problemer sys 9.2 og lan internet
Fra : René Sindberg

Dato : 26-05-03 11:37

Hejsa!.

Jeg har haft min pc fra arbejde med hjemme for at opdatere systemet, derfor
koblede jeg min mac af mit kabelmodem (lan) og satte pceren til, skulle lige
ressette modemmet men så kørte nettet fint.

Da jeg så skulle have maccen op at køre igen... ressettede jeg modemmet
(strømstik ud) så modemmet genstarter, men outlook & IE vil ikke finde
servere (fejl 3310 tror jeg nok den gav i outlook), jeg både prøvede
ressette tcpip indstillingerne & modemmet og genstarte, men kan det passe
det skal være så besværligt at genstarte internettet bare fordi maccen har
været koblet af?.

Jeg ved der var hul igennem for pcen kørte fint ved genkobling, og maccen
kører med bruge dhcpserver og den fandt ipadresserne (kører internet ved
dk-tv.dk, en del ad TDC)

Nogle gode råd til lettere omkobling.

Kører sys 9.2 dansk og nettet har fungeret i flere år uden problemer (bare
aldrig været koblet fra før..

Mvh
René

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-05-03 12:01

René Sindberg <sindberg(fjern)@elli-tape.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogle gode råd til lettere omkobling.
>
> Kører sys 9.2 dansk og nettet har fungeret i flere år uden problemer (bare

Det har sandsynligvis ikke noget med maskine/styresystem at gøre. Jeg
vil gætte på at udbyderen af kabelmodem i dit område - af
sikkerhedsmæssige årsager - lader sin server registrere computerens
MAC-adresse.
Jeg ved ikke hvorfor serveren tillader dig det første skift og ikke det
andet, men der er nogen tidsintervaller indenfor hvilke den
tillader/ikke tillader udskiftning.

Løsningen er enten at du venter på at den igen tillader dig at bruge en
ny MAC-adresse eller at du ringer til udbyderen og beder ham om at
"clearer" din MAC-adresse.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : René Sindberg

Dato : 26-05-03 12:16

"Stig Leerbeck" <wannabee@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Løsningen er enten at du venter på at den igen tillader dig at bruge en
> ny MAC-adresse eller at du ringer til udbyderen og beder ham om at

Jeg ringede til udbyderen, og ganske rigtigt skal der gå 4 timer før
modemmet clearer macipadressen, hvorimod pc kan køre med det samme, og det
kunne ikke ændres................. surt.

Men så må jeg have mig en router.... hvad skal jeg købe??, skal køre mac 9.2
og win 2000 proff på lan, hvad er bedst til prisen og hvor (jeg bor i Århus)

Mvh
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-05-03 15:37

On Mon, 26 May 2003 13:16:10 +0200, René Sindberg wrote:

> Men så må jeg have mig en router.... hvad skal jeg købe??, skal køre mac 9.2
> og win 2000 proff på lan, hvad er bedst til prisen og hvor (jeg bor i Århus)

Hvis dine computere alligevel kører samtidigt, så brug PC'en som router.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-06-03 13:36

> [...]

> og win 2000 proff på lan, hvad er bedst til prisen og hvor (jeg bor i Århus)

Med dit behov skal du bare have en alm. billig een. De kan fåes fra 400
kr + moms og opefter.

Det, jeg synes er interssant er interfacet. Man skal typisk indstille
via en html:// - adgang og det plejer at fungere helt OK.

Du kunne måske overveje om får brug for trådløs opkobling.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk