xHTML ?
Fra : Ronni

Dato : 27-03-01 15:38

Er der nogle som kan fortælle mig de generelle forskelle
på dette og alm. HTML ?
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget brugbart, og gider
ikke købe en bog hvis ikke det er noget interessant! :)

mvh
Ronni

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 27-03-01 16:16

Ronni wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogle som kan fortælle mig de generelle forskelle
> på dette og alm. HTML ?

XHTML er en omskrivning af HTML til XML. Det vil sige at der
gælder nogle regler for hvordan man skal kode - de vigtigste er:

- alle tags og atributter med småt (XML er CaSeSeNsItIve)
- alle tags skal afsluttes. Tags som f.eks. <br> skrives <br />
- alle tags skal 'nestes' korrekt

Din dtd skal deklareres i toppen af dokumentet, og koden skal
valideres på http://validator.w3.org

- se f.eks. koden på www.html.dk for et eksempel på XHTML 1.0

Med XHTML har du flere muligheder for at manipulere dokumenter -
udover den normale CSS, har man f.eks. også mulighed for at
benytte XSL.

Her er link til dokumentationen:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/

Og hvis du vil læse mere om XSL:
http://www.w3.org/Style/XSL/

Mvh
Jonas

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-03-01 20:59

Jonas Astrup - html.dk <jonas.usenet@html.dk> wrote in <99qas8$cpa$1
@sunsite.dk>:

> [...]
>
>- alle tags og atributter med småt (XML er CaSeSeNsItIve)
>- alle tags skal afsluttes. Tags som f.eks. <br> skrives <br />

Og en pudsig detalje - som jeg først opdagede for et par dage siden - er at
"attribute minimazation" ikke er tilladt. Det vil sige, man ikke kan lave
følgende kode:

<select name="efternavn">
<option value="stocholm">Stocholm</option>
<option value="Pedersen" selected >Pedersen</option>
</select>

Det skal i stedet være:

<select name="efternavn">
<option value="stocholm">Stocholm</option>
<option value="Pedersen" selected="selected" >Pedersen</option>
</select>

--
Læs mit midtvejsprojekt om digitale signaturer på Smart Cards på
http://stocholm.dk/pmp

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk