[SPOILER]Hvad sker der med Neo til sidst?
Fra : LarsJ

Dato : 25-05-03 20:34

Starter lige en tråd kun til dette spørgsmål...

Hvad sker der med Neo til sidst hvor han går i koma, efter at han har
zappet maskinerne?

Nogle mener, at han er vågnet op i den virkelige verden, men hvis man skal
tro Arkitekten er han jo blot et program, fremkaldt af en fejl i Matrix...

Andre mener, at han er en maskine..?

Lad os få nogle teorier på bordet...

--
cheers, LarsJ

-remove SWONKEE from e-mail adress when mailing me...

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-05-03 20:35

LarsJ wrote:

snip: tanker omkring M:R

> Lad os få nogle teorier på bordet...

Hvorfor?

Man får jo svarene til november

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Rune Zedeler

Dato : 25-05-03 20:47

LarsJ wrote:

> Nogle mener, at han er vågnet op i den virkelige verden, men hvis man skal
> tro Arkitekten er han jo blot et program, fremkaldt af en fejl i Matrix...

Et program?!
Nej, arkitekten siger at han er et menneske.

-Rune

Fra : LarsJ

Dato : 25-05-03 21:14

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> wrote in

> Et program?!
> Nej, arkitekten siger at han er et menneske.
>
> -Rune

Her er hvad Arkitekten siger, der tyder på, at The One er det program :

"Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent to
the programming of the matrix. You are the eventuality of an anomaly, which
despite my sincerest efforts I have been unable
To eliminate from what is otherwise a harmony of mathematical precision.
While it remains a burden to sedulously avoid it, it is not unexpected, and
thus not beyond a measure of control. Which has led you, inexorably, here."

"The function of the One is now to return to the source, allowing a
temporary dissemination of _the code you carry_, reinserting the prime
program. After which you will be required to select from the matrix 23
individuals, 16 female, 7 male, to rebuild Zion. Failure to comply with
this process will result in a cataclysmic system crash killing everyone
connected to the matrix, which coupled with the extermination of Zion will
ultimately result in the extinction of the entire human race."

"It is interesting reading your reactions. _Your five predecessors were by
design based on a similar predication_, a contingent affirmation that was
meant to create a profound attachment to the rest of your species,
facilitating the function of the one. While the others experienced this in
a very general way, your experience is far more specific. Vis-a-vis, love."

Men ok, han siger så også :

"Humph. Hope, it is the quintessential human delusion, simultaneously the
source of your greatest strength, and your greatest weakness"

....så den er lidt svær at tyde, men jeg vil stadig mene, at selve begrebet
"The One" er et program, der er opstået i Matrix somfølge af en fejl i
programmeringen, der dog stadig er under en vis kontrol.

Fra : Sparre

Dato : 25-05-03 21:31

> Her er hvad Arkitekten siger, der tyder på, at The One er det program :

NEJ !

Arkitekten siger følgende INDEN

"You have many questions, and although the process has altered your
consciousness, you remain irrevocably human."

irrevocably betyder: uigenkaldelig

uigenkaldelig
tillægsord
intetkøn -t, flertal -e (som biord også uden -t)
[u-igen-kal-de-lig]
= endelig, absolut: stykket går for uigenkaldeligt sidste gang

Jeg holder på at Neo er Menneske. Han bliver af "The Matrix" genkendt som
den ene, hvilket gør ham istand til de ting han kan ?

--
Sparre

Fra : Sparre

Dato : 25-05-03 21:33

det er selvfølgelig irrevocable der betyder uigenkaldelig, dog ændre det
ikke på betydningen

--
Sparre

Fra : LarsJ

Dato : 25-05-03 21:54

"Sparre" <christian@FJERNDETTEHERSENSsparre.it> wrote in

> [...]
>
> Jeg holder på at Neo er Menneske. Han bliver af "The Matrix" genkendt som
> den ene, hvilket gør ham istand til de ting han kan ?

Først og fremmest, tak for lektionen i det danske sprog

Du har ret, men hans eksistens skyldes stadig en fejl i Matrix, ergo er en
del af ham program. Man kan vel sige, at han er et menneske (Neo) i et
program (The One) - tror jeg

Essensen i dette er, at et menneske ikke kan opstå som følge af en fejl i
Matrix. Menneskene ligger jo stadigvæk i "den virkelig verden" (hvor pokker
den så end er henne i alt det her) i bokse, hvor maskinerne dræner dem for
energi. Herfra er de (menneskene) forbundet til The Matrix, og The Matrix
kan altså derved ikke skabe et menneske.

Det handler om at dele dem op i to, Neo og The One. Neo er personen hvor
The One mere er et begreb, en rolle som Neo spiller i The Matrix. Det er
møgsvært at forklare. Men jeg prøver alligevel:

Når fx Morpheus eller Trinity hacker sig ind i Matrix, kommer de ind som
hackere altid gør, som noget udefrakommende... Men når Neo hacker sig ind i
Matrix, tager han også The One's plads i Matrix, så at sige.
Han er det omvendte af, hvad Bain er nu, hvor Smith er inde i ham... Altså
er The One/Neo (hvis man sammenfatter dem til én) menneske i program, hvor
Bain er program i menneske.

Jeg ved godt det lyder langt ude... Men personen Neo er menneske og hans
eksistens skyldes ikke en fejl i The Matrix.

The One kan ikke eksistere uden The Matrix og The Matrix kan ikke eksistere
uden The One, da han er den eneste, der kan genstarte det og forhindre det
breakdown, som Arkitekten snakker om.

Fra : Lothario

Dato : 26-05-03 00:18

"LarsJ" <lars@SWONKEEpuskas.dk> wrote in message
> [...]
> er The One/Neo (hvis man sammenfatter dem til én) menneske i program, hvor

Dog er det sådan at situationen hvor Smith overtager Bain, bliver afbrudt af
Neo der vågner op, altså et hint til at det er en drøm Neo har haft. Men
hans drømme har det jo med at live virkelige. Måske vil drømmen bare
fortælle ham at Bain er ond. Hvem ved?

Moe

Fra : LarsJ

Dato : 26-05-03 07:21

"Lothario" <waste@tdcspace.dk> wrote in

> [...]
> har haft. Men hans drømme har det jo med at live virkelige. Måske vil
> drømmen bare fortælle ham at Bain er ond. Hvem ved?

Men samtidig har de jo noget med til Neo fra Oraklet, så der må jo være
noget sandt i det der sker..?

Så vidt jeg husker, bliver det ikke afbrudt af Neo der vågner, men ser blot
Trinity åbne døren helt, så man kan se, at Neo også er i lokalet. De
behøver ikke nødvendigvis have sovet...

Jeg holder stadig på, at Smith er i Bain. Det vil heller ikke give nogen
mening, at Bain vil dræbe Neo og derved udslette hele den menneskelige
race, medmindre han VIRKELIG er træt af den.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-05-03 07:32

LarsJ skrev:

> Jeg holder stadig på, at Smith er i Bain. Det vil heller ikke give
> nogen mening, at Bain vil dræbe Neo og derved udslette hele den
> menneskelige race, medmindre han VIRKELIG er træt af den.

Der var jo ikke nogen Smith i Cypher, da Cypher var virkelig træt af
verden og var bedøvende ligeglad med, at han var ved at hive stikket ud
til menneskehedens frelser. Bain kan sagtens handle på egen hånd - eller
måske (en lille ny teori) på ordre fra the Counselor ...
--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg føler mig ikke forpligtet til at tro på, at den samme Gud, som

Fra : LarsJ

Dato : 26-05-03 08:21

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in

> [...]
> til menneskehedens frelser. Bain kan sagtens handle på egen hånd - eller
> måske (en lille ny teori) på ordre fra the Counselor ...

Du har ret. Hverken Bain eller Cypher er/var jo klar over, at Neo's død vil
føre til menneskehedens udslettelse.

Fra : N/A

Dato : 26-05-03 14:43

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 26-05-03 14:43

> Ligesom i The Lord of the Rings er "Ringen" kendt som Durins Bane

Bare lige for at nit picke lidt så er det altså ikke ringen der er
Durins Bane det er balroggen da det jo var den der ødelagde det hele for
dværgene dengang langt tilbage.

http://www.glyphweb.com/arda/d/durinsbane.html

Rasmus Lauridsen
Århus

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-05-03 15:09

"Rasmus Toft Lauridsen" <zaph@debianforum.dk> wrote in message

> Bare lige for at nit picke lidt så er det altså ikke ringen der er
> Durins Bane det er balroggen da det jo var den der ødelagde det hele for
> [...]

Hehe, my bad

Fra : René Eske Jensen

Dato : 25-05-03 21:39

> [...]
> facilitating the function of the one. While the others experienced this in
> a very general way, your experience is far more specific. Vis-a-vis,

Det arkitekten siger behøver ikke betyde at han er et stykke kode. Alle i
matricen må have et interface til matricen til deres hjerne, en slags
"device driver" som muliggør kommunikation mellem hjernen og matricen. Alle
disse drivers behøver vel ikke nødvendigvis at være den samme, altså kunne
man let forestille sig at der i matricen er udvalgte individer som besider
specielle evner pga. deres device driver.

Der er dog svage punkter i den forklaring, bl.a. hvordan kan Neo beside de
samme kræfter når han kobler på fra andre punkter end den han oprindeligt
koblede på fra. Det kan dog forklares på flere måder, f.eks. kan driveren
være indlejret i hjernen, eller hvert individ kan have forskellige ID ift.
matricen, som så loader den rette driver.

Dette er ikke en endegyldig forklaring, men det er i hvert fald en tolkning
af ovenstående der ikke nødvendigvis forudsætter at Neo ikke er af kød og
blod.

Mvh. René

Fra : Lothario

Dato : 26-05-03 00:15

> [...]
>
> "Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent to

Det betyder vel bare, at de oplevelser han har haft (som vel delvist er
kontrolleret at Matrix-programmet) medfører at han kan manipulere med
Matrix.

Moe

Fra : LarsJ

Dato : 26-05-03 07:24

> Det betyder vel bare, at de oplevelser han har haft (som vel delvist
> er kontrolleret at Matrix-programmet) medfører at han kan manipulere
> med Matrix.
>
> Moe

Så ville det give mere mening at sige "you abilities" i stedet for "your
life"...

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 26-05-03 20:37

"LarsJ" <lars@SWONKEEpuskas.dk> skrev i en meddelelse
> Her er hvad Arkitekten siger, der tyder på, at The One er det program :

Han siger da netop at Neo IKKE er et program men et menneske:

> [...]
> design based on a similar predication_, a contingent affirmation that was
> meant to create a profound attachment to the rest of your species,

"the rest of your species" Enter er de alle "programmer" eller også er Neo
et menneske.

> ...så den er lidt svær at tyde, men jeg vil stadig mene, at selve begrebet
> "The One" er et program, der er opstået i Matrix somfølge af en fejl i
> programmeringen, der dog stadig er under en vis kontrol.

Det er jeg så enig i, at det er det han siger, men det betyder jo ikek
nødvendigvis at Neo ikke er et mennske. De evner han har, er blot bygget på
en fejlen.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 27-05-03 12:33

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-05-03 10:28

> Husk lige at han hedder Bane og ikke Bain, og med det navn så ville det
> være mærkeligt at han ikke skulle blive en skurk i treeren.
>
> Men drømte Nep ikke kun at Smith overtog en krop før kroppen tog
> telefonen? Det betyder vel at vi ikke kan være sikre på at det er sket.
> Selvom de andre ting Neo har drømt er gået i opfyndelse.

Så vidt jeg ved drømte Neo det da ikke? Det er en reel scene i filmen hvor
Oraklet lige har kontaktet Bane og en anden gut, der nu skal skynde sig hen
til en udgang med en "diskette-ting" som de skal give til Neo fra Oraklet.
Ham den første når sikkert igennem med discen, men Bane bliver stoppet af
Smith der pludselig står på taget bagved. Han hopper ned, og kopierer sig
ind i Bane, hvorefter han tar telefonen der ringer og bliver hevet ud i den
virkelige verden. Efter dette opfører Bane sig meget mærkværdigt, gennem
resten af filmen. Så jeg tror IKKE du skal gå ud fra det er noget Neo drømte
i den forstand.

(altså set bortfra nogle folk tror The Real World også er en drømme verden
osv osv. men det er ikke den pointe jeg mener her)

Mvh. Martin

Fra : Frost

Dato : 25-05-03 21:31

> [...]
>
> --
> cheers, LarsJ
>
> -remove SWONKEE from e-mail adress when mailing me...

Personligt tror jeg at den virkelige verden faktisk er den virkelige, og
ikke endnu et Matrix-lag som de fleste synes at mene. I den første Matrix
film var jeg forundret over hvordan skader i den virtuelle verden blev
overført på menneskernes kroppe i den virkelige verden. Som Morpheus siger
til Neo da han har slået sig efter sit første "jump": "Your mind makes it
real."
Jeg gætter på et eller andet med psykokinetiske kræfter som alle mennesker
åbenbart har, siden de via mental kraft kan flå deres egne kroppe istykker
hvis det sker i the Matrix. På en eller anden måde har Neo's eskapader sat
ham i stand til bedre at udnytte disse kræfter, men det tager øjensynligt
hårdt på ham, og han falder i koma.

Fra : LarsJ

Dato : 25-05-03 22:03

"Frost" <dsl13738@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> verden blev overført på menneskernes kroppe i den virkelige verden.
> Som Morpheus siger til Neo da han har slået sig efter sit første
<snip>

Her kan jeg så vælge den lette løsning og sige, at alt dette jo også kan
være programmeret af maskinerne, for at få de sidste 0.1% til at tro, at de
virkelig er i den virkelige verden.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 27-05-03 12:41

Fra : H3nrik V!

Dato : 27-05-03 14:33

In news:Pine.LNX.4.55.0305271339230.3016@tyr.diku.dk,
Magnus Dreyer typed:

> Nu var der jo et skib lige rundt om hjørnet da Neo prøvede at lege The
> Onei den irkelige verden. Kan det ikke bare være dette skibs EMP som
> nakkede robotterne og lige tog Neo med i faldet?

Næppe... EMP skader kun elektriske/elektroniske ting...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-05-03 10:30

"H3nrik V!" <vernerboDETHERERINDSATFORAT@UNDGÅSPAMhotmail.com> wrote in
message news:bavpe1$n1i$1@sunsite.dk...
> In news:Pine.LNX.4.55.0305271339230.3016@tyr.diku.dk,
> Magnus Dreyer typed:

> Næppe... EMP skader kun elektriske/elektroniske ting...!

Desuden kunne du jo først høre det ankomme noget tid efter Neo havde lavet
sit lille trick. Måske er der gået flere minutter filmisk.

Er det ikke også noget med efter EMP skal skibene lade op før de overhovedet
kan flyve osv?

Mvh. Martin

Fra : Lothario

Dato : 26-05-03 00:27

Der er vel 2 åbenlyse forklaringer:

1: Der findes endnu et lag Matrix (som sagt så mange gange før)
2: Han kommer med i X-Men 3.

Andre forklaringer:

3: Wachowski-brødrene prøver at få alle Matrix-fans hjerner til at
eksplodere
4: På vej op af bakken, skabte han lidt statisk elektricitet, som
kortsluttede Sentinellerne ved kontakt
5: Matrix kan ikke dræbe Neo. Måske fordi han ER Matrix-koden. Det ville jo
så være rimelig smart at få menneskene til at beskytte deres egen "herre"
(kunne ikke lige finde det rigtige ord, tænkte Master/Slave)

men tænk på at han kunne 'mærke' dem inden de kom. Hvorfor?

Moe

Fra : Per

Dato : 26-05-03 08:34

> [...]
> tro Arkitekten er han jo blot et program, fremkaldt af en fejl i Matrix...

Jeg kan da ikke se andre forklaringer end, at det de kalder den virkelige
verden også er i The Matrix. Hvordan skulle han ellers kunne mærke
maskinerne. Bemærk det setup der er i starten af filmen hvor han også kan
mærke at der er agenter på vej. Måske har maskinerne lavet "den virkelige
verden" for at nare dem, der passer ind i den alm. matrix?

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 26-05-03 11:23

> Bemærk det setup der er i starten af filmen hvor han også kan
> mærke at der er agenter på vej. Måske har maskinerne lavet "den virkelige
> verden" for at nare dem, der passer ind i den alm. matrix?

Husk på at mødet i starten foregår inde i Matrix...

Fra : Per

Dato : 26-05-03 12:24

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Husk på at mødet i starten foregår inde i Matrix...

Ja det er netop min pointe. Han kan mærke dem inde i Matrix og til sidst
også i det han tror er den virkelige verden, men måske også blot er en anden
version af Matrix. Måske er det en af de tidligere versioner, der fejlede?

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-05-03 12:45

> [...]
> mærke at der er agenter på vej. Måske har maskinerne lavet "den virkelige
> verden" for at nare dem, der passer ind i den alm. matrix?

Det er meget sjovt ja, de andre "Rebeller" spørger Neo da han er på vej ned
at trappen "How did you know"? Han kan ligesom føle Smith, Agenter og
Sentinels. Det gæt på dette er at han efter at have været "inde i" Smith har
fået overført noget af ham til hans egen Anomali, hvilket måske gør at han
kan fornemme maskiner. Men et andet meget mere "burhøns-like" forklarring er
at han efter at være blevet klar over han er The One, kan udnytte hjernen
meget mere, som ala telepati osv.
-også i den virkelige verden, som jeg stadig holder på er rigtig (!).

Det ville være mærkeligt for de W brødrene at modarbejde deres første film
men sådan et "snyde" plot at den Virkelige Verden faktisk også er endnu at
lag Matrix. Jeg mener de andre teorier holder bedre til plottet.

Noget andet er, hvis vi som mennesker overfører vores intelligens til
maskinerne via AI, så kunne Neo jo også få noget at maskinernes intelligens.
Det bygger på gensidighed. (ja det er svært at forklare). :-/

Mvh. Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-05-03 14:14

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> writes:

> Det ville være mærkeligt for de W brødrene at modarbejde deres første film
> men sådan et "snyde" plot at den Virkelige Verden faktisk også er endnu at
> lag Matrix. Jeg mener de andre teorier holder bedre til plottet.

Nej nej nej. Det handler alt sammen om hvad vi går og tror om
verden. Neo får forklaret, at han nu er i den virkelige verden, fordi
det er det Morpheus tror. Det tror Morpheus, fordi alle "frie"
mennesker er en del af den verden, som den femte anomali byggede Zion
i.

Nå ja, det gamle rådsmedlem, der støtter Morpheus og viser rundt i
maskinerne "i kælderen" er den femte anomali, der efter _hans_ samtale
med arkitekten indså nødvendigheden af en symbiose mellem mennesker og
maskiner.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am Arogon son of Alfred."
The RockBear. ((^))

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-05-03 14:18

> [...]

> men sådan et "snyde" plot at den Virkelige Verden faktisk også er endnu at
> lag Matrix. Jeg mener de andre teorier holder bedre til plottet.

Nej nej nej. Wachowski-brødrene har ikke fortalt os noget. En person,
de har opdigtet, har fortalt os noget.

Det handler alt sammen om hvad vi går og tror om verden. Neo får
forklaret, at han nu er i den virkelige verden, fordi det er det
Morpheus tror. Det tror Morpheus, fordi alle "frie" mennesker er en
del af den verden, som den femte anomali byggede Zion i. Den
_simulerede_ verden.

Fra : LarsJ

Dato : 26-05-03 23:23

pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> maskinerne "i kælderen" er den femte anomali, der efter _hans_ samtale
> med arkitekten indså nødvendigheden af en symbiose mellem mennesker og

Haman er ikke en tidligere anomali. Når The One har udvalgt de 23
mennesker, der skal bosætte sig i Zion går The One til grunde. Hvornår han
genopstår, har jeg ikke helt styr på, men der må da gå lidt tid, for
Morpheus snakker om at de har kæmpet i hundrere år, og Neo er hvad... i
trediverne et sted...

Haman er derimod én af de 23 som den 5. anomali udvalgte, der skulle
bosætte sig i Zion, derfor har han indset, at mennesker og maskiner er
afhængige af hinanden. Altså, fordi maskinerne lader anomalien udvælge 23
mennesker, der skal "befries" (det kan jo så diskuteres om de nu også
bliver det)

Alt dette er selvfølgelig noget jeg tror, må det hellere lige tilføjes (det
siger netiketten jo..)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-03 08:24

LarsJ <lars@SWONKEEpuskas.dk> writes:

> Haman er ikke en tidligere anomali. Når The One har udvalgt de 23
> mennesker, der skal bosætte sig i Zion går The One til grunde.

Hvor ved du det fra?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : LarsJ

Dato : 27-05-03 10:26

> Hvor ved du det fra?

Jeg ved det heller ikke. Men når The Matrix genstartes og The One udvælger
23 individer, er han ikke et af dem. Ellers ville Haman vel også flyve
rundt inde i The Matrix, og sparke agent-røv.

Fra : Per

Dato : 27-05-03 12:07

> Jeg ved det heller ikke. Men når The Matrix genstartes og The One udvælger
> 23 individer, er han ikke et af dem. Ellers ville Haman vel også flyve
> rundt inde i The Matrix, og sparke agent-røv.

Good point.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-03 13:11

> [...]

> 23 individer, er han ikke et af dem. Ellers ville Haman vel også flyve
> rundt inde i The Matrix, og sparke agent-røv.

Det har vi sådan set ikke rigtig nogen grund til at tro.

Der kan være udmærkede grunde til at Haman ikke besøger Matrix
længere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : LarsJ

Dato : 28-05-03 00:39

> Det har vi sådan set ikke rigtig nogen grund til at tro.
>
> Der kan være udmærkede grunde til at Haman ikke besøger Matrix
> længere.

Eksempel..?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-05-03 08:26

> Eksempel..?

Vi ved nu, at Arkitekten har mere check på hvad der sker i Matrix end
Agent Smith. Måske _kan_ Haman ikke komme ind? Måske har han bare ikke
lyst, når han nu har accepteret sin rolle i symbiosen mellem maskiner
og mennesker. Han er jo ikke længere en rebel.

--
Peter B. Juul, o.-.o "What business did a man and a wolf
The RockBear. ((^)) had ridden a mark."

Fra : LarsJ

Dato : 28-05-03 11:07

> [...]
> lyst, når han nu har accepteret sin rolle i symbiosen mellem maskiner
> og mennesker. Han er jo ikke længere en rebel.

Denne rolle kan han jo lige så vel have accepteret ud fra det faktum, at
han var en af de 23. Det vil heller ikke passe ind i hele Matrix-miljøet at
tidligere One's levede videre i Zion, efter at de have været i kilden.
Det handler jo om reinkarnation, derved må anomalien gå til grunde for
senere at genopstå.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 31-05-03 08:12

> [...]
> afhængige af hinanden. Altså, fordi maskinerne lader anomalien udvælge 23
> mennesker, der skal "befries" (det kan jo så diskuteres om de nu også

De to ting du siger der er da modstridende? Hvordan kan Haman være en af de
23, hvis det er flere hundrede år siden? Nok er han gammel... men jeg tror
ikke han er SÅ gammel Jeg tror ikke at Haman er så _vigtig_ en person
som i gør ham til..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : LarsJ

Dato : 01-06-03 08:35

"Peter \(8464\)" <peterFJERNDETTE@silkeborgmuseum.dk> wrote in

> [...]
> af de 23, hvis det er flere hundrede år siden? Nok er han gammel...
> men jeg tror ikke han er SÅ gammel Jeg tror ikke at Haman er så

Good point.

Du har helt ret. Det hænger ikke sammen, at han skulle have været med fra
starten. Morpheus siger jo også, at de har sloges i 100 år. Og Haman blev
vækket som 11-årig og han er ikke 111 år gammel...

Min fejl.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-05-03 12:30

> [...]
> tro Arkitekten er han jo blot et program, fremkaldt af en fejl i Matrix...

Man kan kun tillade at gætte, men det meste af det tror jeg da jeg har
nogenlunde ret i..

Den virkelige verden er virkelig nok, og The Matrix er virtuel. Neo er ikke
en maskine. Neo er Thomas Anderson som er et normalt menneske opdrættet til
at leve i The Matrix som et batteri for maskinerne ligesom de 99% andre
mennesker. (1% = Zion) som Arkitkekten selv siger det.

Men når de så konstruerer Matrix, vil der altid opstå en afvigelse, som
accelerende vil skabe uballance i The Matrix. Dette er så Anomalien, Fejlen,
The One. Men for at den skal opstå vil den opstå i sammenstød med et
Menneske. Derfor er Neo "The One". Neo er ikke nogen reincarnation i denne
forstand af Den Første. Han er bare endnu en Anomali, der opstå for hvergang
de programerer The Matrix (i dette fald er vi igang med 6gang).

Men alt dette passer stadig med profetien. For den tidlgiere "The
One"/Anomali valgte jo efter sigende den højre-dør og skulle vælge
23individer fra Matrix til at genopbygge Zion i den virkelige verden, deraf
passer Morpheus' ord stadig "He free'd the first of us - and some day he
will return".

Det der så sker i slutningen af 1'eren er jo at Neo "hopper ind i" Agent
Smith, som jo tydeligvis er et program. (Nogen mener Neo ikke engang selv
ved hvorfor han gør det) På denne måde overfører han så noget af
ligningen/anomalien/the one til Smith, som gør at han nu også kan bryde de
generelle regler i Matrix fuldstændig. Men da han er et program, takler han
det helt anderledes end Neo som er menneske og har følelser gør. (Mon også
Neo får noget af Smith ind i sig?)

Så kan man så undre sig over hvad det er der sker til sidst, han kortslutter
på mærkeligvis de angribende Sentinels (Sprutter), men går også selv i koma
af det. Jeg ved det ikke, men det er jo efter han har besøgt Arkitekten.
(Måske er Arkitekten selve Kilden, der bliver snakket om, ergo har Neo været
inde i kilden og kan derfor nu stoppe krigen).

Det er jo sådan at Profetien sådan set ikke er løgn, hvis The One indtræder
i kilden, (og går ind af den højredør -> (neo vælger den venstre) så ville
krigen jo være slut, fordi Matrix ville blive rebooted, men så ville Neo jo
have tabt lige meget hvad (så måske er det bare Neo der vælger ikke at følge
profetien helt -> "Choice, the problem is choice", derfor vælger han jo den
venstre og kan vel egenligt stadig slutte krigen) ?

Måske laver Neo i Revolutions den ultimative Jesus/Mesias handling og
kortslutter alle maskinerne i den virkelige verden, på bekostning af sit
eget liv.. eller noget..

Vi må jo vente til September for at se hvad det er det hele egenligt går ud
på, og hvilke af alle tanker og påstande er sande :D

Mvh. Martin

Fra : LarsJ

Dato : 26-05-03 23:42

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

> [...]
> opdrættet til at leve i The Matrix som et batteri for maskinerne
> ligesom de 99% andre mennesker. (1% = Zion) som Arkitkekten selv siger
Her modsiger du dig selv. For den 0.1% (jeg mener, at Arkitekten taler om
99.9%..?) der ikke accepterer Matrix er jo i Zion. Og jeg tror altså ikke
at maskinerne tænker "ok, de gider ikke være i The Matrix, vi sætter dem
sgu fri" - nej, de er stadig batterier for menneskerne, men hele fidusen
er, at de ikke ved det.

> [...]
> reincarnation i denne forstand af Den Første. Han er bare endnu en
> Anomali, der opstå for hvergang de programerer The Matrix (i dette

Vi er enige, at de genstarter Matrix. Men, hvis Zion-verdenen var virkelig,
ville de jo have opdaget at Matrix blev genstartet og der kom en ny The
One hver gang, men Morpheus siger jo på intet tidspunkt noget om, at Neo er
nummer seks. Hvorfor? Han ved det ikke.

> [...]
> 23individer fra Matrix til at genopbygge Zion i den virkelige verden,
> deraf passer Morpheus' ord stadig "He free'd the first of us - and

Korrekt. Den forrige The One valgte 23, og The Matrix genstartes. Men
ovenfor antyder du, at Neo er den sjette The One, så ergo er der blevet
valgt 23 individer hver gang og når Morpheus siger "the first of us" er
Zion jo også blevet genstartet, så at sige.

> [...]
> program, takler han det helt anderledes end Neo som er menneske og har
> følelser gør. (Mon også Neo får noget af Smith ind i sig?)

Hvad kan Smith som Neo ikke kan? Kloning. Og dog har Neo jo alligevel lavet
en "semi-kloning" af sig selv tilsyneladende, det gik bare galt.

> [...]
> besøgt Arkitekten. (Måske er Arkitekten selve Kilden, der bliver
> snakket om, ergo har Neo været inde i kilden og kan derfor nu stoppe

Neo har ikke været i kilden. Han har været hos manden over dem alle, og han
har fået forklaret, at Zion blot er et Matrix til. Derfor, som Morpheus
siger i 1'eren. "He's starting to believe" - nu er det bare i den verden,
der ellers var virkelig.
Jeg har stadig en fidus til, at Neo er i den virkelige virkelige verden nu,
hvor han har indset at Zion-verden blot er endnu et Matrix, jvnfr.
Animatrix-afsnittet med sprinteren, der vågner op fra Matrix, da han
opdager sine "superkræfter".

> [...]
> indtræder i kilden, (og går ind af den højredør -> (neo vælger den
> venstre) så ville krigen jo være slut, fordi Matrix ville blive
<snip>

Korrekt. Neo siger jo også "The One wasn't ment to stop anything" - for han
stopper jo ikke krigen, han rebooter blot Matrix (som du siger), og derved
også Zion.

Det breakdown, som Arkitekten snakker om, kommer muligvis i Revolutions
(alene titlen siger alt) hvor Zion-folket opdager, at de også er i et
Matrix, og måske begynder nogle af dem at vågne fra det.

Så vil det gå ligesom i de første Matrixes hvor verden var for perfekt for
menneskene, og de begyndte at vågne fra det (mener jeg at have hørt/læst
et sted), og store afgrøder gik tabt.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-05-03 12:29

> [...]
> at maskinerne tænker "ok, de gider ikke være i The Matrix, vi sætter dem
> sgu fri" - nej, de er stadig batterier for menneskerne, men hele fidusen

Jeg mener da ikke jeg modsiger mig selv?
Jeg snakker om de (ok så) 99,9% er battterier for maskinerne, og så er der
de 0,1% der er i Zion, og lever frit (da jeg jo vælger at tro på The Real
World er virkelig nok)

> [...]
> ville de jo have opdaget at Matrix blev genstartet og der kom en ny The
> One hver gang, men Morpheus siger jo på intet tidspunkt noget om, at Neo

Selvom verden er virkelig nok, så kan maskinerne jo på sin vis stadig
"genstarte" Zion, netop ved at smadre den, som de gør. Derefter skal kun
23individer genopbygge en hel by. Hvilket vel godt kan tage en 100år. ->
måske kører de bare lidt af et fodboldsspil med menneskene?

Måske har de jo slet ikke lyst til at dræbe menneskene, men bare vil have
det bedste ud af det. Kom til at tænke på den anden tråd der handler om at
det måske egenligt er menneskene der er De onde, og maskinerne der er de
gode.. :-/ ?

> [...]
> valgt 23 individer hver gang og når Morpheus siger "the first of us" er
> Zion jo også blevet genstartet, så at sige.

Jeps, den tidlgiere Neo befriede 23folk ("de første" - hvis man jo ikke ved
det er sket før. *host Platon *host*)
Og så er Zion blevet genstarted aka. smadret som jeg skrev oven for.

> Hvad kan Smith som Neo ikke kan? Kloning. Og dog har Neo jo alligevel
lavet
> en "semi-kloning" af sig selv tilsyneladende, det gik bare galt.

Hmmm.. nu må jeg lige spørge hvem denne "semi-kloning" er? Smith? Er jeg
helt lost? :D

> [...]
> hvor han har indset at Zion-verden blot er endnu et Matrix, jvnfr.
> Animatrix-afsnittet med sprinteren, der vågner op fra Matrix, da han

Hmmm.. tjoo tjaa, jeg har også set det Animatrix afsnit (ja har set alle 9
også)
Jeg overvejede også om det ville komme lidt på banen i denne film, men jeg
har det bare skidt med at tænke på at den virkelige verden også er en fake.
For hvad så hvis de bryder ud af denne i Revolutions, så er der måske bare
endnu et lag? Så kan vi sidde igen og blive snydt, og så måske laver de
endnu en film. Hvor vi vil opleve "snydt igen!".. så kan man jo blive ved
:-/

Måske håber jeg bare at filmen ikke udvikler sig denne vej...

> [...]
> menneskene, og de begyndte at vågne fra det (mener jeg at have hørt/læst

Hehe, vi må jo vente at se til September. Selvom vi alle går og bryder
hjernene med hvad der egenligt vil komme ti at ske

Mvh. Martin

Fra : LazyJones

Dato : 27-05-03 16:08

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> de 0,1% der er i Zion, og lever frit (da jeg jo vælger at tro på The Real

Men man får da fornemmelsen ud fra hvad Arkitekten siger, at de netop
har forsøgt at finde en balance hvor de fik så mange til at acceptere
den som muligt. At de sidste promiller ville acceptere den, blot de fik
et valg (rød eller blå). De giver for mig at se mening at maskinerne
blot lod dem tro at de havde foretaget et valg, og nu levede med
konsekvenserne af det, alt imens de faktisk stadig var i maskinernes
kontrol. At maskinerne går langt for at holde på menneskerne ses vel
i etteren, ved at de er til at snakke med. Cypher handler med dem, helt
uden at vi ser antydningen af at maskinerne ikke har tænkt sig at leve
op til deres del af aftalen.

> [...]

> sidde igen og blive snydt, og så måske laver de endnu en film. Hvor
> vi vil opleve "snydt igen!".. så kan man jo blive ved

"What is real? How do you define real? If you're talking about what
you can feel, what you can smell, what you can taste and see, then
real is simply electrical signals interpreted by your brain."

- Vi ville aldrig vide om vi var ude i virkeligheden eller stadig
under maskinernes (eller en helt tredie parts) kontrol!

Nu vi er ved citaterne:

"Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real. What
if you were unable to wake from that dream? How would you know the
difference between the dream world and the real world?"

- Mopheus kender som drømmeguden kun til to verdener: 'the dream world'
og 'the real world'.

Hvis der findes endnu en verden (hvor Lars mener at Neo befinder sig
nu), er det en tredie verden... ... Vil Trinity have en særlig
betydning hér? Jeg tror det ikke, men der ér nogle der forventer
at Trinity får en mere betydningsfuld rolle i filmen.

"... the Oracle prophesied his return and that his coming would hail
the destruction of the Matrix, end the war and bring freedom to our
people."
Han vendte tilbage, at matricen rebootes kan ses som en ødelæggelse,
og død er jo den ultimative frihed... Og krigen?
Krigen ville da helt bestemt blive stoppet ved et reboot!
Det ville jo ikke være den samme krig med de samme mennesker i
næste version. Det ville altså være en ny krig, og profetien
_er_ altså sand. Fra et vist synspunkt... ;)

Det ville passe glimrende med de billeder vi ser fra revolutions
i teaseren... Tomme, mørke gader, og en nærmest dommedagsagtig,
voldsom, tungt silende regn.

> Hehe, vi må jo vente at se til September. Selvom vi alle går og bryder
> hjernene med hvad der egenligt vil komme til at ske

Er det september, eller november?

[Foreshadowing?:]

Fra Matrix (1999):

"I can only show you the door.
You're the one that has to walk through it."

/ Thomas Hejl Pilgaard | <lazyjones@tdcspace.ns.dk> \ __~@
/ Susåvej 5 - 4700 Næstved | Slet ".ns" for at maile mig \ ¸_`\<,_
\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯/¯¯¯¯¯(*)/ (*)
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯ ¯

Fra : LarsJ

Dato : 28-05-03 00:46

"LazyJones" <lazyjones@tdcspace.ns.dk> wrote in

> [...]
> betydning hér? Jeg tror det ikke, men der ér nogle der forventer
> at Trinity får en mere betydningsfuld rolle i filmen.

Det er hendes skyld, at Neo vælger den dør, der leder til menneskets
udslettelse, men som samtidig også oplyser mennesket, ergo forklarer dem i
Zion, at de lever i en drømme verden (hvis vi nu antager at Zion-verdenen
er endnu et Matrix..)

Det er et eller andet sted hendes skyld, at revolutionerne (revolutions)
finder sted, da folk nu indser at Zion, er endnu et Matrix, det var jo
aldrig gået op for dem, hvis Neo havde valgt den højre dør og trykket på
reset.

Men, hvis vi siger, at Neo er vågnet op i den virkelige verden, spiller
Trinity ikke nogen videre rolle her. Det er kun Neo, der kan vække folk.
Trinity var blot midlet (the means, som Merovingian udtrykker det, godt nok
om keymaker) til at få ham til at forstå det, ved at vælge den venstre dør.

Fra : Jakob Knudsen

Dato : 28-05-03 22:42

> [...]
nok
> om keymaker) til at få ham til at forstå det, ved at vælge den venstre

Mon ikke også Neo bare er et værktøj? Hvis vi stadig hænger os i samtalen
hos Merovingeren så spørger han Neo hvorfor han er her -> "Because you were
told to". Måske er alle personer bare værktøjer for hver sin sag -> "We do
what we are ment to do". Det bliver der da lagt gevaldigt op til i filmen
med dens "Lommefilosofi" som jeg bestemt ikke mener det er (ikke for at
starte endnu en diskution om dette)

Mvh. Jakob

Fra : LarsJ

Dato : 29-05-03 10:22

"Jakob Knudsen" <jaziz_dk@hotmail.com> wrote in

> [...]
> gevaldigt op til i filmen med dens "Lommefilosofi" som jeg bestemt
> ikke mener det er (ikke for at starte endnu en diskution om dette)

Interessant tanke. Hvis Neo også er et værktøj er han enten et værktøj for
maskinerne, for at få genstartet Matrix, eller et værktøj for Oraklet, for
at forhindre at hun bliver slettet.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-05-03 01:50

Jakob Knudsen escribió / skrev

> Mon ikke ogs† Neo bare er et v‘rkt›j? Hvis vi stadig h‘nger os i
> samtalen hos Merovingeren s† sp›rger han Neo hvorfor han er her

Men ifølge Merovingian er vi alle kun værktøjer, han fortæller jo at det
eneste der sker er "cause and effekt" og at "valg" er en ilusion skabt
af dem med magt. Så jeg vil nok ikke hænge mig for meget i hvad han
siger

Mvh
Lars Hoffmann

Fra : Jakob Knudsen

Dato : 28-05-03 22:39

> Det ville passe glimrende med de billeder vi ser fra revolutions
> i teaseren... Tomme, mørke gader, og en nærmest dommedagsagtig,
> voldsom, tungt silende regn.

En anden ting der er bemærkelsesværdig er man på et tidspunkt i Revolutions
traileren (den fra Biografen) er hvor nogle folk kommer løbende gennem en
gang, hvorefter der bliver mørkt bagefter dem. Mon det er Matrix der er ved
at blive lukket helt ned? step-by-step. Eller er det blot strømafbrydelser
pga. torden/regnvejret?