Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det dumme spørgsmål omkring dias, som jeg ~
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-05-03 07:36

Hej

Jeg fik et spørgsmål her for et par dage siden, af min fætter som også er
begyndt og fotografere. Hvordan får man dia slides til papirbilleder (man
kan vel ikke gøre det vha. gennemlysning, da dia er et positiv og ikke et
negativ). Jeg blev ham er svar skyldigt, men sagde at jeg ville forhøre mig
hos de højere magter, her er jeg så, hvem har forklaringen...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Leif Elsborg

Dato : 25-05-03 09:18

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mig
> hos de højere magter, her er jeg så, hvem har forklaringen...

Hej

Når et dias skal fremkaldes til et papirbillede, forgår det på nøjagtig
samme måde som med et negativ. Forskellen ligger i det papir som anvendes,
til dias anvendes positiv papir, mens der anvendes negativ papir til
almindelige negativer.

Leif Elsborg
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern nospam ved mail)
www.elsborg1.dk

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-05-03 10:01

ok, tak for svaret (jeg tænkte kun i sort hvide negativer, altså at man så
skulle have noget papir der blev hvidt der hvor der var lys og mørkt hvor
det ikke kom lys (hvordan skulle man mon opbevare dette ???)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-05-03 23:51

"René Ernst Nielsen <cigarer@worldonline.dk> wrote:
> ok, tak for svaret (jeg tænkte kun i sort hvide negativer, altså at man så
> skulle have noget papir der blev hvidt der hvor der var lys og mørkt hvor
> det ikke kom lys (hvordan skulle man mon opbevare dette ???)

Ganske normalt - papiret skal kun reagere på lyset, og fremkalderen skal
så farve det der ikke er blevet belyst - men jeg forestiller mig det nok
ikke er helt billigt at producere/købe. Jeg har nu heller aldrig set S/H
diafilm?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Pico

Dato : 25-05-03 23:48

Leif Elsborg wrote:
> "René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

KLIP>
> [...]
> nøjagtig samme måde som med et negativ. Forskellen ligger i det papir
> som anvendes, til dias anvendes positiv papir, mens der anvendes

Der er en anden stor forskel, filtreringen er omvendt. Sådan at forstå
at man bruger de 3 andre farver i farvecirklen.
Pico