Røgeovn
Fra : Hotrod#01

Dato : 25-05-03 20:36

Hej

Jeg har en røgeovn, rund med låg, rist og en skærm nederst. I bunden er der
en skuffe med nogle huller i (luft huller?)

Hvordan bruger man en sådan ?????

MGJ

Fra : Thunder

Dato : 25-05-03 22:03

Det er meget nemt.
Først Tager du fisken og gør den ren salter den og lader den ligge med salt
i et stykke tid alt efter hvor stor fisken er.Og skyller den og hænger den
ned i ovnen og så tænder du op med sprit og Birke træ i den lille skuffe
fisken skal have et stykke tid. Eksempel Ørrede på ca 2 kg den skal have
varme i en time.
der efter putter du så ryge savsmuld ned på de gløder der er i skuffen og så
skal den så have et stykke tid med det Eksempel Ørrede 2 kg skal have 30 til
45 minutter. Et gylden råd ovnen må ikke være varmere under rygningen ind at
du kan røre ved den 15 cm fra toppen.

Hvis der er mere du er i tvivl om er du velkommen til at skrive til mig.

Mvh
Thunder
Knæk og Bræk.

Hotrod#01 <Remove this|buggy@sport.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed11b2e$0$24693$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Hotrod#01

Dato : 26-05-03 04:26

Jeg takker og bukker (og ryger)

Morten

Fra : Stefan

Dato : 26-05-03 07:41

> Jeg har en røgeovn, rund med låg, rist og en skærm nederst. I bunden er
der
> en skuffe med nogle huller i (luft huller?)
>
> Hvordan bruger man en sådan ?????
¨

Jeg er helt enig i Thunder's metode - dog plejer jeg at vente med at hænge
fisken i ovnen indtil al spritten er brændt af - af hensyn til smagen.

Men det er faktisk også lykkedes mig at koldryge i denne ovn! (Godt nok på
en vinterdag)
Læg blot en række savsmuld langs den ene langside og tryk den fast med
hånden. Herefter hælder du en _lille_ slat sprit i enden yderst, og tænder
op med skuffen hevet ud. Når spritten er brændt af, skulle der gerne være
gløder tilbage, og du skubber nu skuffen ind og begynder rygningen. Kig til
gløderne med jævne mellemrum. Temperaturen i ovnen må bare ikke overstige
25C - hvilket KUN er muligt på en kold vinterdag.

Det "sværeste" - uanset om det er varmrygning eller koldrygning - er at lære
at styre lufttilførslen. Ved at hive skuffen en lille smule ud (1 cm) skaber
du bedre mulighed for at der kommer ilt ind tl gløderne, og de brænder
derfor hurtigere - og dermed også afgiver mere varme. Samtidig lægges låget
på ovnen lidt på skru, så der er 1 cm luft, så det kan give lidt
"gennemtræk". Ved at åbne og lukke mere eller mindre på låg og skuffe, kan
du hurtigt lære at styre varme og røg.
En god ide er desuden at lave et hul midt i låget til et termometer (men pas
på med det eletroniske stegetermometer - det kan kun klare ca 100C - jeg
taler af erfaring
Desuden har jeg lavet hul i siden øverst oppe i begge sider, så jeg kan
skubbe et metalspyd igennem ovnen til at hænge fiskene på.

Med henblik på opskrifter, så find et par bøger på biblioteket. Der kan du
lære at lave alt fra fisk til grillpølser og rygeost.

God fornøjelse - det smager fantastisk!
Stefan

Fra : Hotrod#01

Dato : 26-05-03 15:13

> Jeg er helt enig i Thunder's metode - dog plejer jeg at vente med at hænge
> fisken i ovnen indtil al spritten er brændt af - af hensyn til smagen.

> [...]
Takker og takker, jeg er nu ved at tørre birketræ i stuen *S*

MGJ