Flere TCP/IP på bærbar med win98.2
Fra : Tommy Geisler

Dato : 26-05-03 21:38

Hvordan kan man sætte flere TCP/IP adresser op på en bærbar computer så man
kan skifte nemt imellem dem afhængig af hvor man logger på.
Jeg bruger en Compaq med Windows 98.2 udgave på.
Tommy Geisler

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 26-05-03 22:55

For Win2k og WinXP kan man bruge nedenstående - jeg er ikke sikker på om det
findes i Win98, men hvis det gør, så er her en nem og gratis metode;

1. Indstil computeren til netværk A
2. Kør netsh og få et dump af din netværks indstilling. Gem det i en
tekstfil ("netsh interface ip dump > NetA.txt")
3. Gentag med netværk B
4. Lav to batchfiler, der hver i sær kalder kommandoen
Netværk A.bat: "Netsh exec NetA.txt"
Netværk B.bat: "Netsh exec NetB.txt"

Dette er frit efter hukommelsen. Held og lykke
Mikkel

Fra : Tommy Geisler

Dato : 27-05-03 19:19

Hej MA

I 98.2 hvad hedder netsh der ?
Ved du eller andre hvor det er jeg henter den information fra ?

Hilsen Tommy

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-05-03 08:55

On Tue, 27 May 2003 20:19:16 +0200, "Tommy Geisler"
<tommy.geisler@tdcadsl.dk> wrote:

> I 98.2 hvad hedder netsh der ?

"Opgradér".

-A

Fra : jens

Dato : 26-05-03 22:59

"Tommy Geisler" <tommy.geisler@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man sætte flere TCP/IP adresser op på en bærbar computer så
man
> kan skifte nemt imellem dem afhængig af hvor man logger på.
> Jeg bruger en Compaq med Windows 98.2 udgave på.

Definer "nemt"

Det afhænger af hvilke net der er tale om.
Er der et domæne net med i det er det måske ikke smart at ændre på
netopsætning.

Bruges den på et firmanet med domæne ?

Jeg formoder det er et hjemmenet den ellers skal på ?

Mvh jens

Fra : Tommy Geisler

Dato : 27-05-03 17:01

Hej Jens

Med nemt mener jeg at det er til at bruge for almindelige voksne brugere som
er offentlige ansat med en bærbar computer.
De skal ikke på noget domæne.
De skal på Sektornet i Københavns kommune.
Det er ikke til hjemmebrug.
Det er til brug for brugere med en bærbar computer som har kontorer på
forskellige kontorer i Københavns Kommune og som har en fast TCP/IP på hvert
kontor.
Hilsen Tommy

Fra : jens

Dato : 27-05-03 17:18

> [...]
> Det er til brug for brugere med en bærbar computer som har kontorer på
> forskellige kontorer i Københavns Kommune og som har en fast TCP/IP på

I det tilfælde er det større net som alle har en eller anden styrring.
Imuddelbart ville en DHCP indstilling give det ønskede resultat, men det
afhænger meget af hvordan de net er sat op.

Hvis du begynder at angive faste adresser kan du være ret sikker på at møde
net hvor den bliver afvist med en fejl om at den ip allerede findes på
netværket, eller at det ikke er samme net som du er på.

(en 192.168 adresse er ikke specielt brugbar på et 10 netværk jo)

Efter bedste overbevisning vil en dhcp opsætning være det som umiddelbart
vil virke alle stedder.

Det eneste det så kræver er at du selv har en dhcp server når du bruger den
hjemmefra feks.
Der er dhcp server i alle små hjemmeroutere.

Mvh Jens

Fra : Tommy Geisler

Dato : 27-05-03 19:17

Hej Jens
De faste IP adresser får jeg opgivet fra centralt hold og de virker alle og
er ikke optaget.
Der køres ikke DHCP på de enkelt kontorer men udelukkende faste adresser.
Det drejer sig om medarbejdere som skal kunne koble sig på Københavns
kommunes skoler som alle kører via sektornet og alle bruger A-ben til den
administrative del.
Det er den del at jeg har en del klienter der skal kunne komme på med en
bærbar computer men hver skole har deres egen server og router og jeg får
derfor til hver skole opgivet hvilken TCP/IP jeg skal bruge for at komme på
deres net.
Men når medarbejderen så skifter skole den næste dag så skal der nemt kunne
skiftes til den ny skoles TCP/IP.

Hjalp det ? eller kan du hjælpe ?

Fra : jens

Dato : 27-05-03 20:07

> Hjalp det ? eller kan du hjælpe ?

Ja både og.

Jeg forstår godt hvad du mener, men det er noget net over min foretrukne
størelse så du er nok bedre hjulpet andetsteds.

Umiddelbart er der kun en måde at skifte ip på en w98.
Nemlig ved at indtaste ip gate og dns i netværkstedders egenskaber- tcp/ip
protokol.

Det betragter jeg ikke som nemt da det fordrer en del holden styr på
forskellige ipèr.

Så er der den mulighed at du får reserveret samme ip til hver maskine på
alle de forskellige net...... det vil gøre det meget nemt da w98 så selv
henter på steddet.
Men det kræver at du kan overtale dem til at reservere det antal ipèr du
skal bruge.

Enten i Dns eller en lille routerting, som jo nok findes

Du har ikke nævnt hvor mange maskiner det drejer sig om.
Eller om de alle er samlet på de net indimellem.

Jeg får måske en idè......

Hvor mange lokationer er der ?
Hvor mange maskiner ?
Hvor mange er samlet på hvert net, eller er der nogle på et og andre på
andre net samtidigt (håber ikke den blev helt vredet af led)

Er der et budget på over en 20èr ?

Mvh Jens
Ps: man kan måske skrive et script til hver pc, g hver lokation, men det er
heller ikke nemt at styre jo.

Fra : Tommy Geisler

Dato : 27-05-03 21:06

Hej Jens

Jeg har prøvet at sætte besvarelser ind efter dine spørgsmål se nedenfor.

> [...]
> protokol.
>
> Det betragter jeg ikke som nemt da det fordrer en del holden styr på

Enig.

> [...]
> henter på steddet.
> Men det kræver at du kan overtale dem til at reservere det antal ipèr du

Dette er nok ikke en relevant mulighed.

> [...]
>
> Du har ikke nævnt hvor mange maskiner det drejer sig om.
> Eller om de alle er samlet på de net indimellem.

ca. 70 skoler og institutioner.

men en bærbar skal typisk kun bruge ca 5.

> Hvor mange maskiner ?

150 stk. bærbare

> Hvor mange er samlet på hvert net, eller er der nogle på et og andre på
> andre net samtidigt (håber ikke den blev helt vredet af led)

1 bærbar anvendes typisk på 4 skoler med hvert sit IP og så typisk på en
hjemme adr. med DHCP til en Internet udbyder.

Hver gang man kobler sig op er det til samme net sektornet uanset hvilken
skole man er på.

> Er der et budget på over en 20èr ?

Jeg har normalt ikke adgang til et program udviklingsbudget i KK.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 21:59

"Tommy Geisler" <tommy.geisler@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Alle hidtidige forslag erkendt ubrugelige......... :0(

< > Hvor mange lokationer er der ?

> ca. 70 skoler og institutioner.
>
> men en bærbar skal typisk kun bruge ca 5.

> 150 stk. bærbare

Så ryger den ide også.[1]

> 1 bærbar anvendes typisk på 4 skoler med hvert sit IP og så typisk på en
> hjemme adr. med DHCP til en Internet udbyder.

Du skal bruge opkaldskort, kalde kortene ved skolens navn og så vælge det
aktuelle "opkaldskort."
Det må kunne bruges.
Jeg kan ikke præcist huske hvordan det er de hænger sammen, men jeg mener
man kan tilføje så mange opkaldskort man lyster, du skal jo bruge 5 /pc i
W98.

> Hver gang man kobler sig op er det til samme net sektornet uanset hvilken
> skole man er på.

[1], den gik ud på at placere en hjemmerouter på hver lokation..... havde
det været 5 var det til at overse..... men 70 bliver nok for dyrt.ca 35000kr

Giver det noget brugbart ?

Mvh Jens

Fra : Tommy Geisler

Dato : 08-06-03 22:53

Tak Jens for din hjælpsomhed.

Lars som sendte sidste indlæg på mit spørgsmål havde et forslag til et lille
program som jeg har testet og som kan løse opgaven.
http://www.netswitcher.com/

Hilsen Tommy Geisler

Fra : Tommy Geisler

Dato : 08-06-03 22:54

Fra : Tommy Geisler

Dato : 08-06-03 22:54

Fra : Tommy Geisler

Dato : 08-06-03 22:54

Fra : Lars

Dato : 27-05-03 23:22

On Mon, 26 May 2003 22:38:07 +0200, "Tommy Geisler"

<http://www.netswitcher.com/>

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Tommy Geisler

Dato : 08-06-03 22:50

Tak for tippet.

Fint lille program som man nok kan skrive en lille brugsvejledning til på
dansk til de brugere som jeg vil anbefale programmet til

Hilsen Tommy.