vis script-kode uden at afvikle?
Fra : thisisnotmyemail@mai~

Dato : 26-05-03 20:49

Hej gruppe

Jeg er en glad amatør, som sidder med et lille problem. Det er sikkert
helt
banalt, men jeg kan altså ikke finde ud af det:

Hvordan viser jeg kode i et html-dokument, uden at koden afvikles? Det
er et
script, der skal vises, så brugeren kan lave copy-paste til egen
webside.

Jeg har uden held prøvet mig lidt frem med foreløbig <pre></pre> og
<code></code>

Nogle andre forslag?

Venlig hilsen
Poul Exner

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-05-03 20:59

thisisnotmyemail@mail.dk wrote:
> [...]
> webside.
>
> Jeg har uden held prøvet mig lidt frem med foreløbig <pre></pre> og

kig i koden:
http://www.html.dk/tutorials/html/lektion6.asp

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 26-05-03 21:01

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote in news:batrh5$fm
$1@sunsite.dk:

> kig i koden:
> http://www.html.dk/tutorials/html/lektion6.asp

Koden på den side bliver ikke markeret korrekt op. Der skal bruges <code> til
computerkode. Et korrekt eksempel vil være:

<code>&lt;h1&gt;Hello World!&lt;/h1&gt;</code>

Med tilhørende CSS-regler naturligvis (white space, display og font-family er
nok noget af det første man vil ændre).

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-05-03 10:47

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev

> <code>&lt;h1&gt;Hello World!&lt;/h1&gt;</code>

En lille praktisk tilføjelse, idet <code> er et inline-element:

<code style="display:block;color:#000;background:#eee">&lt;h1&gt;Hello
World!&lt;/h1&gt;</code>

background får koden til at skille sig ud fra den øvrige tekst på siden og
display;block ændrer <code> til en kasse.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-05-03 11:32

Erik Ginnerskov skrev:

> En lille praktisk tilføjelse, idet <code> er et inline-element:
[...]

Eller man kan bruge

og ændre udseende i sit eksterne stylesheet.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-05-03 21:02

thisisnotmyemail@mail.dk skrev :

>Hvordan viser jeg kode i et html-dokument, uden at koden afvikles?

Brug
" = &quot;
' = &apos;
& = &amp;
> = &gt;
< = &lt;
--
Knud

Fra : thisisnotmyemail@mai~

Dato : 26-05-03 21:50

On Mon, 26 May 2003 22:02:22 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Brug
>" = &quot;
>' = &apos;
>& = &amp;
>< = &lt;

Tak - det virkede!
V.h. Poul Exner

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-05-03 21:38

thisisnotmyemail@mail.dk skrev:

> Hvordan viser jeg kode i et html-dokument, uden at koden afvikles?

Istedet for rent faktisk at skrive tegnene < > " & skal du lave
tegnhenvisninger:

Når du fx skriver &lt; vises < i browseren:

&lt; <
&gt; >
&quot; "
&amp; &

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jon Ege Ronnenberg

Dato : 27-05-03 12:44

Hvis du kan bruge ASP kan du skrive:
Dim strHTML
strHTML = Server.HTMLEncode(strHTML)
Response.Write strHTML
wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> webside.
>
> Jeg har uden held prøvet mig lidt frem med foreløbig <pre></pre> og

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 15:17

> Hvis du kan bruge ASP kan du skrive:
> Dim strHTML
> strHTML = Server.HTMLEncode(strHTML)
> Response.Write strHTML

Eller PHP.

echo nl2br(htmlentities($strHTML)); //Så behøves <PRE> ikke da der laves

;)

mvh
Johan