom på, at
dødsstraf for den slags afskyeligheder afskaffes 1866, mens retspraksis
mildnes fra slutningen af 1700-tallet.

Inger Buchard

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-05-03 08:23

> [...]
> Min sædvanligvis velunderrettede hjemmelsmand gør mig opmærksom på, at
> dødsstraf for den slags afskyeligheder afskaffes 1866, mens retspraksis

*****
Så får jeg lyst til at gøre opmærksom på en nyere afhandling af Thyge
Krogh, "Oplysningstiden og det magiske" der omhandler henrettelser og
korporlige straffe i 1700-tallets første halvdel. Indeholder en masse
eksempler på domme og derpå følgende aflivninger.
Også en masse om retssystem og krimminalitet.
En vægtig bog, egner sig ikke til sengelæsning med mindre man har en
"bogholder"
Læs mere på http://www.sa.dk/sa/aktuelt/disputats/default.htm

Måske lidt dyr, men jeg var heldig at finde den antikvarisk.
Flemming.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 25-05-03 11:41

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Læs mere på http://www.sa.dk/sa/aktuelt/disputats/default.htm
>
> Måske lidt dyr, men jeg var heldig at finde den antikvarisk.

En mere handy bog af samme forfatter:

Det store natmandskomplot, En historie om 1700-tallets kriminelle
underverden, Forlag: Samleren 2000.

Den har det hele: Henrettelser, retspleje, uærlighedsbegrebet,
afstraffelser, bødler. m.m.m.
Det er næsten som at læse en roman, men er en historisk afhandling om
(noget) af livet
i Kalundborg omkring 1730, med masser af kildehenvisninger til videre
studier.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund