Slukke lcd-skærm?
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-05-03 19:37

Hej, jeg ville høre om der er nogen der kender et lille utility der kan
slukke en iMac FP's flade skærm?

Man kan jo selvfølgelig gå ind i energy saver og ændre turn-off timeren,
men der går jo mindst et minut, jeg kunne godt tænke mig noget som
slukkede den med det samme og gjorde det muligt at tænde den igen ved
tryk på tastatur el. mus (ellers har det vist ingen interesse (o: )

På min gamle iBook var det muligt bare at skrue helt ned for brightness,
så slukkede skærmen, men det virker ikke på iMac'en :o/

- Jørgen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 24-05-03 00:35

"Jørgen Tietze" <tietze@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slukkede den med det samme og gjorde det muligt at tænde den igen ved
> tryk på tastatur el. mus (ellers har det vist ingen interesse (o: )

Lav et aktivt hjoerne i Skaermskaaner-indstillingerne. Saet tiden ned.

- Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-03 08:02

Jens Rasmussen <hest@ko.gris> wrote:

> Lav et aktivt hjoerne i Skaermskaaner-indstillingerne.

Men slukker det skærmen? Gør det den ikke bare sort?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-05-03 09:41

> Men slukker det skærmen? Gør det den ikke bare sort?

Nej den bliver slukket, efter et stykke tid. Det afhænger vist også af
hvilken computer og skærm du har, men jeg tror alle iMac modellerne og
alle modeller med tft/flad-skærm slukker skærmen efter den mængde tid
man sætter i "energy saver"/"skærmskåner".

Det burde være muligt at finde noget man bare kunne køre og så slukkede
skærmen, uden at man skulle ind ændre i indstillinger i "skærmskåner"
eller "energy saver" - måske man kan med applescript eller hvis man er
heldig - et lille shell program . Men jeg har ikke fundet nogle af
disse funktioner endnu.. :o/

- Jørgen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-05-03 12:14

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-03 20:26

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Er det ikke ca. samme effekt?
>
> Hvorfor ville du slukke skaermen?

Det var jo ikke mig, der startede tråden her, men det er vel for at
skåne skærmen, så den lever længere. Baggrundsbelysningen bliver jo også
slidt med tiden. Miljøhensyn kan der jo også være, selv om en flad skærm
ikke bruger så meget strøm som en CRT-skærm. En skærmskåner med sort
skærm (blank screen) slukker vel ikke skærmen, men gør den bare sort.
Derved bruges stadig strøm, og skærmen slides.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-05-03 23:33

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-03 06:51

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Jeg er langt fra sikker, men når den laver skærmen sort så slukker den vel
> alle pixels. Det må give samme effekt. Man sparer i hvert fald strøm.

En fladskærm har baggrundsbelysning. Når der er sorte områder på
skærmen, så lukker pixlerne bare for lysgennemgangen. Jeg vil tro, det
samme gælder, når skærmskåneren gør skærmen sort. Derfor er
baggrundsbelysningen stadig tændt, bruger strøm og slides. Når man
sætter skærmen til at gå på stand-by, så slukker den helt. Det samme
gælder vist en CRT-skærm. Selv om skærmskåneren gør den sort, så kører
strålekanonen vel stadig. Ja, jeg er ikke helt sikker på disse ting, men
jeg kan dårligt forestille mig, at det er anderledes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-05-03 10:59

Jeg fik lige den ide at søge på "Energy Saver" inde på macosxhints og
hmmm, ja der dukkede sørme noget op!

Det lader til at man kan bruge pmset til at sætte alle de forskellige
energy saver settings, så det går lidt hurtigere end at skulle ind og
trække i knapperne i skærmskåner indstillingerne

Selvom det ikke er så godt som en tænd/sluk knap så er det da noget
bedre, da man kan lave små scripts osv. til at gå ind og ændre det til
forskellige opsætninger man nu har for vane at bruge

macosxhints.com:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020918053240459&query=%5C
%22Energy+Saver%5C%22

- Jørgen