To <PRE> or not to <PRE>?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 05:34

Hej alle

Jeg faldt over en side der var skrevet således:

   <HTML>
   <HEAD>
   <TITLE>Liste ...</TITLE>
   </HEAD>

   <BODY>
   <PRE>
   <H1>Liste der Verdeutschungen ...</H1>

   Meine Liste der Verdeutschungen der wesentlichen
   sprachkundlichen (linguistischen) Bezeichnungen. osv.

Opera 6.05 viser teksten flydende som om der ikke er brugt <PRE>.
Opera 7.01 viser den med fast opstilling. En hurtig test viste at
det er brugen af <H1> der slår <PRE> fra i 6'eren. Hvad er den
korrekte opførsel?

--
Bertel

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 25-05-03 08:06

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad er den korrekte opførsel?

Svaret ligger måske i CSS'en?

Mens IE (tilsyneladende) ignorerer værdien 'pre' for egenskaben
'white-space' respekteres dette af blandt andre Opera. Måske
oplever du at Opera ignorerer HTML elementet <pre> fordi sidens CSS
har sat white-space til 'normal' for h1?

Mon ikke denne tlføjelse til CSS koden vil fixe problemet?

h1 {white-space: pre;}

Mvh
Jonas Astrup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-03 11:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg faldt over en side der var skrevet således:

> <PRE>
> <H1>Liste der Verdeutschungen ...</H1>

Uf.

> Hvad er den korrekte opførsel?

Ingen. Pre må ikke indeholde blokelementer, så ovenstående er ikke
gyldig html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-03 12:15

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Ingen. Pre må ikke indeholde blokelementer, så ovenstående er ikke
>gyldig html.

Jeg tænkte det nok. Tak.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 13:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg tænkte det nok. Tak.

WDG's validator understøtter direkte input - det er en hurtig måde
at afprøve spørgsmål som ovenstående.

<http://www.htmlhelp.com/tools/validator/direct.html>

Man kan også benytte sig af html-dokumentationen på html.dk - de
har to faste punkter på alle koder: "elementet kan indeholde" /
"elementes kan indeholdes i". For pre kan siden ses her:

<http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/pre/>

Desværre har den officielle html-dokumentation ikke samme mulighed.
--
Jens Gyldenkærne Clausen