Kan ikke nå andre computere bag routet net~
Fra : Mikkel Walde

Dato : 27-03-01 16:48

Hej,

Et routet netværk mellem 2 lokationer virker fint med ping, tracert,
routetabeller osv..

Problemet et, at jeg ikke kan tilslutte fx \\<navn>\<drev> eller finde andre
computere ved at søge efter dem. Netværket er opbygget således:

Subnet 1: 192.168.1.0/255.255.255.128 (er delt mellem yderligere 2
locationer, subnet 1 og "3")
Subnet 2: 192.168.6.0/255.255.255.0

Mellem subnet 1 og 2 er der en APL på 1.5 MBit som virker fint. Alle IP'er
kan pinges (også dem på subnet "3"). Pingtiderne er mellem 4 og 8 ms.

Det er routet med Zyxel udstyr, og har prøvet at slå bridging til - uden at
det gav resultat. Der er *ingen* filtre (de originale NetBIOS filtre er
disabled).

Der benyttes IKKE WINS men kun DNS server. Det meste af netværket er "IP"
baseret, hvormed menes, at de programmer som benyttes tilslutter direkte på
IP-numre.
Support har dog behov for at kunne smide en fil på en vilkårlig PC, og skal
have adgang til at "surfe" på de forskellige klienters harddiske..

Forslag?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-03-01 17:11

Mikkel Walde wrote:

> Der benyttes IKKE WINS ...
>

> Forslag?

Begynd at bruge WINS.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 27-03-01 19:15

> Problemet et, at jeg ikke kan tilslutte fx \\<navn>\<drev> eller finde
andre
> computere ved at søge efter dem.

Hvad med at bruge \\IP_adresse\drev ?

> Der benyttes IKKE WINS men kun DNS server.
> Forslag?

Du skriver ikke hvor mange klienter der er i dit netværk. Hvis det er en
overkommelig opgave kan du jo lave dig en LMHOSTS fil til NetBIOS
navneopløsning.

- Jakob

Fra : Mikkel Walde

Dato : 28-03-01 09:12

Jakob Nilsson <jakobnilsson@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aN4w6.1424$94.364601@news010.worldonline.dk...
> Hvad med at bruge \\IP_adresse\drev ?

Nej.. Det fremgik ikke med al ønskelig tydelighed - men \\IP\<drev> virker
heller ikke. Jeg kan end ikke finde dem ved at søge på IP i "Søg > Computer"
selvom jeg kan pinge IP'en...

Kan det ikke passe, at det er NetBIOS som ikke routes mellem subnettene?

> Du skriver ikke hvor mange klienter der er i dit netværk. Hvis det er en
> overkommelig opgave kan du jo lave dig en LMHOSTS fil til NetBIOS
> navneopløsning.

100 - så det gider jeg simpelthen ikke!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-03-01 10:02

Mikkel Walde wrote:

> [...]
> selvom jeg kan pinge IP'en...
>
> Kan det ikke passe, at det er NetBIOS som ikke routes mellem subnettene?

Det lyder sådan, når du kan ping'e men ikke tilgå maskiner med
\\IP_adresse\drev.

> 100 - så det gider jeg simpelthen ikke!

Det løser formentlig heller ikke problemet, når du ikke kan tilgå maskinerne
på IP-adressen. Det gør mit forslag om WINS heller ikke.

Fra : Mikkel Walde

Dato : 28-03-01 13:39

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AC1A8A4.88416BF@image.dk...
> Det lyder sådan, når du kan ping'e men ikke tilgå maskiner med
> \\IP_adresse\drev.

Bør man ikke kunne route NetBIOS over en router, eller kræver det at man
Bridger datane mellem netværkene?

/Walde

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-03-01 13:43

"Mikkel Walde" <mw@spam.multihouse.dk> skrev i en meddelelse
> Bør man ikke kunne route NetBIOS over en router, eller kræver det at man
> Bridger datane mellem netværkene?

Så vidt jeg husker er NetBIOS ikke umiddelbart routbar, så ja; det skal
bridges

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-03-01 14:07

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Så vidt jeg husker er NetBIOS ikke umiddelbart routbar, så ja; det skal
> bridges

NetBEUI skal bridges, men NetBIOS over TCP/IP kan godt routes.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-03-01 14:50

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> NetBEUI skal bridges, men NetBIOS over TCP/IP kan godt routes.

Så lykkedes det mig igen at blande de to ting (som jeg aldrig bruger) sammen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-03-01 18:56

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:99sq4r$25nu$1@tnews.inet.tele.dk...
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så lykkedes det mig igen at blande de to ting (som jeg aldrig bruger)
sammen

Netbios står for Network Basic Input Output System og er en grænseflade som
programmer henvender sig til for at for adgang til transporttjenester i
netværket. Netbeui står for Network Basic Input Output Extended User
Interface og er en protokol til netværker. Den er helt anderledes fordi det
er en netværksprotokol til transport af data i netværket.
Begge dele er fra 80'erne og har sin oprindelse i det dos-baserede netværk,
MS-net og senere Microsoft OS/2 LAN Manager og IBM OS/2 LAN-server.

Med andre ord er Netbeui en transportmekanisme, medens Netbios ikke er
bundet op mod nogen bestemt protokol. Derfor kan den køres over tcp/ip,
ipx/spx og Netbeui. Hvis man kører Netbios over Netbeui opfører Windows NT
sig som de gamle OS/2-baserede LAN-Manager og LAN Server uden rutning
(blandt andet), køres derimod over TCP/IP-protokollen, bliver den manglende
rutning elimineret fordi Netbios er pakket ind i TCP/IP og det bevirker at
routerne kun "ser" TCP/IP. Men for at man kan kommunikere er det ikke nok at
de understøtter TCP/IP- de skal også understøtte NetBIOS.

Eksempelvis kan man ikke opnå kontakt med en Unix-maskine via Netbios over
TCP/IP, da Unix ikke bryder sig om Netbios. For at stå frit når man skal
kommunikere med andre tcp/ip-baserede computere, skal forbindelsen til
tcp/ip ske gennem grænsefladen Windows Sockets (som også kaldes Winsock).

--
ahw

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-03-01 21:06

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse
> Med andre ord er Netbeui en transportmekanisme, medens Netbios ikke er
> bundet op mod nogen bestemt protokol.

Jeg ved det, jeg ved det. Havde blot en kortvarig kortslutning.
Tak alligevel, dog

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-03-01 21:04

Hej "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>

>Med andre ord er Netbeui en transportmekanisme, medens Netbios ikke er
>bundet op mod nogen bestemt protokol.

Det er dog væsentligt at bemærke at nebios faktisk er en integreret
del af netbeui, man kan med andre ord slet ikke blive fri for det.

>Eksempelvis kan man ikke opnå kontakt med en Unix-maskine via Netbios over
>TCP/IP, da Unix ikke bryder sig om Netbios.

Øhm, tænk Samba - der i øvrigt kun understøtter Netbios over TCP/IP
sidst jeg checkede.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-01 00:26

On Wed, 28 Mar 2001 19:56:16 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

>Eksempelvis kan man ikke opnå kontakt med en Unix-maskine via Netbios over
>TCP/IP, da Unix ikke bryder sig om Netbios.

Sig ikke det til min linuxserver i køkkenet. Når jeg sidder herfra på
min Windows-maskine opdaterer jeg websider ved at flytte dem over et
netbios-share, der tilsvarer roden for et webhotel på linux-serveren.
Det kører bare derudaf, og er en glimrende løsning i situationer, hvor
webdesignerne er hjemmevant i Windows-miljøer, mens servere kører i
Linux/Unix-miljøer (fx en typisk Apache-opsætning - jeg vil ikke
betragte Apache under Windows som "en typisk Apache-opsætning" endnu).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Mikkel Walde

Dato : 28-03-01 16:25

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AC1E20C.8A29D1E9@image.dk...
> NetBEUI skal bridges, men NetBIOS over TCP/IP kan godt routes.

Jeg har slået alt der minder om forhindringer / filtre fra over TCP/IP i
routeren - det virker ikke.

Jeg har så "kopieret" opsætningen til et testnetværk, og der har jeg
aktiveret både bridging og IP routing gennem routerne - det virker. Nu kan
jeg både pinge / surfe / mappe drev.

Spørgsmålet er så, om routing af NetBIOS over TCP/IP kræver specialle
routere (nogle som understøtter det), og dermed om der er nogle routere som
ikke understøtter det? Det er Zyxel Prestige 6xx routere.

/Walde

Fra : Lasse

Dato : 28-03-01 22:37

Hej Mikkel
Da det åbenbart ligger lidt tungt med konkrete løsningsforslag, så vil
jeg da godt vove, at komme med et bud:

Installer både NetBEUI og TCP/IP i hver computer og sæt serveren op til
at bruge NetBEUI for kommunikation indenfor LAN'et og TCP/IP for
kommunikation udenfor LAN'et.

På forhånd undskyld

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-03-01 00:43

Mikkel Walde wrote:

> Jeg har slået alt der minder om forhindringer / filtre fra over TCP/IP i
> routeren - det virker ikke.

Prøv at Telnet'e til port 139 på en maskine. Hvis du kan pinge og Telnet'e
fra maskiner på samme net, men kun pinge fra det andet, må port 139 være
spærret et sted. (Bare du kan oprette forbindelsen via Telnet, er det fint - du
kan ikke i sig selv bruge den til noget).

> Spørgsmålet er så, om routing af NetBIOS over TCP/IP kræver specialle
> routere (nogle som understøtter det), og dermed om der er nogle routere som
> ikke understøtter det? Det er Zyxel Prestige 6xx routere.

Nej - det burde være trivielt. Fungerer f.eks. fint over et par ZyXEL
Prestige 100 ISDN-routere.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Mikkel Walde

Dato : 29-03-01 16:33

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AC276F4.54B5B540@image.dk...
> Prøv at Telnet'e til port 139 på en maskine. Hvis du kan pinge og
Telnet'e

Det havde jeg ikke tænkt på - jeg afprøver det i morgen!

> Nej - det burde være trivielt. Fungerer f.eks. fint over et par ZyXEL
> Prestige 100 ISDN-routere.

Ja - så burde 6xx serien jo også virke.. Det undre mig bare meget, jeg har
også opsat et testnet med 128L-routere (IDSL) som ikke har nogle filtre
overhovedet. Der virker det heller ikke. Jeg *SKAL* slå Bridge-mode til på
Generel og Remote Node for at kunne mappe på \\IP eller \\Navn - men så
virker det også fint. Har dog lidt knas med at kunne logge på NT domænet -
men det skyldes nok at WINS var slået fra (for en test) så den ikke lige
umiddelbart viste hvor domæneserverne fandtes...

/Walde

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-03-01 21:20

Hej Jonathan Stein <jstein@image.dk>