Flammebrunering
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-01 15:28

Jeg har en gammel Suhl Fortuna S/S 12/70 hvor baskylen er godt slidt på
overfladen. Jeg kan se at baskylen tidligere har været flammebrunneret.

Jeg har tænkt mig at skille geværet ad og give det hele den store tur
(løbet vil jeg dog ikke ofre en brunering på, da det er nogenlunde OK).

Spørgsmålet er om man selv kan flammebrunnere baskylen og hvordan dette
skal gøres.

Alternativet kunne være at polere den, men det er sikkert ikke særligt
holdbart.

Er der nogen der kan komme med gode råd/erfaringer?

Mvh Steen

Fra : J Nielsen

Dato : 27-03-01 17:13

On Tue, 27 Mar 2001 14:27:34 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>(løbet vil jeg dog ikke ofre en brunering på, da det er nogenlunde OK).
>
>Spørgsmålet er om man selv kan flammebrunnere baskylen og hvordan dette

En faglært bøssemager fortalte mig engang at flammebrunering udføres
ved at opvarme emnerne sammen med nogle læderstykker. Herved afgives nogle
gasser som giver de forskellige farver. Jeg har aldrig eksperimenteret med det
selv, men når jeg snakker med ovennævnte bøssemager igen skal jeg spørge
ham.

>Alternativet kunne være at polere den, men det er sikkert ikke særligt
>holdbart.

En højglanspolering er faktisk rimelig holdbar overfor rust - så længe vi ikke
snakker om havjagt og lignende.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 27-03-01 22:42

In article <01c0b6ca$0eec4c70$817010ac@pc3704>, steen-
p@mail1.stofanet.dk says...
> [...]
> holdbart.
>
> Er der nogen der kan komme med gode råd/erfaringer?

Den flammede overflade man ofte ser på især ælde haglgeværer er, så vidt
jeg ved, fremkommet ved hærdningen. Man varmer delene op sammen med kød
og benmel for at give dem en meget hård overflade idet de suger kulstof
fra benmelet (kaldet case hardening på engelsk)Jeg mener derfor ikke, at
det umiddelbart kan lade sig at gøre, at genskabe dem.
MVH
Henrik