boot problem
Fra : Lars og Jane

Dato : 25-05-03 23:22

Hvad er det der går galt ?
Maskinen starter som den skal, finder hd-cdrom-prosesser-ram osv.
Ingen bib bib lyde, og blæsere kører OK
Men den vil ikke boote fra hverken diskette, cdrom eller Hd ?
Har prøvet at skifte strømfors, HD, diskettedrev
Hvad mere kan jeg prøve ?
er det bundkortet der er futtet af, eller hvad kan jeg prøve
Det sidste den skriver er " Verifying DMI Pool Data ............."
derefter står den bare og blinker, mener den lige efter dette skal til at
boote, eller hvad ???
vh Lars...............

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 25-05-03 23:50

Lars og Jane wrote:

> [...]
> Har prøvet at skifte strømfors, HD, diskettedrev
> Det sidste den skriver er " Verifying DMI Pool Data ............."

Den har jeg set før.
Hvis det ikke skyldes overclocking, så er det enten en fejl i
bios-indstillingerne, eller i selve bios'en.
Prøv at bruge CLEAR_CMOS jumperen, dvs. sluk og tag stikket ud af
væggen, flyt jumperen til modsatte stilling, vent et par sekunder, sæt
den tilbage til oprindelig stilling, og prøv at starte igen.

Hvis det ikke hjælper, skal bios-chippen ud og flashes et andet sted.
Det vil vise sig ved flashing om den er defekt, og i så fald skal der en
ny til. Den kan koste fra 20 til 200 kr.

Fra : Lars og Jane

Dato : 26-05-03 00:51

Har også prøvet at reset cmos, det virker heller ikke
Hvordan kan en bios være def. når jeg har fuld adgang til den ?
Vh. Lars

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-05-03 09:37

Lars og Jane wrote:
> Har også prøvet at reset cmos, det virker heller ikke

Trist.

> Hvordan kan en bios være def. når jeg har fuld adgang til den ?

Det kan den godt - jeg havde også fuld adgang til bios'en på det
bundkort hvor jeg havde samme problem.
Men det bootede ikke længere end til "Verifying DMI...", ligegyldigt
hvad jeg prøvede i den bios.

Efter flash af bioschippen i et eksternt apparat, kørte det igen som det
skulle.

Jeg har lidt en mistanke om at det problem jeg har set, skyldtes et
tomt/fladt batteri, sammenholdt med at man har prøvet at ændre
bios-indstillinger.

Fra : Lars og Jane

Dato : 26-05-03 15:00

Ok hvordan flasher man den gamle bios i en anden maskine ?
kan man bare pille biosen ud - sætte den i en anden boote den op med den
nye, og
så sætte den tilbage igen ???

Fra : monty

Dato : 26-05-03 21:46

Jeg mener at jeg engang for længe siden havde samme problem. Jeg løste det
ved inden i Bios at sætte opstarten til Low. Den stod på High. Om I kan gøre
det samme med jeres ved jeg ikke men det bevirkede at der kom liv i den igen

Dennis