CSS
Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-05-03 09:18

Hej NG!

Inde på www.dvdoo.subnet.dk eller www.lassejensen.1go.dk, er der
et bestemt stykke CSS, som måske bliver brugt og måske ikke.
Stykket ser sådan ud:

      body {
      width: 78%;
      height:500px;
      background-color: white;
      padding:0px 100px 0px;
      }

      A:link {COLOR: #0000FF}
      A:visited {COLOR: #800080}
      A:active {COLOR: #0000FF}

Jeg har prøvet at slette det, men der sker næsten ikke nogen
forskel. Hvis jeg fjerner det rykker det hele en lille bitte cm.
i Opera, endnu mindre i Mozilla og slet ingen vegne i IE. CSS'en
ovenover har også de samme tal i den rigtige kode, fordi hvis
tallene ikke er sådan, så passer det ikke ind i Opera og Mozilla,
kun i IE. Hvis der er så lidt forskel, kan jeg så slette det, med
sikkerhed?

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-05-03 12:17

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> writes:

> [...]
> forskel. Hvis jeg fjerner det rykker det hele en lille bitte cm.
> i Opera, endnu mindre i Mozilla og slet ingen vegne i IE.

Opera har 8px padding på body. Denne CSS-kode sætter top-padding til
0px, så derfor rykker det 8px ned hvis koden fjernes. De 100px padding
til højre og venstre bør man dog kunne se.

> CSS'en ovenover har også de samme tal i den rigtige kode,

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.

> fordi hvis tallene ikke er sådan, så passer det ikke ind i Opera og
> Mozilla, kun i IE. Hvis der er så lidt forskel, kan jeg så slette
> det, med sikkerhed?

CSS bestemmer *kun* udseende. Hvis du kan leve med udseendet uden denne
kode, så kan du åbenbart godt slette den.

På den anden side: Koden har en effekt. Hvis du sletter den mister du
denne effekt. Du bliver nødt til at lære CSS for at forstå hvad
effekten er, det er meget svært at forklare hvis du ikke forstår CSS.

/L

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-05-03 13:19

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.

Hej Lasse.

Jeg mente bare, at det stykke CSS, var plukket direkte ud af HTML
dokumentet, og ikke et eksempel, så det er de samme tal, som i HTML
dokumentet.

> På den anden side: Koden har en effekt. Hvis du sletter den mister du
> denne effekt. Du bliver nødt til at lære CSS for at forstå hvad
> effekten er, det er meget svært at forklare hvis du ikke forstår CSS.

Så må jeg hellere læse html.dk's CSS tutorial, igen.