Forskinkelse på interaktivt brug af pro@ac~
Fra : Jesper Holm Olsen

Dato : 27-03-01 15:54

Jeg har nu fået min pro@access til den lovede tid (3 måneder) og uden
problemer :)

Jeg bruger den meget til at sidde og fjernarbejde over SSH, men
oplever tit at linjen "fryser" et par sekunder, hvilket er ret generende.

Man kunne jo håbe på, at der med en 256K linje var en rimelig stabil
datastrøm, men det lader ikke til at være tilfældet.

SÅ, det jeg ville høre er om andre har oplevet samme fænomen, eller om
jeg skal begynde at fejlsøge min egen computer og den computer jeg
arbejde på over ADSL-linjen.

--
Jesper Holm Olsen, Graduate student & UNIX System Administrator at the
Dept. of Computer Science, University of Copenhagen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 27-03-01 16:54

"Jesper Holm Olsen" <dunkel@diku.edu> wrote in message news:xsq66gv2rg6.fsf@brok.diku.dk...

> SÅ, det jeg ville høre er om andre har oplevet samme fænomen, eller om
> jeg skal begynde at fejlsøge min egen computer og den computer jeg
> arbejde på over ADSL-linjen.

Hvis du har noget pakketab, kunne det godt give sig udslag på den måde ..

Kan du se fænomenet ved en hurtig ping?

// Steffen

Fra : Jesper Holm Olsen

Dato : 27-03-01 17:18

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> writes:

> Hvis du har noget pakketab, kunne det godt give sig udslag på den måde ..

Der sker ikke regelmæssigt - kun en gang imellem. Hvor mange deler
egentlig centralens kapacitet (jeg går ikke udfra, at man får 256K
dedikeret, eller hvad?) Når dette sker er der ikke anden traffik på
min egen linje, men hvis andre måske overfører meget? (Jeg er ikke
helt inde i, hvordan TDK har bygget nettet op).

> Kan du se fænomenet ved en hurtig ping?

Ved en 'ping -f' er der 23% pakketab, men er det ikke ok? Den skal vel
ikke kunne følge med der?

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 27-03-01 17:50

"Jesper Holm Olsen" <dunkel@diku.edu> wrote in message news:xsqy9tr18zj.fsf@brok.diku.dk...

> [...]
> helt inde i, hvordan TDK har bygget nettet op).

> Ved en 'ping -f' er der 23% pakketab, men er det ikke ok? Den skal vel

Det var egentligt bare en alm. ping jeg tænkte på - om delay pludseligt voksede, fx. hvert 2. minut el. lign.

Men hvis det er sjældnere end det lyder det nu bare som alm. netværksforstoppelser - dem kender jeg ingen metode til at undgå

// Steffen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-03-01 19:23

"Jesper Holm Olsen" <dunkel@diku.edu> wrote in message

> Der sker ikke regelmæssigt - kun en gang imellem.

ok

>Hvor mange deler
> egentlig centralens kapacitet (jeg går ikke udfra, at man får 256K
> dedikeret, eller hvad?)

TDC skulle gerne opbygge deres linier, så der ikke bliver for stor
belastning på backbone´en til deres knudepunkt.

Der er rimelig mange der deler linien. alle for ikke resaveret 256 Kbit,,,
det bliver alligevel aldrig brugt.

> Når dette sker er der ikke anden traffik på
> min egen linje, men hvis andre måske overfører meget? (Jeg er ikke
> helt inde i, hvordan TDK har bygget nettet op).

er du tilsluttet dit arbejde, eller uddannelses sted?

Den IP adresse, som du sender fra, ser ud til at at være belastet. ivertfald
for lidt siden.

> Ved en 'ping -f' er der 23% pakketab, men er det ikke ok? Den skal vel
> ikke kunne følge med der?

23 % pakketab, skulle gerne ikke fremkomme, hvis du ikke selv belaster
linien.

Bjarke

Fra : Jesper Holm Olsen

Dato : 28-03-01 15:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> writes:

> [...]
> det bliver alligevel aldrig brugt.

> er du tilsluttet dit arbejde, eller uddannelses sted?

Altså hjemme er jeg tilsluttet TDK, men jeg kobler op imod Datalogisk
Institut, der ligger inde på Forskningsnettet.

> Den IP adresse, som du sender fra, ser ud til at at være belastet. ivertfald
> for lidt siden.

Det kan jo være, jeg lige var ved at downloade noget :)

Spørgsmålet er, om det er forskningsnettet eller TDK's net der er
problemer med (og så ville jeg jo netop høre, om der var andre der
oplevede det samme).

> 23 % pakketab, skulle gerne ikke fremkomme, hvis du ikke selv belaster
> linien.

Også med en flood-ping? Jeg kan jo prøve at fyre den af på forskellige
tidspunkter og se om der er en sammenhæng.

Fra : Bent skohorn

Dato : 30-03-01 07:47

hey.. ping -f .. prøv det her på din shell ..
man ping
en del af svaret er :

-f Flood ping. Outputs packets as fast as they come back or one
hundred times per second, whichever is more. For every
ECHO_REQUEST sent a period ``.'' is printed, while for ever
ECHO_REPLY received a backspace is printed. This provides a
rapid display of how many packets are being dropped. Only the
super-user may use this option. This can be very hard on a
net-
work and should be used with caution.

så hvad havde du regnet med? pfft.

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-03-01 22:45

Tja, Jesper skrev jo selv:
> [...]

Så det var nok lige præcis det, han havde regnet med, ikke?

Hvis du nu svarer _under_ det, du svarer på, og klipper det væk, du
ikke svarer på - sådan cirka ligesom vi andre gør - vil du måske selv
kunne overskue sådan noget uden hjælp fra andre.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 28-03-01 12:25

Den 27 Mar 2001 16:54:01 +0200, skrev Jesper Holm Olsen
<dunkel@diku.edu> :

>Jeg bruger den meget til at sidde og fjernarbejde over SSH, men
>oplever tit at linjen "fryser" et par sekunder, hvilket er ret generende.

Jeg bruger også SSH en del, men oplever ikke samme fænomen.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
Hurtig email til SMS: tlfnr@sms.jth.net
jth.net: Godkendt DNS server til .dk og internationale domæner