Problem med at nå bestemte domæner gennem ~
Fra : Torben Tanggaard

Dato : 26-05-03 22:18

Jeg har gennem længere tid haft en TDC pro@ccess ADSL forbindelse med en
fast konfigureret SpeedStream router. Forbindelsen har virket upåklageligt i
alt den tid jeg har haft den. Jeg har også i en længere periode anvendt
Winroute og senere en topcom router i stedet for SpeedStream routeren også
uden problemer.

I forbindelse med at jeg har registreret et nyt domæne(.biz) og fået hostet
det på en server i USA, har jeg konstateret at det er næsten umuligt at nå
domænet gennem både winroute og topcom routeren. Hvis jeg istedet tilslutter
TDC's SpeedStream router er der ingen problemer. Og det skal dertil siges at
det kun er det domæne jeg har problemer med. Dvs. der kan jo godt have været
andre domæner jeg kan have haft problemer med. Men det er jo ikke let at
opdage problemet ellers.

Jeg har kontrolleret at domænet er oppe og at alle navneservere svare
rigtigt. Dvs. alle uden for mit lokalnet. Jeg har anvendet diverse
nslookup/ping/traceroute funktioner rundt på nettet og alle menlder klar
ingen problemer.

Hvis jeg bruger nslookup på mine egne maskiner får jeg diverse/fejl og
timeouts 9 ud af 10 gange.

Hvis jeg bruger ip adresen på mit wehotel er der ingen problemer med at nå
det. Dvs. fejlen må ligge i mine to routere i forhold til speedstream
routeren. Måske noget timing ?

Der er forskel på DNS adresserne routerne tildeles. SpeedStream routeren
vidregiver IP adresserne på TDC's navneservere mens Topcom og winroute vidre
sender DNS forspørgelserne. Dvs. at maskinerne får routerens/gatewayens IP
som navneserver. Men hvis jeg prøver at konfigurere mine maskiner til at
anvende TDS's navneservere i stedet for via routeren har jeg stadig samme
problem. Det er også mystisk at hvis jeg anvender et nslookup program på en
lokal maskine og med det program slår op i en navneserver uden for mit
nætværk f.eks. TDC's så får jeg også fejl. Jeg har også tænkt på om det
kunne være selve maskinen's netopsætning der var noget galt med. Men jeg har
både en linux, en XP og en 2000 maskine i mit lokalnet og alle har
problemet! Jeg er ved at være fortvivlet !!

Jeg kender nogle andre domæner på samme server(samme IP) og de virker fint.
Det er kun mit .BIZ domæne der giver problemer. Jeg har prøvet andre .BIZ
domæner og dem kan jeg fint finde. Kan min leverandør have lavet nogle fejl
i opsætningen af selve domænet/navneserveren f.eks. noget med TTL eller
sådan. Jeg ved ikke så meget om navne servere. Jeg synes nu bare at jeg har
elimineret det problem ved at speedstream routeren virker.

Jeg med Etherreal konstateret en markant forskel på routerne, nemlig at når
speedstream routeren bruges findes der nogle pakker der hedder moget med
RIP1 og RIP2. RIP det er så vidt jeg kan læse mig frem til, noget med at
finde den rigtige route og det er noget der ikke anvendes så meget mere. Jeg
har enablet RIP2 i topcom routeren og nu kunne jeg pludselig browse til
domænet. Hurra!! Men der er stadig et problem. jeg har nemlig også oprettet
nogle subdomæner og dem kan jeg stadig ikke nå. Når jeg bruger etherreal så
kan jeg se at NS melder serverfejl helt som den gjorde med domænet før jeg
enablede RIP.

Er der nogen der kan få en forklaring ud af det her??

Jeg er helt rundt på gulvet

På forhånd tak.

Torben Tanggaard tta@ttanggaard.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-05-03 23:25

"Torben Tanggaard" <tta@ttanggaard.dk> wrote:

> [...]
>i opsætningen af selve domænet/navneserveren f.eks. noget med TTL eller

Jeg kan ikke gennemskue hvad dit overordnede problem er, men lige
netop ovenstående spørgsmål vil det sikkert være ret nemt at svare på
hvis du røber hvad domænet hedder.

Det har ikke rigtig nogen mening at spørge om problemer med et domæne
og ikke ville røbe hvad det er for et.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Torben Tanggaard

Dato : 27-05-03 04:52

Problemet er lidt komplekst. Det er ikke nogen hemmelighed hvad domænet er
men bare ikke så relevant. Problemet er at det er en firmaside der er under
udarbejdelse og som ikke lige skal offentligøres endnu. Som jeg skriver er
den gennemtestet fra mange forskellige steder i verden desuden overvåges
domænet for oppetid. Det jeg roder med er et lokalt problem!

Hvis du har forstand på netværk og kan hjælpe mig så er du velkommen til at
kikke på domænet og på de logninger jeg har lavet af nætværkstrafikken med
Etherreal. Jeg mener selv at jeg har rimeligt forstand på netværk, men den
her kan jeg ikke løse.
--
M.v.h.