Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skoleopgave - hjælp til nybegynderen
Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-03 15:29

Hejsa..
Jeg ved ikke helt hvad jeg skulle skrive som overskrift, men ihvertfald, jeg
har i forbindelse med afslutningen på Informations Teknologi faget på HTX
skulle lave en eksamensopgave, og hvad bedre var der end at lave den om
digital fotografering og redigering ..
Jeg har konverteret min rapport om til html kode, og lagt den ud på min
hjemmeside her:

http://www.andersh.dk/fotografering/it_opgave/index.htm

Jeg skal op i mundtlig eksamen i rapporten i morgen, og kunne godt tænke mig
nogen kommentarer om opgaven..
Kan den bruges til nybegyndere?
Er der fejl i oplysningerne?

Det er selvfølgelig frivilligt om man vil læse opgaven, og det er heller
ikke fordi i skal lave mine lektier eller noget i den dur.
Grunden til jeg har lagt den på nettet, er fordi jeg håber den vil kunne
hjælpe nybegyndere.

Afsnittet om blænde er p.t. ved at blive lavet om så det indeholder de
oplysninger i er kommet med her i går.. (mange tak forresten :)
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Per Jefsen

Dato : 26-05-03 15:34

Hej - fin intro

Lidt ærgerligt, at du på dit "skæv horisont" eksempel ikke får rettet helt
op, der er statid en anelsa skæv horisont på dit resultatbillede :)

men det kan du vel nå at rette inden i morgen ?

mvh

Per

Fra : Per Jefsen

Dato : 26-05-03 15:35

> der er statid en anelsa skæv horisont på dit resultatbillede :)

"statid en anelsa" er kviktastatursk, og betyder "stadig en anelse".

Per Jefsen

Fra : Tony L

Dato : 26-05-03 16:07

Hej

Umiddelbart en godt formuleret opgave og den er for en begynder som mig, nem
at gå
til og lære af. Måske syntes jeg godt at du kunne have brugt lidt energi på
komposition af billeder - et lidt overset emne som kan være meget spændende
f.x læren om
"det gyldne snit" etc. Men ved selvfølgelig ikke om det ville overskride din
opgaves rammer...

Good Luck

TonyL

Fra : den glade dreng

Dato : 26-05-03 19:15

der er en fejl oplysning, lukkeren sidder ikke i objektivet, ikke
hvis det feks er et Canon D30 og lign, om den sidder i de der små
lommekameraer skal være usagt, men hvem køber dem, hvis man skal
være seriøs?

VH

Per

Fra : den glade dreng

Dato : 26-05-03 19:18

en fejl til, en fordobling af blænde 4 er blænde 2, da du jo lukker
dobbelt så meget lys ind ved en større blænde.

Fra : den glade dreng

Dato : 26-05-03 19:26

Du har sikekrt ret at personer som aldrig har haft et analogt
kamera i hånden bare skyder løs, for pyt med at man tager en
masse dårlige billeder, dem sletter du jo alligevel. Men tilgengæld
lære de heller ikke at være kvalitetsbevidste, og lærer ud fra det
for de behøver ikke tænke på omkostningerne, på samme måde
som en der bruger analogt.

Så hvis du skal lære og fotografere, mener jeg at man skal lære det
via et analogt. Det kan man jo også læse ud fra det du skriver, da du ikke
helt har styr på hverken lukker eller blænde.

Fra : Lars [8210]

Dato : 26-05-03 19:26

Anders Houmark wrote:
> [...]
>
> Afsnittet om blænde er p.t. ved at blive lavet om så det
indeholder de
> oplysninger i er kommet med her i går.. (mange tak

Hej Anders

OK opgave, men jeg er ikke helt enig i alle dine
påstande...! Så du får lidt modspil.. Det er ikke negativt
ment.

KLIP: Afsnittet "Digitalkamera vs. analogkamera" - Man
slipper for omkostninger ved både anskaffelse af film og
fremkaldelse. KLIP SLUT

Klip "En negativ side af de digitale kameraer, er at de er
langt dyrere i anskaffelse, men det kan man jo sige hurtigt
indtjener sig ved besparelsen af fremkaldelse af film." Klip
slut

Jeg kender ingen der kan nøjes med at se på billeder på en
skærm - så fremkaldelse er en udgïft som du må regne med.
Prøv at se alle de indlæg i dk.fritid.foto der handler om
digital fremkaldelse og deres kvalitet --- eller prøv at se
her:

http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/060103digifoto.htm

KLIP "Personer som ejer digitalkamera tager også langt flere
billeder end ejere af analogkamera" KLIP SLUT

Absolut en udokumenteret påstand - jeg tager ca. lige
mange - ofte både digitale og analoge af samme motiv. Har
altid to huse med ( har to digitale kameraer og tre analoge)
.... så....

Klip "En fordel de analoge kameraer har, er dog at de er
meget billigere i anskaffelse, og at der findes langt mere
udstyr til dem. Det er ikke ligeså svært at finde et zoom
objektiv til et analogt kamera, som det er til et
digitalkamera" klip slut

øhhh - Det afhænger af kamera(huset) - et objektiv kostar da
det samme uanset hvilket hus det bruges på - hvis man altså
køber et Digitalt SLR.
Jeg bruger samme objektiver på fire huse (tre analoge og eet
digitalt)

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk