Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotopapir - hvor henne og hvad
Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 25-05-03 18:45

Hejsa

Jeg er nybegynder med et canon ixus 400 og en HP psc 2210 printer. Og har
lge et par spsm:

Hvad er det normale fotoformat? mit kamera kan tage billeder i op til
2272*1704, men hvad er originalstørrelsen, når man overfører det til Pc'en?
Bliver størrelsen først afgjort når man har haft billedet igennem eks Adobe
fotoshop?

Hviket type foto papir skal man vælge. Det skal bare være de normale str.
billeder som passer ind i diverse albums. hvor er det billgst at købe
papir - over nettet eller andre steder.

På forhånd tak

Jesper

Fra : KNL DtP

Dato : 25-05-03 20:03

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed10061$0$32495$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad er det normale fotoformat?

Der findes en lang række formater i fotoverdenen:

9 x 13 cm, 10 x 15 cm, 13 x 18 cm, 14,85 x 21 cm, 18 x 24 cm og 20 x 30
cm

.... det er de mest brugte. Som du kan se, så arbejder man i forholdene
1:1,33 (18x24 cm) og op til 1:1,50 (10x15 og 20x30 cm).

> mit kamera kan tage billeder i op til
> 2272*1704, men hvad er originalstørrelsen, når man overfører det til
Pc'en?

Størrelsen på billedet fra kameraet *er* 2272 x 1704 pixels - kort og
godt. Det giver et forhold på 1:1,33 og det passer jo med 18 x 24 cm.
Hvis du vil ha' et printet i 10 x 15 cm (som jo er standart
papirbilledestørrelse), så kan du enten vælge og ha' et par hvide
bjælker i hver side (da dit billede er for smalt for 1:1,5-formatet),
eller du kan beskære det med f.eks. http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 26-05-03 07:22

> [...]
> papirbilledestørrelse), så kan du enten vælge og ha' et par hvide
> bjælker i hver side (da dit billede er for smalt for 1:1,5-formatet),

Kan man ikke bare vælge en mindre opløsning?

Fra : KNL DtP

Dato : 26-05-03 09:00

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed1b1b4$0$32537$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Kan man ikke bare vælge en mindre opløsning?

Opløsningen har jo ikke noget med billedets format at gøre. Hvis du vil
tilpasse det til 10 x 15 cm-formatet, så skal du enten klippe i top og
bund eller tilføje en sort bjælke i begge sider.

Når man taler om opløsning på digitale billeder, så skal det være i
forbindelse med en udprintning. Altså et cm-mål sammen med en opløsning
i pixels pr. tomme (PPI).

Hvis dit billede er 2272 x 1704 pixels (3,9 MegaPixels) vil din output
opløsning på en 20 x 30 cm forstørrelse blive 204 PPI, hvilket er ok.
Vælger du et mindre papirformat, så vil opløsningen naturligvis stige,
da de samme pixels skal dække et mindre areal.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 26-05-03 16:54

Nogen som vidste hvor henne det billigste sted var - altså til fotopapir

Fra : René Sørensen

Dato : 26-05-03 19:27

Alt om Data har en megatest af fotopapir i deres juni nr. Rimeligt
interessant - der er tivertifal nogle jeg ska prøve...

René