Stallingfiskeri?
Fra : Michael

Dato : 25-05-03 11:40

Hejsa...

Jeg har ikke den store erfaring med fluefiskeri, men var for et par år siden
et smut forbi et smalt stykke af Gudenåen omkring Tørring og Uldum... Der
prøvede jeg så småt med fluestangen og fik et par enkelte stallinger (meget
langtfra alle dem der tog min tørflue) - det var egentligt meget spændende
fiskeri...

Hvornår kan man begynde at fiske lidt efter stallingerne på samme måde igen?
Eller er der andre måder jeg kan tage dem på med fluestangen? Evt. nogle
fif - strømmen er rimelig stærk derude!

Mange tak! :)

Fra : Lasse

Dato : 25-05-03 19:49

Hvad venter du på?. Det er bare at tage afsted med det samme. Maj-Juni er
vel den dejligste årstid ved åen og stallingen er i fin form fra nu af og
frem til fredningen!

Mvh
Lasse

Fra : Poul Krogh

Dato : 26-05-03 15:23

Yep, kom blot igang. Har lige været en tur ved Ansager å, og der var masser
af stallinger, omend noget små. Det var første gang jeg har taget
stallinger, gik egentlig efter bækørreder, men efter at ha taget stalling
fik jeg smag for det og gik efter dem. Det er godt nok nogle små hidsige
sata... og noget sky syntes jeg. Hvis man kaster til dem og ikke får den
kroget, tager det noget tid før man kan få dem i hugget igen. Og de er meget
forsigtige i deres hug, det ser hidsigt ud, men det de napper kun lige nok
til at tage fluen. Dejligt fiskeri. Glæder mig til at prøve igen

Nå gik vist lige over i lidt "hør om mig"-mode der, men summa sumarum er at
de er der nu.

Mht. fif, tjaa så havde jeg stort held, HELT inde i kanten af grøden, endte
i siden af grøden eller (som regel) lige efter grøden hvor de kan stå i
strømlæ (både ude midt i åen og ude ved siderne). Der er meget kraftig strøm
i Ansager å, og MASSER af grøde, så kast derfor så tæt på dit mål som
muligt, ellers kan linen ikke flyde frit, da den hænger fast i grøden. Og
brug strømmen, den vil næsten altid føre fluen hen til fisken, da de står
hvor føden kommer i strømlæ eller blir "fanget" i nogenlunde stille vand.
Det kræver selvfølgelig at du kan få lidt af linen til at flyde frit og det
kan være svært i vand med meget grøde. Jeg havde lige stort held opstrøms
som nedstrøms, omend det er to forskellige måder at fiske på.

Knæk og bræk

Poul Krogh

Fra : Michael

Dato : 26-05-03 17:56

Tak for jeres svar - tror jeg må finde en god dag at begynde på det... Er
det bedst ved solskin eller hva?

Fra : Poul Krogh

Dato : 26-05-03 21:44

Tjaa. Måske. Fisken kan være nemmere at spotte i solskin, da der er flere
insekter i overfladen når det ikke regner. Men fisken er der stadig. De dage
jeg var ude, var det en blandet oplevelse. Solskin, overskyet og senere regn
og bagefter opklaring igen. Fiskene ringede ikke efter regnvejret, men et
par kast til potentielle standpladser viste at de stadig var der. Så tror at
det er lidt ligegyldigt. Men man siger jo at fiskene er mere sky i høj
solskin, så en dag med godt vejr men med skyer ville være logisk Tror nu
mest på at fisken er der ligegyldig hvilket vejr det er og om du fisker
eller ej, hehe. Selvfølgelig er det nok sværere for fisken at spotte en
tørflue i regnvejr.

Poul Krogh