Overvågning med webcam eller lignende
Fra : Mohammed

Dato : 23-05-03 19:13

Hej
Kan nogen komme med en billig løsning til hvordan man kunne overvåge et rum,
måske med et webcam eller lignende. Hvor man havde mulighed for at optage 24
timer ad gangen, som kunne gemmes på harddisken.

Tak

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 23-05-03 21:09

"Mohammed" <mohammed_ali50@hotmail.com> wrote in message
> [...]
24
> timer ad gangen, som kunne gemmes på harddisken.

Hvad har det lige med bundkort at gøre ?

Billig afhænger af om du mener billig i indkøb eller drift.
En løsning med et webcam kræver en computer. Du har muligvis begge, men
strømforbruget i en sådan løsninger gør at det hurtigt ender med at koste
mere end andre alternativer.

Hvis der er LAN/WAN/Wifi access til rummet kan du gøre det mere enkelt med
et webcam der har netværks muligheder. Dem er der en del af. De kan typisk
sættes til at uploade til en server via FTP el.lign.

Der findes forskellig software. Til Linux/unix er et godt produkt dette :
http://motion.sourceforge.net/
Fordelen er at det kan sættes til kun at optage når der sker noget (motion
detect) og er let at justere m.h.t. motion threshold. Samtidig kan du
ekskludere områder af billedet m.h.t. motion detect f.eks. hvis der er
konstant bevægelse nogle steder i billedet (som du ikke ønsker at trigge
på).
Produktet gemmer sekvenserne som MPEG video filer.
Det kan sættes op til at hoste sin egen lille web-server der med en speciel
Java Applet kan vise hvad der sker i real-time (det kan Axis webcams også
forresten, og de gør det bedre... se : http://www.vardebib.dk/webcam.htm )

Det er en anelse CPU slugende (ca. 20% på en P3 1 GHz med et Philips USB
kamera) men det er vist meget normalt for den slags kombineret med USB cams.

Jeg har brugt Motion gennem lang tid og det er ganske stabilt. Det primære
problem jeg har er at USB cams generelt har dårlig billedhvalitet &
objektiv. Med et Axis eller et videokort & rigtigt camera får man væsentlig
bedre resultater.

/Jesper

Fra : TGD

Dato : 26-05-03 12:22