Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portrætbilleder med blitz
Fra : Peter Hyldrup

Dato : 23-05-03 19:53

Hej
Jeg har taget nogle portrætbilleder med studieblitz og jeg synes at de er
lidt flade (kedelige farver) kan jeg evt. bruge et 81A filter, som jeg har
læst giver lidt varmere farver ?
Hvordan finder man ud af hvilken farvetemperatur en studieblitz har ?
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.
Peter

Fra : max

Dato : 23-05-03 20:01

> [...]
> Hvordan finder man ud af hvilken farvetemperatur en studieblitz har ?
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Studieflash er daglys kalibreret, så du skal bruge daglys film,
hvilket du sansynligvis også allerede har gjort.. Kedelige farver
er en vældig præcis beskrivelse, syns du ikke selv det..

Hvordan kedelige farver, blåt, grønt eller hvad..?
Hvilken film bruger du..? Hvor har du dine lamper
stående..? Bruger du parably, softbox, reflektor..?
Hvordan måler du lyset, flashmeter..?
Med lidt mere info er det lettere at hjælpe dig,
det lyder som om dine lamper er placeret forkert..?
-max-

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 23-05-03 20:29

> Hvordan kedelige farver, blåt, grønt eller hvad..? ....Grå/blå
> Hvilken film bruger du..?....Agfa Portrait
Hvor har du dine lamper stående......Jeg har to lamper, 45 grader ud til
hver side af modellen
Bruger du parably,....Ja softbox,....Ja reflektor..?...nej
> Hvordan måler du lyset, flashmeter..?ja, til 1/125 sek bl. 16

Peter>

Fra : max

Dato : 23-05-03 20:46

> Hvor har du dine lamper stående......Jeg har to lamper, 45 grader ud til
> hver side af modellen
> Bruger du parably,....Ja softbox,....Ja reflektor..?...nej
> >
> Peter>

Er Agfa Portrait en daglysfilm...?

OK - den opstilling skal give problemer..
Aldrig aldrig aldrig stil dine lamper på den måde.
Lad 1 lampe stå, evt.med box eller parably, flyt den 2.
bag modellen, højlys i hår, eller til at oplyse baggrunden
... Brug en hvid eller guld reflektor til at bløde skyggerne
fra flash nr 1.. Men ikke for meget.

bl.16 er for højt, hvilket format fotograferer du, småbilled
eller mellemformat.. I småbilled brug en moderat tele og stor
blændeåbning, skru ned for lyset eller brug et ND filter, gerne
et varmtone, hvis du kan li det..
-max-

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 23-05-03 21:14

> Er Agfa Portrait en daglysfilm...?...ja både til dagslys og blitz
>
> OK - den opstilling skal give problemer..
> Aldrig aldrig aldrig stil dine lamper på den måde......jeg har før brugt
den opstilling med noget andet udstyr med godt resultat
> [...]
> fra flash nr 1.. Men ikke for meget
>
> bl.16 er for højt,....hvordan kan det være for højt ? hvilket format
fotograferer du, småbilled....ja
> eller mellemformat.. I småbilled brug en moderat tele og stor
> blændeåbning, skru ned for lyset eller brug et ND filter, gerne
> et varmtone, hvis du kan li det....Hvilket filter skal jeg bruge ??
Peter

Fra : max

Dato : 23-05-03 21:31

> den opstilling med noget andet udstyr med godt resultat

> fotograferer du, småbilled....ja
> Peter

Glem alt.. Hvis du har fået gode resultater med den opstilling før
så kan du noget ingen anden fotograf kan..
Gør som Dorthe skriver, det løser nok dit problem..
-max-

Fra : itgrafen

Dato : 23-05-03 20:08

"Peter Hyldrup" skrev d. 23-05-03 19:53 dette indlæg :
> [...]
> Hvordan finder man ud af hvilken farvetemperatur en studieblitz har ?
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Hej Peter

du kan måle lysets farvetemperatur med en måler, meget lignede et
flashmeter.
der findes også flashmetre der måler lysets farvetemperatur. det er bare
dyre som ...
en anden og biligere metode - dog langt fra så velfunderet eller
holdbar. er at
lave nogle optagelser under forskellige lysforhold og med forskellige
filter i studiet.
og bruge de optagelser til at lave en grovbedømmelse ud fra.
det er en bilsig metode, om ikke andet.

vh
itgrafen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : enrico

Dato : 24-05-03 11:04

En sudieflash er mellem 5000 og 5500 Kelvingrader svarende til
gennemsnitligt dagslys.

Hvis farverne er flade kan det være fordi du overbelyser dine film.
Hvis der er tale om papirbilleder, kan det også nemt være dit
laboratorium, det har lavet fejlen.

Man kan bruge varmtonefiltre med forsigtighed, men det behøves ikke
efter min mening.

Brug en god film, et godt laboratorium og belys korrekt.

-enrico