Alge Rejer
Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 24-05-03 22:46

Jeg har lidt planer om at anskaffe mig et par Alge Rejer, men jeg kan ikke
rigtigt finde noger information om sådan nogle på nettet.
Så jeg ville lige høre om nogen her inde kender noget til dem.

Stiller de nogle særlige krav eller er de bare nogle finurlige "skraldemænd"
man kan have i et hvert akvarie?

Kan de lade planter være i fred?

Hvilke fisk kan de gå sammen med?
I mit akvarie har jeg:
3 Alm. Sugemaller
2 Honning Guramier
3 Glasmaller
3 Dværg Kuglefisk
4 Pansermaller
3 Alm Øksefisk
11 Rød Neon
2 Kuhle Ål
2 Neon Dværg Guramier
2 Ballon Mollyer

-
The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 25-05-03 01:08

"Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse

Hej Johnny

> Jeg har lidt planer om at anskaffe mig et par Alge Rejer, men jeg kan ikke
> rigtigt finde noger information om sådan nogle på nettet.
> Så jeg ville lige høre om nogen her inde kender noget til dem.

Jeg har en flok (7 stk.) armano-rejer gående, og min erfaring er at de
sagtens kan gå sammen med fisk og planter . De æder kun alger, den eneste
ulempe er måske at de er slemme til at snuppe mallernes piller....

Du skal dog passe på de rejer med "store" klosakse - de er kødædere, og
snupper de fisk de kan komme i nærheden af !

Armano rejerne er dog ofte dem der er i handlen, gerne under navnet
"algerejer". Hvis du køber nogle af dem, så få forretningen til at udvælge
både de klare rejer og dem der har et blåligt skær - sidstnævnte udviklede
sig hos mig til et par dybtrøde rejer, som er kanon flotte ! En af mine
klare hunner har gået med æg i over en måned nu, så jeg glæder mig til at se
om der er nogle af ungerne der kalre den . De skulle dog ikke være nemme
at få til at vokse op.

Held og lykke med det

/Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-05-03 05:12

> [...]
> rigtigt finde noger information om sådan nogle på nettet.
> Så jeg ville lige høre om nogen her inde kender noget til dem.

Søg under cardina japonica
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=001
Mvh
Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-05-03 07:20

Ole Larsen skrev:

> Søg under cardina japonica
> http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=001

Det lader til at den grønne neonreje, Neocaridina denticulata, er
lettere at få til at yngle end Cardina japonica. Er den osse lisså
god til at æde alger? Og er den til at få herhjemme?

// Klaus

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-05-03 08:53

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lettere at få til at yngle end Cardina japonica. Er den osse lisså
> god til at æde alger? Og er den til at få herhjemme?

Det har jeg ingen anelser om
Mvh
Ole

Fra : Søren Reinke

Dato : 25-05-03 09:34

Ole Larsen wrote:
> "Johnny Jakobsen" <btz@area42.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Søg under cardina japonica
> http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=001

Den hedder :

Caridina Japonica

Se et billede her:
http://disky-design.dk/fish/images/japonica1.jpg

Hilsen Søren Reinke
www.disky-design.dk/fish

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-05-03 17:15

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Den hedder :
>
> Caridina Japonica
>
> Se et billede her:
> http://disky-design.dk/fish/images/japonica1.jpg
>
> Hilsen Søren Reinke
> www.disky-design.dk/fish

Jamen det er jo rigtig. Du har fundet en tastefejl.
Det er google og mit link nu lige glade med. Til
gengæld giver du så - sådan lige for at vade i det - et link til en
lyserød (let kogt?) reje.
Mvh
Ole

Fra : Søren Reinke

Dato : 31-05-03 01:10

Ole Larsen wrote:

> Jamen det er jo rigtig. Du har fundet en tastefejl.
> Det er google og mit link nu lige glade med. Til

Jamen Ole dog, kan du ikke tåle at man retter dine fejl ?

Du er ellers tit den første til på en ikke altid høflig måde at fortælle
folk hvordan hårdhed osv hænger sammen, så du fik bare lidt igen af din egen
skuffe.

/Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-03 17:11

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> gengæld giver du så - sådan lige for at vade i det - et link til en
> lyserød (let kogt?) reje.

Så, så - blot fordi Disky nægter at tage skarpe billeder (han er så hudt jeg
visker imod brugen af flash), må du ikke vade rundt i spinaten!

vh
Jan

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-06-03 17:57

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Så, så - blot fordi Disky nægter at tage skarpe billeder (han er så
> hudt jeg visker imod brugen af flash), må du ikke vade rundt i

Nu er det taget med et 640*480 pixels kamera model æld gammel, så man kan
ikke forlange det helt vilde.

Men hvad pokker Ole kan åbenbart ikke tåle at man retter på hans fejl, og
skal derfor forsvare sig selv ved at nedgøre andres arbejde.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-06-03 18:18

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen
> Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email

Det kan jeg såmænd sagtens, men stave-tastefejl plejer man ikke at
korrigere på usenet.
Især når den ingen betydning har.

Derimod er det så meget usikkerhed om denne reje, at visning af en
løserød er en direkte
misvisning ,

EOD
Ole

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-06-03 18:29

Ole Larsen wrote:
> "Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg såmænd sagtens, men stave-tastefejl plejer man ikke at
> korrigere på usenet.
> Især når den ingen betydning har.

Tja med din stavemåde finder google 138 sider om rejen, med den korrekte
stavemåde over 1200 sider.

Så irrelevant er det nu ikke.

> Derimod er det så meget usikkerhed om denne reje, at visning af en
> løserød er en direkte misvisning ,

Det er jo så din mening.

Fra : Dennis

Dato : 25-05-03 13:18

> En af mine klare hunner har gået med æg i over en måned
> nu, så jeg glæder mig til at se om der er nogle af ungerne der kalre
> den . De skulle dog ikke være nemme at få til at vokse op.

Så er det jo åbenbart ikke armano rejer jeg har da de yngler som skidt.
De ligner dem ellers rimeligt meget kan man sige.

Dennis

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 26-05-03 08:06

> Stiller de nogle særlige krav eller er de bare nogle finurlige
"skraldemænd"
> man kan have i et hvert akvarie?

Næsten

> Kan de lade planter være i fred?

Ja

> 3 Dværg Kuglefisk

Er jeg ikke sikker på.

Vores nøglehulsciklider guffede sig gennem 20 rejer før vi regnede ud at de
var de skyldige. Jeg har ikke haft kuglefisk, men da de ligesom
nøglehulscikliderne æder snegle kan jeg forstille mig at de også kunne
forstille min at de kunne å til rejerne. Men du kan jo prøve

mvh

Martin

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 26-05-03 15:59

> [...]
> nøglehulscikliderne æder snegle kan jeg forstille mig at de også kunne
> forstille min at de kunne å til rejerne. Men du kan jo prøve

Dværg kuglefiske har også problemer med at lade flere af de andre fisk være
i fred, så dem skal jeg af med alligevel.
Hvis jeg er heldig kan de være der er en fiskehandler der vil bytte dem for
en stak rejer :)

Hvor store er sådan nogle Nøglehulsciklider? Dværg Kuglefisk er jo knap nok
2cm.

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 27-05-03 08:38

> Hvor store er sådan nogle Nøglehulsciklider? Dværg Kuglefisk er jo knap
nok
> 2cm.

De bliver så vidt jeg husker op til 10-12cm. Vores var vel 7-8cm da vi
solgte dem.

Det er ellers en ekstremt fredelig mindre ciklide, men den har vist et godt
bid.

mvh

Martin

Fra : Dennis

Dato : 26-05-03 22:31

> Det skal jeg jo så ikke gøre mig klog på . Er du sikker på at det
> er armano-rejer, og ikke dem med klosaksene ?

Det er helt ikke dem med klosaksen, de har slet ikke den størrelse.

> Jeg har den før nævnte information fra en hjemmeside jeg faldt over
> for et par måneder siden, men de kan jo sagtens have taget fejl .
> Under hvilke forhold kan du få ynglen til at vokse op ? (mht. til
> foder, vandcirkulation og fiske-/plantebestand )

Jeg har nogle i mit lille 60 liters akvarie sammen med nogle sugemaller
og guppyer, og ellers har min kæreste nogle i sit 128 liters akvarie
sammen med guppyer, platyer, neon og sugemaller. Og vi gør ikke noget
specielt de får lidt malle piller, hvilket hovedsaligt består af
spirulina alger (jeg ved ikke lige om det staves sådan). Og i det lille
akvarie bliver bunden ikke suget ren da de godt kan lide at rode i
"lortet". Der er ikke nogle speciel vandcirkulation et invendig filter i
det lille akvarie og et Eheim udvendigt i 128 liters akvariet. Begge
akvarier er godt beplantet hvilket de jo er glade for da der så er lidt
de kan gå og gumle i engang imellem.j

Der ud over har jeg også kastet nogle i mit 430 liters på et tidspunkt,
jeg troede dog at de var blevet spist af mine cichlider. Men et par
måneder senere hvor jeg skulle flytte en træstub så jeg 2 stk. Og da jeg
rensede pumpen var der fyldt med små reje unger, så de formere sig jo
åbenbart også der.

Dennis