VIA EPIA 800MHz - DivX
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-03 21:13

Bare lige for at viderebringe den gode nyhed at dette faktisk godt kan
lade sig gøre.

For næsten et år siden købte jeg et eksemplar af dette bundkort og siden
da har det været igennem utallige eksperimenter.

Én af de få ting ved dette bundkort som ærgede mig var at det simpelthen
ikke havde kræfter nok til at afspille DivX filer i en fornuftig
opløsning/framerate.

Senest har jeg brugt bundkortet i forbindelse med en række Linux
eksperimenter og her kommer så den glædelige overraskelse:

Udstyret med 128MB RAM og kørende en komplet installation af Linux
Mandrake 9.1 og med Xine som afspiller kan dette bundkort faktisk
afspille mine DivX film uden problemer. Lyden synes endda bedre
synkroniseret end hvad jeg tidligere har set på en langt kraftigere
Windows 2000 maskine.

Min konklusion er at Xine/Linux er langt mindre ressourcekrævende end
Windows/med alle mulige afspillere.

Så nu skal jeg bare lige have lavet plads så bestiller jeg en 1GHz
maskine fra http://www.hush-technologies.com/ På den måde slipper jeg
for selv at skulle bøvle med endnu et lydløst (læs uden blæsere) setup.

Claus

Fra : TGD

Dato : 26-05-03 12:21

"Claus Nygaard-Pedersen" <"Claus Nygaard-Pedersen"> skrev i en meddelelse
> Bare lige for at viderebringe den gode nyhed at dette faktisk godt kan
> lade sig gøre.

HMMM der ligger da indtil flere test på danske samt udenlandske sider der
konkludere det samme, DivX kræver mindre af CPUen end afspilning DVD AFIK

<KLIP>

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-05-03 20:30

On Mon, 26 May 2003 13:20:45 +0200, "TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote:

> [...]
>konkludere det samme, DivX kræver mindre af CPUen end afspilning DVD AFIK

Det afhænger måske af grafikkortet (Matrox G450). Jeg lavede lige en
test der viste at DivX belaster CPUen 25% og DVD 6% (XP 2600+)

--
Jens

Anyone have any good uses for Dead Cats?

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-03 20:39

"TGD" <mrx@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konkludere det samme, DivX kræver mindre af CPUen end afspilning DVD AFIK

Mine egne erfaringer viser det modsatte. Og hvis du lige vender skråen i
munden vil du måske komme i tanke om at MPEG2 komprimering ikke er så
komplekst som MPEG4 (DivX) komprimering. Måske du husker galt?

Claus

Fra : TGD

Dato : 26-05-03 12:26

> [...]

> maskine fra http://www.hush-technologies.com/ På den måde slipper jeg
> for selv at skulle bøvle med endnu et lydløst (læs uden blæsere) setup.

De er da forfærdelig dyre.

Skal du have en lydløs løsning laver zalman indtil flere, + en masse andre.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-03 20:41

> "Claus Nygaard-Pedersen" <"Claus Nygaard-Pedersen"> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> De er da forfærdelig dyre.

Jeg er faktisk helt uenig!

> Skal du have en lydløs løsning laver zalman indtil flere, + en masse
andre.

Måske men jeg er ved at være træt af selv at skulle rode med skidtet og så
synes jeg at HUSH maskinen er den ubetinget pæneste PC jeg har set til dato!

Claus

Fra : Martin

Dato : 26-05-03 13:43

> Så nu skal jeg bare lige have lavet plads så bestiller jeg en 1GHz
> maskine fra http://www.hush-technologies.com/ På den måde slipper jeg
> for selv at skulle bøvle med endnu et lydløst (læs uden blæsere) setup.

Ja det er da den flotteste pc jeg til dato har set, sådan en kunne jeg også
tænke mig

Hvilken PSU har du i din nuværende løsning ?

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-03 20:36

"Martin" <mkie@ Fjerndette tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er da den flotteste pc jeg til dato har set, sådan en kunne jeg
også
> tænke mig
>
> Hvilken PSU har du i din nuværende løsning ?

Den billigste 300W standard PSU jeg kunne finde. Først er blæseren blevet
sat til at køre ved 5V og siden flytter jeg MOSFET'erne over på en større
køleprofil for derved helt at slippe for blæseren.

Det er meningen at EPIA 800MHz boardet skal bruget til LINUX (Samba, Apache
& MySQL) server i et trækabinet der også skal tjene som stueur (inspireret
af "The Clock" http://www.mini-itx.com/projects/theclock/)

Claus

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 26-05-03 18:05

"Claus Nygaard-Pedersen" <"Claus Nygaard-Pedersen"> skrev i en meddelelse
> Min konklusion er at Xine/Linux er langt mindre ressourcekrævende end
> Windows/med alle mulige afspillere.

Det var en glædelig nyhed! :)

> Så nu skal jeg bare lige have lavet plads så bestiller jeg en 1GHz
> maskine fra http://www.hush-technologies.com/ På den måde slipper jeg
> for selv at skulle bøvle med endnu et lydløst (læs uden blæsere) setup.

Den kan du roligt købe! Det er en fed maskine i rigtig god kvalitet!

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-03 20:32

"Anders Lorentzen" <news1@lorentzen.it> skrev i en meddelelse

> "Claus Nygaard-Pedersen" <"Claus Nygaard-Pedersen"> skrev i en meddelelse
>
> Det var en glædelig nyhed! :)

> Den kan du roligt købe! Det er en fed maskine i rigtig god kvalitet!

Du har måske selv en af dem Anders ?

Claus

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 26-05-03 20:44

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du har måske selv en af dem Anders ?

Nej, desværre, men jeg har savlet over dem de sidste 2 år på CeBit... :)

Jeg har muligvis et par billeder liggende, hvor man kan se indmaden...
jeg skal prøve at se om jeg kan finde dem, hvis det har interesse.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-03 20:53

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, desværre, men jeg har savlet over dem de sidste 2 år på CeBit... :)

Det vil sige at de er akkurat lige så lækre i virkeligheden som de virker på
billederne?

> Jeg har muligvis et par billeder liggende, hvor man kan se indmaden...
> jeg skal prøve at se om jeg kan finde dem, hvis det har interesse.

Er dine billeder bedre end dem her: http://www.mini-itx.com/store/hush.asp?

I øvrigt så overvejer jeg at købe 2 af dem og 2 Samsung 172B for én gang for
alle at slippe for computerstøj og grimme computeropstillinger i hjemmet.
Jeg er simpelthen ved at være dødtræt af at mit hjem domineres af computere.
Desværre bliver det ikke nogen helt billig omgang :(

Claus

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 26-05-03 22:05

> Er dine billeder bedre end dem her:
http://www.mini-itx.com/store/hush.asp?

Tjaa.. nej det er de måske ikke, der er lidt flere af indmaden og nogle af
de samlede systemer.
Men Jeg kan heller ikke finde dem, så det kan være lige meget :)

> [...]
> alle at slippe for computerstøj og grimme computeropstillinger i hjemmet.
> Jeg er simpelthen ved at være dødtræt af at mit hjem domineres af

Det lyder fornuftigt, hvis man alligevel bare bruger computerne til word,
email og surf, så kan jeg ikke se hvor man ikke skulle have såden nogle i
stedet...

> Desværre bliver det ikke nogen helt billig omgang :(

Det har du helt ret i! :)
Man kunne måske selv lave en løsning baseret på samme ITX bundkort.

mvh
Anders Lorentzen

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-03 20:54

> Man kunne måske selv lave en løsning baseret på samme ITX bundkort.

Joh det kunne man måske nok men inden der er købt dele, kabinetterne er
lavet, malet osv. tror jeg næsten at priser bliver den samme. Der er nok
næppe meget tilbage til at betale min tid så jeg gider simpelthen ikke!'

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-05-03 12:03

Hejsa!

> [...]
computere.
> Desværre bliver det ikke nogen helt billig omgang :(

Nu kender jeg ikke til samsung 172b, jeg ved faktisk slet ikke hvad
det er. Men nu er der også kommet MobileP4-baserede Mini-ITX. Som
bekendt kan M-P4'ere også klare sig uden blæser. Hvordan kabinettet så
skal være udformet, så det kommer af med varmen er så en anden sag.

Jan Rasmussen