MS Windows
briani 27239
Formattering af gl HD - Fra Linux til Wino~
Fra : P Nissen

Dato : 25-05-03 20:46

Hejsa

Beklager, men jeg kan ikke finde ud af om dette
er et harddisk problem, eller et Windows problem.

Jeg har fået en 10 GB harddisk som tidligere
har indeholdt Linux. Den vil jeg gerne bruge i
min "reserve" PC. Jeg kan godt Fdiske og
formattere den, men Windows 98 nægter at
starte installationen da Scandisk ikke vil køre
på den. Starter jeg Scandisk manuelt siger
den noget om at klyngestørrelsen er forkert.

Er det Linux der spøger eller har jeg gjort noget
galt ? Jeg har ellers formatteret masser af harddiske
uden problemer, men aldrig tidligere en som der har
været Linux på først.

Kan man på en eller anden måde slette harddisken
endnu mere grundigt end ved at bruge Fdisk + Format C: ?

mvh Per

Fra : Lars Grau

Dato : 25-05-03 20:56

Nå du start windows installation, så isted for bare at skrive "install" så
skriv isted for " install /is" så hopper den scandisk over, og gå igang med
windows installationen.

Mhv
Lars

Fra : jens

Dato : 25-05-03 21:00

"Lars Grau" <news@ilejr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skriv isted for " install /is" så hopper den scandisk over, og gå igang

Forkert klyngestørelse angiver jo at discen ikke er formateret.

Med fdisk skal alle parter slettes, derefter genstartes
Fdisk en ny partition, og genstart (eventuelt flere)

Fdisk og kontroller at c: parten er Aktiv.
Genstart og formater med formar c:

Mvh Jens

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 21:08

> Kan man på en eller anden måde slette harddisken
> endnu mere grundigt end ved at bruge Fdisk + Format C: ?

Jeps. Har selv haft ligende problem engang.
Gå ind på HD producentes webside, og hent en utility der kan overskrive
_ALT_ på HDen med tilfældige værdier, og start installationen igen - det
hjalp hos mig, som det eneste.

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : P Nissen

Dato : 25-05-03 22:09

On Sun, 25 May 2003 22:08:21 +0200, Stig Mogensen
<norman_bates@forum.dk> wrote:

> [...]
>Gå ind på HD producentes webside, og hent en utility der kan overskrive
>_ALT_ på HDen med tilfældige værdier, og start installationen igen - det

Tak for tippet. Det er en IBM disk, så jeg kom i
tanke om at jeg engang havde hørt om IBM's
Disk Manager, så den fandt jeg på IBM's site.
Den løste problemet på få sekunder, så nu er
Windows 98 på vej ind på den gamle HD.

Tusind tak for hjælpen

mvh Per

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 22:13

> [...]
> tanke om at jeg engang havde hørt om IBM's
> Disk Manager, så den fandt jeg på IBM's site.
> Den løste problemet på få sekunder, så nu er

Årh' jeg bér

/Stig