Fejl nr. 2, råd udbedes
Fra : Kristian Stange

Dato : 27-03-01 19:31

Jeg har brug for et rådŠ

Jeg har haft problemer med »fejl nr. 2«, som jo skulle skyldes
»hukommelssessvigt«.

Maskinen er en PB 400 Mhz med 128 Mb ram. MacOS 9.1 ­ 1 måned gammelŠ

Problemet opstår specielt i Word (Office 2001), som kan finde på at lukke
ned med et brag, så jeg har været nødt til at sætte WORD til at autoarkivere
én gang i minuttetŠ

WORD er sat til at køre med 30 Mb RAM, men fejlen er sket alligevel.
Mindste-hukommelsesforbruget er hævet fra 10 til 17 Mb RAM.

Fejlen er også oplevet, når maskinen foretager arkivopdatering.

Maskinen er hos forhandler undersøgt for hardwarefejl (RAM), og der skulle
ingen være .

Norton DD 6.0 viser ikke noget specielt ophidsende, når programmet køres
efter et nedbrud.

Alle andre programmer ­ FileMaker, Finale, Norton, FAXstf m.v. kører i
nyeste versioner.

Maskinen kører i netværk (AppleTalk) med stadionære MAC's henholdsvis på
arbejde og hjemme.

PB'en erstattede en tilsvarende, som var blev DOA'et af Apple.

LøsningsforslagŠ?

vgst
Kristian Stange

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 03:12

Hej Kristian

Kristian Stange wrote:

> Problemet opstår specielt i Word (Office 2001), som kan finde på at lukke
> ned med et brag, så jeg har været nødt til at sætte WORD til at autoarkivere
> én gang i minuttetS

Kører du med automatisk stavekontrol + auto orddeling? - Så slå det fra i
preferences.

> WORD er sat til at køre med 30 Mb RAM, men fejlen er sket alligevel.
> Mindste-hukommelsesforbruget er hævet fra 10 til 17 Mb RAM.

Sæt min. str. til 30-35mb og ønsket str. til 50-60mb. Det vil stabilisere den
noget, men pt er jeg bange for, at fejlen ikke forsvinder. Jeg har selv de
samme problemer, trods det, at jeg har sat RAM tildeling til hhv. 50mb og 90mb.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-03-01 09:45

> [...]
> den noget, men pt er jeg bange for, at fejlen ikke forsvinder. Jeg har
> selv de samme problemer, trods det, at jeg har sat RAM tildeling til hhv.

Prøv evt. lige at checke denne fidus hos Mediamac. (Har ikke prøvet, da
jeg ikke er Word-bruger) Det handler om at fjerne "SOM Objects ..."

http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=4968

v.h.

Martin

Fra : Henrik Krogh

Dato : 28-03-01 15:30

> Prøv evt. lige at checke denne fidus hos Mediamac. (Har ikke prøvet, da
> jeg ikke er Word-bruger) Det handler om at fjerne "SOM Objects ..."
>
> http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=4968

Citat fra mediamac:

Biblioteket "SOM Objects" gør Mac OS 9.1 ustabil
  I sidste uge udsendte deres udsendte medarbejder et nødråb
angående problemer med stabilitet af Office 2001. På MediaMac's forum er
løsningen dukket op. Synderen er et gammel system-bibliotek, der
installeres af visse programmer. Under Mac OS 9.1 gør dette bibliotek
meget mere skade end det gør gavn.

Bibliotekets navn er "SOM objects til Mac OS" ("SOM Ojects for Mac OS"
på engelsk), og var under Mac OS 8 en nøvendighed for at mange
programmer overhovedet kunne startes. I Mac OS 9.1 er biblioteket
implementeret i selve systemet, og er det gamle bibliotek til stede,
bliver bl.a. Micorsoft programmer ustabile, når de forsøger at bruge det
forældede bibliotek.

Sådan fjerner du biblioteket
SOM Objects biblioteket ligger i mappen "Udvidelser" i systemmappen.
Fjern det fra denne mappe, og placer biblioteket et sted hvor det ikke
generer. Når du efter et par dage har konstateret at alle programmer
stadig virker efter hensigten, kan du smide biblioteket helt væk.

Mere information
Vil du gerne vide mere om alle de udvidelser der findes i Mac'ens
systemmappe, så kan programmet "Extension Overload" måske hjælpe. På
Cd'en MacLær finder du også en række programmer der kan fortælle lidt om
næsten alle de udvidelser der kan dukke op i Mac'ens systemmappe.
vh Henrik Krogh

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-01 23:19

Hej

Jeg vil nu være meget, meget forsigtig med at fjerne 'SOM Objects'. Selv
hvis du starter en installation helt fra scratch / tom HD, vil SO blive
installeret af både 9.0 og 9.1. Jeg har haft den ude af systemet på et
tidspunkt netop efter nedenstående råd (dog fra en tilsv. engelsk site), men
det gav problemer med lydstyringen i bl.a. QuickTime og Sound Manager + at
der var nogle ældre programmer, der ikke ville starte på 9.1, - eller hvis
de blev startede, så gik de ned for et godt ord. Dette gælder fx. Word 5.1b
(UK), 5.1a (DK) samt nogle ældre lydprogrammer som SoundEdit 16 II m.fl..

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-03-01 19:33

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Prøv evt. lige at checke denne fidus hos Mediamac. (Har ikke prøvet, da
> jeg ikke er Word-bruger) Det handler om at fjerne "SOM Objects ..."

Er der ikke et klogt hoved som kan svare mig på, hva' faen det lib
egentligt indeholder, som andre (og hvilke) programmer bruger?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-03-01 19:53

In article <1eqzxqz.1ryt5kt86o5w2N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Er der ikke et klogt hoved som kan svare mig på, hva' faen det lib
> egentligt indeholder, som andre (og hvilke) programmer bruger?

SOM er en total underdrivelse. Det er et lib som er for vildt at have
Men - som Mediamacs artikel viser - ikke forstået af ret mange. De
skulle nok holde sig til dækningen af stavefejl på pizzariaers menukort

Når man i X klikker på en blå Aqua knap i WebSharing og får en Apache,
så er det den ultimative underdrivelse.

Når man i 8/9 ctrl-klikker og får en kontekstafhængig menu frem, så er
det SOM, der ligger bag. Det er ligeså vildt som Apache. SOM er nemlig
IBMs standard objektmodel, den overholder CORBA, og det er mere end råt,
at vores ctrl-klik kører med SOM. Bemærk at udvidelsen i Vis info er
copyright IBM.

//Peter

PS: SOM var objektmodellen i OpenDoc - det er derfra den er havnet på
mac.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-01 00:13

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> I....I Bemærk at udvidelsen i Vis info er copyright IBM.

- Næsten rigtig -) - I mit info-vindue står der "© Apple Computers Inc.
1993-1996, IBM 1991-1996", så det ligner mere en fælles copyright mellem de
to.

> PS: SOM var objektmodellen i OpenDoc - det er derfra den er havnet på
> mac.

Yeps, - og det er også derfor, at OpenDoc rent faktisk stadig kan køre på
fx. 9.0.x og 9.1.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-03-01 18:55

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> IBMs standard objektmodel, den overholder CORBA, og det er mere end råt,
> at vores ctrl-klik kører med SOM. Bemærk at udvidelsen i Vis info er

Jeg har vist før indrømmet at mac'en havde det koldeste højreklik. Tak
for info.

Fra : Simple

Dato : 30-03-01 09:54

> [...]

> IBMs standard objektmodel, den overholder CORBA, og det er mere end råt,
> at vores ctrl-klik kører med SOM. Bemærk at udvidelsen i Vis info er

Vil det sige, at uden SOM-objects virker ctrl-klik ikke???

Mailto:stigleerbeck@mac.com
http://www.SimpleSoft.dk - http://www.MacPeriferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 19:46

Simple <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Vil det sige, at uden SOM-objects virker ctrl-klik ikke???

ja.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Simple

Dato : 02-04-01 11:03

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ja.

Nåh - jamen det er altså forkert! Jeg har prøvet at slå den fra og
kontrol-klik virker fortsat helt fint.

Stig

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 13:03

Simple <simple@post3.tele.dk> wrote:

> Nåh - jamen det er altså forkert! Jeg har prøvet at slå den fra og
> kontrol-klik virker fortsat helt fint.

ja, men kun fordi du kører Mac OS 9.1 hvor "SOM-objects" er integreret i
systemkufferten - Nøjagtig ligesom "Object Support Library" blev
integreret i Mac OS 8.0's systemkuffert.

Dvs. det er rent faktisk dig der er forkert på den

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 21:28

> [...]

> integreret i Mac OS 8.0's systemkuffert.
>
> Dvs. det er rent faktisk dig der er forkert på den

Øh, vi er begge forkert på den: Uden "SOM-Objects" installeret virker
"Contextual Menu" Plug-ins ikke.

Fra : Simple

Dato : 04-04-01 09:00

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Øh, vi er begge forkert på den: Uden "SOM-Objects" installeret virker
> "Contextual Menu" Plug-ins ikke.

Altså. altså, altså, altså!

Jeg kører dansk 9.1. Jeg har slået SOM-objects fra. Kontrol-klik virker
i Finder. Den virker også i FileMaker.

Du gør mig helt nervøs, for hvis jeg tager fejl af det, så stemmer
virkeligheden slet ikke overens med det jeg ser og så er den sgu ved at
være rigtig gal.

Vil du ikke nok være sød at bekræfte, at jeg ikke nødvendigvis har taget
helt fejl?

....helst før de henter mig!

Stig

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-01 09:50

> Altså. altså, altså, altså!
>
> Jeg kører dansk 9.1. Jeg har slået SOM-objects fra. Kontrol-klik virker
> i Finder. Den virker også i FileMaker.

Læg mærke til at jeg skrev "plug-ins", du ved de emner der findes i
mappen "Genvejsmenuemner". eks. følgende fra min systemmappe:

Find genvejsmenuemner
Gather Items CM Plugin
MacLinkPlus CM
Mappekommandoermenu
Norton CM Plugin
OpenInTexEditCMPlugin
SwitcherSetup CM Plugin
UDFBridgeCMPlugin

Programmernes (Finder, FM, Word osv.) specifikke ctrl+click menuer er
ikke afhængige af "SOM-Objects"

det kan jeg desværre ikke garantere

Fra : Simple

Dato : 06-04-01 07:49

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Læg mærke til at jeg skrev "plug-ins", du ved de emner der findes i
> mappen "Genvejsmenuemner". eks. følgende fra min systemmappe:

Jeg har afbestilt den blå vogn. Jeg havde jo altså set rigtigt i, at
højre-klik-menuerne virker, men funktionaliteten bliver ganske rigtigt
betragteligt udvidet med SOM-objects slået til.

Når misforståelsen kan opstå, er det nok fordien del af os Mac-brugere
(jeg selv inkl.) har temmeligt svært ved at vænne os til 2-knaps-mus,
højreklik og kontekst-menuer.

Man kan sammenfattende sige, at artiklens påstand om at SOM-objects kan
undværes, hvis den skaber problemer er OK, men at påstå at den er et
overflødigt levn uden funktion, er jo en pinlig gang vrøvl.

Stig

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-01 17:05

> [...]

> undværes, hvis den skaber problemer er OK, men at påstå at den er et
> overflødigt levn uden funktion, er jo en pinlig gang vrøvl.

ja, jeg kører ufortrødent videre med SOM-objects 9.1, IE og Office2001 -
uden problemer.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-03-01 22:32

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Når man i 8/9 ctrl-klikker og får en kontekstafhængig menu frem, så er
> det SOM, der ligger bag.

Nu vi er ved ctrl-klikket. Er der så nogen der kan fortælle mig hvad
emnet 'UDFBridgeCMPlugin' skal gøre godt for? Min mac er flere sekunder
om at åbne genvejsmenuen hvis denne er intalleret, men kommer fluks hvis
den er smidt af helvede til?

Nogen funktionalitet?

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-01 14:26

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> emnet 'UDFBridgeCMPlugin' skal gøre godt for? Min mac er flere sekunder
> om at åbne genvejsmenuen hvis denne er intalleret, men kommer fluks hvis

UDF, et disk format til optiske medier, der bla. bruges på DVD-video og
CD'ere brændt med DirectCD. Visse DVD diske (bla. the Matrix) kunne ikke
afspilles af DVDplayer når de var mountet som UDF, med UDFBridgeCMPlugin
kan man istedet mounte dem som ISO-9960, og dermed afspille dem.
NB. Den udgave af The Matrix jeg ahr afspillet på min iBook (DVDPlayer
2.3) havde ingen problemer med at blive afspillet fra UDF format.

Fra : Jesper

Dato : 29-03-01 07:53

> [...]
> den noget, men pt er jeg bange for, at fejlen ikke forsvinder. Jeg har
> selv de samme problemer, trods det, at jeg har sat RAM tildeling til hhv.

Jeg 'døjer' også med de samme problemer. Især Entourage/Explorer. Det er
ufatteligt at MS kan producere to næsten sammenhængende programmer - der
bare ikke kan fungere sammen!?

Næsten hver gang jeg aktiverer et link i Entourage starter Explorer,
bare for at lukke ned med et brag igen med fejl 2. Eneste udvej er at
genstarte mac'en...

Jeg bruger den IE som findes på office cd'en.

Følgende udvidelser og kontrolpaneler har jeg installeret:

Extensions
3dfx GlideLib2.x Name Size Vers 2.61.00.
shlb 3DFx
3dfx GlideLib3.x 2.61.00. 3.10.00. shlb 3Dfx
3dfx Graphics Accelerator 3.10.00. 1.0b13 INIT
3DFX
3dfx Hardware Resource Mgr 1.0b13 1.0b13 shlb
3Dfx
3dfx OpenGL Renderer 1.0b13 1.0b13 shlb gld1
3Dfx Rave 1.0b13 1.0b13 shlb tnsl
Acrobat PDFWriter 1.0b13 4.0 PRER PDFW
Apple Audio Extension 4.0 1.2.2 INIT aaud
Apple CD/DVD Driver 1.2.2 1.4.3 INIT psap
Apple Enet 1.4.3 2.4.2 ndrv cfrg
Apple Guide 2.4.2 2.5 INIT reno
AppleShare 2.5 3.8.8 RDEV afpt
Application Switcher 3.8.8 1.0 appe apsw
CarbonLib 1.0 1.2.5 INIT cbon
Color Picker 1.2.5 2.1.1 INIT cpmg
Color SW 1500 2.1.1 2.2.1 PRER chle
ColorSync Extension 2.2.1 3.0.1 appe Sync
Contextual Menu Extension 3.0.1 1.0.2 INIT
cmnu
Control Strip Extension 1.0.2 2.0.3 appe sdev
Default Calibrator 2.0.3 3.0.1 shlb CSca
Desktop Printer Spooler 3.0.1 2.2.1 appe dtps
Desktop PrintMonitor 2.2.1 2.2.1 APPL prmt
DNSPlugin 2.2.1 1.1.3 shlb nslp
DrawSprocketLib 1.1.3 1.7.5 shlb cfrg
File Sharing Extension 1.7.5 7.6.7 INIT hhgg
File Sharing Library 7.6.7 9.0.2 shlb cfrg
FireWire Enabler 9.0.2 2.7 ndrv fw
FireWire Support 2.7 2.7 expt fw
FontSync Extension 2.7 1.0 appe fns
Foreign File Access 1.0 5.3.3 INIT ufox
GXGraphics 5.3.3 1.1.6 INIT grfx
HTMLRenderingLib 1.1.6 1.0.4 shlb ????
icccodes 1.0.4 1.2.4 shlb ????
InputSprocket Extension 1.2.4 1.7.3 shlb insp
Internet Access 1.7.3 1.3.3 shlb INTA
iTunes Extension 1.3.3 1.1 INIT hkex
LaserWriter 8 1.1 8.7 PRER vgrd
LDAP Client Library 8.7 1.0 shlb ldap
LDAPPlugin 1.0 1.1.3 shlb nslp
MacromediaRuntimeLib 1.1.3 7.0 shlb cfrg
Microsoft Clipboard Library 7.0 1.0 shlb
MSCB
Microsoft Component Library 1.0 2.30 shlb
com2
Microsoft Internet Library 2.30 5.03 shlb
MSiL
Microsoft OLE Automation 5.03 2.30.2426 shlb
Ole2
Microsoft OLE Extension 2.30.2426 2.07 INIT Ole2
Microsoft OLE Library 2.07 2.30 shlb Def2
Microsoft Structured Storage 2.30 2.30 shlb
stg2
MS Font Embed Library (PPC) 2.30 2.1.3 shlb
FEmb
MSL RuntimePPC++.DLL 2.1.3 - shlb cfmg
NBP Plugin - 1.1.3 shlb nslp
NetSprocketLib 1.1.3 1.7.1 shlb cfrg
Network Setup Extension 1.7.1 1.2 shlb ntex
NSL UI Library 1.2 1.1.3 shlb nsl
Open Transport 1.1.3 2.7.4 otsl otan
Open Transport ASLM Modules 2.7.4 2.7.4 libr
OMGR
OpenGLEngine 2.7.4 1.2.1 shlb gli1
OpenGLLibrary 1.2.1 1.2.1 shlb opgl
OpenGLMemory 1.2.1 1.2.1 shlb glm1
OpenGLRenderer 1.2.1 1.2.1 shlb gld1
OpenGLRendererATI 1.2.1 1.2.1 shlb gld1
OpenGLUtility 1.2.1 1.2.1 shlb glu1
PrintingLib 1.2.1 8.7 shlb vgrd
PrintMonitor 8.7 7.1.2 APPL prmt
QD3DCustomElements 7.1.2 1.6 shlb Q3XT
QuickDraw3D 1.6 1.6 INIT QD3D
QuickDraw3D IR 1.6 1.6 shlb Q3XT
QuickDraw3D RAVE 1.6 1.6 shlb QD3D
QuickDraw 3D Viewer 1.6 1.6 shlb QD3D
QuickTime FireWire DV Enabler 1.6 2.2 ndrv
dvfw
QuickTime FireWire DV Support 2.2 2.2 INIT
dvfw
QuickTime 2.2 4.1.2 INIT ånd6
QuickTime MPEG Extension 4.1.2 1.1.2 INIT
mjh*
QuickTime Musical Instruments 1.1.2 4.1.1 INIT
dvb
QuickTime PowerPlug 4.1.1 4.1.2 INIT ånd8
QuickTime VR 4.1.2 2.3 INIT qtvr
RTL8139x Driver 2.3 3.00 ndrv cfrg
Serial (Built-in) 3.00 1.3.3 libr OMGR
Shared Library Manager 1.3.3 2.0.2 INIT OMGR
Shared Library Manager PPC 2.0.2 2.0.2 INIT
OMgr
ShareWay IP Personal Bgnd 2.0.2 A2.0.1 APPL
aIPG
SLPPlugin A2.0.1 1.1.3 shlb nslp
SoftPress Type 1 Works 1.1.3 2.1 INIT Bzrd
SOMobjectsfor Mac OS 2.1 2.0.8 shlb cfmg
Sound Manager 2.0.8 3.6.5 INIT sad
SoundSpace2Lib 3.6.5 1.1 shlb cfrg
SoundSprocketLib 1.1 1.7.1 shlb cfrg
StuffIt Engine 1.7.1 6.0.1 shlb SITe
Time Synchronizer 6.0.1 8.3 appe tims
Type 1 Scaler 8.3 1.0.1 sclr ats
URL Access 1.0.1 2.3 otsl sbwf

Control Panels
Appearance 1.5.3 1.1.4 APPC apcp
AppleTalk 1.1.4 1.1 cdev atdv
ColorSync 1.1 3.0.1 APPC synC
Control Strip 3.0.1 2.0.3 APPC sdev
Date & Time 2.0.3 8.3 APPC tim2
Energy Saver 8.3 3.0.2 APPC wnkl
File Exchange 3.0.2 3.0.4 APPC flex
File Sharing 3.0.4 9.0.2 APPC shcp
FinderPop 9.0.2 1.9.2 cdev cspX
General Controls 1.9.2 8.0 APPC misc
Internet 8.0 1.0.2 APPC parv
Keyboard 1.0.2 8.5.2 APPC kycp
Memory 8.5.2 8.1.3 APPC mmry
Monitors 8.1.3 8.6.1 APPC alav
Mouse 8.6.1 8.1.1 APPC mous
Numbers 8.1.1 7.1 cdev nbrs
QuickTime Settings 7.1 4.1.1 cdev ånd7
Sound 4.1.1 8.5.2 APPC soun
Startup Disk 8.5.2 9.2.1 APPC sd2k
TCP/IP 9.2.1 2.5 cdev ztcp
Text 2.5 8.0 cdev tecd

System Folder
MacTCP DNR 1.5.3 1.0 cdev mtcp

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 11:26

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> genstarte mac'en...
>
> Jeg bruger den IE som findes på office cd'en.
>
> Følgende udvidelser og kontrolpaneler har jeg installeret:

hmm - ved ikke om den den laver fejl i Mac OS 9.x

> Microsoft OLE Extension 2.30.2426 2.07 INIT Ole2

Biiiiiiiiiiip, danger! Den er hverken instaleret af Office 98 eller
2001, men stammer derimod fra alle mac'ers morder: Word 6.
Instaleres også af Quark og visse Adobe programmer, Hvis du har OLE fra
enten Office 98 eller 2001 (hvad du har) virker OLE udemærket uden denne
INIT.
Slå den fra øjeblikkeligt!

Virker det ikke, prøv da at fjerne alt der er installeret af MSIE5 og
MSO2001, start MSO2001 (så first run køres igen), kør derefter MSIE5's
first run. Fjern også eventuelle MS MediaPlayer plug-ins (6.x eller b7)
fra Explorer, de kan også genere denne fejl.

NB. du skulle vel ikke have en anden kopi i af MSIE5 liggende, så det er
den der startes af Entourage?

Fra : Dan Henriksen

Dato : 29-03-01 13:35

> Biiiiiiiiiiip, danger!

Jeg gjorde på et tidspunkt dette. Jeg puttede ALLE MS Kontrolpaneler,
Udvidelser og komponenter i en mappe for sig selv på skrivebordet. Der efter
startede jeg Word 2001, og den kørte MS FirstRun. Det bevirkede at jeg fik
renset min systemmappe for de komponenter der ikke længere var i brug. I
mappen på skrivebordet var der 15 MS udvidelser, men i min "nye"
udvidelsesmappe var der "kun" 7 MS udvidelser. I mellem dem der lå på
skrivebordet var bla. "Microsoft OLE Extension "

Dan Henriksen

Fra : Jesper

Dato : 29-03-01 13:45

Dan Henriksen <dan@christensen-co.dk> wrote:

> [...]
> udvidelsesmappe var der "kun" 7 MS udvidelser. I mellem dem der lå på
> skrivebordet var bla. "Microsoft OLE Extension "

Jeg har nu udført samme 'udrensning' og er dermed sluppet af med 2 MS
udvidelser - så er det spændende om andre programmer brokker sig over
det!?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 15:57

> [...]
> udvidelsesmappe var der "kun" 7 MS udvidelser. I mellem dem der lå på
> skrivebordet var bla. "Microsoft OLE Extension "

Det kan ikke passe...

Fra : Dan Henriksen

Dato : 29-03-01 16:24

> Det kan ikke passe...

Jooo, det gør det skam, jeg høre til dem der installere nyt system hver gang
der kommer et, men jeg bruger ikke "Clean Install". Det har bevirket at der
i min sys mappe fandtes en del gamle filer, derfor tallet 15.

Jeg har lavet dette nummer på en del andre maskiner og det uden problemer. I
gennemsnit har jeg nok slettet 2-4 filer.

PS.
Smid også "Type Libraries" mappen der findes i udvidelser ud, MS laver selv
en ny og frisk mappe.

Dan Henriksen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 18:28

> Jooo, det gør det skam, jeg høre til dem der installere nyt system hver gang
> der kommer et, men jeg bruger ikke "Clean Install". Det har bevirket at der
> i min sys mappe fandtes en del gamle filer, derfor tallet 15.

Det var nu ikke antallet, men deriomod OLE Extension jeg referede til.
Den instaleres herken af nogen version af IE, OE eller Office 98/2001.

Fra : Dan Henriksen

Dato : 30-03-01 08:16

> Det var nu ikke antallet, men deriomod OLE Extension jeg referede til.
> Den instaleres herken af nogen version af IE, OE eller Office 98/2001.

Nååeee, ganske rigtigt høre OLE ikke til MS 98/2001, men der for smed jeg
den ud alligevel, og alle mine programmer køre fint. Jeg kan i min
systemmappe se at OLE igen ligger i udv. Da jeg ikke har installeret andet
den MS 2001(FirstRun) og PhotoShop 6 siden jeg lavede denne "udtømning", ja
så må OLE komme fra een af disse 2 installeringer, jeg vil sige MS. Udover
det ved jeg ikke præsist hvad OLE er og hva den gør

Dan Henriksen
Også boligløs fra 1 Maj, hjælp.....
----------

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 03:00

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hmm - ved ikke om den den laver fejl i Mac OS 9.x

Som jeg har skrevet i svaret direkte til Jesper understøtter Mac OS 8.5 til
9.1 _ikke_ GX, men den har ingen indflydelse på MSO - hverken 4.2, 98 eller
2001

> [...]
> Instaleres også af Quark og visse Adobe programmer, Hvis du har OLE fra
> enten Office 98 eller 2001 (hvad du har) virker OLE udemærket uden denne

Blop! Den må _IKKE_ slås fra! Hvis man gør det, vil fx. Adobe Pagemaker
ikke kunne arbejde korrekt. Selve denne OLE extension er for øvrigt den
seneste version af udvidelsen, og den bruges også af Filemaker Pro 4.x og
5.x.

Jeg har den også selv installeret, og den _er_ nødvendig for MSO, hvis du
vil kunne bruge OLE funktionerne fuldt ud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 09:14

> [...]
> ikke kunne arbejde korrekt. Selve denne OLE extension er for øvrigt den
> seneste version af udvidelsen, og den bruges også af Filemaker Pro 4.x og

FM 4.x, Photoshop 4.x og 5.x, Quark 4.x kører alle fortrinligt uden
INIT'en, såfremt de fire OLE biblioteker fra MSO98/2001 er installeret,
jeg har ikke prøvet Pagemaker og FM5, men jeg tror at de også kan
"nøjes" med de fire biblioteker.

> Jeg har den også selv installeret, og den _er_ nødvendig for MSO, hvis du
> vil kunne bruge OLE funktionerne fuldt ud.

vrøvl. De fire OLE biblioteker fra MSO98/2001 erstatter OLE INIT'en
(både 2.06, 2.07 og 2.08)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 01:51

Hej Jesper

Jeg har ihvertfald fundet _én_ udvidelse, der virkelig kan lave ballade på Mac OS
8.5 - 9.1, nemlig 'GX Graphics 5.3.3' udvidelsen, - hvad bruger du den tll? Strata?
eller noget lign....

Jeg markerer dem, du roligt kan slette / slå fra på flg. måde
ingen markering, = skal blive i systemet
? = kender ikke / er ikke sikker
s = slås fra
x = slettes
c = konflikter med andet i systemet
Noter tilføjes lige under den/de pågældende filer.

Jesper wrote:

> [...]
> DrawSprocketLib 1.1.3 1.7.5 shlb cfrg
> File Sharing Extension 1.7.5 7.6.7 INIT hhgg
> File Sharing Library 7.6.7 9.0.2 shlb cfrg

hvis du ikke har FireWire tilslutning, så slå alle Firewire udv. fra.

> FontSync Extension 2.7 1.0 appe fns
> Foreign File Access 1.0 5.3.3 INIT ufox

Hvor er 'ISO-9660 Format, Audio CD Format og Apple PhotoFormat. De er ofte
nødvendige for at kunne læse forskellige typer af CD Rom'er

> xc GXGraphics 5.3.3 1.1.6 INIT grfx

Denne udv. kan give store problemer med andre dele i systemet. Fra og med 8.5
understøtter systemet ikke direkte GX Graphics udvidelser.

> HTMLRenderingLib 1.1.6 1.0.4 shlb ????
> icccodes 1.0.4 1.2.4 shlb ????
> InputSprocket Extension 1.2.4 1.7.3 shlb insp
> [...]

kan slås fra, hvis du ikke kører på et netværk, der understøtter LDAP overførsel

> [...]
> Microsoft OLE Extension 2.30.2426 2.07 INIT Ole2
> Microsoft OLE Library 2.07 2.30 shlb Def2
> Microsoft Structured Storage 2.30 2.30 shlb stg2

Muligvis er problemet, at du også mangler de fire følgende filer:

Microsoft Debug Library
Microsoft Dialog Library
Microsoft Find File Library
Microsoft Reference Library

Hvordan installerede du? - Trak du blot den 'færdige' mappe over på harddisken og
started Word? - så kan det være en af årsagerne til, at der er problemer. Når du
starter Word efter en installering på den måde, vil word starte programmet
Microsoft First Run. Desværre er det ikke altid, at den genererer de manglende
filer, - heller ikke, hvis CD'en stadig sidder i drevet. Så jeg vil faktisk råde
dig til, at du fjerner _alt_, hvad der har med Office 2001 at gøre og så starte
selve installeren, der ligger længere nede i det første åbne CDRom vindue. Fjern
også IE og OE _før_ du installerer MSO 2001 igen. Geninstaller så IE og / elelr OE
igen men brug _installeren_ og lad være med at trække mappen hen på din HD.

rent ud sagt kan jeg ikke lide disse 'selgenerating installers', de skader oftere
end de gavner.

> MS Font Embed Library (PPC) 2.30 2.1.3 shlb FEmb
> MSL RuntimePPC++.DLL 2.1.3 - shlb cfmg

???? hvor er den anden MSL udv.? - MSL RuntimePPC.DL

> s NBP Plugin - 1.1.3 shlb nslp

gælder som for LDAP udv.

> NetSprocketLib 1.1.3 1.7.1 shlb cfrg
> Network Setup Extension 1.7.1 1.2 shlb ntex
> NSL UI Library 1.2 1.1.3 shlb nsl
> Open Transport 1.1.3 2.7.4 otsl otan
> Open Transport ASLM Modules 2.7.4 2.7.4 libr OMGR
> s OpenGLEngine 2.7.4 1.2.1 shlb gli1
> s OpenGLLibrary 1.2.1 1.2.1 shlb opgl
> s OpenGLMemory 1.2.1 1.2.1 shlb glm1
> s OpenGLRenderer 1.2.1 1.2.1 shlb gld1
> s OpenGLRendererATI 1.2.1 1.2.1 shlb gld1
> s OpenGLUtility 1.2.1 1.2.1 shlb glu1

Du kan roligt slå alle OpenGL filer fra, da der endnu ikke er ret mange programmer,
der kan benytte sig af GL teknikken.

> [...]
> QuickDraw 3D Viewer 1.6 1.6 shlb QD3D
> sx QuickTime FireWire DV Enabler 1.6 2.2 ndrv dvfw
> sx QuickTime FireWire DV Support 2.2 2.2 INIT dvfw

igen, hvis du ikke har Firewire, så fjern dem helt fra systemmappen, de kan fx.
give længere søgetid, fordi systemet søger efter tilsluttede enheder. Kan også
nedsætte ydelsen i QT

> [...]
> Shared Library Manager 1.3.3 2.0.2 INIT OMGR
> Shared Library Manager PPC 2.0.2 2.0.2 INIT OMgr
> s ShareWay IP Personal Bgnd 2.0.2 A2.0.1 APPL aIPG

hører til LDAP udvidelsesgruppen, kan slås fra, hvis du ikke bruger netværk, der
benytter fælles IP konfiguration eller LDAP overførsel

> SLPPlugin A2.0.1 1.1.3 shlb nslp
> ? SoftPress Type 1 Works 1.1.3 2.1 INIT Bzrd
> SOMobjectsfor Mac OS 2.1 2.0.8 shlb cfmg
> [...]

???? - hvor er 'SoundSprocket Filter'? - Den skal være der, for at iTunes kan
fungere rigtigt

> StuffIt Engine 1.7.1 6.0.1 shlb SITe
> s Time Synchronizer 6.0.1 8.3 appe tims

slå tidssynkroniseringen fra! Den kan give konflikter med fx. AppleTalk, hvis der
er netværk, og det eneste den gør er at stille dit computerur efter atomuret i
Frankfurt. Kan også sløve IT programmer, når du er på net.

> Type 1 Scaler 8.3 1.0.1 sclr ats
> [...]

Øh... hvor er din udvidelseskontrol - Extensions Manager Controlpanel med den
tilhørende udvidelse - EM Extensions Manager? - Den er god at bruge til at slå ting
til/fra i en snæver vending eller til at lave forskellige sæt til forskellige
formål.

Og så er den rimelig vigtig i systemet, når du ikke bruger Conflict Catcher.

> System Folder
> MacTCP DNR 1.5.3 1.0 cdev mtcp

Håbr, du har fået en fornemmelse af, hvad du mangler og evt. kan fjerne. Men som
sagtv vil jeg tilråde, at du fjerner alt MSO 2001 og laver en ny installering ved
at bruge selve installeren istedet for at trække mappen over på din HD.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 07:58

> Muligvis er problemet, at du også mangler de fire følgende filer:
>
> Microsoft Debug Library
> Microsoft Dialog Library
> Microsoft Find File Library
> Microsoft Reference Library

Ingen af dem findes i MSO2001. Og træk og slip installationen _er_
fuldt ud tilstrækkelig - First Run køres altid hvis ét eller flere emner
i systemmappen mangler.
Den eneste fordel det gammeldavs installationsprogram har er at man kan
droppe et eller flere programmer samt en del VBA til Excel.

Fra : Jesper

Dato : 30-03-01 14:15

> [...]
> lige under den/de pågældende filer.

> hvis du ikke har FireWire tilslutning, så slå alle Firewire udv. fra.

Jeg har et firewire PCI kort.

> Hvor er 'ISO-9660 Format, Audio CD Format og Apple PhotoFormat. De er ofte
> nødvendige for at kunne læse forskellige typer af CD Rom'er

Hmm? Det har jeg nu ikke problemer med!? Er de ikke indbygget i
CD-udvidelsen?

> Denne udv. kan give store problemer med andre dele i systemet. Fra og med
> 8.5 understøtter systemet ikke direkte GX Graphics udvidelser.

Men så kan Freeway ikke køre?! Jeg må lige prøve...

> kan slås fra, hvis du ikke kører på et netværk, der understøtter LDAP
overførsel

Hvad betyder det? Jeg er på et netværk med 5 andre mac'er der deler en
adsl linje.

> ???? hvor er den anden MSL udv.? - MSL RuntimePPC.DL

Hvad bruges den til?

> gælder som for LDAP udv.

ok

> Du kan roligt slå alle OpenGL filer fra, da der endnu ikke er ret mange
> programmer, der kan benytte sig af GL teknikken.

ok - men jeg har dog enkelte spil der bruger dem

> igen, hvis du ikke har Firewire, så fjern dem helt fra systemmappen, de
> kan fx. give længere søgetid, fordi systemet søger efter tilsluttede
> enheder. Kan også nedsætte ydelsen i QT

har firewire pci.

> [...]
> netværk, der benytter fælles IP konfiguration eller LDAP overførsel

> ???? - hvor er 'SoundSprocket Filter'? - Den skal være der, for at iTunes

Den fungerer ellers fint!?

> [...]
> hvis der er netværk, og det eneste den gør er at stille dit computerur
> efter atomuret i Frankfurt. Kan også sløve IT programmer, når du er på

OK.

> [...]
> den tilhørende udvidelse - EM Extensions Manager? - Den er god at bruge
> til at slå ting til/fra i en snæver vending eller til at lave forskellige

Den ligger der da også. Jeg har lavet denne liste med ext. manager - det
må være en fejl.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-03-01 17:32

In article <1er38nb.1xo68351cnp2x6N%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper) wrote:

> overførsel
>
> Hvad betyder det? Jeg er på et netværk med 5 andre mac'er der deler en
> adsl linje.

Lightweight Directory etellerandet. Bruges til at hente adresser fra en
LDAP-server, så hvis du ikke er tilslutte sådan en, behøver du dem ikke.
Men da det er shared libraries, bliver de ikke indlæst hvis ikke der er
et program der bruger dem.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-01 19:46

> [...]
> LDAP-server, så hvis du ikke er tilslutte sådan en, behøver du dem ikke.
> Men da det er shared libraries, bliver de ikke indlæst hvis ikke der er

NB. LDAP klienterne i OE, Entourage og Netscape bruger deres egen LDAP,
så det virker fint uden. Pt er det såvidt kun Sherlock2's Find people
kanal der bruger disse biblioteker, men jeg har aldrig oplevet at de
lavede kun så: keep 'em!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-01 03:16

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Jeg har et firewire PCI kort.

Så skal du beholde dem installeret.

> Hmm? Det har jeg nu ikke problemer med!? Er de ikke indbygget i
> CD-udvidelsen?

De blev ihvertfald installeret med min 9.1US, så det tror jeg ikke.

> Men så kan Freeway ikke køre?! Jeg må lige prøve...

Hm, det anede mig, at det var noget i den retninf...

> Hvad betyder det? Jeg er på et netværk med 5 andre mac'er der deler en
> adsl linje.

Meget firkantet sagt betyder det, at du med LDAP kan få adgang til webbaserede
databaser m.m., så behold dem.

> Hvad bruges den til?

Primært ved brug af Excel og ved konvertering af ældre Excel data fra 68k
versioner og ved brug af VBA/macroskrivning i Word og andre MS programmer, der
kan bruge macroer.. - Så det er ikke sikkert, du nogensinde vil få brug for
den.

> ok

Ja, behold den.

> ok - men jeg har dog enkelte spil der bruger dem

Lav et sæt med Extensions Manager Control, hvor du har dem, og skift til det
sæt, når du vil spille. Hvis du slår dem fra i det daglige, vil systemet også
bruge mindre RAM, og dermed blive hurtigere.

> har firewire pci.

Behold dem.

Du skal beholde den, da du er på netværk.

> Den fungerer ellers fint!?

OK, du kan jo altid installere den, hvis du får problemer med lyden i spil.

> OK.

> Den ligger der da også. Jeg har lavet denne liste med ext. manager - det
> må være en fejl.

OK, men det så lidt mystisk ud, at den ikke var nævnt -).

Fra : PER BRUUS

Dato : 29-03-01 22:04

"Kristian Stange" <stange@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brug for et rådS
>
> Jeg har haft problemer med »fejl nr. 2«, som jo skulle skyldes
> »hukommelssessvigt«.

Af en eller anden grund, er specielt InDesign 1,5 (150Mb)
men også andre programmer begyndt at kvitte med en fejl 2.
efter OS 9,1 er kommet på banen.
Jeg kan ikke hitte fejlen, men kan konstatere at OS
lægger beslag på 234 Mb.
Er der nogen der kan fortælle om det skyldes Ram-disk
eller er der en eller anden midlertidig base der ikke bliver
slettet.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-01 23:40

PER BRUUS <danlux@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Er der nogen der kan fortælle om det skyldes Ram-disk
> eller er der en eller anden midlertidig base der ikke bliver

post en raport fra din udvidelses mappe her i gruppen sammen med info om
hardware, OS og evt 3.parts software.

Fra : Per Bruus

Dato : 31-03-01 02:59

in article 1er24b8.1qciu551fbpgqfN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 30/03/01 0:39:

> post en raport fra din udvidelses mappe her i gruppen sammen med info om
> hardware, OS og evt 3.parts software.

Hej Morten

Hermed profil af min Mac. Håbe du har en god id til hvad der kan være galt,
det bliver værre og værre, slutter programmer med type 1 og 2 fejl og fryser
også ind imellem.

Rapport:31/03/01 kl. 3:48:27

Oversigt over hukommelse
Diskbuffer: 8160 K
Virtuel hukommelse: Er slået fra
Indbygget hukommelse: 768 Mbyte
Antal tomme RAM-pladser: 1 (DIMM3/J24)

Placering Størrelse Hukommelsestype
DIMM0/J21 256 MbytePC100-322S
DIMM1/J22 256 MbytePC100-222S
DIMM2/J23 256 MbytePC100-222S
L2-backsidebuffer: 1 Mbyte
Oversigt over hardware
Maskinens ID: 406
Model: PowerMac3
Tastatur: Apple USB-tastatur - ISO
Indstillinger: Funktionen vågeblus er slået fra på grund af PCI-kort
i kortpladserne: SLOT-C
Processorinfo: PowerPC G4
Maskinhastighed: 450 MHz
Nanokernel-version: 2.21
Nanokernel pool overstiger: 12
Nanokernel planlagte CPU'er:1
uni-n: 3
Udvidelser
Antal arkiver fundet = 262
Arkiv • € Version Størrelse Dato for seneste
ændring
CD-ROM Extension V1.23 LTD € 1.2.3f1 156 K 13/03/99 kl.
12:03:53
Adobe Printing Library € 8.6b19 356 K 05/06/99 kl.
19:59:08
AdobePS € 8.6b19 760 K 31/03/01 kl.
2:09:42
adv3902.sim € ej i brug 36 K 17/02/99 kl.
17:11:37
adv3922.sim € ej i brug 36 K 17/02/99 kl.
17:11:37
AdvanSIM € 1.1.9 40 K 18/01/00 kl.
16:23:43
AGMLib+Plugin € ej i brug 2 Mbyte 06/06/00 kl.
17:51:09
ANUBIS Extension V3.07-A € 3.0.7f1 172 K 24/03/99 kl.
11:58:11
AppleDocLib € ej i brug 28 K 29/11/99 kl.
9:44:34
ATI 3D Accelerator € 5.0.3 904 K 16/11/00 kl.
12:00:00
ATI Driver-opdatering € 1.6.8 1.39 Mbyte 06/11/00 kl.
12:00:00
ATI MPP Manager € 1.2 60 K 12/09/00 kl.
12:00:00
ATI Radeon 3D Accelerator € 6.1.3 496 K 16/11/00 kl.
12:00:00
ATI Rage 128 3D Accelerator € 5.9.8 596 K 06/11/00 kl.
12:00:00
ATI Resource Manager € 2.7.3 244 K 23/10/00 kl.
12:00:00
ATI Video Accelerator € 4.6.5 160 K 06/11/00 kl.
12:00:00
ATI Video Digitizer € 3.2.1 64 K 04/06/99 kl.
12:00:00
ATR.slib € ej i brug 456 K 06/06/00 kl.
17:51:09
AutoCache Extension V1.23 € 1.2.3f1 44 K 13/03/99 kl.
12:03:54
Canon USB Camera Extension € 1.4f2 52 K 28/07/00 kl.
21:14:25
DIGITAL IXUS USB € 1.0f4 32 K 24/03/00 kl.
17:21:12
DiskTracker Extension € 2.0.1f1 220 K 06/03/00 kl.
19:33:30
E3ITF € ej i brug 20 K 30/10/98 kl.
11:52:14
EOS D30 USB € 1.0f1 32 K 28/07/00 kl.
21:15:21
EPSON Launcher € 2.1 40 K 30/03/00 kl.
0:00:00
EPSON Monitor3 € 2.1 1 Mbyte 30/03/00 kl.
0:00:00
EPSON USBPrintClass1 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl.
0:00:00
EPSON USBPrintClass2 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl.
0:00:00
EPSON USBPrintClass3 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl.
0:00:00
EPSON USBPrintClass4 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl.
0:00:00
EPSON USBPrintClass5 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl.
0:00:00
Findit Extension € 2.1f1 40 K 16/02/00 kl.
12:00:00
icccodes € 1.2.4 32 K 25/02/97 kl.
12:00:00
IdleTime € 1.1f1 8 K 23/06/98 kl.
15:24:26
Indeo® Video € 3.2.2 256 K 09/09/98 kl.
12:00:00
InDesign Libraries € 1.0.5f1 10.45 Mbyte07/06/00 kl.
11:13:15
Intel Raw Video € 1.1 16 K 09/09/98 kl.
12:00:00
Iomega Driver € 6.0.6f1 84 K 18/08/99 kl.
21:00:00
IXY DIGITAL USB € 1.0f3 32 K 24/03/00 kl.
17:21:55
jspMac_JIT_PPC € 3.1 20 K 12/08/99 kl.
14:41:10
jspMac_MRJ_PPC € 3.1 20 K 12/08/99 kl.
14:41:20
jspMac_PPC € 3.1 20 K 12/08/99 kl.
14:40:59
kdssys € 3.2.3 48 K 23/04/97 kl.
9:06:49
Kodak CMM € 4.0.9f9 752 K 30/07/99 kl.
16:08:07
Kodak DCS SBP-2 Enabler € 1.6.2d1 16 K 21/06/00 kl.
15:46:44
KODAK PRECISION CP1 € 3.4.8 452 K 08/06/98 kl.
9:02:50
KODAK PRECISION ProfileAPI € 1.8.3 284 K 20/02/98 kl.
9:16:44
KODAK_DCSLib € ej i brug 492 K 14/07/98 kl.
16:13:42
KODAK_DCSLib PCI € ej i brug 644 K 28/01/00 kl.
13:48:55
Lexar JumpShot USB Driver € 1.0 12 K 11/07/99 kl.
16:08:48
Lexar JumpShot USB Shim € 1.0 28 K 11/07/99 kl.
16:09:08
MacromediaRuntimeLib € 7.0f1 80 K 21/01/99 kl.
12:00:00
Microsoft C Runtime Library € 82.7.7 320 K 08/03/96 kl.
14:30:48
Microsoft Component Library € 2.2.2 60 K 17/03/00 kl.
20:04:37
Microsoft Framework € 5.0.2f35 1.23 Mbyte17/03/00 kl.
0:00:00
Microsoft Internet Library € 5.0.2 2 Mbyte 17/03/00 kl.
0:00:00
Microsoft OLE Automation € 2.0.6 528 K 08/01/98 kl.
18:57:30
Microsoft OLE Extension € 2.0.8f2 928 K 14/05/98 kl.
18:00:00
Microsoft OLE Library € 2.0.8f2 964 K 08/01/98 kl.
18:57:39
Microsoft Portability Library € 4.0 836 K 08/03/96 kl.
14:31:07
Microsoft Structured Storage € 2.2.2f1 592 K 15/03/99 kl.
12:49:02
MouseWare Extension € 3.5f4 156 K 19/04/00 kl.
19:16:53
MS Font Embed Library (PPC) € 2.1.3 228 K 23/03/00 kl.
3:54:32
Nikon View Extension € 2.5.1 252 K 11/11/99 kl.
0:00:00
NkD1 FW Driver € 1.0f17 28 K 14/12/32 kl.
15:28:16
NkIP FW Expert € 1.0f11 8 K 09/11/99 kl.
0:00:00
NkIP FW Family € 1.0f17 20 K 14/12/32 kl.
15:28:16
NkView D1 Driver € 1.0f11 52 K 09/11/99 kl.
0:00:00
NkView D1.lib € 1.0f11 12 K 09/11/99 kl.
0:00:00
Nomad II USB Driver € 1.1.6 12 K 18/10/00 kl.
12:00:00
Nomad MG USB Driver € 1.1.6 12 K 18/10/00 kl.
12:00:00
Nomad USB Shim € 1.1.6 24 K 18/10/00 kl.
12:00:00
NomadJukeboxLib € 1.0.3 28 K 19/10/00 kl.
12:00:00
OTLibWrapper € ej i brug 12 K 07/11/00 kl.
11:47:36
OTModl$Proxy € 1.8.2 44 K 17/11/99 kl.
15:44:56
PCDSharedLib € 3.0f1 176 K 11/09/95 kl.
16:25:42
pfpick € 1.3.5 32 K 22/04/97 kl.
11:07:22
PL3FWIO € 1.2.1 84 K 14/01/00 kl.
9:05:13
PowerSavingDRVR € ej i brug 4 K 18/09/98 kl.
19:03:06
PowerShot USB G1 € 1.0f1 32 K 28/07/00 kl.
21:16:41
PowerShot USB S10 € 1.0f10 28 K 28/07/00 kl.
21:24:01
PowerShot USB S100 € 1.0f3 32 K 24/03/00 kl.
17:23:19
PowerShot USB S20 € 1.0f1 28 K 28/07/00 kl.
21:23:36
ProFireExpert € 1.6.2d1 8 K 21/06/00 kl.
15:47:06
ProFireFamily € 1.6.2d1 12 K 21/06/00 kl.
15:46:55
QuickHelp € 4.5 1.60 Mbyte 04/11/99 kl.
22:31:57
Redirect HTTP to Anarchie € 1.0.1 8 K 20/07/99 kl.
14:31:32
Scanner € 7.8 444 K 14/01/00 kl.
8:49:28
SDCLPower € 1.0 288 K 15/04/98 kl.
14:43:00
ShareWay IP Personal Bgnd € 2.0.1 108 K 10/10/00 kl.
21:00:00
SOCKS Module € 1.0d1 16 K 25/08/99 kl.
13:34:56
SoftPress Type 1 Works € 2.1 8 K 16/06/99 kl.
17:46:01
SP 1270 € 6.3 64 K 24/03/01 kl.
13:23:23
SP 2000P € 6.3 64 K 21/10/00 kl.
2:10:17
StuffIt Engine € 6.0 6.98 Mbyte 24/10/00 kl.
0:00:00
Toast CD Reader € 4.0.1 132 K 08/11/99 kl.
0:36:19
Toast USB Alpha Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:23:08
Toast USB Freecom Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:24:04
Toast USB HPMesa Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:27:14
Toast USB Iomega Bridge € 1.3 16 K 02/11/99 kl.
0:26:23
Toast USB LaCie Bridge € 1.3 16 K 02/11/99 kl.
0:24:24
Toast USB OnSpec Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:28:19
Toast USB OnSpec v2 Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:26:48
Toast USB QPS Bridge € 1.3 44 K 02/11/99 kl.
0:25:56
Toast USB Shuttle Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:24:42
Toast USB ShuttleIn Bridge € 1.3 12 K 02/11/99 kl.
0:26:11
Toast USB SonyEu Bridge € 1.3 16 K 02/11/99 kl.
0:27:25
Toast USB Support € 1.3 16 K 02/11/99 kl.
0:23:45
UMAXSBP2ScannerExpert € 1.2 8 K 23/11/99 kl.
16:04:53
UMAXSBP2ScannerFamily € 1.2 12 K 23/11/99 kl.
16:03:20
USB Iomega Clik € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB Iomega Clik Dock € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB Iomega Jaz Adapter € 1.4.1f3 64 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB Iomega Zip 100 A € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB Iomega Zip 100 B € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB Iomega Zip 250 € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB MouseWare Module € 1.3f2 164 K 19/04/00 kl.
19:19:19
USB OME Clik A140 € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USB OME Clik A141 € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl.
12:00:00
USBNomadJukeboxDriver € 1.0.3 12 K 19/10/00 kl.
12:00:00
USBSentinel € 2.0f1 12 K 30/10/98 kl.
10:57:53
ZyXEL omni.net USB driver € 1.1.1 1000 K 29/08/00 kl.
10:53:20
EM Extension • € 4.0.5 8 K 16/09/99 kl.
12:00:00
AMD • € 1.1 56 K 16/11/99 kl.
12:00:00
Appearance Extension • 1.0.2 760 K 07/01/98 kl.
10:20:20
Apple Audio Extension • € 1.2.2 616 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Apple CD/DVD Driver • € 1.4.3 120 K 11/01/01 kl.
23:53:37
Apple Color SW Pro CMM • € 1.0.1 40 K 29/09/98 kl.
12:00:00
Apple Enet • € 2.4.2 520 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Apple Enet DLPI Support • € 1.0 84 K 25/09/00 kl.
21:00:00
Apple Guide • € 2.5 832 K 03/10/99 kl.
12:00:00
Apple Modem Tool • € 1.5.7 172 K 29/09/98 kl.
12:00:00
Apple Photo-format • € 5.3.3 160 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Apple QD3D HW Driver • € 1.6 16 K 27/11/00 kl.
12:00:00
Apple QD3D HW Plug-In • € 1.6 44 K 27/11/00 kl.
12:00:00
Apple-skærmtilbehør • € 2.0.4 932 K 27/11/00 kl.
12:00:00
AppleScript • € 1.5.5 772 K 31/10/00 kl.
21:00:00
AppleShare • € 3.8.8 592 K 08/11/00 kl.
12:00:00
Arkivdeling-udvidelser • € 7.6.7 200 K 07/11/00 kl.
12:00:00
Arkivdelingsbibliotek • € 9.0.2 68 K 20/10/00 kl.
12:00:00
ATI Graphics Accelerator • € 5.2.4 828 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Audio-CD-format • € 5.2 16 K 27/09/99 kl.
12:00:00
Authoring Support • € 1.0 656 K 04/01/01 kl.
12:00:00
CarbonLib • € 1.1.1 3.61 Mbyte 06/11/00 kl.
12:00:00
Clipping Extension • € 7.1.4 28 K 11/10/99 kl.
11:23:36
ColorSync Extension • € 3.0.1 824 K 07/03/00 kl.
12:00:00
ColorSync-udvidelse • € 3.0 820 K 14/10/99 kl.
12:00:00
ColorSync-udvidelse • 3.0 820 K 14/10/99 kl.
12:00:00
Default Calibrator • € 3.0.1 228 K 07/03/00 kl.
12:00:00
DNSPlugin • € 1.1.3 120 K 06/11/00 kl.
12:00:00
DrawSprocketLib • € 1.7.5 120 K 10/08/00 kl.
12:00:00
DVD AutoLauncher • € 1.1 32 K 22/03/00 kl.
12:00:00
DVD Navigation Manager • € 2.2 1012 K 22/03/00 kl.
12:00:00
DVD Region Manager • € 1.0 24 K 31/03/01 kl.
3:32:28
DVDRuntimeLib • € 2.2 1 Mbyte 22/03/00 kl.
12:00:00
EnetShimLib • € 1.4.6 16 K 07/11/00 kl.
12:00:00
Farvevælger • € 2.1.1 492 K 29/09/98 kl.
12:00:00
FireWire Enabler • € 2.7 116 K 06/11/00 kl.
12:00:00
FireWire Support • € 2.7 256 K 06/11/00 kl.
12:00:00
FontSync Extension • € 1.0 132 K 14/11/00 kl.
12:00:00
Genvejsmenu-udvidelse • € 1.0.2 76 K 13/10/98 kl.
12:00:00
GXGraphics • € 1.1.6 2.25 Mbyte 04/11/98 kl.
16:54:02
Heidelberg CMM • € 3.0 184 K 19/08/99 kl.
12:00:00
HID Library • € 1.4.6 28 K 06/11/00 kl.
12:00:00
High Sierra-format • € 5.3 20 K 08/09/99 kl.
12:00:00
HTMLRenderingLib • € 1.0.4 472 K 27/11/00 kl.
12:00:00
Indstil valg af modem • € 1.6.1 64 K 08/11/99 kl.
12:00:00
InputSprocket Extension • € 1.7.3 504 K 31/10/00 kl.
12:00:00
Internet Config Extension • € 2.0.7 112 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Internetadgang • € 1.3.3 300 K 16/08/99 kl.
12:00:00
Internt V.90-modem • € 1.2.3 216 K 06/11/00 kl.
12:00:00
ISO 9660-format • € 5.3.3 20 K 06/11/00 kl.
12:00:00
iTunes Extension • € 1.0 32 K 05/01/01 kl.
12:00:00
Kontrollinieudvidelse • € 2.0.3 76 K 07/11/00 kl.
12:00:00
Kun Remote • € 3.5 4 K 28/09/99 kl.
12:00:00
LaserWriter 8 • € 8.7 640 K 05/03/01 kl.
21:08:54
LDAP Client Library • € 1.0 268 K 07/09/99 kl.
12:00:00
LDAPPlugin • € 1.1.3 80 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Lokalitetsvalg-udvidelse • € 2.0 76 K 29/09/98 kl.
12:00:00
MacinTalk 3 • € 1.4 352 K 17/04/95 kl.
12:00:00
MacinTalk Pro • € 1.4 792 K 18/05/95 kl.
11:00:00
Mappekommandoer • € 1.5.5 32 K 06/11/00 kl.
12:00:00
NBP Plugin • € 1.1.3 36 K 06/11/00 kl.
12:00:00
NetSprocketLib • € 1.7.1 160 K 15/10/99 kl.
12:00:00
Network Setup Extension • € 1.2 524 K 06/11/00 kl.
12:00:00
NSL UI Library • € 1.1.3 644 K 09/11/00 kl.
12:00:00
Open Transport • € 2.7.4 1.19 Mbyte 06/11/00 kl.
12:00:00
Open Transport ASLM Modules • € 2.7.4 584 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLEngine • € 1.2 700 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLLibrary • € 1.2 220 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLMemory • € 1.2 16 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLRenderer • € 1.2 2.70 Mbyte 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLRendererATI • € 1.2 276 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenGLUtility • € 1.2 216 K 06/11/00 kl.
12:00:00
OpenTpt Remote Access • € 4.0 952 K 07/11/00 kl.
12:00:00
OpenTpt Serial Arbitrator • € 4.0 8 K 07/11/00 kl.
12:00:00
OT AutoPush Support • € 1.1.1 24 K 22/10/98 kl.
12:00:00
PAL (standard for video ud) • € 80.0 40 K 30/09/98 kl.
12:00:00
Planlæg indekseret søgning • € 3.0.2 36 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Planlæg softwareopdatering • € 1.2 64 K 31/10/00 kl.
12:00:00
Printerdeling • € 1.1.3 80 K 31/03/01 kl.
3:32:13
PrintingLib • € 8.7 884 K 12/10/99 kl.
12:00:00
QD3DCustomElements • € 1.6 20 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QTVR Flattener • € 1.0d34 76 K 10/02/98 kl.
2:46:33
QuickDraw 3D • € 1.6 1.21 Mbyte 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickDraw 3D IR • € 1.6 212 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickDraw 3D RAVE • € 1.6 288 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickDraw 3D Viewer • € 1.6 124 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime DV Update • € 4.1.3 112 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime FireWire DV Enabler • € 2.2 16 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime FireWire DV Support • € 2.2 180 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime • € 4.1.2 1 Mbyte 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime MPEG Extension • € 1.1.2 272 K 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime Musical Instruments • € 4.1.1 2 Mbyte 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime PowerPlug • € 4.1.2 1.75 Mbyte 27/11/00 kl.
12:00:00
QuickTime VR • € 2.3 340 K 27/11/00 kl.
12:00:00
Security Cert Module • € 2.2 312 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Security Library • € 2.2 1 Mbyte 20/10/00 kl.
12:00:00
Security Manager • € 2.2 296 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Security Policy Module • € 2.2 196 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Security Storage Module • € 2.2 572 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Send info om indstilling • 1.1 24 K 28/10/99 kl.
12:00:00
Serial Tool • € 1.0.2a1 36 K 29/09/98 kl.
12:00:00
SerialShimLib • € 1.4.6 24 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Setup Internet Support • € 1.1.1 404 K 17/11/99 kl.
12:00:00
Shared Library Manager • € 2.0.2 168 K 07/09/99 kl.
12:00:00
Shared Library Manager PPC • € 2.0.2 208 K 07/09/99 kl.
12:00:00
Skift program • € 1.0 88 K 13/10/98 kl.
12:00:00
Skrivebordsprinterbuffer • € 2.2.1 72 K 13/10/98 kl.
12:00:00
Skrivebordsskrivestyring • € 2.2.1 80 K 15/08/00 kl.
12:00:00
Skrivestyring • € 7.1.2f1 64 K 29/09/98 kl.
12:00:00
SLPPlugin • € 1.1.3 216 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Software Update Engine • € 1.2 764 K 31/10/00 kl.
12:00:00
SOMobjects til Mac OS • € 2.0.8 136 K 29/09/98 kl.
12:00:00
Sound Manager • € 3.6.5 264 K 27/11/00 kl.
12:00:00
SoundSpace2Lib • € 1.0 16 K 05/01/01 kl.
12:00:00
SoundSprocket Filter • € 1.7.1 76 K 27/09/99 kl.
12:00:00
SoundSprocketLib • € 1.7.1 24 K 27/09/99 kl.
12:00:00
Speech Manager • € 2.0 32 K 01/08/98 kl.
12:00:00
Standardkalibrering • € 3.0 244 K 10/09/99 kl.
12:00:00
Start brugerkreds • € 1.3.1 160 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Start Indstillingsassistent • 1.1 4 K 18/11/99 kl.
12:00:00
Systemtilbehør til skærm • € 8.6.1 284 K 20/10/00 kl.
12:00:00
Søg efter indhold • € 3.0.2 516 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Text Encoding Converter • € 1.6 872 K 06/11/00 kl.
12:00:00
Text Tool • € 1.0.1 28 K 22/04/99 kl.
12:00:00
Tidssynkronisering • € 8.3 52 K 06/11/00 kl.
12:00:00
TTY Tool • € 1.0.1 64 K 29/09/98 kl.
12:00:00
Type 1 Scaler • € 1.0.1 548 K 12/09/00 kl.
12:00:00
UDF-format • € 1.5.3 368 K 07/09/99 kl.
12:00:00
URL-format • € 2.2.1 496 K 06/11/00 kl.
12:00:00
USB Device Extension • € 1.4.6 384 K 06/11/00 kl.
12:00:00
USB HID Driver • € 1.3.7 116 K 08/02/00 kl.
12:00:00
USB Printer Sharing Extension • € 1.0.1 292 K 06/11/00 kl.
12:00:00
USB Software Locator • € 1.4.6 24 K 07/11/00 kl.
12:00:00
USBAppleMonitorModule • € 2.0.3 104 K 14/08/00 kl.
12:00:00
USBRioDriver • € 3.0 32 K 05/01/01 kl.
12:00:00
USBSoundSpace2Driver • € 1.0 12 K 05/01/01 kl.
12:00:00
VT102 Tool • € 1.0.2 160 K 22/04/99 kl.
12:00:00
Webdeling-udvidelse • € 1.5.3 376 K 18/08/98 kl.
12:00:00
XMODEM Tool • € 1.1 68 K 22/04/99 kl.
12:00:00
Øvrige formater • € 5.3.3 40 K 06/11/00 kl.
12:00:00

Beklager den lange smørre.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-03-01 02:33

In article <B6EB0667.1553%Danlux@get2net.dk>,
Per Bruus <Danlux@get2net.dk> wrote:

> CD-ROM Extension V1.23 LTD € 1.2.3f1 156 K 13/03/99 kl.
> 12:03:53

Hvorfor sådan en gammel en?

> ANUBIS Extension V3.07-A € 3.0.7f1 172 K 24/03/99 kl.
> 11:58:11

Hvad har du den til?

> AutoCache Extension V1.23 € 1.2.3f1 44 K 13/03/99 kl.
> 12:03:54

Og den?

> Iomega Driver € 6.0.6f1 84 K 18/08/99 kl.
> 21:00:00

Væk med den.

Hvilke eksterne enheder har du tilsluttet?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Per Bruus

Dato : 31-03-01 17:59

in article newsspam2-7EC823.03332931032001@tnews.inet.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 31/03/01 3:33:

> [...]

Kan det ikke være til min gamle La Cie brænder, som jeg ikke længere bruger
p.g.a. DVD-RAM. Kan den smides ud

> Hvorfor sådan en gammel en?

> Hvad har du den til?

Scsi kort

> Og den?

Scsi kort

> Væk med den.

Er opdateret

> Hvilke eksterne enheder har du tilsluttet?

Nikon LS-2000 filmscanner (scsi)
Umax Powerlook 2000 (scsi)
Nikon D1 (firewire)
Canon D-30 (USB)
Iomega Zip 100 (scsi)
Iomega Jazz (scsi)
Epson 1270 (USB)

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-03-01 19:15

In article <B6EBD58E.1583%Danlux@get2net.dk>,
Per Bruus <Danlux@get2net.dk> wrote:

> Kan det ikke være til min gamle La Cie brænder, som jeg ikke længere bruger
> p.g.a. DVD-RAM. Kan den smides ud

Brug den der følger med systemet- Apple CD/DVD Driver, vers. 1.4 i OS 9.

Det undrede mig bare at der lå en anden CD-driver end den der bliver
installeret med systemet.

> Scsi kort

Hvad sker der hvis du slår den fra?
Hvad er det for kort (mærke/model)?

> Scsi kort

Det samme med den.

> Nikon LS-2000 filmscanner (scsi)
> Umax Powerlook 2000 (scsi)
> Nikon D1 (firewire)
> Canon D-30 (USB)
> Iomega Zip 100 (scsi)
> Iomega Jazz (scsi)
> Epson 1270 (USB)

Det var ikke så lidt, så kan jeg bedre forstå en del af udvidelserne.

Når du får fel 1, 2 og 3 så ofte, tyder det lidt på at enten dit system
eller din Finder har det skidt. Prøv at installer et friskt system på en
ekstern disk, og så kopier System, System Resources, Finder ROM-filen
fra den nye systemmappe over i den gamle.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Per Bruus

Dato : 31-03-01 20:44

in article newsspam2-7B3113.20152331032001@tnews.inet.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 31/03/01 20:15:

> Brug den der følger med systemet- Apple CD/DVD Driver, vers. 1.4 i OS 9.
>
> Det undrede mig bare at der lå en anden CD-driver end den der bliver
> [...]
Så er der ingen forbindelse til scsi
Kortet er så vidt jeg husker et Advansys UW940
men det fremgår ikke af systemprofilen,
Det har ofte problemer med at mounte automatisk
tror du der findes en anden driver der duer. ?

> Det samme med den.

Jeg ved det ikke, men vil prøve

> [...]
> ekstern disk, og så kopier System, System Resources, Finder ROM-filen
> fra den nye systemmappe over i den gamle.

Det skal prøves.

Tak for hjælpen

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-03-01 21:18

In article <B6EBFFFF.1591%Danlux@get2net.dk>,
> [...]

> men det fremgår ikke af systemprofilen,
> Det har ofte problemer med at mounte automatisk
> tror du der findes en anden driver der duer. ?

Prøv: http://www.connectcom.net/downloads/macultrawide.html og se om du
kan finde noget der der duger.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-04-01 20:15

> [...]

> men det fremgår ikke af systemprofilen,
> Det har ofte problemer med at mounte automatisk
> tror du der findes en anden driver der duer. ?

Måske Harddisk SpeedTools fra www.intechusa.com. Deres
SpeedTools-udvidelse (som følger med) kan vist nok mounte stort set alt.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 03:52

Hej Martin & Per

Martin Edlich wrote:

> Brug den der følger med systemet- Apple CD/DVD Driver, vers. 1.4 i OS 9.
>
> Det undrede mig bare at der lå en anden CD-driver end den der bliver
> installeret med systemet.

Apples driver understøtter ikke de gamle LaCie drev. Den stammer formentlig fra
FWB PE 1.5 eller 2.0. Det var ihvertfald den samme, der fulgte med min LaCie d2
brænder.

> Hvad sker der hvis du slår den fra?
> Hvad er det for kort (mærke/model)?

Anubis er fra CharisMac, hvis jeg ikke husker helt galt

> [...]
> ekstern disk, og så kopier System, System Resources, Finder ROM-filen
> fra den nye systemmappe over i den gamle.

- Eller bruge TomeViewer....

Men det er meget, Finder skal trække, så jeg tror, at en fordobling af RAM
tildelingen til 'Finder' og 'System' vil være bedre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 03:19

In article <3AC697B5.C4B8B819@mail1.stofanet.dk>,

> Men det er meget, Finder skal trække, så jeg tror, at en fordobling af RAM
> tildelingen til 'Finder' og 'System' vil være bedre.

Tro er en god ting, jeg har aldrig haft behov for at ændre Finders
hukommelses tildelning.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-04-01 03:28

> Tro er en god ting, jeg har aldrig haft behov for at ændre Finders
> hukommelses tildelning.

Nej, det er der ingen andre end Erik R. der har haft behov for. Men
Reaper/ResEdit flytter bjerge.

Åbenbart ... nogen burde lave et program der hed Placebo, der lod som om
det gjorde en hel masse. Så kunne de skøre kugler maile det til folk, og
så var der ingen der blev tvunget ud i ResEdit hacks.

Eller et Sysifos.app der tvang folk til at hæve RAM tildelingen hver
gang Mac'en gik ned.

Mojn, Thomas

--
"Mac users prefer the one-button mouse for one simple reason: They
click the mouse with their index finger; they reserve the next finger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 06:55

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> så var der ingen der blev tvunget ud i ResEdit hacks.
>
> Eller et Sysifos.app der tvang folk til at hæve RAM tildelingen hver

ROTFL.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 03:26

In article <3AC697B5.C4B8B819@mail1.stofanet.dk>,

> Anubis er fra CharisMac, hvis jeg ikke husker helt galt

Jeps, lidt skummelt at et SCSI-kort ikke fungerer uden et utility til at
formattere harddiske med.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-01 05:26

Hej Per

Per Bruus wrote:

> ATR.slib € ej i brug 456 K 06/06/00 kl. 17:51:09

Slet den helt, så du ikke ved et uheld kommer til at aktivere den, for så får
du problemer!

> DiskTracker Extension € 2.0.1f1 220 K 06/03/00 kl. 19:33:30

Slet den! Der er fejl i den, der kan få systemet til at låse.

> [...]
> EPSON USBPrintClass4 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl. 0:00:00
> EPSON USBPrintClass5 € 1.0.6 28 K 04/03/99 kl. 0:00:00

Epson driverne _kan_ five problemer. Prøv at tildele Epson Monitors mere RAM.
Det kan nogle gange hjælpe.

> Findit Extension € 2.1f1 40 K 16/02/00 kl. 12:00:00

Slå autoopdateringen fra i FindIt programmet. FindIt er et godt lille program,
men når du ofså har DiskTracker, behøver du ikke FindIt. DT er bedre og
hurtigere. Så du kan endda slette den helt.

> Iomega Driver € 6.0.6f1 84 K 18/08/99 kl. 21:00:00

Hvis du ikke har et SCSI kort inst. kan du ikke bruge denne driver, men skal
bruge USB versionen. Så slet den

> Microsoft Portability Library € 4.0 836 K 08/03/96 kl.
> 14:31:07

Har du en Palm eller Visor? - Ellers slet den.

> MouseWare Extension € 3.5f4 156 K 19/04/00 kl. 19:16:53

Endnu én af dem, der godt kan give problemer. Hvis det er en INIT udv. så prøv
at tildele den mere RAM med ResEdit. Det kan hjælpe noget.

> UMAXSBP2ScannerExpert € 1.2 8 K 23/11/99 kl. 16:04:53
> UMAXSBP2ScannerFamily € 1.2 12 K 23/11/99 kl. 16:03:20

Opdater din scannersoftware til nyeste version

> [...]
> USB Iomega Zip 100 B € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl. 12:00:00
> USB Iomega Zip 250 € 1.4.1f3 60 K 16/02/00 kl. 12:00:00

Hvis du har et eller flere Iomega drev, så opdater til IomegaWare 2.8, men slet
alle andre udv. end dem, du bruger.

> Apple Color SW Pro CMM • € 1.0.1 40 K 29/09/98 kl. 12:00:00

Slet den, du kan alligevel ikke bruge den.

> CarbonLib • € 1.1.1 3.61 Mbyte 06/11/00 kl. 12:00:00

Opdater til ver. 1.2.5

> ColorSync Extension • € 3.0.1 824 K 07/03/00 kl. 12:00:00
> ColorSync-udvidelse • € 3.0 820 K 14/10/99 kl. 12:00:00
> ColorSync-udvidelse • 3.0 820 K 14/10/99 kl. 12:00:00

3 stks? - behold kun én af de danske, hvis det tilhørende kontrolpanel også er
dansk, - ellers behold den engelske ver.

> GXGraphics • € 1.1.6 2.25 Mbyte 04/11/98 kl. 16:54:02

OS 9/9.1 understøtter ikke længere Gx.

> MacinTalk 3 • € 1.4 352 K 17/04/95 kl. 12:00:00
> MacinTalk Pro • € 1.4 792 K 18/05/95 kl. 11:00:00

Hvis du ikke bruger talesyntese kan du slette alle Macintalk, Speech Manager,
Speech Recognition filer + mappen 'Voices'.

> Planlæg softwareopdatering • € 1.2 64 K 31/10/00 kl. 12:00:00

Slå al softwareopdaterings softwaren fra og brug det kun, når du vil opdatere
via nettet.

> Skrivebordsprinterbuffer • € 2.2.1 72 K 13/10/98 kl. 12:00:00
> Skrivebordsskrivestyring • € 2.2.1 80 K 15/08/00 kl. 12:00:00

Slet dem, hvis du ikke bruger en Apple/Apple compatibel printer også.

> Standardkalibrering • € 3.0 244 K 10/09/99 kl. 12:00:00

Slet den, Default Calibrator, du også har, hvis du bruger DK ColorSync, og slet
denher, hvis dit øvrige CS er på engelsk.

> Tidssynkronisering • € 8.3 52 K 06/11/00 kl. 12:00:00

Slet den, det eneste, den gør er at stille dit computerur efter atomuret i
Frankfurt.

> Webdeling-udvidelse • € 1.5.3 376 K 18/08/98 kl. 12:00:00

Slet den, hvis du ikke bruger din computer som en webserver. Husk også at
slette det tilhørende kontrolpanel.

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-03-01 10:36

In article <3AC55C27.2AABE741@mail1.stofanet.dk>,

> Slet den, det eneste, den gør er at stille dit computerur efter atomuret i
> Frankfurt.

Det stemmer nu ikke helt, den sætter uret efter en valgfri nntp-server,
hvilket kan være meget rart da Mac'ens ur er hamrende unøjagtigt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-01 16:21

Hej Martin

Selvfølgelig beruger den en nntp, men hvis ellers der er valgt en lokal
tidszone, så er det stadig Frankfurt, vi bruger her..... Men uanset det, så
nedsætter den ydelsen i din computer.

Og mht. unøjagtighed... +/- ca. 45 sek. på et halvt år... - Synes du, det er så
galt? - Det er hvad min G3/233DT klarer...

Mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-03-01 17:20

In article <3AC5F5BD.62B60EF3@mail1.stofanet.dk>,

> Selvfølgelig beruger den en nntp, men hvis ellers der er valgt en lokal
> tidszone, så er det stadig Frankfurt, vi bruger her

Aha, så ntp2.tele.dk får sin tid fra Frankfurt. Hvor ved du det fra?

...... Men uanset det, så
> nedsætter den ydelsen i din computer.

Nixen, sæt den til at opdatere en gang om ugen, hvordan skulle det
nedsætte hastigheden?

> Og mht. unøjagtighed... +/- ca. 45 sek. på et halvt år... - Synes du,
> det er så galt? - Det er hvad min G3/233DT klarer...

Tjae, det ville blive adskillige minutter på min 4400.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Reynard Fox

Dato : 31-03-01 18:09

In article <newsspam2-1C945B.18200631032001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <3AC5F5BD.62B60EF3@mail1.stofanet.dk>,
> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
*snip*
> ..... Men uanset det, så
>
> Nixen, sæt den til at opdatere en gang om ugen, hvordan skulle det
> nedsætte hastigheden?

Hvis man indstiller "Date & Time" til at opdatere automatisk når urets
indstilling er en anden en tidsserveren, så ligger der da vist en rutine
og kører konstant (som bare venter på at kunne indstille uret). -Jeg
indstiller uret manuelt (når min G3's ur ikke stemmer over ens med mit
Pokémon armbåndsur...). Jeg bruger naturligvis en tids-server
(time.euro.apple.com).

> Tjae, det ville blive adskillige minutter på min 4400.

Det går også i kage hos mig med jævne mellemrum. -Jeg er ret sikker på,
at et af de programmer, der får mit ur til at går forkert, er
CuriousLabs Poser... Ellers kan det være en tidsbaseret Møbius løkke.

Mvh
Reynard …:·
Post scriptum: En af mine venner mener at det hele kan have noget at
gøre med udbredelsen af spanske dræbersnegle (den teori må jeg tage
kraftig afstand fra; Den er ubegrundet og spreder bare panik og hysteri.
Der er ikke brug for mere panik nu her efter udgivelsen af X...).
Lav din egen Møbius løkke:
http://forum.swarthmore.edu/sum95/math_and/moebius/moebius.html
-Den er dog ikke nævneværdigt tidsbaseret :/

--
Omerta.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 02:17

Hej Martin

Det var sjovt nok min urmager, der fortalte mig det. Iflg. ham er der kun
det ene atomur i tidszone GMT +1 (CET), og den styrer også alle radiostyrede
ure.

Martin Edlich wrote:

> Aha, så ntp2.tele.dk får sin tid fra Frankfurt. Hvor ved du det fra?
>
> ..... Men uanset det, så
>
> Nixen, sæt den til at opdatere en gang om ugen, hvordan skulle det
> nedsætte hastigheden?

Den aktiveres i det øjeblik, du slutter en netforbindelse, og den begynder
at søge efter referenceuret.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 01:40

In article <3AC68196.C9BFE0FD@mail1.stofanet.dk>,

> Det var sjovt nok min urmager, der fortalte mig det. Iflg. ham er der kun
> det ene atomur i tidszone GMT +1 (CET)

At det så ikke er et atomur Dato & Tid kobler op til er vel sagen helt
ligegyldig?

Der stod (står?) også et atomur i Sverige.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 04:23

Hej Martin

Helt ligegyldigt er det nu ikke.... Alle disse nntp servere rundt omkring er
styret af disse atomure.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 03:30

In article <3AC69F03.16C06A44@mail1.stofanet.dk>,

> Helt ligegyldigt er det nu ikke.... Alle disse nntp servere rundt omkring er
> styret af disse atomure.

Men det er stadigvæk ikke Mac'en der kobler op mod atomuret - det er
nntp-serveren.
Nok insektsex for denne gang?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Reynard Fox

Dato : 05-04-01 07:34

In article <newsspam2-4137D3.04295101042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Men det er stadigvæk ikke Mac'en der kobler op mod atomuret - det er
> nntp-serveren.
> Nok insektsex for denne gang?

Atomure og insektsex, hmm...
Her følger en virkelig god grund til ikke at bruge en ntp-server til at
rette urets indstillinger (lige nu _kan_ jeg ikke opdatere via ntp, da
ntp-porten er lukket hos CC), jeg orker ikke at rette i citatets
linie-opsætning, så læs det som det er eller lad være.

Citat fra Cybercity ListInfo:
Meget alvorligt sikkerheds hul fundet i NTP servicen på de fleste
platforme.

Kl. ca. 22.40 dansk tid blev der offentlig gjort et meget
alvorligt
sikkerheds hul i NTP servicen.
Sikkerhedshullet giver mulighed for at få ubegrænset adgang
udefra
på de fleste platforme der benytter denne service.

NTP er den service langt de fleste benytter til synkronisering
af tiden på
netværksenheder.

Idet meddelelsen om sårbarheden endnu er helt ny, vil der
gå en række
dage før alle software producenter kan forventes at have
frigivet
fixes og software patches der lukker dette hul.

Derfor opfordres alle vores kunder til at lukke for denne
service på alle
enheder der benytter denne.

Af hensyn til alle vores kunder har vi valgt at lukke for
NTP trafik i
store dele af vores netværk, således at risikoen for misbrug
rettet
mod vores kunder er mindsket ganske kraftigt.

Vi forventer at åbne for NTP trafik igen tirsdag morgen,
hvor det må
forventes alle har enten fået stoppet servicen på de relevante
netværksenheder og/eller producenterne har frigivet bugfixes
og disse
er installeret.

Cybercity vil løbende offenligtgøre flere informationer
herom i takt
med vi får et bedre indblik i disse.

En rettelse til Unix versionen af NTP serveren kan findes
her:
http://phk.freebsd.dk/patch/ntpd.patch
Med denne rettelse er NTP serveren ikke længere sårbar.

Med venlig hilsen

Jan Minche
Sikkerhedschef
Citat slut.

Mvh
Reynard …:·

--
http://www.hardoff.co.jp/ the place with the name and the fame.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 16:00

In article <canis_vulpes-4E6375.08341505042001@news.cybercity.dk>,
Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> En rettelse til Unix versionen af NTP serveren kan findes
> her:
> http://phk.freebsd.dk/patch/ntpd.patch
> Med denne rettelse er NTP serveren ikke længere sårbar.

Er det kun mig der opfatter det som om det er *serveren* der er sårbar,
og ikke klienten?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Reynard Fox

Dato : 05-04-01 18:34

In article <newsspam2-D95130.16594505042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Er det kun mig der opfatter det som om det er *serveren* der er sårbar,
> og ikke klienten?

erm, nå ja. -Når det fremstilles på den måde, har du nok ret.
Bum, bum, tjae :)
Men kunne man ikke kalde det en form for "Denial of service"? =8)

Mvh
Reynard

--
Langt ude er ikke langt nok...

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-04-01 20:49

In article <canis_vulpes-85D5D2.19333605042001@news.cybercity.dk>,
Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Bum, bum, tjae :)

Gad vide om man egentlig selv ville være stolt af at blive husket for
den udtalelse?

> Men kunne man ikke kalde det en form for "Denial of service"? =8)

Tjoe, men det er diverse ISP'er jo også efterhånden kendte for at levere
som produkt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-01 03:04

Hej Martin

Næh, - det gjorde jeg også i første omgang, - men så kom jeg til at tænke
på, at fx. Stofanet jo egentlig kun er ét stort netværk, - og hvad er
konsekvenserne så?

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-01 05:51

In article <3ACD23FA.A17F29D5@mail1.stofanet.dk>,

> Stofanet jo egentlig kun er ét stort netværk, - og hvad er
> konsekvenserne så?

Medmindre man selv kører en NTP-server, er der ingen kosekvenser.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 06:55

> Den aktiveres i det øjeblik, du slutter en netforbindelse, og den begynder
> at søge efter referenceuret.

Den aktiveres kun hvis den er sat til det. Sætter man den til "manuel"
aktiveres den aldrig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-04-01 15:39

Hej Morten

Ja, men det er langt fra alle, der gør det. Du og jeg + de fleste her på listen
gør det, men den alm. bruger vil bare 'bruge' sin Mac! - Og så bliver de knotne
over den langsommelighed, der uvilkårlig opstår!

Hr. H, J, Fru S eller P på 70, der gerne vil lære at bruge en computer, og som
har købt / fået en ældre Mac sidder altså ikke og prøver at finde ud af,
hvorfor, den er så langsom. - For dem skal det bare virke, - de vil kun skrive
- i første omgang ihvertfald. - Og når de så kan det, - så fortsætter de med at
lære nye ting.

mvh. Erik Richard

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 01-04-01 18:34

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Selvfølgelig beruger den en nntp, men hvis ellers der er valgt en lokal
> tidszone, så er det stadig Frankfurt, vi bruger her..... Men uanset det, så
> nedsætter den ydelsen i din computer.

Vrøvl. Læs RFC 1305 samt http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/servers.html

Lad være med at forvirre dit armbåndsur med hvad der sker på internettet.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 31-03-01 23:22

> Det stemmer nu ikke helt, den sætter uret efter en valgfri nntp-server,
> hvilket kan være meget rart da Mac'ens ur er hamrende unøjagtigt.

Det er faktisk utroligt. Et stykke stinkende avanceret elektronik til
20.000+ kr kan ikke engang holde trit med et ur til 20 kroner i Obs.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 01:41

In article <1er5k6y.63cnjg1a3rr3wN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Det er faktisk utroligt. Et stykke stinkende avanceret elektronik til
> 20.000+ kr kan ikke engang holde trit med et ur til 20 kroner i Obs.

Uret fra OBS bomber heller ikke så ofte.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-04-01 03:03

> Uret fra OBS bomber heller ikke så ofte.

Reynard har garanteret firmware opdateret sit Pokemon ur

Og for lige at quote George Carlin:

"What's the time?"

"Well either it's a quarter past three, or Mickey has a hard on!"

Mojn, Thomas

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-04-01 03:19

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Og for lige at quote George Carlin:

Hmmm pinligt, jeg der var sikker på jeg kunne Carlin uden ad

Det er i følge "What am I doing in Jersey" sådan:

"Someone asks you what time it is? Say: Well ...

It's either six fifteen or Mickey has a hard on"

Hmm, same diff.

Mojn, Thomas

Fra : Per Bruus

Dato : 31-03-01 17:59

in article 3AC55C27.2AABE741@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 31/03/01 6:25:

Hej Richard
Tak for dine råd, har prøvet følgende

> Slet den helt, så du ikke ved et uheld kommer til at aktivere den, for så får
> du problemer!

Done

> Slet den! Der er fejl i den, der kan få systemet til at låse.

Done

> Epson driverne _kan_ five problemer. Prøv at tildele Epson Monitors mere RAM.
> Det kan nogle gange hjælpe.

Ok, men her har jeg ikke haft problemer.

> Slå autoopdateringen fra i FindIt programmet. FindIt er et godt lille program,
> men når du ofså har DiskTracker, behøver du ikke FindIt. DT er bedre og
> hurtigere. Så du kan endda slette den helt.

OK

> Hvis du ikke har et SCSI kort inst. kan du ikke bruge denne driver, men skal
> bruge USB versionen. Så slet den

Har Scsi kort til Jazz, Zip os.v.

> [...]

> Endnu én af dem, der godt kan give problemer. Hvis det er en INIT udv. så prøv
> at tildele den mere RAM med ResEdit. Det kan hjælpe noget.

Bruges til Logitech Mouseman Wheel, den optiske. er opdateret 3,51

> Opdater din scannersoftware til nyeste version

Der er den nyeste jeg kan finde

> [...]
> alle andre udv. end dem, du bruger.

Done

> Slet den, du kan alligevel ikke bruge den.

Done

> 3 stks? - behold kun én af de danske, hvis det tilhørende kontrolpanel også er
> dansk, - ellers behold den engelske ver.

Skal jeg ikke have både en Dansk og Engelsk Da PS 6,01 er int men ID 1,5
samt Ill 9,0 er danske. ?

> [...]

Done

> Slå al softwareopdaterings softwaren fra og brug det kun, når du vil opdatere

Øhh, Hvorfor ?

> Slet dem, hvis du ikke bruger en Apple/Apple compatibel printer også.

Det gør jeg

> Slet den, Default Calibrator, du også har, hvis du bruger DK ColorSync, og
> slet
> denher, hvis dit øvrige CS er på engelsk.

Igen - hvad betyder for de respektive DK. samt Int. vers.

> Slet den, det eneste, den gør er at stille dit computerur efter atomuret i
> Frankfurt.

Bliver intil videre

> Slet den, hvis du ikke bruger din computer som en webserver. Husk også at
> slette det tilhørende kontrolpanel.

Done

Så håber jeg at det hjælper.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 02:36

Per Bruus wrote:

> Skal jeg ikke have både en Dansk og Engelsk Da PS 6,01 er int men ID 1,5
> samt Ill 9,0 er danske. ?

Jeg brugte US version 3.0 på 9.0.4DK uden problemer, så hvis du forventer
problemer, så vælg at beholde den engelske version. Den kører ganske fint med dansk
OS.

> Øhh, Hvorfor ?

Fordi når du går på nettet, vil den blive aktiveret, og den vil begynde at søge
Apples sites igennnem for nye opdateringer, og hvis den finder noget vil den
begynde at downloade eller endda installere de fundne arkiver.

> Igen - hvad betyder for de respektive DK. samt Int. vers.

Se ovenfor til ColorSync

> Så håber jeg at det hjælper.

Det tror jeg, det vil, - om ikke andet - så vil dit system bruge mindre RAM.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 02:26

In article <3AC685EC.87C4842F@mail1.stofanet.dk>,

> Fordi når du går på nettet, vil den blive aktiveret, og den vil
> begynde at søge Apples sites igennnem for nye opdateringer,

Kun på de tidspunkter der er defineret i kontrolpanelet.

> og hvis den finder noget vil den begynde at downloade eller endda
> installere de fundne arkiver.

Det er jo lige det der er det smarte.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 04:27

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Kun på de tidspunkter der er defineret i kontrolpanelet.

Hvis man så ikke har valgt interval....så gør den det hver gang...

> Det er jo lige det der er det smarte.

Ja, - men kan være dræææææbende laaaaangsommelig....

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-01 10:52

In article <3AC69FE4.2DC34EDB@mail1.stofanet.dk>,

> Hvis man så ikke har valgt interval....så gør den det hver gang...

Tror du ikke det du har været udsat for, er at Mac'en ikke var på nettet
på det valgte tidspunkt, eller ikke var blevet færdig med at tjekke?
Så går den nemlig automatisk i gang næste gang man laver en forbindelse
til nettet (og ellers ikke).

> Ja, - men kan være dræææææbende laaaaangsommelig....

Det kan jeg huske at den var da jeg brugt ISDN til opkoblingen, men
efter jeg fik ADSL, er der ikke nogen problemer med hastigheden.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-04-01 16:36

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> [...]
> på det valgte tidspunkt, eller ikke var blevet færdig med at tjekke?
> Så går den nemlig automatisk i gang næste gang man laver en forbindelse

Min netforbindelse er stort set åben lige så snart computeren er færdig med
at starte op, så det tror jeg ikke.... - men OK, - might be....

> Det kan jeg huske at den var da jeg brugt ISDN til opkoblingen, men
> efter jeg fik ADSL, er der ikke nogen problemer med hastigheden.

Ja, det kan vi godt blive enige om, er noget hurtigere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 06:55

> Hvis man så ikke har valgt interval....så gør den det hver gang...

nej , i så fald venter den pææænt på at du selv beder den om at lede.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-01 06:55

> [...]
> søge Apples sites igennnem for nye opdateringer, og hvis den finder noget
> vil den begynde at downloade eller endda installere de fundne arkiver.

vrøvl, kun hvis man sætter den til det, ellers ligger den stille og
roligt uden at gøre skade ind til du selv beder den om at gå på nettet -
same story som tidsserveren.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-01 04:31

Hej Per

Opdater din InDesign til nyeste ver. 1.52. Problemet er rapporteret til
Adobe af flere har jeg set på deres supportsider, så det kan være en
idé. - I det hele taget, kig efter opd. til dine programmer. De fleste
af dem vil være gratis.

Hvis du mener, at den lægger beslag på 234mb diskplads, så behøver det
ikke være et problem, (mit system fylder 470mb), men hvis du mener 234mb
RAM, så er der noget galt. Prøv fx. med File Buddy og kig på de usynlige
filer og check alle der hedder noget med 'temp.xxx' 'Temporaryxxx' osv..
Det _kan_ ske, at en temp mappe ikke tømmes. Slet alle disse filer,
uanset om de indeholder noget eller ej. Slet også dine Desktop DB og DF
filer. Start igen og zap PRAM og genopbyg skrivebordet.

Og så en lille finurlighed ved nogle af Adobe programmerne.... Jeg har
lagt mærke til, at både PageMaker 6.52, Illustrator 9 og InDesign 1.5
installerer en hel masse skrifter i mappen 'Programunderstøttelse' ->
'Adobe'. Hvis man fjerner dem brokker programmerne sig og melder hele
tiden fejl, så det kan faktisk være derfor, din systemmappe fylder
meget, selvom du ikke synes, du selv har 'fyldt' den så meget endda.

mvh. Erik Richard

PER BRUUS wrote:

> [...]
> eller er der en eller anden midlertidig base der ikke bliver
> slettet.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : PER BRUUS

Dato : 31-03-01 01:54

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Adobe af flere har jeg set på deres supportsider, så det kan være en
>idé. - I det hele taget, kig efter opd. til dine programmer. De fleste

ID 1,52 er så vidt jeg kan se endnu ikke klar i DK vers.

> [...]
>uanset om de indeholder noget eller ej. Slet også dine Desktop DB og DF
>filer. Start igen og zap PRAM og genopbyg skrivebordet.

Yes, så kom jeg ned på 84 Mb. RAM

> [...]
>tiden fejl, så det kan faktisk være derfor, din systemmappe fylder
>meget, selvom du ikke synes, du selv har 'fyldt' den så meget endda.

Dem har jeg ikke fjernet, men nu er det ikke kun Adobe der giver
problemer, både Fotostaion 4,0 (Build 110 til 9,1 er instaleret)
men også Finder er kvittet et par gange med fejl 1 og 2.
Da der ikke er kommet nye programmer eller anden udvidelser
til efter 9,1 må fejlen vel ligge et eller andet sted i en udvidelse
der ikke er kompertibel med 9,1 eller tror du at det kan være
skod-Ram selv om der ikke er fejl i memery test under opstart.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-01 04:14

Hej Per

PER BRUUS wrote:

> ID 1,52 er så vidt jeg kan se endnu ikke klar i DK vers.

Nej, - jeg har US udgaven...

> Yes, så kom jeg ned på 84 Mb. RAM

- Det er vist nok mere rimeligt -)

> [...]
> Da der ikke er kommet nye programmer eller anden udvidelser
> til efter 9,1 må fejlen vel ligge et eller andet sted i en udvidelse

Prøv at give Finder ca. 4mb RAM ekstra, - enten med Reaper 1.32 eller ced at
åbne Finder med ResEdit. Find 'size', åbn den og scroll til bunden og tildel
4mb ekstra ved at lægge 4 til det første tal i begge felter. Arbejd alttid
på en kopi. Gem ændringer og træk den originale Finder ud på din HD of læg
den ændrede ind i systemmappen istedet for. Genstart, og din Finder vil nu
være på ca. 5,1mb og have mere 'overskud at arbejde med.

Mht. udv., der kan drille, - har du 'Tidssynkronisering installeret? - Har
du Softwareopdateringsudv. installeret? - Bruger du Norton FileSaver? -
Norton Scheduler (NAV)? - Virex Scheduler? - Norton Software update
Extension?

De kan alle drille en hel del, så slå dem fra, - eller rettere - slet dem
alle med undtagelse af systemopdateringsdilerne, men slå dem fra og slå dem
kun til, hvis du vil checke, om systemet er fuldt opdateret.

> eller tror du at det kan være skod-Ram selv om der ikke er fejl i memery
> test under opstart.

Nej! - det tror jeg ikke, - hvis der er fejl i RAM'en, så skal testen nok
afsløre det.

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 02-04-01 23:37

> [...]
> uanset om de indeholder noget eller ej. Slet også dine Desktop DB og DF
> filer. Start igen og zap PRAM og genopbyg skrivebordet.

Der er en fejl i MacOS 9.0 frem til 9.04 der betyder at MacOS ikke
automatisk sletter temp filer ved genstart. Det kan derfor være en idé
at bruge et program som fx. Eradicator (kan findes på
www.versiontracker.com) til at slette disse filer.

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk