Laengde paa TP kabler?
Fra : . .. -_ --__--- RDX ~

Dato : 27-03-01 20:04

Jeg skal installere nogle cat 5 twisted pair kabler, og til det har jeg
koebt kabel med bloed leder, nu har jeg saa hoert at de kun kan traekkes
10m, er det rigtigt? Og er der nogen der er sluppet af sted med at goere det
alligevel? De to laengste kabler er ca. 20 meter, hvilket giver 40 meter
mellem maskinerne, er det for meget?

Mvh Lasse Jensen

Fra : Arne Keller

Dato : 27-03-01 20:22

Hej Lasse

". .. -_ --__--- RDX ---__-- _- .. ." <rdx@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:jB5w6.1486$94.374030@news010.worldonline.dk...
> [...]
goere det
> alligevel? De to laengste kabler er ca. 20 meter, hvilket giver 40

Hvis du læste mit svar et andet sted her i gruppen, vil jeg lige uddybe.

Ifølge standarden må patch og dropkabler max udgøre 10 meter af den
samlede kabellængde på 100 meter.
Dette er primært fordi de bløde kabler har større dæmpning, især
skærmede dæmper kraftigt, helt op til 50% som er tilladt i standarden.

Hvis man anvender bløde skærmede kabler kan man derfor ikke regne med at
køre længere end 50 meter, med uskærmede kabler må man forvenet noget
omkring 80 meter.

Så dine 2 x 20 meter, til en hub eller switch går jeg ud fra, er helt ok
teknisk, men ikke efter standarden

--
Arne Keller
www.kabling.dk

Dato : 27-03-01 20:25

> Hvis du læste mit svar et andet sted her i gruppen, vil jeg lige uddybe.
>
> www.kabling.dk

Nej, ikke her i gruppen, men paa din hjemmeside.