Renlighed...
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-05-03 20:33

Hejsa.

Så er vi på den igen, med et "nyt" spørgsmål.

Vi "knokler" stadig med at få Tessa gjort renlig men selv om vi har være
virkeligt flittige siden vi fik hende (for ca. en mdr. siden) så synes vi
ikke hun er blevet bedre
Hun tisser stadig indedørs, samt besørger. Hun kan ikke altid holde sig om
natten og tisser derfor der hvor hun ligger (i en hundekurv ved siden af
sengen).

Vores fremgangsmåde har indtil videre været at vi går med hende fast hver
time, mens vi er hjemme. Vi går 2 faste ture om morgenen, når vi skal på
arb. Vi går en tur som det første når vi kommer hjem. Vi går når hun har
spist, sovet, leget og når hun bare ser trængene ud.
Tit mens vi leger så sætter hun sig pludselig ned og en gang imellem når hun
slet ikke at sætte sig!
Det skal måske lige nævnes at hun kun er 11 uger, 12 på tirsdag.

Mange vi har snakket med har gjort deres hund renlig på 14 dage. Er vi for
flinke? Vi skælder nemlig ikke ud hvis hun gør det indenfor.

Vi kunne virkelig godt bruge nogle opmuntrende ord og en masse gode råd til
hvordan vi kan få det kapitel her overstået.

På forhånd tak.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : x Vuf x

Dato : 25-05-03 21:00

Sun, 25 May 2003 21:33:07 +0200, (: MarlboroMan :) wrote:

> [...]
>slet ikke at sætte sig!
>Det skal måske lige nævnes at hun kun er 11 uger, 12 på tirsdag.

Hvalpe kan altså også godt ha' blæresten eller blærebetændelse.
Jeg ville få hunden grundigt undersøgt og røntgenundersøgt.

>Mange vi har snakket med har gjort deres hund renlig på 14 dage. Er vi for
>flinke? Vi skælder nemlig ikke ud hvis hun gør det indenfor.

Nej det er rigtigt, hvad I gør.

For mig lyder det, som om der kunne være noget galt med hendes blære.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 10:42

> Hvalpe kan altså også godt ha' blæresten eller blærebetændelse.
> Jeg ville få hunden grundigt undersøgt og røntgenundersøgt.

Hmm, så skulle man tro der var noget ubehag når hun skal tisse. Det er der
ikke, i hvert fald ikke af hvad vi kan mærke.

> Nej det er rigtigt, hvad I gør.

Det er dejligt at høre

> For mig lyder det, som om der kunne være noget galt med hendes blære.

Vi snakker med dyrelægen når hun skal have sin anden vaccination her om en
uge.

> --
> Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk
>
> Bevar naturen...Sylt en rotte.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : x Vuf x

Dato : 26-05-03 13:48

Mon, 26 May 2003 11:41:47 +0200, (: MarlboroMan :) wrote:

>Hmm, så skulle man tro der var noget ubehag når hun skal tisse. Det er der
>ikke, i hvert fald ikke af hvad vi kan mærke.

Nej det behøver der ikke at være endnu.

>Vi snakker med dyrelægen når hun skal have sin anden vaccination her om en
>uge.

Ok... Indtil da...Masser af tålmodighed og kærlighed.

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Helle Jensen

Dato : 25-05-03 21:09

Hej Tessa, Malou og Kenneth

Tålmodighed er nøgleordet, når man skal gøre hvalpen renlig. Det er meget
forskelligt, hvor lang tid det tager. Min første hund var flere måneder om
at blive renlig, og det er en "pest", mens det står på. At nogle hunde
bliver renlig på 14 dage, hænger mere sammen med hunden end måden, det
bliver gjort på. Jeg synes, at I gør det helt rigtige ved ikke at skælde ud,
for det forstår hunden intet af.

Når hvalpen skal lære at tisse udenfor, er det ret vigtigt, at den får
mulighed for at tisse samme sted hver gang. Så hvis I vil have at hun skal
tisse ude, må I vælge et bestemt sted og få hende til at tisse og så gå
turen bagefter. Hvalpe tisser ikke, hvor andre hunde tisser, derfor skal de
have et sted, hvor de kan lugte sig selv.

Med min nye hvalp gjorde jeg det, at hver gang hun tissede inde, tørrede jeg
op med køkkenrulle og efterfølgende lagde jeg papiret ud i haven. På den
måde var hendes duft altid i haven og hun forbandt det med, at her tissede
hun. Ved selvfølgelig ikke, om I har mulighed for at gøre det samme.

Husk endvidere på, at hvalpe ikke rent fysisk kan holde sig. Det bliver de
først i stand til langt senere og det er derfor de pludselig sætter sig -
det kommer faktisk bag på dem, at de skal tisse. 11 uger er ungt i forhold
til at ønske renlighed - der kan gå måneder endnu. Så fortsæt bare med det i
gør og find et fast sted til hende, hvor hun kan tisse udenfor.

Så tror jeg det lige pludselig begynder at gå fremad.

Mange hilsner fra

Helle

Se mine hunde på www.helleshunde.dk

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ed11a72$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 10:48

> Hej Tessa, Malou og Kenneth

Hej Helle

> [...]
> bliver renlig på 14 dage, hænger mere sammen med hunden end måden, det
> bliver gjort på. Jeg synes, at I gør det helt rigtige ved ikke at skælde

Vi kan sagtens leve med at hun ikke er renlig i det stykke tid det nu står
på. Vi ville bare lige høre hvad "normen" var. Plus at min mor skal passe
hende en enkelt nat her om en uges tid og hun så jo helst at hun VAR renlig
på det tidspunkt for hendes lille Westie blev altså renlig på 2 uger
Ja, du kan vel næsten forestille hvordan hun har sagt det.....

> [...]
de
> have et sted, hvor de kan lugte sig selv.

Det råd har vi fået før og har fulgt det _meget_ nøje. Hun har sin faste
"tisseplads" lige neden for vores opgang og der sætter hun sig også 9 ud af
10 gange. Nogle gange går vi lige i en 5 min. tid før hun gider sætte sig.
Det er dog mest midt på dagen, ikke tidligt om morgenen og sent om aftenen,
der skal det bare "overståes".

> [...]
> måde var hendes duft altid i haven og hun forbandt det med, at her tissede
> hun. Ved selvfølgelig ikke, om I har mulighed for at gøre det samme.

Det har vi desværre ikke mulighed for.

> [...]
> til at ønske renlighed - der kan gå måneder endnu. Så fortsæt bare med det
> gør og find et fast sted til hende, hvor hun kan tisse udenfor.

Jeg ved godt at hun stadig er meget spæd. Vi fortsætter med den samme
"træning" og ser tiden an i et par måneder endnu. Hvis det SÅ ikke er
blevet bedre, ja så må vi vente lidt længere

> Så tror jeg det lige pludselig begynder at gå fremad.

Vi krydser fingre og poter.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-05-03 22:34

"(: MarlboroMan :)" skriver:

> [...]
>
> Vi kunne virkelig godt bruge nogle opmuntrende ord og en masse gode råd til
> hvordan vi kan få det kapitel her overstået.

Hejsa!
Vores hund blev faktisk renlig på ca. 14 dage, men med til historien hører også
at han var næsten 11 uger da vi fik ham, altså næsten 13 uger inden han var
(stort set) renlig. Så jeg tror bare I skal væbne Jer med lidt tålmodighed, hun
skal nok komme efter det. At skælde hende ud har bestemt ingen effekt, tvært
imod kan det bare gøre hende nervøs og usikkert. Synes det lyder til at I gør
det rigtige, held og lykke !

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 10:51

> [...]
tvært
> imod kan det bare gøre hende nervøs og usikkert. Synes det lyder til at I

Hej Dorthe.

Du har så været en af de "heldige"
Jeg kan godt se/høre at det nok ikke er hende der er noget "galt" med, men
snarer hende der bare stadig er så lille at den stakkels lille blære ikke
kan holde på vandet.
Vi væbner os med en masse tålmodighed, Rodalon og en _masse_ toiletpapir, så
skal det nok lykkes.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Smat

Dato : 26-05-03 05:55

Hejsa
Ja jeg synes også I skal finde tålmodigen frem. Jeres indlæg kunne have
været mit da Apollo havde samme alder. Apollo blev renlig da han var 6½
måned (man bruger 1 hel rulle toiletpapir når man skal tørre sådan en sø
op, man er virkelig ved at tro det aldrig lykkes, men det skal nok
komme.
Ved Bernere har man en tommelfinger regel der hedder at hvalpe kan holde sig
de antal måneder de er i timer + 1 time. (4 mdr + 1 = 5 timer), det har
faktisk holdt meget godt på Apollo.
Ud fra alt hvad jeg læser gør I det rigtige.
At det skulle være blærebetændelsen tror jeg personligt ikke, for det første
er det stadig en meget lille hvalp, hvor der slet ikke er noget unaturlig i
at den endnu ikke er renlig, for det andet så gør den jo både det ene og det
andet indendørs, havde det været blæren ville den kun have problemer med at
tisse indendørs. Men det er bare mit bud.

Held og lukke med det, det skal nok komme!

Margrethe

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 10:54

> Hejsa

Hej Margrethe

> [...]
at
> tisse indendørs. Men det er bare mit bud.

Puha, 6½ mdr. er lang tid men det er der ikke noget at gøre ved jo
Vi har masser af tålmodighed på trods af at indlægget måske kunne tyde på
noget andet.
Ud fra dit regnestykke kan jeg godt se at det ikke er lang tid sådan en
lille pjevs kan holde sig.
Jeg tror nu heller ikke der er noget fysisk galt med hende, alligevel får vi
da lige dyrelægens mening her om en uges tid da vi alligevel skal have hende
vaccineret.

> Held og lukke med det, det skal nok komme!

Tak skal du have

> Margrethe

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-05-03 09:25

Hejsa.

Føler med jer, jeg har også ofte gjort hunde renlige på 14 dage, men 2 hunde
er ikke ens. Hvalpen jeg har nu er ikke renlig endnu. Jeg kan tage ham ud og
tisse, roser ham og når vi kommer ind sætter han lige den sidste tår.
Det skal nok komme, meget få hunde tisser inde som voksne, sååååå klø på.

V H Gitte

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 10:56

> Hejsa.

Hej Gitte

> [...]
> tisse, roser ham og når vi kommer ind sætter han lige den sidste tår.
> Det skal nok komme, meget få hunde tisser inde som voksne, sååååå klø på.

Du har helt ret. Ikke 2 hunde er ens og gudskelov for det da. Vi ville da
meget nødigt have at andre havde en lige så skøn lille vapse som vores *SS*.
Vi klør på her og håber så at hun lære det hen af vejen.

> V H Gitte

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Jonas

Dato : 26-05-03 12:22

Hej Marlboroman

Din beskrivelse af Tessa....er som at høre historien om mine forældres
collie om igen
Da den var lille....ja der var der et fast arbejde med at tørre tis op. Mine
forældre synes, at det var lige i overkanten og snakkede med hundekyndige
mennesker, der rådede dem til at væbne sig med tålmodighed...

Selv om det ikke virkede som om at tisseriet var forbundet med smerte, ja så
valgte mine forældre alligevel at tage hunden til dyrlægen.
Her blev den behandlet for blærebetændelse, og herefter blev den faktisk
renlig temmelig hurtig....

Jonas :)

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3ed11a72$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 18:49

> Hej Marlboroman

Hej Jonas.....Bare kald "mig" for Tessa, Malou og Kenneth c",)

> [...]
> forældre synes, at det var lige i overkanten og snakkede med hundekyndige
> mennesker, der rådede dem til at væbne sig med tålmodighed...

Ja fast arbejde er en ok beskrivelse

> [...]

> valgte mine forældre alligevel at tage hunden til dyrlægen.
> Her blev den behandlet for blærebetændelse, og herefter blev den faktisk

Okay, ja så må vi jo se hvad den kære dyrelæge siger her om en uges tid.
Hun kan jo så sagtens gå rundt med en blærebetændelse.

> Jonas :)

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-05-03 14:08

Hej

Hunde bliver IKKE renlige på 14 dage - i hvert fald ikke størstedele af dem.
Min hvalp (pt. 7 mdr.) var først renlig som 6 mdr. - men uheldene indendøre
aftog naturligvis. Men jeg er MEGET skæptisk over for dem, som siger de gør
hunden renlig på 14 dage - enten er de ENORMT gode til at gå ude med deres
hvalp, eller også så svigter deres hukommelse dem )))

Men jeg ville nu også lige få den hvalp undersøgt for det er ikke
almindeligt at de besørger der, hvor de sover.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-05-03 16:32

"Søs D. Jensen" skriver:

> [...]
> hunden renlig på 14 dage - enten er de ENORMT gode til at gå ude med deres
> hvalp, eller også så svigter deres hukommelse dem )))

Hej Søs !
Skeptisk, eller misundelig? *grin*
Nej men altså, i vores tilfælde er den god nok. Nansen (skt. bernhard) var 11
uger da vi fik ham, og han lærte lynhurtigt at være renlig. Han kom ud i haven
rigtigt mange gange om dagen og blev rost grundigt samt fik godbidder når der
var "gevinst" Fluks lærte han derfor at stille sig ved døren og pibe når han
skulle ud. Han har aldrig hørt et ondt ord for at slippe en tår inden døre.
Efter de 14 dage, tror jeg han har haft et eller to uheld efterfølgende.

Og så er han endda vores aller-første hund! *smil*
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 26-05-03 18:53

> [...]
> hunden renlig på 14 dage - enten er de ENORMT gode til at gå ude med deres
> hvalp, eller også så svigter deres hukommelse dem )))

Jooo, det er der nu nogle der gør. Om det er af den ene eller den anden
årsag skal jeg så ikke kunne sige men det KAN lade sig gøre med nogle hunde.

> Men jeg ville nu også lige få den hvalp undersøgt for det er ikke
> almindeligt at de besørger der, hvor de sover.

Hun har kun besørget en gang i hendes seng. Det var lige da vi havde fået
hende. Ellers har hun "kun" tisset i hendes seng.
Vi snakker med dyrelægen når vi kommer derhen om en uges tid.

> KH
> Søs
> www.hundeskolentrofast.dk

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 28-05-03 09:33

Det synes jeg er rigtig godt for dem, det lykkes for. Men jeg synes bare det
er forkert at sætte den forventning til hvalpe - og deres ejere at de er
renlige i løbet af 14 dage, så folk tror det er et problem, når de så ikke
er det. For det er ikke et problem, men HELT normalt. Jeg vil først være
skeptisk, når hvalpen stadig ikke er renlig som 5-6-7 mdr.

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk
"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ed2546e$0$83061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 27-05-03 09:38

Hej MM

Hvor går I tur med hvalpen? Hvis I lufter den hvor der kommer mange hunde kan
den være nervøs for at udfordre dem ved at tisse i deres territorium. Hvis det
ikke er muligt at finde et øde sted, kan man støtte hvalpen ved at afmærke
stedet hvis ikke det medfører en overtrædelse af politivedtægten .....

/Kim

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 27-05-03 11:35

> Hej MM

Hej Kim

> [...]
> ikke er muligt at finde et øde sted, kan man støtte hvalpen ved at afmærke
> stedet hvis ikke det medfører en overtrædelse af politivedtægten .....

Vi går tur i det område vi bor. Hun har _ingen_ problemer med at tisse
udenfor. Hun gør det med det samme vi kommer ud og nogle gange mere end en
gang på en gå tur.

> /Kim

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-05-03 09:57

Hejsa

Vi fik vores hvalp på samme tid som jeres og vores er nu renlig ved ikke om
vi bare har været heldige eller hvad det er der gør det men nu kan du da få
den "opskrift" som vi har brugt.

Vi holdt meget øje med hvad hn gjorde, ligeså snart der var tendens til at
ville tisse eller lave lort skyndte vi at tage ham med ud. Skulle det så ske
at han begyndte på det ene eller det andet tog vi ham med det samme og bar
ham uden for. Vi har aldrig skældt ham ud for at komme til at komme til at
tisse indenfor, men derimod belønner og roser vi ham meget når han gør det
ude, og nu sætter han sig hen til havedøren og gør opmærksom på at han vil
ud

Mvh Martin & Dea

-- Og Kemba som bare bliver størrere og størrere --

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-03 11:34

> [...]
til
> hvordan vi kan få det kapitel her overstået.

Hej Tessa, Malou og Kenneth

Det lyder underligt, at hun endnu ikke er renlig. For at komme det nærmere,
skal vi jo nok høre lidt mere om den normale dagligdag. Drikker hun meget,
går og småspiser hele tiden, hvordan ser det ud, det hun kommer af med.
Sådan generelt set, skulle hun nok kunne gå natten igennem, hvis i da ikke
går i seng med hønsene, og elsker at sove længe.

M.V.H.....Benny..

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 27-05-03 12:08

> Hej Tessa, Malou og Kenneth

Hej Benny.

> [...]
> Sådan generelt set, skulle hun nok kunne gå natten igennem, hvis i da ikke
> går i seng med hønsene, og elsker at sove længe.

Jamen du får da lige en lidt mere udførlig beskrivelse her: Vi står op
sådan ca. kl. 06 (hvis Tessa vil sove/kan holde sig så længe). Så går vi
tur, hvor hun får tisset og af og til besørget. Så får hun morgenmad, som
er ca. 100-150 gr. tørfoder. Omkring 07.30 så går vi igen, hvor hun så
besørger, hvis hun ikke gjorde det på første tur og hun tisser. Min
forlovede og jeg er som regel ude af døren kl. 08.00 og så kommer jeg
(Kenneth) hjem ved 14-15 tiden. Så går vi tur, hvor hun så tisser og hvis
hun ikke har besørget inden jeg er kommet hjem så gør hun det der. Når så
vi har gået tur, så får hun så 100 gr. tørfoder igen. Vi går så tur kort
efter hun har spist, hvor hun så lige tisser igen. Derefter følger vi
rutinen med at gå når der er blevet leget, sovet etc. plus når hun bare ser
trængende ud eller der er gået ca. 1 time siden vi var ude sidst. Senest
kl. 19 har hun fået sin aftensmad som er ca. 100-150 gr. tørfoder. Vi går
så igen kort efter hun ikke gider spise mere. Igen så følger vi den
førnævnte rutine.
Når hun får mad står den ikke fremme mere end 30 min. Så må hun vente på
næste måltid. Det er sjældent hun spiser op. Hun drikker en del. To skåle
med vand om dagen, hvis ikke mere.
Mht. natten så går vi i seng mellem kl. 22 og 24. Det variere lidt. Hun
kommer _altid_ ud lige før sidste "mand" går i seng. Det er så en _meget_
kort tur ned på græsset og så op igen.
Hendes afføring ser pæn og normal ud. Hun har ikke tynd mave og har ikke
haft problemer med at komme af med sin afføring.

Jeg håber det giver et mere klart billede.

> M.V.H.....Benny..

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-03 12:56

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ed3470d$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> haft problemer med at komme af med sin afføring.
>
> Jeg håber det giver et mere klart billede.

Hej igen Tessa, Malou og Kenneth

Sådan lige ud fra at have læst dit brev, så kan hun i hvert fald ikke være
sulten ... Nå men spøg til siden, jeg ville starte med at fjerne
måltidet når i kommer hjem. Det kunne se ud som det er det, som volder
hende problemer i løbet af natten. Vandskålen ville jeg så ikke fylde så
meget i, men til gengæld holde et skarpt øje med. Ikke fordi jeg absolut
vil have hende til at drikke mindre, men for at få det bredt lidt mere ud,
og det kan eventuelt sænke forbruget, at det altid er frisk, lidt køligt (
ikke koldt ) 200 - 300 gram tørfoder om dagen skulle være mere end rigeligt
til hunden, så det burde ikke volde hende problemer at undvære måltidet i
midten, og det er som sagt nok det som volder problemer i løbet af natten.
Prøv at begrænse vædskeindtagelse efter klokken 17:00. Hun skal
selvfølgelig ikke tørste, men som børn, har de ofte en tendens til at drikke
sig mætte. Så nu har jeg ødelagt hendes eftermiddag, så skal hun vel også
have et lille plaster på såret, så lige før sengetid, så en lille klat,
tykmælk, ymer, eller bare almindelig sødmælk, helst givet under stor ståhej
og masser af kælen og klap, og gerne et lille kys lige på snuden, altså
sådan hun virkelig føler sig glad, når i går til ro. Selvom i ikke skælder
ud, så kan hun sagtens mærke, at i bestemt heller ikke syntes det var sjovt,
hvilket kan give lidt nervøsitet. Vær i øvrigt altid meget opmærksom på
tisseriet, små damehvalpe har let ved at få blære eller underlivsbetændelse,
eller hvad vi nu skal kalde det, når det er en hund. Blærebetændelse gør
opmærksom på sig selv, ved en masse småtissen, medens det andet måske kunne
være årsagen til, at hun sommetider umotiveret sætter sig,
underlivsbetændelse skulle efter sigende, ikke være spor sjovt, men det kan
jeg af gode grunde ikke snakke med om.
Men det var sådan lige de små ændringer jeg ville indføre, så håber jeg bare
de hjælper.

M.V.H.....Benny..

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 27-05-03 13:27

> Hej igen Tessa, Malou og Kenneth

Hej igen Benny

> [...]
> jeg af gode grunde ikke snakke med om.
> Men det var sådan lige de små ændringer jeg ville indføre, så håber jeg

Det med at fjerne foderet er jeg ikke meget for. Hun er jo en halvstor
dame, ikke tyk eller noget. Faktisk _langt_ fra. Hun er måske kun 12 uger
idag men hun skal da nok veje næsten 10 kg. Så synes jeg ikke det er for
meget foder hun får, slet ikke når hun ikke spiser op.
Vi kan godt prøve at begrænse væskeindtagelsen en smule men det er jeg
heller ikke meget for. Vi bor sådan at solen står ind i lejligheden fra kl.
12 af og så til den går ned. Her kan blive temmelig varmt, selv der er
åbent over alt. Vi vil prøve at fylde skålen halvt i stedet for helt og så
holde øje med hvor meget hun drikker "præcist". Det er nu ikke fordi hun
småtisser særlig meget. Når hun tisser efterlader hun som regel en pæn
lille sø c",)
Det med ymer før sengetid lyder da som noget vi skal prøve. Så kan det også
være at hun ikke prøver at komme op i vores seng hver time...
Vi er _meget_ opmærksomme på tisseriet da vi allerede fra starten af fik af
vide at blærebetændelse var mere eller mere normalt hos små damehvalpe.

Vi prøver os frem med dine råd. Tak for hjælpen c",)

> M.V.H.....Benny..

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-03 15:50

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ed35995$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]

> vide at blærebetændelse var mere eller mere normalt hos små damehvalpe.
>
> Vi prøver os frem med dine råd. Tak for hjælpen c",)

Nej som du skriver, hun er ikke tyk, hvis hun var det, var situationen
kritisk. Hvalpe er fra naturens side, lidt småfede, lige som babyer, har de
selv medbragt madpakke, som hundene så er lidt hurtigere til at sætte over
styr end babyer. Hundene begynder så på den anden panik reaktion, de vokser,
får de for meget mad, vokser de for hurtigt, hvilket absolut er noget skidt,
så den bedste ledetråd du kan få der, er hvis du kan finde et skema, der
fortæller lidt om, hvor stor og hvor tung din hvalp skal være, ifølge dens
alder. Det behøver jo ikke at skulle passe nøjagtigt, der er jo mindre
individuelle forskelle, men det skal dog passe så nogenlunde. En hund der
vokser for hurtigt, har kraftigt forøgede chancer for skelet problemer, det
vi bruger ca 21 år på, klarer de på 2 - 3½ år. Så det som det gælder om, er
at få den til at vokse så langsomt som muligt, så hellere lidt for lidt,
end lidt for meget. Men mængden kan du selv regulere, efter hvad der er
passende, men i givet fald du mener, hun skal have så meget, så del det som
du plejer at give ud, så hun får halvdelen af det om morgenen, og den anden
halvdel sammen med aftensmaden. Så får hun samme fodermængde, men en
fastere rytme. Men jeg tror nu sagtens hun kan undvære det, for som du selv
skriver, spiser hun ikke op, så meget tyder jo på, hun har et mindre
velstands problem .. Men det var i det primære rytmen vi skulle
påvirke. Hvis der stadig er problemer om natten, flyttes måltidet frem til
klokken 17:00

M.V.H.....Benny..

Fra : Helle Jensen

Dato : 27-05-03 14:41

Hej Tessa, Malou og Kenneth

Efter at have læst din beskrivelse af Tessas dag må jeg lige spørge til,
hvor mange uheld hun har i løbet af en dag? Det lyder næsten ikke til, at
hun kan nå at tisse indenfor med alle de ture

Et andet spørgsmål - tisser hun i sin seng om natten? Altså der hvor hun
også ligger sig til at sove/i kurven, eller står hun op og går et andet sted
hen i soveværelset for at tisse?

Hilsen Helle

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 27-05-03 14:51

> Hej Tessa, Malou og Kenneth

Hej Helle.

> Efter at have læst din beskrivelse af Tessas dag må jeg lige spørge til,
> hvor mange uheld hun har i løbet af en dag? Det lyder næsten ikke til, at
> hun kan nå at tisse indenfor med alle de ture

Det variere meget fra dag til dag. F.eks idag, der har hun ikke haft et
eneste uheld endnu (7-9-13). På en "dårlig" da kan hun have mellem 5-10
uheld.

> Et andet spørgsmål - tisser hun i sin seng om natten? Altså der hvor hun
> også ligger sig til at sove/i kurven, eller står hun op og går et andet
sted
> hen i soveværelset for at tisse?

Det har hun gjort et par gange, altså tisset der hvor hun skal sove. Det er
ikke sket så tit kun et "par" gange.

Fra : Therese

Dato : 27-05-03 12:44

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev
> [...]
> Sådan generelt set, skulle hun nok kunne gå natten igennem, hvis i da ikke
> går i seng med hønsene, og elsker at sove længe.

Jeg synes altså ikke, det lyder underligt. Jeg kender da masser af tilfælde,
hvor hunden først er blevet 100 % renlig 6 mdr. gammel, og hvor der er
benyttet præcis samme principper som hos hvalpe der hurtigt blev renlighed.
(Flere gange i samme hjem). Som en anden også skriver har det også en masse
at gøre med hundens væsen.

Tålmodighed, opmærksomhed, tålmodighed, tålmodighed og
opmærksomhed...........
Så længe I benytter de principper I skriver, skal det nok komme.

Giv hende en chance det bette pus og nyd alle de andre ting hun gør

--
Mange hilsner
Therese

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 27-05-03 13:29

> Tålmodighed, opmærksomhed, tålmodighed, tålmodighed og
> opmærksomhed...........
> Så længe I benytter de principper I skriver, skal det nok komme.

Vi er _meget_ tålmodige c",)
Som jeg også skrev til en anden så skrev jeg mest indlægget så vi kunne
finde normen på hvor lang tid renlighedstræninen tager. Det er dog meget
forskelligt kan jeg se.

> Giv hende en chance det bette pus og nyd alle de andre ting hun gør

Du kan TRO vi nyder hende. Også i fulde drag. Hun er såååå dejlig og vi
kan sagtens leve med at hun tisser/laver på gulvet en gang imellem.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Smat

Dato : 27-05-03 19:12

> [...]
> Sådan generelt set, skulle hun nok kunne gå natten igennem, hvis i da ikke
> går i seng med hønsene, og elsker at sove længe.

Hej Benny

Jeg må altså lige give Therese ret, pisker du og andre ikke lidt en stemning
op? Vi er altså mange der har prøvet på bedste vis at få hvalpen renlig
hurtigt, men uden held. De første 4 mdr. var jeg oppe 1-2 gange om
natten..., det er altså bare ikke alle hunde der er lige hurtige. Måske kan
jeg til dels dække mig ind under at han har været evig syg, men jeg kender
bare så mange andre hunde der ikke har den undskyldning, som også var længe
om at blive renlige. Har i øvrigt hørt at det tit er et problem med
"drengene" af de store racer.
Og ja ja jeg ved godt berneren ikke altid er den skarpeste kviv i skuffen
Jeg ville virkelig ønske at jeg hvade en hvalp der var renlig da han var 10
uger frem for 6½ måned, men nogengange tager ting bare tid. (og gulvtæpper)
Meeeennn nu er jeg altså superstolt over at han er blevet renlig!

Glædelig dejlig-vejrs-tirsdag-aften
Margrethe

Fra : skingur

Dato : 28-05-03 17:56

Hejsa.

[...]

hej...Jeg er en af de heldige, hvis hund blev renlig lynhurtigt. Også
jeg fulgte "sove-spise-lege" princippet, samt sov med et øre åbent
(ellerhvad mán nu siger!) så jeg vågnede ved det mindste lille piv og
ofte fandt mig selv halvsovende i forhaven iført bar røv og gravhund!
(formodentlig til stor moro for nattevandrerne..)

Jeg har heller ikke skældt ud, men sagt "nej" når han lagde an til at
ville tisse indendørs. Så har jeg skyndt mig ud og SKAMROST (tisser
SÅÅÅÅ fiiiiint) når han besørgede ude. Det kan godt tage lidt
tid...hvalpen kan godt blive lidt paf over at blive afbrudt og skal
liiige komme i tanke om hvad det var den skulle. Men med Gandalf gav det
altså pote om jeg så må sige.

held og lykke og giv tid...men prøv med et "nej" i et ikke hårdt
tonefald... og få dyrlægen til at tjekke der ikke er noget
galt...sengetisseriet lyder ikke så godt. Hun kan da godt selv komme ud
af sengen ikke???

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 28-05-03 20:09

> [...]
> ofte fandt mig selv halvsovende i forhaven iført bar røv og gravhund!
> (formodentlig til stor moro for nattevandrerne..)

Hej.

Tessa er blevet _meget_ bedre til at holde sig om natten. Især når hun får
listet sig op i sengen uden vi opdager det.
He he he, jeg kan næsten se det for mig når nu du beskriver dine natteture
så farverigt c",)

> [...]
> tid...hvalpen kan godt blive lidt paf over at blive afbrudt og skal
> liiige komme i tanke om hvad det var den skulle. Men med Gandalf gav det

Det forsøger vi også på. Dog uden at sige nej, bare "Tessa" for at få
hendes opmærksomhed og så ellers bare ud med det samme. Når hun så
tisser/laver så ROSER vi hende helt til skyerne.

> [...]
> tonefald... og få dyrlægen til at tjekke der ikke er noget
> galt...sengetisseriet lyder ikke så godt. Hun kan da godt selv komme ud

Som jeg skrev oven over, så er hun blevet _meget_ bedre til at holde sig.
Det er i hvert fald en uge siden sådan cirka, at hun har tisset i sin seng.
Hun kan _sagtens_ komme ud. Hun kan også _sagtens_ komme op i VORES seng
:-/
Vi får vores dyrelæge til at kigge på hende i næste uge.

> Mvh Christina

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : skingur

Dato : 29-05-03 00:44

"\(: MarlboroMan :\)" skrev d. 28-05-03 20:09 dette indlæg :
> [...]
.......... (formodentlig til stor moro for nattevandrerne..)
> He he he, jeg kan næsten se det for mig når nu du beskriver dine

.........tror også at det var derfor, der andre hunderejere hilste SÅ
pænt mens de grinte!!!!

> [...]

> hendes opmærksomhed og så ellers bare ud med det samme. Når hun så
> tisser/laver så ROSER vi hende helt til skyerne.

hmmm... pas på med at bruge hendes navn uden en "ordre". Normalt bruger
vi jo navnet i indkald, hvor vi skamroser...det gør du garanteret også.
Så i denne forb. ved hunden egentlig ikke hvad du mener, når du bare
siger "tessa"... det er jo hendes navn, men du beder hende hverken om at
komme, blive, holde op med det hun gør, begynde på noget andet osv osv.
Hun må jo heller ikke forbinde sit navn med noget hun ikke må...og i
opdrager hende garanteret til at hendes navn er noget positivt. Så hvad
skal Tessa tro, når du siger "Tessa!" i forb. med noget, hun ikke
må???? Du forstår godt hvad jeg mener, håber jeg!

Ellers skriv igen! Kh Christina...
GRAVHUNDE HAR IKKE BEN, DE HAR POTER!

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-05-03 14:04

Hej Margrethe

Nej jeg pisker ikke, men eftersom de er lidt kede af, der ligger visitkort
på gulvet om morgenen, eller en lille udgave af Poulstrup sø, så kan man
afhjælpe problemet på to måder.
Man kan kæmpe indædt, på at gøre hunden renlig. Ikke nogen god ide, da
hunden bliver anspændt, og ejeren indadvendt, deprimeret og alt andet godt.
Eller man kan påvirke hundens rytme, så den ikke skal bøvse midt på natten.
Det var denne sidste mulighed jeg arbejdede hen imod, sådan at bøvsetiderne
faldt på de tider hvor der var nogen hjemme, eller vågne, som kunne lukke
hunden ud. Når dette er på plads, er alle gladere, og ingen har lidt nogen
form for overlast. Alle er bare blevet lidt gladere for at stå op om
morgenen.

M.V.H.....Benny..