Subdomæner
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-05-03 15:21

Hej Gruppe!

Ved ikke om dette er det rigtige sted!

Hvordan laver man subdomæner?
Kan det laves ved hjælp af PHP?

MVH
Michael
www.storkie.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-05-03 15:59

"Michael Korsgaard" <miv_k@hotmail.com> writes:

> Ved ikke om dette er det rigtige sted!

Ikke umiddelbart. Det hører vel til i en netværksgruppe.

> Hvordan laver man subdomæner?

Det gør man på samme måde som man laver domæner.

> Kan det laves ved hjælp af PHP?

Nej. Du kan lave noget, der minder om subdomæner ved at parse URL'en,
men det er ikke et rigtigt subdomæne.

Domæner gælder jo ikke kun for http, men også ftp, etc. Derfor vil du
f.eks. kunne sætte en ftp-server op på et rigtigt subdomæne. Det kan
ikke kan gøre med PHP.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-03 16:05

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> Domæner gælder jo ikke kun for http, men også ftp, etc. Derfor vil du
> f.eks. kunne sætte en ftp-server op på et rigtigt subdomæne. Det kan
> ikke kan gøre med PHP.

Ahhh, skidtet skal jo lige resolve i DNS før du kan lave noget med
PHP. Derfor vil du også kunne sætte en FTP-server op.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your processor does not develop enough heat.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-05-03 16:34

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Ahhh, skidtet skal jo lige resolve i DNS før du kan lave noget med
> PHP. Derfor vil du også kunne sætte en FTP-server op.

Jeg fik vist ikke formuleret mig klart nok.

Med PHP kan du få <http://domæne.dk> og <http://sub.domæne.dk> til at
vise to forskellige sider. Dette på trods af de begge resolver til den
samme IP-adresse.

Noget tilsvarende er SVJV ikke muligt med FTP-servere.

Pointen var nu også nærmere, at PHP opererer på et andet niveau end
DNS-opslagene foregår, hvorfor det ikke giver mening at snakke om at
lave subdomæner med PHP.

- Jacob Atzen

Fra : Kim Emax

Dato : 25-05-03 16:29

Jacob Atzen wrote:

> Ikke umiddelbart. Det hører vel til i en netværksgruppe.

øhh netværk? Vi snakker virtual hosts i apache, hvis jeg forstår hans
spørgsmål korrekt. Hvor kommer netværk ind i billedet?

> Domæner gælder jo ikke kun for http, men også ftp, etc. Derfor vil du
> f.eks. kunne sætte en ftp-server op på et rigtigt subdomæne. Det kan
> ikke kan gøre med PHP.

Du kan sagtens laev en FTP server i PHP, det er bare fjollet at gøre det

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-05-03 16:38

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> øhh netværk? Vi snakker virtual hosts i apache, hvis jeg forstår hans
> spørgsmål korrekt. Hvor kommer netværk ind i billedet?

Subdomæne -> DNS -> netværk. En virtualhost er ikke et subdomæne i min
terminologi.

> Du kan sagtens laev en FTP server i PHP, det er bare fjollet at gøre det

Det har jeg vel heller ikke skrevet, at man ikke kan? Og nej, min
sidste sætning giver ikke mening.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-03 16:47

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> Med PHP kan du få <http://domæne.dk> og <http://sub.domæne.dk> til at
> vise to forskellige sider. Dette på trods af de begge resolver til den
> samme IP-adresse.

Ja, det kan du fordi HTTP-protokollen indeholder en Host-header. Dette
er bare et forsøg på at lappe på at vi ikke har nok IP-adresser i IPv4.

> Noget tilsvarende er SVJV ikke muligt med FTP-servere.

Nej, FTP understøtter slet ikke nogen form for virtual hosting. En
FTP-server aner heller ikke om en bruger har fundet den som
ftp.foo.tld eller ftp.bar.tld, hvis den har flere hostnavne tilknyttet
i DNS.

> Pointen var nu også nærmere, at PHP opererer på et andet niveau end
> DNS-opslagene foregår, hvorfor det ikke giver mening at snakke om at
> lave subdomæner med PHP.

Ja, det er klart.

--
Jacob - www.bunk.cc
I like your game but we have to change the rules.

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 25-05-03 16:24

I forstår vis ikke hvad jeg mener!

Når jeg siger subdomæne menr jeg f.eks: www.sub.navn.dk

Hvordan laver man det???

Fra : Kim Emax

Dato : 25-05-03 16:26

Michael Korsgaard wrote:

> Når jeg siger subdomæne menr jeg f.eks: www.sub.navn.dk
>
> Hvordan laver man det???

Spørg i dk.edb.internet.software.apache gruppen, hvis det er den webserver
du benytter....du skal have fat i virtual hosts

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 25-05-03 20:50

Michael Korsgaard wrote:
> Når jeg siger subdomæne menr jeg f.eks: www.sub.navn.dk
> Hvordan laver man det???

Du skal bede det firma, der styrer DNS serverne for navn.dk om at oprette
subdomænet "www.sub.navn.dk" på DNS serverne for navn.dk.

Hvis du vil bruge domænet til en webside, skal du derudover bede dem om at
lade www.sub.navn.dk pege på den webserver, som siden skal ligge på.

Derefter skal du indstille webserveren til at den skal levere en webside,
når der kommer en forespørgsel på http://www.sub.navn.dk/

Yderligere spørgsmål kan rettes til en nyhedsgruppe, der handler om netværk
og om den webserver, du agter at benytte.

Subdomæner har som udgangpunkt ikke noget med php at gøre.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-05-03 23:53

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> wrote in news:3ed11e72$0$97252
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Du skal bede det firma, der styrer DNS serverne for navn.dk om at oprette
> subdom‘net "www.sub.navn.dk" p† DNS serverne for navn.dk.

Hvorfor ikke bare "sub.navn.dk"? - www er jo bare et ekstra niveau... :)

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 27-05-03 00:33

Thomas Lindgaard wrote:
> Hvorfor ikke bare "sub.navn.dk"? - www er jo bare et ekstra niveau... :)

Fordi han bad om www.sub.navn.dk

Lars.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 27-05-03 14:18

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> wrote in news:3ed2a41b$0$5172
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Fordi han bad om www.sub.navn.dk

Der kan man bare se :)

.... men så vil jeg da lige pointere overfor Michael at "www" i
"www.sub.navn.dk" er et underdomæne af et underdomæne af navn.dk - der er
ikke noget krav om at et domæne skal starte med "www".

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Ole Junker

Dato : 25-05-03 22:57

On Sun, 25 May 2003 17:24:24 +0200, "Michael Korsgaard"
<miv_k@hotmail.com> wrote:

>I forstår vis ikke hvad jeg mener!
>
>Når jeg siger subdomæne menr jeg f.eks: www.sub.navn.dk
>
>Hvordan laver man det???

Hej

Det kan du udmærket lave med PHP.

Den første forudsætning er, at du har fået lavet et wildcarded domæne,
f.eks..

domæne.dk, - d.v.s. at

*.domæne.dk sendes til domæne.dk.

Du kan lave en simpel løsning, som skitseret på følgende adresse:

http://www.azero.dk/?/support/unix/subdomain/

Der kan også laves mere raffinerede løsninger, som jeg ikke skal komme
ind på her.

Jeg benytter selv en løsning, hvor subdomæne-navnene ligger i en tabel
i MySQL sammen med de adresser, der skal viderestilles til.

V.h.
--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]fjerndettee-box.dk

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-05-03 17:51

On Sun, 25 May 2003 16:21:23 +0200, Michael Korsgaard wrote:

> Hej Gruppe!

> [...]

Det du efterlyser, er det kun til www?

Så kan du evt. få lave et * alias til dit domæne og så bruge php til at
viderestille med (eller apache)
Læs -> http://mbn.dk/PHP/underdomaener/

mvh
Brian

Fra : alm@thesoft.dk

Dato : 28-05-03 21:03

>Det du efterlyser, er det kun til www?
>
>Så kan du evt. få lave et * alias til dit domæne og så bruge php til at
> [...]

Kan man også lave så man over føre parameter med på denne måde??

MVH
Allan

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 28-05-03 23:58

alm@thesoft.dk wrote:

> Hej
>
> Kan man også lave så man over føre parameter med på denne måde??

Ja... Kig på http://mbn.dk/PHP/fakebib/.

Mvh.
   Madsen