Sv Hunden kommer ikke altid,
Fra : henrik hansen

Dato : 26-05-03 13:42

thomas.viborg@privat.dk (Thomas V.) skrev:
>Jeg har en F1 labardor og det sker
>ret ofte, at den fuldstændig
>ignorere mig, når jeg kalder på
>den. Jeg kan se på den, at den godt er
>klar over, hvad det er, jeg gerne
>vil have den til at gøre, men den er
>ligeglad, tit tror den bare, vi
>skal lege og løber rundt.
>Andre gange kommer den bare jeg
>kigger på den.
>Er der nogle, som har nogle gode råd.
>På forhånd mange tak.
>Hilsen Thomas

Hej Thomas!

sådan en hund har jeg også haft, indtil for et stykke tid siden.
Dermed ikke sagt at hun ubetinget kommer spurtende når jeg kalder. Det
vil folk der kender Mille (Border Collie 7 mdr - nok kunne give mig
ret i)

Jeg har været frustreret over denne her hund som til tider mistede
hørelsen - det sker stadigvæk . og bare gør det den har lyst til.

De råd jeg har fået har bla. omhandlet at hunden får kun en chance,
ikke noget med at blive ved med at kalde - og kommer den ikke ja så er
det bare ærgeligt. Ét indkald og derefter handling hvis hunden ikke
kommer. Der er nogle ting man skal overveje inden man kalder - vil det
være urimeligt at forvente et indkald når hunden er i leg. I den
situation vil det være ekstremt svært at få adgang til hundens ellers
fremragende hørelse.

Jeg har modtaget meget brugbar hjælp og vejledning i forbindelse med
indkald - og det tager tid. Nogle af øvelserne er følgende:

- ved gåture i skoven, gem dig, således at hunden får ansvar for at
holde øje med dig, og det ikke hele tiden er dig der nok skal sørge
for at hunden har kontakt til dig.

- en øvelse som jeg er meget begejstret for at have lært er. Find et
godt sted at gå i fred, en mark, e.l. Gå afsted og kald på hunden, når
hunden passerer dig vender du om uden at sige noget det bliver du ved
med indtil hunden tager kontakt til dig - f.eks. ved lige at kigge op
på dig. Her kan du belønne hunden for at have taget kontakt. Det kan
man få meget tid med at gå med. Men husk nogle "frikvarter" hvor
hunden bare løber rundt. Denne frihed kan du ind imellem bryde ved at
vende rundt og gå væk. Dette kan både gøres med at kalde på den, men
kan også øves ved bare at vende rundt. på den måde får man hunden til
at holde øje med dig.

- en anden meget værdifuld ting ifm. indkald - og som det har taget
mig lang tid at lære. Stol på din hund!!
Hvis du er usikker, åhnej løber den væk, hvor er den nu henne, og NEEJ
tænk hvis den forsvinder o.l. tanker. Hunden må næsten kunne mærke
hvis man ikke stoler på den og næsten allerede ved indkaldet har
opgivet at hunden kommer.

Jeg har været meget glad for den opbakning og vejledning jeg har
modtaget fra mange folk, og jeg er dem dybt taknemmelig, for et liv
for en hund skal ikke leves for enden af en hundesnor. Man får meget
mere glæde ved gåture med hunden uden line. for mig er indkald den
vigtigste kommando jeg har nu - at man kan kalde på hunden og den
kommer (i de fleste tilfælde).

Jeg vil meget gerne anbefale nogle kompetente "hundefolk" som bestemt
er i stand til at vejlede "frustrerede" hundeejere.

MVH

Henrik
Mille - som er lidt bedre til indkald - den dag idag