Kontrakt...
Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 16:13

Hej gruppe-folk!

Vil lige høre om jeg har grund til at være tilfreds med kontrakten på
Jenna...

Der er den "normale" dækning og yderligere en garanti for at hun får minimum
en 1. præmie på udstilling samt refundering af 1000 kroner hvis Jenna's
(meget lille og dyrlægekontrolerede) navlebrok (ikke tarm, men blot
fedtknude)
bliver opereret væk, selvom det kun er for synets skyld...

Desuden får jeg en ny hvalp uden beregning (og må beholde Jenna! Jubiii...)
hvis hun viser sig at ha' HD...

Jeg er selv rigtig godt tilfreds med den ordning, men mangler der noget,
eller kan jeg bare klappe i mine små hænder og så glæde mig til på Lørdag
klokken 12 hvor hun bliver hentet?

--
Rinnie

Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-05-03 16:28

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Rinnie
>
> Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)

Hej Rinnie
Skal du bruge hende til avl?
I så fald ville jeg være lidt betænkelig ved navlebrokken. Hos racekatte er
det nu et krav at avlsdyr skal testet (af en dyrlæge) for navlebrok inden
parring. Det er fordi det skønnes at være arveligt.
Resten synes jeg da lyder helt fint.
Hilsen Vibeke

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 16:46

> Skal du bruge hende til avl?

Ja...

> I så fald ville jeg være lidt betænkelig ved navlebrokken.

Det er ikke rigtig brok, men bare en lillebitte fedtknude. I følge dyrlægen
er det ikke arveligt... Det opstår en sjælden gang imellem...

Rinnie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-05-03 18:54

Hej Rinnie

Hvad enten det er tarm eller fedt, der falder ud gennem hullet i
bugmuskulaturen, så ER DET NAVLEBROK (skriger ikke, fremhæver bare). Det er
svagheden i muskulaturen der er brokken, og alt efter hvor stor denne
svaghed er, falder der fedt eller et stykke tarm ned. Jeg har selv haft en
killing med en navlebrok, der ikke var større end et knappenålshoved.

Din dyrlæge må være meget dygtig, for min dyrlæge tør (som er meget dygtig,
underviser andre dyrlæger) ikke gætte på om en brok er arvelig eller ikke.
Brok kan nemlig være arvelig, være en fødselsskade (som måske også er en
arvelig svaghed) eller kommet ud "af den blå luft", men det er umuligt at se
hvilken form det er.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 19:49

> [...]
> arvelig svaghed) eller kommet ud "af den blå luft", men det er umuligt at

Hej Nina

Det var "heldigvis" ikke min egen dyrlæge!

Fødslen var kompliceret og 2 af hvalpene kom ud med en overreven
navlestreng. Jenna var en af dem. Den anden der kom sådan ud har også en
meget lille brok. Med det og med den "navlebrokhistorie" i de nære linier
konkluderede dyrlægen at det ikke havde betydning... At det var kommet af at
hendes streng var revet over inden hun kom ud.

Rinnie

Fra : Jytte

Dato : 26-05-03 17:30

> [...]
>
> --
> Rinnie
>
> Flatcoats: Ciko (250692) Balto (170602) og Jenna (050403)

Hej.

Glæd du dig bare til på lørdag. Den lille navlebrok skal du ikke bekymre dig
om, det er sikkert slet ikke nødvendigt at operere den.
Der er ingen avlsrestriktioner hos hunde med hensyn til navlebrok.

Hilsen
Jytte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 18:15

> [...]
> om, det er sikkert slet ikke nødvendigt at operere den.
> Der er ingen avlsrestriktioner hos hunde med hensyn til navlebrok.

Hej Jytte

Tak for det!
Dyrlægen sagde også at det kun skulle være for udseendes skyld... Et eller
andet sted vil jeg måske få det gjort da det er et lille indgreb, men noget
andet i mig siger også at det jo ikke er nødvendigt at få gjort noget ved
noget den alligevel ikke tar' skade af eller vil blive trukket ned på i
forbindelse med udstilling. Kommer den dog til at se voldsom ud på hende som
stor er det muligt hun får det fjernet... Men det tid den "sorg"

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-05-03 18:21

> [...]
som
> stor er det muligt hun får det fjernet... Men det tid den "sorg"

Hej
Der står lidt om navlebrok på Netdyredoktor:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_brok.html
navlebrok på hvalpe kan, ifølge Netdyredoktor, være arveligt.
Selve brokket er vist ikke et problem.
Men da der ikke er restriktioner på hundene er det jo ikke et problem
Jeg synes det lyder fint at du kan få en ny hvalp (og beholde den gamle) ved
evt. HD. Hvordan er garantien for en 1. præmie udformet?
Hilsen Vibeke

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 18:36

> [...]
> http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_brok.html
> navlebrok på hvalpe kan, ifølge Netdyredoktor, være arveligt.

Jeg tror ikke dette er den arvelige form for navlebrok, da der ikke har
været noget med forældredyrene eller deres kuldsøskende og så vidt vides
heller ikke i de næste 2 afgreninger i stamtavlen, men hvem ved...

> Jeg synes det lyder fint at du kan få en ny hvalp (og beholde den gamle)
ved
> evt. HD. Hvordan er garantien for en 1. præmie udformet?

Det kom jeg selv til at tænke på efter vi havde snakket, men det ser' vi på
på Lørdag. Hun er meget fair, så jeg er sikker på den er udformet
tilfredsstillende... Efter som jeg skal bruge hende i avl går jeg ud fra det
ligeledes betyder ny hvalp uden beregning eller 50% refundering... Begge
dele ville jeg være tilfreds med!

Er dog ret sikker på at hun sagtens vil kunne hale en 1. pr. hjem med mindre
hun ændrer sig meget...
Det kan jo ske...!

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-05-03 19:23

> [...]

> dele ville jeg være tilfreds med!
>
> Er dog ret sikker på at hun sagtens vil kunne hale en 1. pr. hjem med

Hej Rinnie
Ja, og husk at få med hvordan man skal forholde sig hvis der sker en skade
på hunden så den ikke kan få en 1. præmie eller viser sig at have et
temperament, der gør den umulig at bedømme. Ja, jeg ved godt at det er
ekstreme tilfælde, men det er da rart at være på forkant med den slags, især
når du nu skal bruge hende til avl.
Hunden kan jo være OK til avl med f.eks. en skadet hale, mens det bliver
svært at få den eftertragtede 1. præmie.
Gælder 1. præmien i hvalpeklassen eller åben klasse?
Jeg fik nu heller ikke alle de garantier med da vi købte Cato, men han er så
heller ikke en avlshund (medmindre da nogen vil bruge ham )
Derimod har jeg sikret mig at det er i orden, de to gange jeg har købt
avlskat i Finland.
Hilsen Vibeke

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-05-03 19:55

> Gælder 1. præmien i hvalpeklassen eller åben klasse?

Den gælder ikke fra hvalpeklassen. Først fra de klasser hvor hunden kan
blive avlsgodkendt.

Vi går det hele igennem styk for styk, Helle og jeg... Balto er en af de
hunde der bliver svære at udstille, da han ikke kan li når nogen rør' ved
hans testikler... Han har siden jeg fik ham haft store problemer ved at
bliver berørt ved bagpartiet desværre, men det er heldigvis ved at blive
bedre. Desværre er de fleste af dem jeg kender for "fine" til lige at rører
ham på testiklerne så han kan venne sig til det! Haha... De siger det netop
er for at slippe for de slaskende tingester de har valgt tæver! *suk*
Haha...

Jenna er nem at røre over det hele... Hun står bare og logrer glad den lille
fis!
....Så alt hvad jeg skal gøre er at holde det ved lige... Hun shower allerede
når hun står på bordet! Det er bare herligt at se! (Se det evt. i
dk.binaer )

Tak for de gode tips.

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-05-03 21:30

On Mon, 26 May 2003 17:12:45 +0200, "R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>fedtknude)
>bliver opereret væk, selvom det kun er for synets skyld...

,,,,,FØJ,,, Hvis der er noget der er til at brække sig over , så er
det når folk operer deres hunde blot for synets skyld ! Den slags
mennesker skulle ikke have lov til at eje en hund !FØJ for en
indstilling at have til sin hund siger jeg bare, sørgeligt.!!

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 26-05-03 22:14

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jenna...

> Desuden får jeg en ny hvalp uden beregning (og må beholde Jenna!

Hvad siger kontrakten om:
AA
Arvelig grå stær
Allergi
Dårligt temperament (som der vel heller ikke bør avles på, kan evt. testes
ved unghunde mentaltest)

lige de andre ting jeg kunne komme i tanke om, der kan bremse avlsarbejdet.
(dog evt. også sterilitet)

Ellers synes jeg det er fint at du kan få en anden hvalp og stadig beholde
Jenna

mvh
-Benedikte

Fra : Kr Kristensen

Dato : 27-05-03 05:51

> Jubiii...)

Hvad siger kontrakten vedr HD ???
Der hvor du skal passe på er med fodret BRUG ALDRIG hvalpefoder til en
hurtig voksende hund og BRUG kun et kvalitets foder forkert foder kan give
HD
Men ellers er det sjældent at en flatter får konstateret HD Allergi kommer
som regel også fra foderet,dårlig temperament IKKE en flatter som altid er
en glad hund også over for fremmede.
mvh
Kristian

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 27-05-03 06:47

> Men ellers er det sjældent at en flatter får konstateret HD Allergi kommer
> som regel også fra foderet,dårlig temperament IKKE en flatter som altid er
> en glad hund også over for fremmede.

Men HD forekommer også i denne race, der hoftemæssigt ellers har meget pæne
tal.
Allergi kan også være arveligt, og er som regel godt nok, hvis det er en
avlstæve?
Altid er i mine øjne et meget stærkt ord at bruge, man skal aldrig sige
aldrig. Men igen, jeg har heller ikke mødt en flatter der ikke var glad, så
det er ikke en kritik af racen.

Jeg forsøgte i mit tidligere indlæg at nævne nogle ting jeg mener man bør
være opmærksom på ved avlshunde (generelt for alle racer), da Rinnie skal
bruge hunden til avl er det jo relevant. At de så sjældent fremkommer
betyder jo ikke at man ikke skal tage højde for det, og de ting der for mig
ville betyde at en hund ikke kan anvendes i avl er bl.a. svær-HD, dårlige
albuer (AA) allergi, dårligt temperament, arvelig grå står (på hunden eller
en af dens kuldsøskende, da det jo betyder at der er 2/3 risiko for at
symptomfrie kuldsøskende er bærer af genet).

Derfor mener jeg Rinnie skal lave en liste over de ting hun mener
diskvalificerer en hund til avl, og de ting skal der tages højde for i
kontrakten.

mvh
-Benedikte

PS: glemte at nævne haleknæk, enkelte dommer opdager måske ikke alle
haleknæk, således at hunden bliver avlsgodkendt. Men haleknæk er trods alt
nemmere at tjekke for inden hvalpen bringes hjem.

Fra : Kr Kristensen

Dato : 27-05-03 09:33

"Benedikte Skibsted Als" <als@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Men HD forekommer også i denne race, der hoftemæssigt ellers har meget
pæne
> tal.
Martsnummeret af Hunden har en opgørelse over HD-status i 2002. 78 flatcoats
er blevet HD-fotograferet. Andelen af HD-status A er nu 62%, men året før
var andelen af A-hofter 72%.

Der kan så tilføjes at under 10% af hd fotograferede flattere har mere end
status b og endnu fære har problemer med albuerne
Hvad øjne angår ja så skal en hund være øjenlyst for at den kan blive
avlsgodkent(få st.tavle på sine hvalpe)

> PS: glemte at nævne haleknæk, enkelte dommer opdager måske ikke alle
> haleknæk, således at hunden bliver avlsgodkendt. Men haleknæk er trods alt
> nemmere at tjekke for inden hvalpen bringes hjem.

dette er hvad standarten siger om halen på en flatter
Hale: Kort, lige og velansat. Den bæres livligt, dog aldrig ret meget over
ryglinien.
der siges ikke noget om den så knækker til højre eller venstre

SÅ IGEN til Rinnie
BRUG IKKE hvalpefoder til din nye lille hund og hvorfor det jo du ser ikke
ret mange hvalpefodre med under 30% protein og det kan så bevirke at hunden
vokser for hurtig og derved kan på påvist HD (kan også læses flere
steder).For 10 år siden fodrede vi med hvalpefoder og gav kalk som tilskud
for at få knoglerne med i dag kun voksenfoder og ingen tilskud.
OG vær så ligeglad med hvad dyrlægen siger det er dig som skal leve med
hunden og dyrlægen tjene penge på den
mvh
Kristian
ps du har jo set min hund er foresten lige blevet hd fotograferet og så godt
ud men mangler reslutatet fra dkk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 10:17

> ps du har jo set min hund er foresten lige blevet hd fotograferet og så
godt
> ud men mangler reslutatet fra dkk

Spændende! Hvornår får du resultatet?
Olivers bruger jo at man køber voksen-fodder til hvalpe der kommer til at
veje over 25 kg. så du har nok ret!
Køber nu først fodder på Lørdag... Der har vi nemlig bil så jeg ikke skal
slæbe en 15 kg. sæk på nakken!

Rinnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 08:32

> Hvad siger kontrakten vedr HD ???

At jeg må beholde Jenna og får en ny hvalp i erstatning.

> Der hvor du skal passe på er med fodret BRUG ALDRIG hvalpefoder til en
> hurtig voksende hund og BRUG kun et kvalitets foder forkert foder kan give
> HD

Min dyrlæge siger hvalpefoder til 6 mdr. og så over til voksenfoder... Jeg
bruger kun kvalitetsfoder og har aldrig brugt andet!

> Men ellers er det sjældent at en flatter får konstateret HD Allergi kommer
> som regel også fra foderet,dårlig temperament IKKE en flatter som altid er
> en glad hund også over for fremmede.

Nemlig...!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-03 10:46

On Tue, 27 May 2003 09:31:51 +0200, "R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com>
wrotd:

>At jeg må beholde Jenna og får en ny hvalp i erstatning.

>Min dyrlæge siger hvalpefoder til 6 mdr. og så over til voksenfoder... Jeg
>bruger kun kvalitetsfoder og har aldrig brugt andet!

,,,,Bare en oplysning til andre der skulle tro at det er normalt at
give voksenfodder fra hunden er ½år . Det er det IKKE hunden vokser i
meget længere tid end til den er ½ år og har derfor brug for de
rigtige vitaminer osv det får den ikke i voksenfodder, det vil bremse
dens naturlige udvikling ! men måske er det også det der er målet i
dette tilfælde så den kan overholde en speciel standard. Hvis man vil
have en sund hund så giver man den hvalpefodder imens den er hvalp !

men i dette tilfælde er der åbenbart andre regler der gælder, hunden
skal jo også have skønhedsoparationer , "ryster på hovedet her" fatter
ikke at ingen andre syntes at skønhedsoparationer hos hunde er dybt
forkert ? ? enten har alle herinde et forkvaklet syn på hunde eller
også tør folk ikke sige deres mening ?

Fra : Kr Kristensen

Dato : 27-05-03 11:06

> [...]
> meget længere tid end til den er ½ år og har derfor brug for de
> rigtige vitaminer osv det får den ikke i voksenfodder,

Forandringer i skelettets udvikling

Forandringer i skeletudviklingen er ofte en kombination af arv og miljø.
Problemet kan forværres hvis hvalpen gror for hurtigt. Når en forandring
opdages bør man fodre restriktivt med et godt sammensat foder Sikrest er det
at man fra starten anvender et fuldfoder af god kvalitet, beregnet til hunde
i vækstfasen

Fald ikke for fristelsen til at prøve "vidunder" tilskud! For store mængder
af kalcium eller D-vitamin kan f eks. yderligere forværre en sygelige
tilstand som skyldes for hurtig vækst.

"Er det skadeligt at fodre med hvalpefoder?"

Det er et spørgsmål som nu og da stilles og baggrunden er at en del dyrlæger
og opdrættere, mod bedre vidende, stadigt mener at "hvalpe vokser for
hurtigt af hvalpefoder" at "foder med højt proteinindhold kan forårsage
"vokseværk" hos hunde" eller at "man bør ikke give hvalpefoder til hurtigt
voksende racer".

Valg af foder

Når man vælger foder, er det vigtigt at det indeholder en tilstrækkelig
mængde af de næringsstoffer som hvalpen behøver i det rette indbyrdes
forhold.

Mest enkelt er det at anvende et fuldfoder beregnet til alle hundens
livsstadier, et voksen- eller hvalpefoder. Da et fuldfoder indeholder alle
næringsstoffer, inkl. mineraler og vitaminer i korrekt afvejede mængder ved
man at hvalpens næringsbehov bliver tilgodeset.

> [...]
> ikke at ingen andre syntes at skønhedsoparationer hos hunde er dybt
> forkert ? ? enten har alle herinde et forkvaklet syn på hunde eller
jo du er da en stor nar som vi ikke har set i en rum tid men nu skal du da
lige på nakken af Rinnie igen HVA!!!!!!

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 11:22

> jo du er da en stor nar som vi ikke har set i en rum tid men nu skal du da
> lige på nakken af Rinnie igen HVA!!!!!!

Ja men Punish har et så fattigt liv at han absolut skal være på nakken af
mig konstant... Heldigvis rør' det mig ikke det mindste mere... Havde manden
nu været en jeg virkelig synes var knald dygtig til det der med hunde havde
jeg måske nok ærget mig lidt, men Punish's inputs er ikke noget jeg klapper
i hænderne af, så kan det gøre ham glad at hakke på ham, så lad ham endelig
det! Selv folk jeg ikke brydder mig om ønsker jeg jo kun det bedste for.

Jeg kan da i det midste stå ved mine holdninger og det jeg siger ved at
fremstå ved mit rigtige navn! *G* En person der som Punish fremstår som
anonym kan jeg UAO ikke ta' spor seriøs! En anden ting er at punish
sjældent ser' hvad der står og derfor svarer lidt "Goddaw mand økseskaft"
til feks. det med skønhedsoperationen! *LOL* -Så alt-i-alt er det rart med
en at grine lidt af! (Dem der har læst hvad jeg har skrevet har også læst
at jeg formegentlig ikke vil udsætte Jenna for narkose og operation når det
ikke er en sundhedsfarlig defekt hun har)

Jeg har lige set den indholdsfortegnelse du sendte... Kan lige så godt prøve
foderet... Din dreng har jo en flot pels og god størrelse... Der har for
nyligt været en dame i Tyskland der fodrede sin hvalp med 3/4 light-fodder i
øvrigt... Hvalpen er 6 mdr. nu og ikke større end hvad kuldsøskendene var da
de var 4 mdr.! Desuden var den meget tynd. Hun var blevet rådet af en
dyrlæge til at fodre sådan! Chokkerende! Hvalpen var også meget tynd!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-03 12:01

On Tue, 27 May 2003 12:21:32 +0200, "R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>at jeg formegentlig ikke vil udsætte Jenna for narkose og operation når det
>ikke er en sundhedsfarlig defekt hun har)

,,,,,du overvejede det i starten og var stolt af at du kunne få betalt
de 1000kr !og nu har du så trukket det tilbage? og det er sygt at
tænke sådan . Og kom lige og sig at jeg har et fattigt liv ? det er da
ikke mig der ser min hund som en genstand med kontrakt og
skønhedsoparationer ventende. Prøv du at gå ud i den danske befolkning
så vil du finde ud af at det ikke er mig der er til grin men dig ! og
jeg vil ikke lyve og sige at jeg kun kan grine af dig for det er sku
sørgeligt at nogle mennesker ser sådan på deres hunde.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 23:15

Fandt lige et svar fra Punish inde på Deja...

Punish the deed, not the breed skrev...

> og nu har du så trukket det tilbage?

Nej, det har jeg absolut ikke!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-05-03 12:00

>Fald ikke for fristelsen til at prøve "vidunder" tilskud! For store mængder
>af kalcium eller D-vitamin kan f eks. yderligere forværre en sygelige
>tilstand som skyldes for hurtig vækst.

,,,,,,,,,,ja men for lidt påvirker bare den anden vej så hunden ikke
udvikler sig som den burde ! der er faktisk en grund til at der er
noget der hedder hvalpefodder og noget der hedder voksenfodder ! det
er jo ikke for sjovt vel.

> [...]
>"vokseværk" hos hunde" eller at "man bør ikke give hvalpefoder til hurtigt

..........Korekt , og netop derfor kan man købe forskellige typer
hvalpefodder med forskelligt indhold af fedt/protein ! sådan et udbud
har de rigtige kvalitetsmærker!!.

>jo du er da en stor nar som vi ikke har set i en rum tid men nu skal du da
>lige på nakken af Rinnie igen HVA!!!!!!

,,,,,,,,,,,haha hvem er en stor nar her ? hvor primitivt at udtale sig
på den måde istedet for at forholde sig til emnet !

Nogle syntes åbenbart at det er i orden at gamle koner laver
skønhedsoparationer på deres hunde fordi de stadig ikke er kommet over
barbiedukkealderen og tror at deres hund er en dukke de leger med
istedet for at se den som et levende væsen man respekterer !

Så hvis vi to gik ud i befolkningen og stillede spørgsmålet om det er
ok med skønhedsoparationer til hunde , hvem tror du så at folk ville
syntes at var den store nar ? dig !! Man burde ikke have hund hvis man
kunne finde på at lave skønhedsoparationer på den det er fandme for
sygt !

Fra : Jytte

Dato : 27-05-03 07:22

> [...]
> (dog evt. også sterilitet)
>
> Ellers synes jeg det er fint at du kan få en anden hvalp og stadig beholde

Der kan ikke gives garanti for levende væsener. Det kan der heller ikke for
vores egne børn. At beskæftige sig med levende væsener indebærer altid en
risiko.
Man kan ikke sætte alting op i en kontrakt, man må løbe risikoen og håbe på
at man er heldig.
Sådan er livet.
Hilsen
Jytte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 08:38

> Der kan ikke gives garanti for levende væsener. Det kan der heller ikke
for
> vores egne børn. At beskæftige sig med levende væsener indebærer altid en
> risiko.

Nu går jeg ikke lige ind for at samligne dyr og mennesker... Når mennesker
"parrer sig" skal de jo heller ikke først præmieres på udstilling... Man
kigger heller ikke på benstammer, hovedform, bryst-dybde, poteform,
hoftekvalitet osv. når vi kvinder udvælger os en kommende far til vores
børn!

> Man kan ikke sætte alting op i en kontrakt, man må løbe risikoen og håbe

> at man er heldig.

Delvist enig... Men man kan lige så godt sørge for at få mest muligt med! Så
længe der ikke er noget med at jeg skal af med hende i tilfælde af bla bla
bla så kan jeg godt gå ind for det. Betød det jeg skulle aflevere hende
tilbage for at få en erstatningshvalp ville jeg slet ikke gøre det.

> Sådan er livet.

Sådan er seriøst avlsarbejde... Så kan det godt være du stempler mig som
kold, men går man ikke op i kvalitet både fysisk og psykisk, så ender det
med at der render en masse hunde rundt med skavanker. Det betyder jo absolut
ikke at vi elsker hundene mindre at vi går op i kvalitet både fysisk og
psykisk samt exteriørmæssigt... Det kræver nemlig meget træning og kærlighed
at få en hund til tops! Desuden viser det at man er interesseret i at holde
en race så sund og så nær standarten som muligt. Det er IMO målet med
avlsarbejde.

Rinnie
-Der glæder sig til Lørdag!

Fra : Jytte

Dato : 27-05-03 08:47

> [...]

holde
> en race så sund og så nær standarten som muligt. Det er IMO målet med

Hej Rinnie.
Selvfølgelig glæder du dig til på lørdag. Jeg skal selv have ny hund på
søndag, så jeg glæder mig også.
Men i selv den mest seriøse avl kan der opstå fejl og sygdomme. Noget så
banalt som tandfejl kan jo ikke ses før hvalpen har skiftet tænder, det er
noget der kan opstå i alle racer.
Det er jo fint du får en ny hund hvis der viser sig fejl. Jeg kender ikke
flatcoated retriever personligt, men det er da uden tvivl en sund race. Men
gardere sig mod alle sygdomme og skavanker kan man altså ikke, desværre.
Hilsen
Jytte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 08:30

> [...]
> Allergi
> Dårligt temperament (som der vel heller ikke bør avles på, kan evt. testes

Hej Benedikte

Hun er købt som skulle bruges til udstilling og avl. Det vil sige at "virker
hun ikke" til det er hun dækket af købsloven.
Dårligt temp. er en af de ting der vil kunne gøre at hun ikke kan udstilles
og dermed ikke kan få en 1. pr. så det er også dækket.
Arvelig grå stær... Er det noget man ser' ved Flattere? Det er jo at krav at
forældredyrene er øjenlyst og påvist fri inden for et år inden parringen...
Ellers må de slet ikke parre... Men det kan jo vel dukke op senere... Uanset
hvad, så hører det under købsloven med 2 års dækning... Inden for de 2 år
har jeg fået tjekket hende for de ting.

Rinnie

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 28-05-03 12:14

> [...]
Uanset
> hvad, så hører det under købsloven med 2 års dækning... Inden for de 2 år

Hej Rinnie,

Arvelig grå stær, nedarves recessivt, således at begge forældre skal være
bærere af genet for at en hvalp kan få sygdommen. Hvis G, er det syge gen og
g er det raske gen, vil en hund der har arvelig grå stær have genotype GG,
raske hunde kan have genotype Gg (rask bærer) eller gg (rask -ikke bærer).
Hvis to hunde parres der begge har genotype Gg, vil resultatet blive

G g
G GG Gg
g Gg gg

25% af hvalpene vil få sygdommen , 50% vil være raske bærere af sygdommen,
og 25% vil være raske.

Jeg ville derfor ikke selv avle på en hund hvor en af dens kuld søskende har
fået
konstateret arvelig grå stær, da der er 2/3 sandsynlighed for at en
symptomfri hund er bærer.
Jeg ved ikke om arvelig grå stær er et problem ved flatter, men jeg ved
andre retriever racer tester for det, men ved heller ikke om det er et
problem der, eller bare en forholdsregel, for at forhindre det skal udvikle
sig til et problem.

Håber det hjalp dig lidt

mvh
-Benedikte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-05-03 12:10

> [...]
> andre retriever racer tester for det, men ved heller ikke om det er et
> problem der, eller bare en forholdsregel, for at forhindre det skal

Hej Benedikte

Tak for den meget flottbeskrivelse. Grå stær er ikke et problem ved
Flattere... Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen der havde det...

Rinnie

Fra : Smat

Dato : 27-05-03 08:56

Hejsa

Jeg synes da det lyder som en fin kontrakt.
Ang navlebrokken, kan jeg fortælle at Apollo også var født med sådan en
størrelse, en lille en som kun skulle opereres hvis vi ikke kunne leve med
synet. Vi valgte selvfølgelig at leve med hans lille brok, hver gang vi så
den ude puttede vi den ind igen (100 gange dagligt. Vi forsøgte også med
massage af mavemusklerne. Vores opdrætter havde gjort det samme ved Apollos
mors brok. Nu er brokken væk, vi mærker den aldrig mere, det samme gør sig
gældede for hans mor, så min erfaring er at det ikke er noget at bekymre sig
om, og at man måske selv kan være heldig at få den væk.

MVH
Margrethe

Fra : Mari

Dato : 27-05-03 11:52

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Desuden får jeg en ny hvalp uden beregning (og må beholde Jenna!
Jubiii...)
> hvis hun viser sig at ha' HD...

Der mangler en acceptabel "grad" af denne lidelse.

Se Jo-Ann's testresultat her:

<citat>
HD (hofter): A (højeste score - helt fri !)
AA (albuer); 0 (højeste score - helt fri !)
OCD (skuldre): Fri (deles kun i fri og ikke fri)
<citat slut>

Og find så et niveau, som du maximalt vil acceptere for en avlstæve
så erstatningen skal udløses, hvis en af disse grænser overskrides.

Sæt også en aldersbegrænsning på f.eks. 3 år - eller ved undersøgelse
før første parring - hvis denne er før.

Mht. 1.præmie på en udstilling - så kan ingen være sikre på at få lutter
1.præmier.
Selv champions får både 2. og 3. præmier af "krakilske" dommere.
Så jeg ville acceptere en formulering at der f.eks. skulle være max. to
2.præmier inden for de første 10 udstillinger i specialklub eller DKK.

Du mangler en generel garanti for genetisk påførte sygdomme, som
måtte dukke op i hundens første 3 leveår. (Købeloven giver ret til
reklamation/udbedring inden for 2 år, men hunden er jo først "færdig",
når den er omkring 3 år)

/Mari

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-05-03 11:57

> Mht. 1.præmie på en udstilling - så kan ingen være sikre på at få lutter
> 1.præmier.

Ja, det ved jeg... Derfor har vi også bare sagt 1 1. pr.

Hmmm... Ja, det er rigtigt...

Rinnie