Kabling i hulmur
Fra : Brian R. Jensen

Dato : 24-05-03 11:26

I forbindelse med nybyggeri (privat) har installatøren foreslået at lægge
PDS-kablingen til edb og telefoni, og coax til tv, "ubeskyttet" hulmuren.
Begrundelsen er at rørføringen blivet så kringlet at det alligevel er
umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.

Er der nogle problemer i det? Umiddelbart vil kablerne jo ligge godt og
tørt.

/Brian

Fra : jens

Dato : 24-05-03 13:07

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.
>
> Er der nogle problemer i det? Umiddelbart vil kablerne jo ligge godt og

Næ.
Det er vel ikke værre end at de ligger oven på isoleringen på loftet.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 17:10

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Begrundelsen er at rørføringen blivet så kringlet at det alligevel er
> umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.

Det er jo klart billigere at lave det på den både... Nu har installatøren da
også ret i, at det kan være umuligt at få noget ud af rørerne igen for at
trække nyt.... I hvertfald hvis man benytter rillerør.. Der kan dårligt nok
være 2 pdskabler...

Men hvis installationen laves med fast installatørsrør i gulvet, og der ikke
bruges rillerør.. Så er det en rigtig god ide´. Det er dyrere at lave det på
den både.. Men man kan altid lave om på tingene senere..

Der kommer dog ganske mange rør ved krydsfeltet, hvis der skal være mange
udtag.

> Er der nogle problemer i det? Umiddelbart vil kablerne jo ligge godt og
> tørt.

Ikke umildbart nogen problemer i det.

Fra : jens

Dato : 24-05-03 17:53

news:3ecf9961$0$48888> > PDS-

> [...]
> også ret i, at det kan være umuligt at få noget ud af rørerne igen for at
> trække nyt.... I hvertfald hvis man benytter rillerør.. Der kan dårligt

Sludder, det er for billigt rør du bruger.

> Der kommer dog ganske mange rør ved krydsfeltet, hvis der skal være mange
> udtag.

Ikke nødvendigvis.
Det er et privat byggeri.
Hvor mange værelser skal der mon være tlf og netværk i ?

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 18:03

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Sludder, det er for billigt rør du bruger.

Hvad er det for noget sludder?

16mm rillerør er 10mm indvendigt. mens blankt rør er 13mm

Det jeg har prøvet at bruge er noget fra Nordisk Wavin a/s el-nr
81.30.00.066 og det er det man køber hos Solar. og det er ikke bauhausrør..
Selvom indermålene er det samme...

Det var i hvertfald rimeligt besværligt at få 2 AMP cat5e kabler igennem..
Jeg lagde det bare i for beskyttelse.. Jeg for aldrig trukket det ud igen.
efter det er blevet sat fast med buk osv.

> Ikke nødvendigvis.
> Det er et privat byggeri.
> Hvor mange værelser skal der mon være tlf og netværk i ?

Og hvad så, der kommer der hurtigt 10 udtag i en bolig...

Jeg har fx 9 udtag i min 1v... Sådan set bare for sjov skyld, så kan man
sætte hvad som helst til alle vejne... Udendørs og på badeværelse osv

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 18:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Det var i hvertfald rimeligt besværligt at få 2 AMP cat5e kabler igennem..
> Jeg lagde det bare i for beskyttelse.. Jeg for aldrig trukket det ud igen.
> efter det er blevet sat fast med buk osv.

AMP kablet er også 5mm i diameter.. SÅ kan jeg godt forstå det var rimeligt
svært at få plads til...

Det er muligt der er noget installationskabel der er mindre end 5mm.... Men
Cat6 kabel er ofte tykkere

Fra : jens

Dato : 24-05-03 18:10

> [...]
rimeligt
> svært at få plads til...
>
> Det er muligt der er noget installationskabel der er mindre end 5mm....

Er der en finte her Bjarke ?

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 24-05-03 18:09

> [...]

> Jeg lagde det bare i for beskyttelse.. Jeg for aldrig trukket det ud igen.
> efter det er blevet sat fast med buk osv.

Sært, for jeg har ingen problemer med et cat5e og et oax i samme rør.
Men rørene skal gøres fast for hver 2 - 3 meter.

Og man bukker ikke rillerør, man bøjer........
Forstå mig ret, jeg mener en bøjning er over et længere stykke rør end et
buk.

> Og hvad så, der kommer der hurtigt 10 udtag i en bolig...
>
> Jeg har fx 9 udtag i min 1v... Sådan set bare for sjov skyld, så kan man
> sætte hvad som helst til alle vejne... Udendørs og på badeværelse osv

Det var ikke mange
Jeg har ret mange flere pga net, tlf og ihc.
Men hvis det er det man vil har man jo rig mulighed for at planlægge det i
et nyt byggeri, det er noget mere besværligt bagefter.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 18:53

> Sært, for jeg har ingen problemer med et cat5e og et oax i samme rør.
> Men rørene skal gøres fast for hver 2 - 3 meter.

I rillerør?

Som sagt er mit pdskabel 5mm... Coax antenne er det 7mm. Så jeg kan ikke
lige forstå hvordan det kan være på 10mm plads... Men hvis det er 20mm
rillerør er det jo noget andet.. Det må jo så være noget i retning af 14mm
indenvendigt

> [...]
> buk.

> Det var ikke mange
> Jeg har ret mange flere pga net, tlf og ihc.

Nu snakker jeg nu om dobbeludtag... Jeg har da så også lige 3 antenneudtag..

> Men hvis det er det man vil har man jo rig mulighed for at planlægge det i
> et nyt byggeri, det er noget mere besværligt bagefter.

Jeg har lavet fuldstøndig nyinstallation af alt strøm, antenne og netværk i
min lejlighed.. Det tog godtnok også lang tid.. Meget besværligt var det..
og alt er skjult

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 18:57

> [...]
> lige forstå hvordan det kan være på 10mm plads... Men hvis det er 20mm
> rillerør er det jo noget andet.. Det må jo så være noget i retning af 14mm

Hvis vi skal sammenligne rilllerør og blank rør.. Så havde jeg fx på min
gamle bopæl... 2 telefonkabler og 2PDS kabler i et blank rør.... og det var
eksisterende rørføring.. Så det er en god ting kun at bruge blank rør.

Fra : jens

Dato : 24-05-03 19:06

> [...]
var
> eksisterende rørføring.. Så det er en god ting kun at bruge blank rør.

Ikke enig.

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 24-05-03 19:05

> [...]
> lige forstå hvordan det kan være på 10mm plads... Men hvis det er 20mm
> rillerør er det jo noget andet.. Det må jo så være noget i retning af 14mm

Der er brugt 16mm rillerør, trukket rigtigt.
Mit coax er 5 mm, cat5e er 5 mm, de er målt efter.

> Nu snakker jeg nu om dobbeludtag... Jeg har da så også lige 3
antenneudtag..

Min tavle er størst og jeg har 3 af dem

> Jeg har lavet fuldstøndig nyinstallation af alt strøm, antenne og netværk
> min lejlighed.. Det tog godtnok også lang tid.. Meget besværligt var det..
> og alt er skjult

Samme her, bare et hus.
Men det var ikke emnet, og egentligt OT i denne gruppe.

Mvh Jens

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-05-03 18:09

jens skrev Lørdag den 24. maj 2003 18:53 i dk.edb.netvaerk:

> Ikke nødvendigvis.
> Det er et privat byggeri.

Det er nybyggeri.

> Hvor mange værelser skal der mon være tlf og netværk i ?

Hvis det var mig der skulle bygge nyt, så skulle det være i samtlige
værelser, incl. køkken.

Ivar Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-03 17:51

In dk.edb.netvaerk, Brian R. Jensen <brjensen@mail.tele.dk> says...
> I forbindelse med nybyggeri (privat) har installatøren foreslået at lægge
> PDS-kablingen til edb og telefoni, og coax til tv, "ubeskyttet" hulmuren.

Vil jeg ikke anbefale.

> Begrundelsen er at rørføringen blivet så kringlet at det alligevel er
> umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.

Så anlægger man rørføringen forkert.

> Er der nogle problemer i det? Umiddelbart vil kablerne jo ligge godt og
> tørt.

Men de kan ikke skiftes. Hvis du skal opgradere kvaliteten på en kabel,
så får du alligevel et kabel banket op et sted.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : jens

Dato : 24-05-03 17:56

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men de kan ikke skiftes. Hvis du skal opgradere kvaliteten på en kabel,
> så får du alligevel et kabel banket op et sted.

Det er at foretrække at der kommer rør, som minimum op af hulmuren til en
skunk eller loftrum så kan man trække derfra senere.

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 18:05

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.netvaerk, Brian R. Jensen <brjensen@mail.tele.dk> says...
>
> Vil jeg ikke anbefale.

> Så anlægger man rørføringen forkert.

Ja, sådan nogle udtag skal man trække i gulvet.. Så kan de trække direkte
til krydsfeltet. og der skal kun være buk, når der kommer op fra gulvet de 2
steder... i gulvet behøver man jo ikke ligger det langs bygningsdele.. Der
er det bare direkte strøkning, uden buk.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-05-03 18:37

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev

> I forbindelse med nybyggeri (privat) har installatøren foreslået at lægge
> PDS-kablingen til edb og telefoni, og coax til tv, "ubeskyttet" hulmuren.

Hvis de skal ligge i hulmuren, så ville jeg foreslå at man sikre sig, at de
ligger på den varme side af isoleringen, for at undgå kondens i kablerne.

Dette gælder ikke coax-kablet, da det er 'massivt' indeni kappen.....ingen
mulighed for kondens-dannelse.

Ellers kan jeg ikke se nogen problemer i det.

--
Mvh Henrik.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 25-05-03 08:15

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
> Begrundelsen er at rørføringen blivet så kringlet at det alligevel er
> umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.

Jeg har som forsøg prøvet at lægge et nedløbsrør!

Og det giver alligevel problemer med at trække ledninger igennem,
navnlig selvfølgelig de bløde af slagsen .

Spørgsmålet er om rør af mindre dimentioner vil fungere i praksis. Jeg
har set det lavet som et nedstøbt kloarkrør ( plastik forståes) i et
industribyggeri , hvor de trak ledningerne igennem:)
Kapelrender i gulvet må være det optimale.

Vi får jo flere og flere ledninger.

Hilsen claus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-05-03 23:09

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
> umuligt at få nye kabler igennem hvis de skal skiftes.
>
> Er der nogle problemer i det? Umiddelbart vil kablerne jo ligge godt og

Nej, kablerne kan sagtens holde. Har selv udendørs ubeskyttet kabel
cat5e kabel til at ligge i jorden uden noget udenom. Det går fint, og
har ligget i der nu 3 år. Så det ville jeg ikke være nervøs ved. :) Slet
ikke i en hulmur.

/mikkel