Nokia hardware til fw
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 27-03-01 18:02

Hej

Er der nogen der ved hvor man kan købe Nokia's IP-xxx og tegne support på
disse i DK?

--
Venlig hilsen
Tonny

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 19:48

Hej "Tonny Sejr Kromann" <tskromann@hotmail.com>

>Er der nogen der ved hvor man kan købe Nokia's IP-xxx og tegne support på
>disse i DK?

Formentlig ca. de samme steder som man kan købe ditto fw1, så hvis du
har svært ved at finde Nokia så led efter fw1 og ring til dem.

P.S.
Nokia IPxx er som bekendt en proprietær blackbox-ting baseret på fw1.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 27-03-01 20:59

> Formentlig ca. de samme steder som man kan købe ditto fw1, så hvis du
> har svært ved at finde Nokia så led efter fw1 og ring til dem.

Ja du har ret det er da en mulighed.

> P.S.
> Nokia IPxx er som bekendt en proprietær blackbox-ting baseret på fw1.

Det er vist ikke helt korrekt.
Nokia IP-xxx er (eller kan være) en specielt tilpasset FreeBSD box hvorpå
man kan installere eksempelvis Firewall-1, men også andre produkter.
Så den er såmænd for en stor del ligesom et alm. installeret OS.

--
Tonny

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 27-03-01 21:25

> [...]
>man kan installere eksempelvis Firewall-1, men også andre produkter.
>Så den er såmænd for en stor del ligesom et alm. installeret OS.

Nokia IP serien er baseret på operativsystemet IPSO som er udsprunget af
FreeBSD 2.8 - OS'et er blevet optimeret til routning og firewall funk-
tionalitet. Men man kan sagtens køre andre applikationer, dog skal de være
compileret på en FreeBSD 2.8 eller lign. for at fungere.

Selv samme OS bliver også brugt til GPRS gateways, så Nokia udnytter OS'et
fuld ud må man sige :)

Hardwaren er en std. PC med en Pentium processor. Så en "blackbox" kan man
ikke sige det er, den er mere en "appliance"

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 21:49

Hej Gorm@Area51.DK (Gorm Jorgensen)

>Hardwaren er en std. PC med en Pentium processor. Så en "blackbox" kan man
>ikke sige det er, den er mere en "appliance"

Hmm, det er i min begrebsverden ca. det samme, men jeg har før haft
rod i mine begreber. Har man på en Nokia IP-boks direkte adgang til
operativsystemet?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 27-03-01 22:27

In article <d2v1ctcg2oogeucivb0v1p45p89e72gkat@news.tele.dk>,
Lars Kim Lund wrote:
>Hej Gorm@Area51.DK (Gorm Jorgensen)

>Hmm, det er i min begrebsverden ca. det samme, men jeg har før haft
>rod i mine begreber. Har man på en Nokia IP-boks direkte adgang til
>operativsystemet?

Jeps. Det er som at rode med et lettere amputeret FreeBSD

Men det er faktisk nogen ganske fede boxe, som performer rigtig godt.

--
Christian D. Christensen

"I think the sum of intelligence on the internet is constant. Only the
number of lusers grows..." - Uwe Ohse in the monastery

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 22:29

Hej chch@freesbee.wheel.dk (Christian Dueholm Christensen)

>Jeps. Det er som at rode med et lettere amputeret FreeBSD

Okay, min fejl.

>Men det er faktisk nogen ganske fede boxe, som performer rigtig godt.

Det er også hvad jeg har hørt - og så koster de naturligvis derefter.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 27-03-01 22:38

In article <fb12ct0v05ballmhn64kmag614otgv2qkm@news.tele.dk>,
Lars Kim Lund wrote:
>Hej chch@freesbee.wheel.dk (Christian Dueholm Christensen)

>Okay, min fejl.

De begreber er vist mildt sagt lidt flydende, så du er tilgivet

>Det er også hvad jeg har hørt - og så koster de naturligvis derefter.

Ja...

Regn med omkring 200.000 for den store model (IP-650) med FW1
Enterprise licens.

Ak ja, kunne man dog bare overbevise diverse chef typer om de mange
glæder ved OpenBSD og IPfilter.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 23:06

Hej chch@freesbee.wheel.dk (Christian Dueholm Christensen)

>Regn med omkring 200.000 for den store model (IP-650) med FW1
>Enterprise licens.

Hvoraf langt det meste er licens til check point. Jeg mente i øvrigt
de var dyrere ...

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 27-03-01 23:59

In article <sj32ctc2n0db61nr6lv2g3ec1ngutgjbt7@news.tele.dk>,
Lars Kim Lund wrote:
>Hej chch@freesbee.wheel.dk (Christian Dueholm Christensen)

>Hvoraf langt det meste er licens til check point. Jeg mente i øvrigt
>de var dyrere ...

Det er FW1 licensen der er den store dræber her ja. Men det kan godt
være at listeprisen er højere end 200 kilo kroner. Vi får vist ganske
pæne procenter på dem.

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 28-03-01 09:22

>Regn med omkring 200.000 for den store model (IP-650) med FW1
>Enterprise licens.
>
>Ak ja, kunne man dog bare overbevise diverse chef typer om de mange
>glæder ved OpenBSD og IPfilter.

Mjaaa, det vil jeg nu ikke helt sige.. God nok kan IPfilter en del ting,
men FW1 kan dog en del flere ting, mange advancerede som de fleste måske
ikke har brug for. Men det giver nmuligheder.

F.eks. SecuRemote/SecureClient, Split DNS, http -> https konvetering og
bla. bla. bla.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 28-03-01 09:15

>Hmm, det er i min begrebsverden ca. det samme, men jeg har før haft
>rod i mine begreber. Har man på en Nokia IP-boks direkte adgang til
>operativsystemet?

Jeps, det er ligesom en alm. FreeBSD du logger dog ikke ind som root
men derimod som admin men det er det samme.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 21:28

Hej "Tonny Sejr Kromann" <tskromann@hotmail.com>

>Det er vist ikke helt korrekt.

Nej?

>Nokia IP-xxx er (eller kan være) en specielt tilpasset FreeBSD box hvorpå
>man kan installere eksempelvis Firewall-1, men også andre produkter.
>Så den er såmænd for en stor del ligesom et alm. installeret OS.

Det er korrekt at den er baseret på en special-bygget freebsd (eller
en eller anden unix-ting), men den er blackboxet, dvs. præinstalleret
og konfigureret med fw-1.

Det er hvad jeg har hørt fra folk der sælger dem og det er hvad der
står på deres produkt-sider.

http://www.nokia.com/securitysolutions/network/managedfirewall.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 27-03-01 19:50

>Er der nogen der ved hvor man kan købe Nokia's IP-xxx og tegne support på
>disse i DK?

Jeg er næsten sikker på at du kan købe begge dele hos alle Network Technologies
partenere http://www.nwt.dk/partnere.htm - Kan anbefale Netsecure A/S
(nok mest fordi jeg arbejder der :))

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 27-03-01 21:02

Tak for det Gorm.

--
Tonny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-03-01 00:17

On Tue, 27 Mar 2001 19:02:25 +0200, "Tonny Sejr Kromann"
<tskromann@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen der ved hvor man kan købe Nokia's IP-xxx og tegne support på
> disse i DK?

Det kan du bla. hos os (NetDesign A/S, www.netdesign.dk), men
spørg evt. Network Technologies (www.nwt.dk), der er distributør
af Nokia Internet Communications' produkter.

-A
--
http://www.hojmark.org/