table / div
Fra : Anders Jensen

Dato : 26-05-03 11:44

Vær hilset!

Jeg kodede en del html for et par år siden, men har holdt en mindre pause.

Nu prøver jeg så med xhtml.. og prøver så småt at finde ud af hvad fx <div>
tagget er for en størrelse. Jeg kan forstå at det såresimpelt er et stykke
værktøj til at ændre attributes for den valgte kode... det er jo til at
overse. Men mit spørgsmål er nu: Kan jeg arbejde med <div> ligesom jeg i sin
tid arbejdede med mine elskede <table>'s...?

Kan jeg fx. lave 3 <div>'s på en side der komme til at stå "ved siden af
hinanden"... fx med interne links til venstre, teksten i midten og eksterne
links til højre?... --->

------------

-----------

Jeg er klar over at jeg kan styre en del via css, men har jeg gode værktøjer
til rådighed til at styre min <div>'s i udformning og størrelse i samme stil
som jeg har til <table>? Hvilke?

Når man nu som jeg har kodet html tidligere, så er man sikker på at der er
forskellige muligheder udi <div> taggets implementering i forskellige
browsere. Er der nogen specielle faldgruber/fordele jeg skal tage hensyn
til/kan drage fordel af ? Hvilke?

-------
Tak fordi du læste mine spørgsmål =)

Anders Jensen

Fra : jopa

Dato : 26-05-03 12:09

Davs du
Anders Jensen <gooferd@hotmail.com> skrev bla:
> Kan jeg fx. lave 3 <div>'s på en side der komme til at stå "ved siden
> af hinanden"... fx med interne links til venstre, teksten i midten og
> eksterne links til højre?... --->

En mulighed
http://www.glish.com/css/7.asp

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Anders Jensen

Dato : 27-05-03 12:36

> En mulighed
> http://www.glish.com/css/7.asp

Tak for hjælpen.. Det var lige præcis sådan noget jeg ledte efter =)

Også tak til I andre!

-----
Anders Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-03 12:27

"Anders Jensen" <gooferd@hotmail.com> skrev > Vær hilset!

> [...]
> værktøj til at ændre attributes for den valgte kode... det er jo til at

Måske misforstår jeg din udlægning af ordet værktøj. Men en <div> er en
container, et blocklevel-element, der kan indeholde noget. Og som i css kan
tildeles nogle specifikationer for indholdets udseende.

> [...]
>
> Kan jeg fx. lave 3 <div>'s på en side der komme til at stå "ved siden af
> hinanden"... fx med interne links til venstre, teksten i midten og

Det kan du sagtens. prøv at kigge på
www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

> [...]
værktøjer
> til rådighed til at styre min <div>'s i udformning og størrelse i samme

Du kan bestemme alt vedrørende udseendet på indholdet i en div ved at sætte
en style på eller ved at sætte en klasse eller en id på og så bestemme
klassens eller id'ens udseende i css.

Læs mere på www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp

> [...]
> forskellige muligheder udi <div> taggets implementering i forskellige
> browsere. Er der nogen specielle faldgruber/fordele jeg skal tage hensyn

Hvis du holder dig til standard kodning, er der ikke nogen forskel på,
hvordan de nyere browsere behandler en <div>.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-05-03 12:40

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Men en <div> er en container, et blocklevel-element, der kan
> indeholde noget. Og som i css kan tildeles nogle specifikationer for
> indholdets udseende.

Jeg kan godt lide at tænke på div-elementer (og span) som parenteser
i matematik. De betyder ikke noget, men de grupperer indholdet som en
enhed.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-03 12:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Jeg kan godt lide at tænke på div-elementer (og span) som parenteser
> i matematik. De betyder ikke noget, men de grupperer indholdet som en
> enhed.

Slet ikke nogen dum sammenligning. Og som i matematikken skal de lukkes i
omvendt rækkefølge af den, de er åbnet i:

([ rigtig rækkefølge ])

([ forkert rækkefølge )]

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 13:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Slet ikke nogen dum sammenligning.

Tja. Parenteser kan normalt kun gruppere - mens div/span også kan
lægge egenskaber på deres "gruppe". Div og span fungerer som en
slags forbindelsesled mellem html-kode og css-kode. Det er i bund
og grund de samme css-koder der kan lægges på div/span som dem der
kan lægges på almindelige html-elementer (hhv. blok- og inline-
elementer).

Forskellen er at div/span er tomme elementer - dels semantisk (de
markerer ikke et strukturelt element i en tekst) og dels visuelt
(der er normalt ikke defineret noget specielt vedr. visningen af et
div- eller span-element i browserens standard-css-ark).

> Og som i matematikken skal
> de lukkes i omvendt rækkefølge af den, de er åbnet i:

Ja. Det er (som du uden tvivl er klar over) gældende for alle html-
elementer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-05-03 14:33

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> og grund de samme css-koder der kan lægges på div/span som dem der
> kan lægges på almindelige html-elementer (hhv. blok- og inline-

Nemlig. På HTML-niveau (det strukturelle niveau) er div og span blot
kasser uden egen mening. På CSS-niveau (præsentation) er de synlige
lige som alle andre elementer. Hvis de ikke var det, så var der slet
ikke brug for dem.

> [...]
> (der er normalt ikke defineret noget specielt vedr. visningen af et
> div- eller span-element i browserens standard-css-ark).

.... ud over at div er et blok-element (display:block) og span er
inline (display:inline) :).

/L