nyt Bundkort, CPU og Ram?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 16:59

Hej

Hvis man nu skulle overveje et nyt bundkort, ram og CPU. Hvad skulle man så
vælge hvis man vil få så høj ydelse til atraktiv pris?

Jeg har i øjeblikket et Abit KT7-raid, T-bird 900 m/Zalman køler og 896MB
ram.....

Jeg hælder nu rigtig meget til noget Pentium 4.. Men er der mange penge at
spare med amd?

Bundkortet er jo altid det vigtigste.. Hvad skal man vælge her??

JEg ville være glad hvis kortet har mindst 5PCI slot og har rigeligt med IRQ
adresser.. De nyere har jo omkring 25IRQ´er?`mens mit kun har 15.. Selvom
WXP skulle køre det dynasmisk eller noget i den retning.. Så synes jeg nu
det betyder ALT hvordan IRQ adresserne bliver tildelt for at det virke efter
hensigten.

Det må meget gerne være noget der nemt kan klokkes, uden at påvirke PCI
bussen? Da jeg har rimeligt god luftgennemstrømning i mit kabinet og som
samtidigt er lydsvagt. Så ville det da være dejligt at overclocke en sådan
Pentium 4

Hvad med Ram? skal minimum have 1GB så der skal nok være 2-3 sokler i
bundkortet

Evt hvis i kan komme med nogle fordele med AMD, hvis det kan gøres billigt.
og jeg dermed kan genbruge min rigtige gode Zalman profil til cpu´en.. så
jeg ikke også skal ud og give 500 for en ny til pentium 4....

Kan man opgradere bundkort, CPU og ram for omkring 3500,- ?

Fra : Lasse

Dato : 24-05-03 17:56

Hej Bjarke
Priser fra EDBpriser.dk

Asus A7N8X (nForce2/ATA133/FSB333/DDR3200) 846,-
AMD Barton XP2500+ BOXED (1833 MHz) 333 MHz FSB 799,-

Du kunne også tage en XP2800+, men har bare hørt at den er "dårlig" at
clocke i forhold til XP2500eren

SÅ har du 1855 tilbage til køling/ram :P og et godt bundkort og en CPU som
kan clockes rigtigt meget..
Har ikke rigtig styr på P4, vil da også gerne se et eksempel med P4...

MED VENLIG HILSEN
Lasse

Fra : Anders pedersen

Dato : 24-05-03 18:30

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> så

> IRQ
> efter

> billigt.

Du kan opdradere for om kring 1200 kr og op efter.Prøv at ligge her
www.add-data.dk
under OPDRADERINGER/BUNDLES.
Det er den nemmes billigt måde at opdradere på.
Har selv gjort det.

Anders

Fra : Lasse

Dato : 24-05-03 18:52

"Anders pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
newsrpotkdyy28lkx8@news.stofanet.dk...

> [...]

> www.add-data.dk
> under OPDRADERINGER/BUNDLES.
> Det er den nemmes billigt måde at opdradere på.

Det er da dyrt i forhold til hvis man selv samler den + man får en meget
bedre computer?

Fra : Leif Pedersen

Dato : 24-05-03 21:14

"Lasse" <lasn@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan

> så

> Det er da dyrt i forhold til hvis man selv samler den + man får en meget

Det er da billigt i forhold til hvad det ville koste at købe delene løs.
Det er også den nemmest måde at opdredere på.
Min far har selv gjort det.

Anders

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 25-05-03 18:42

In news:3ecfd287$0$4340$ba624c82@nntp03.dk.telia.net ,
Leif Pedersen <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> typed:

> Det er da billigt i forhold til hvad det ville koste at købe delene
> løs. Det er også den nemmest måde at opdredere på.
> Min far har selv gjort det.
>
> Anders

Det er det da ikke !?

Duron 1300 opgraderingssæt
- AMD Duron 1300 CPU ( 299 kr)
- Spire 5E88B3 CPU Kølern ( 99)
- ECS K7S5A bundkort ( 335kr )
- Codegen 6039 300W ( 289 )
- Incl. Samling

1295,- (1022)

Priserne i "()" er hvis man køber delene enkeltvis (hos shg.dk)
Så jeg vil da sige der er noget at spare ved at gøre det selv... Dette var
deres billigste opgraderingssæt, har ikke gidet at tjekke priserne på de
andre..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 25-05-03 19:11

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Duron 1300 opgraderingssæt
> - AMD Duron 1300 CPU ( 299 kr)
> - Spire 5E88B3 CPU Kølern ( 99)
> - ECS K7S5A bundkort ( 335kr )
> - Codegen 6039 300W ( 289 )
> - Incl. Samling
>
> 1295,- (1022)

Så mangler der DDR-RAM'en, hvis man ikke i forvejen har én stor stang,
da ECS K7S5A er kendt for ikke at ville køre stabilt med to SD-RAM stænger.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 26-05-03 16:44

In news:3ed106c4$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk ,
Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> typed:

> Så mangler der DDR-RAM'en, hvis man ikke i forvejen har én stor stang,
> da ECS K7S5A er kendt for ikke at ville køre stabilt med to SD-RAM
> stænger.

Ja det kan godt være... Men mit eksempel var nu også bare for at vise, at
det er billigere at lave sættet selv, fremfor at købe det færdigt..
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-05-03 20:27

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Ja det kan godt være... Men mit eksempel var nu også bare for at vise, at
> det er billigere at lave sættet selv, fremfor at købe det færdigt..

Det er jeg enig i, at det er - når bare man vælger dele som ikke har
kompatibilitetsproblemer som netop K7S5A har.
Det bliver lynhurtigt dyrere, hvis man skal til at købe andet bundkort
eller RAM.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-03 19:12

> [...]

> www.add-data.dk
> under OPDRADERINGER/BUNDLES.
> Det er den nemmes billigt måde at opdradere på.

Okay, men nu har jeg ikke så meget lyst til at finde det billigste.. Hellere
noget godt til den bedste pris.. ALtså et godt ydelse/prisforhold... Ligesom
det vist fx er Radeon 9500Pro graffikkortet der i øjeblikket har det bedste
pris/ydelsesforhold

Hvilke chipset er det bedste, hvis man vælger Pentium 4 eller noget AMD?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 25-05-03 19:25

Bjarke Hansen wrote:

> Hvilke chipset er det bedste, hvis man vælger Pentium 4 eller noget AMD?

Der laves ikke længere chipsets som understøtter både Intel- og
AMD-processorer.

Til P4 : 875 (f.eks. Abit IC7-G / IC7)
Til AMD: nForce2 (f.eks. Abit NF7-S / NF7)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-03 17:52

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Der laves ikke længere chipsets som understøtter både Intel- og
> AMD-processorer.

Hehe, nej det var godtnok heller ikke det jeg mente.

> Til AMD: nForce2 (f.eks. Abit NF7-S / NF7)

Det ser rimeligt spændende ud det bundkort...

Nu er det jo 3 år siden jeg sidst har kigget på bundkort.. Så jeg er jo nok
lidt bagefter.. Men kan dette bundkort fx styre blæserens omdrejningstal
osv?

Og er det godt til Overclokning?

Det med ram osv.. Der står det understøtter dual DDR 400 ram.... Hvad vil
dette sige? jeg mente man kunne bruge DDR 3200 ram til kortet?

Når så man klokker det.. Skal man så have en speciel unlocket barcon
processor eller hvad? Når man klokker hvad gør man så, ændre det også på ram
hastigheden eller kan man klokke CPU, ram og PCI bus seperart?

Kan huske at når jeg prøvede det på mit Abit KT7-raid så crachede hardware
på pci og harddsik bussen...

Jeg kan ikke lige se hvor mange IDE diske der kan sættes til.. Jeg har ialt
6 IDE enheder

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-05-03 20:17

Bjarke Hansen wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> kan dette bundkort fx styre blæserens omdrejningstal osv?

Nej, det kan det ikke.
Der findes separate styringer til blæsere, hvis det er det man vil.

> Og er det godt til Overclokning?

Ja, endda et af de bedste.
Nogen påstår at Epox-bundkortene er bedre, men jeg ved ikke om jeg er
helt enig med dem.

> [...]
> dette sige? jeg mente man kunne bruge DDR 3200 ram til kortet?
>
> Når så man klokker det.. Skal man så have en speciel unlocket barcon

Nej, jeg har selv et NF7 og en XP1700+, man kan indstille FSB og
multiplier som man vil.
Den kører i øjeblikket 12x166, ved default spænding 1,5 V.
Spørg evt. i news:dk.edb.hardware.overclocking ang. Barton.

> Når man klokker hvad gør man så, ændre det også på ram
> hastigheden eller kan man klokke CPU, ram og PCI bus seperart?

Det kan man indstille i forholdene 5:4 4:3 5:3 osv.

> Kan huske at når jeg prøvede det på mit Abit KT7-raid så crachede hardware
> på pci og harddsik bussen...

Ja, KT133 var absolut ikke et chipset man kunne bruge til overclocking.

> Jeg kan ikke lige se hvor mange IDE diske der kan sættes til.. Jeg har ialt
> 6 IDE enheder

(man kalder det ATA nu, IDE er ved at være et lidt gammelt udtryk)
Der er 2 alm. stik på mit NF7. Dem kan du have 4 af enhederne på.
På NF7-S er der også en SATA-controller.
Med en adapter til alm. ATA vil jeg tro du kan have alle 6 tilsluttet.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-05-03 20:45

Bjarke Hansen wrote:

> Det med ram osv.. Der står det understøtter dual DDR 400 ram.... Hvad vil
> dette sige? jeg mente man kunne bruge DDR 3200 ram til kortet?

(den glemte jeg vist at svare på)

Hastighed på DDR-RAM bliver angivet med to "systemer":

PC3500 = DDR433
PC3200 = DDR400
PC2700 = DDR333
PC2100 = DDR266

> Når så man klokker det.. Skal man så have en speciel unlocket barcon
> processor eller hvad? Når man klokker hvad gør man så, ændre det også på ram
> hastigheden eller kan man klokke CPU, ram og PCI bus seperart?

Man kan indstille dem i visse prædefinerede forhold til hinanden, se mit
forrige indlæg - jeg glemte blot at nævne at man intet får ud af køre
RAM'en med en højere frekvens end FSB'en.
Det optimale er at køre synkront, dvs. samme frekvens på FSB og RAM.
F.eks. en XP1700+ der ligesom min kan oc'es til 2 GHz, burde kunne køres
ved 10x200, synkront med PC3200 RAM.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-05-03 20:24

> (den glemte jeg vist at svare på)
>
> Hastighed på DDR-RAM bliver angivet med to "systemer":

> [...]

Okay og det sidste er frekvensen eller hvad? altså fx 400Mhz ?

Når der så står Dual Speed eller noget i den retning hvad betyder det så?

> Man kan indstille dem i visse prædefinerede forhold til hinanden, se mit
> forrige indlæg - jeg glemte blot at nævne at man intet får ud af køre
> RAM'en med en højere frekvens end FSB'en.

Okay, men så kan det altså ikke betale sig at købe pc3200 ram eller hvad?

Hvad er det så for en andet tal, noget med Cl2,5 ?

> Det optimale er at køre synkront, dvs. samme frekvens på FSB og RAM.
> F.eks. en XP1700+ der ligesom min kan oc'es til 2 GHz, burde kunne køres
> ved 10x200, synkront med PC3200 RAM.

Hvad er det de 10x200 betyder ?

Fra : MaRk

Dato : 25-05-03 20:14

> Hvilke chipset er det bedste, hvis man vælger Pentium 4 eller noget AMD?

Fik i sidste uge anbefaldet EPoX 8RDA+ med nforce 2 chipsæt.
Det er bestilt men ikke modtaget endnu, men tror det er godt

Gav 884,-

Mvh
Mark

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-05-03 21:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in
news:3ecf969a$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk in
dk.edb.hardware.bundkort:

> 4....
>
> Kan man opgradere bundkort, CPU og ram for omkring 3500,- ?

Jeg har netop den anden dag bestilt en P4 2.6 GHz, et Abit BH7 bundkort, og
512 MB PC2700 DDR ram. Pris incl køler til processoren omkring 3300,-. Så
det skulle vel også være inden for din prisramme, selvom du kræver lidt mere
ram. mht. til bundkortet, kan det alt hvad jeg har brug for (og lidt til).
Jeg overvejede et soltek bundkort, der var lidt billigere, men efter at have
læst reviews af Abit kortet, besluttede jeg mig for det i stedet for.
Det hele skulle gerne komme i morgen, så jeg glæder mig som en lille dreng.
:-]

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.