Skærme
Fijala 3554
IBM eller Acer skærm... er det hyst
Fra : Robert Eriksen

Dato : 26-05-03 08:50

Jeg går ret kraftigt og overvejer at skifte min skærm ud med en TFT skærm.

Jeg har her i weekenden haft en IBM T710 på prøve og den må jeg sige jeg
var ret tilfreds med.

Men det jeg så undrer mig over er at jeg ikke havde nogle problemer med
at køre f.eks. GTA Vice City på den. På trods af det kun er en 30ms
skærm, som ellers skulle være for langsom til spil?
Som jeg har forstået andre indlæg her i gruppen skal man helst ned i
16ms for at undgå ghosttrails (eller hvad det nu hedder).
Men jeg synes nu ikke der var noget at klage over.

Jeg veksler så lidt mellem en Acer AL712 og en IBM T710 skærm (IBM'en
vil koste mig ca 250kr mere end Acer).

Så nu er spørgsmålet så. Hvis jeg ikke så nogle problemer med 30ms
skærmen vil jeg så have nogen fordel af en 20ms skærm eller er response
time mere et spørgsmål om hysteri end egentlig nødvendighed?
Eller er det ikke så meget et spørgsmål om hvad jeg selv opfatter men
hvad øjet opfatter (á la CRT skærmes refresh rate)?

Rent kvalitetsmæssigt er IBM så, så meget bedre end Acer (der er jo små
1500kr forskel på butikspriserne)?

På IBM skærmen lagde jeg mærke til en svag hvid/lys ramme langs kanten
af skærmen ved sorte billeder som f.eks. XPs bootlogo. Er det normalt
for TFT skærme?
Det var ikke noget man lagde mærke til ved normalt brug, men undrede mig
bare.

IBM skærmen klarede fint opløsninger helt ned til 800x600 uden det var
decideret grimt. Indrømmet man kunne se lidt "fnidder" på bogstaver og
den slags men det var da absolut brugbart til f.eks. Word og den slags
almindelige dagligdags ting.
Er det lige sådan på andre TFT skærme? (igen, er "de ubrugelige lave
opløsninger" mere et spørgsmål om hysteri eller er IBMs bare bedre til det?)

Hvad er Acers politik mht døde pixels? Hvor mange skal man op på før
ombytning? Eller er det reperation så man kan vente flere uger på at få
den igen?

Ingen af de to skærme har DVI indgang. Hvor stor betydning har det for
billedet?
Og som et sidespørgsmål. Har DVI nogen indflydelse på performance? Som
jeg har forstået det er det RAMDAC chippen på grafikkortet der
konverterer det digitale video signal til analogt VGA signal. Den
konvertering kan vel spares med DVI... eller hvad?

Skærmen skal nok primært bruges til kedeligt
kontorbrug/surfing/Office/Usenet og den slags.
Men den skal alligevel gerne køre spil i ny og næ. Ikke at jeg er den
store gamer men Vice City og netspil-aftener skal der jo også være plads
til.

Så jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan svare lidt på mine
spørgsmål eller evt. komme med andre ideer, kommentarer og betragtninger.
Det skal lige siges at jeg også har set en lille smule på Acer's AL732
men min smertegrænse til ny skærm ligger ved omkring 3500.

/Robert

Fra : Heine Sørensen

Dato : 26-05-03 13:39

hej..
"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> Hvad er Acers politik mht døde pixels? Hvor mange skal man op på før
> ombytning? Eller er det reperation så man kan vente flere uger på at få
> den igen?

har en acer 712 og er meget tilfreds med den, den virker perfekt osse i spil
"splintercell" og pixel fejl sklulle være 6 så byttes den, og skulle tage et
par dage efter hvad www.shg.dk oplyste mig, da jeg købte min der...

> Ingen af de to skærme har DVI indgang. Hvor stor betydning har det for
> billedet?

Forkert acer 712 HAR dvi, kører selv med det...

> [...]
> konverterer det digitale video signal til analogt VGA signal. Den
> konvertering kan vel spares med DVI... eller hvad?

Ja jeg synes der er forskel, men en expert er nok bedre til at forklare
hvorfor

Heine Sørensen

Fra : E. Jensen

Dato : 26-05-03 14:13

Mener at www.anandtech.com har nogle artikler hvor de omtaler fordelene ved
DVI. Søg efter artikler om TFT skærme.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-05-03 12:01

E. Jensen wrote:
> Mener at www.anandtech.com har nogle artikler hvor de omtaler fordelene ved
> DVI. Søg efter artikler om TFT skærme.

Mere præcist her: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1577

Så er der da printet læsestof ud til i aften

/Robert

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-05-03 12:01

Heine Sørensen wrote:
> [...]
> "splintercell" og pixel fejl sklulle være 6 så byttes den, og skulle tage et

OK.. hvor længe har du haft din og har du nogle pixelfejl?
Men ellers er 5 ud af 1310720 vel til at overleve, alt efter hvor de er
naturligvis

Hvordan ser XP bootbillede ud (forudsat du altså kører XP)? Har du også
en lys kant?
Eller på andre sorte billeder.

> Forkert acer 712 HAR dvi, kører selv med det...

Hmm.. mente jeg havde læst det kun var 732'eren der havde det... øjnene
er jo det første man bliver blind på

/Robert

Fra : Heine Sørensen

Dato : 27-05-03 12:22

> OK.. hvor længe har du haft din og har du nogle pixelfejl?
> Men ellers er 5 ud af 1310720 vel til at overleve, alt efter hvor de er
> naturligvis

Den er faktisk ret nyt, er kun ca 2uger og der er ingen pixel fejl på
min.
Hvis du køber din over nettet, kan du jo teste den, og hvis du ikke er
tilfreds med den, ja så sender du den tilbage, kommer kun til at koste dig
portoen..

> Hvordan ser XP bootbillede ud (forudsat du altså kører XP)? Har du også
> en lys kant?
> Eller på andre sorte billeder.

Ja en lille lys kant er der, tror det har noget med den måde tft skærmene er
lavet, men når sjældent at se det

> Hmm.. mente jeg havde læst det kun var 732'eren der havde det... øjnene
> er jo det første man bliver blind på

Nemlig, for der er dvi på den

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-05-03 12:30

Heine Sørensen wrote:

> Ja en lille lys kant er der, tror det har noget med den måde tft skærmene er
> lavet, men når sjældent at se det

Jeg bemærkede den også kun under opstart og kom så til at tænke på om
det var en fejl eller normalt.

Så lige et sidste spørgsmål. Hvordan er den i lavere opløsninger end
1280*1024?
Ubrugelig eller bare en smule fnidret ved bogstaver og andre meget tynde
streger.

/Robert

Fra : Heine Sørensen

Dato : 27-05-03 13:53

> Så lige et sidste spørgsmål. Hvordan er den i lavere opløsninger end
> 1280*1024?
> Ubrugelig eller bare en smule fnidret ved bogstaver og andre meget tynde
> streger.

Synes den er ok i f.eks 800x600, man kan da sagtens spille i den
opløsning....

Heine

Fra : Tony L

Dato : 26-05-03 15:14

> Hvad er Acers politik mht døde pixels? Hvor mange skal man op på før
> ombytning? Eller er det reperation så man kan vente flere uger på at få
> den igen?

Du kan altid sikre dig ved at købe over nettet, da du her er sikret 14 dages
fuld
returret i modsætning til køb i en butik... Er du utilfreds bytter du bare
(men du slipper
nok ikke for porto, men det er jo pengene værd).

TonyL

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-05-03 12:06

Tony L wrote:

> [...]
> (men du slipper
> nok ikke for porto, men det er jo pengene værd).

Ja det er rigtig nok, men døde pixels kan jo også opstå efter de 14 dage.
Jeg var også mere bekymret for om de slet ikke byttede pga pixelfejl
eller havde en eller anden sindssyg høj grænse. Eller ville have den ind
til rep. på ubestemt tid.
Jeg har før været ude for at vente flere uger på en defekt 6GB harddisk
der skulle til Holland først :-/

Men Heine skriver at "pixel fejl sklulle være 6 så byttes den". Det er
jo til at have med at gøre. Mener at IBMs grænse ligger ved 5.
Ihvertfald lige deromkring også.

/Robert

Fra : Heine Sørensen

Dato : 27-05-03 12:25

> Men Heine skriver at "pixel fejl sklulle være 6 så byttes den". Det er
> jo til at have med at gøre. Mener at IBMs grænse ligger ved 5.
> Ihvertfald lige deromkring også.

Der står bl.a det her inde på www.shg.dk hjemmeside...

REKLAMATION: Ved defekt produkt kontaktes Service Gruppen på 46 57 04 45
eller på fejlmeld@servicegruppen.dk , som er Acer's nordiske servicepartner
på skærme, hvorefter ombytning sker inden få dage.

shg.dk kan godt håndter ombytningen, men vil bare tage længere tid, da denne
service er tillagt slutkunden.

PIXELFEJL: Ved Acer skærme skal antalet af pixelfejl være 6 inden skærmen
konkluderes som værende defekt, og kan ombyttes!