Mouseover på div box
Fra : Qilanto

Dato : 23-05-03 17:05

Jeg har en div box der ser således ud:

#menu_item {
background-color: #E8E8E8;
width: 126px;
margin-top: 1px;
}

Jeg vil gerne have baggrundsfarven til at skifte når musen er
over boksen #menu_item. Er det muligt? Menu_item er en lille boks
i en menu med et link.

Hvis ikke - hvad ville så være den nemmeste løsning (ikke
tables).

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-03 17:41

"Qilanto" <mail@qilanto.dk> skrev
> [...]
>
> Jeg vil gerne have baggrundsfarven til at skifte når musen er
> over boksen #menu_item. Er det muligt? Menu_item er en lille boks

Du kan i css definere at links skal opføre sig sådan:

a.mlink:link,a.mlink:visited,a.mlink:active{
font-family:verdana,arial,sans-serif;
color:#000080;
display:block;
width: 140px;
text-decoration: none;
font-size:10px;
padding:3px;
background:transparent;
font-weight:normal;
}
a.mlink:hover {
background:blue;
color:white;
}

Derefter laver du dine links på denne måde:

<a class="mlink" style="display:block;padding:3px;" href="ny_side.htm">En ny
side</a>

Se det demonstreret på Hjemmesideskolen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Qilanto

Dato : 24-05-03 18:59

Ja - my bad. Det virker også fint - lige bortset fra:

Jeg kan ikke få den til at blive samme størelse som teksten. Den vil lave
padding udenom teksten uden jeg ber den om det. Så den har samme størelse som
på den side du henviste til.

Er det mig der gør noget galt?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-05-03 12:06

"Qilanto" <Qilanto@lazy.dk> skrev
> [...]
> padding udenom teksten uden jeg ber den om det. Så den har samme størelse

Du skal vel bare ændre nogle værdier i den kode, jeg viste:

[...]

Ret font-size, så den svarer til den øvrige tekst - eller slet den linje.
Fjern eventuelt også font-weight.
Ret font-family, så den svarer til den øvrige tekst - eller slet den linje.
Ret padding, så du er tilfreds med værdien - eller slet den linje.
Ret width, så det passer dit behov.
Ret color, så din menutekst får den farve, du vil have.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-05-03 17:48

Qilanto <mail@qilanto.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have baggrundsfarven til at skifte når musen er
> over boksen #menu_item. Er det muligt? Menu_item er en lille boks

Du kan fx tilføje

#menu_item:hover { background-color:#000080; }

(Er der kun et menu_item? Når man skriver "#menu_item" henviser man
til et element med id="menu_item", og id'er skal være unikke, så der
må kun være et element der matcher).

Det virker dog ikke i Internet Explorer (den forstår ikke CSS2 så godt,
og i CSS1 virkede :hover kun på a-elementer).
Det man så normalt gør er at sætte :hover på a-elementet

#menu_item a:hover { display:block;
background-color:#000080; }

Man sætter display:block for at få a-elementet til at fylde hele den
omsluttende boks ud, og ikke kun der hvor der er tekst i linket.

> Hvis ikke - hvad ville så være den nemmeste løsning (ikke
> tables).

Javascript kan også bruges til at gøre ting ved mouseover, men det er
ikke nødvendigt her.

/L

Fra : Qilanto

Dato : 24-05-03 02:49

Tak for hjælpen. Det virker fint nu.. og jeg brugte:

#menu_item a:hover { display:block;
background-color:#000080; }

Det var klart det letteste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-05-03 19:30

"Qilanto" <Qilanto@lazy.dk> wrote in message news:bamj29$6d2$1@sunsite.dk...
> Tak for hjælpen. Det virker fint nu.. og jeg brugte:
>
> #menu_item a:hover { display:block;
> background-color:#000080; }
>
> Det var klart det letteste.

Godt råd, og godt du fulgte det. En lille tilføjelse: Du bør - når du bruger
a-markøren - sætte cursor:default, hvis ikke elementet er et aktivt link.
Ellers får du jo cursor:pointer (cursor:hand i IE) på elementet, hvilket
kan være vildledende.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Qilanto

Dato : 24-05-03 13:17

Fra : Qilanto

Dato : 24-05-03 13:20

Sorry hvis jeg lavede et underligt post - ved ikke lige hvad der skete der :)

Men jeg har lige et spørgsmål mere. Er det muligt at lave en DIV box til et
link? Så den laver baggrundsfarven på boksen om så snart musen er inde i DIV
området - og DIV altså er et link.

Lige nu ser det sådan ud:
<a class="menu" href="test">link</a>

Hvilket jo kun giver mouse over på teksten. Jeg vil gerne have hele boksen til
at linke i stedet.

Anyone?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-03 13:32

> [...]
> <a class="menu" href="test">link</a>
>
> Hvilket jo kun giver mouse over på teksten. Jeg vil gerne have hele boksen

Se mit svar 23/5 18:41

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-05-03 14:02

"Jørgen Farum Jensen" <webmaster@webdesign101.dk> skrev :

Hej Jørgen Farum Jensen

Har du ikke mulighed for at bruge korrekt tidszone på din
computer?

Det andet er lidt irriterende.
--
Knud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-05-03 20:25

> Hej Jørgen Farum Jensen
>
> Har du ikke mulighed for at bruge korrekt tidszone på din
> [...]

Sorry - det er rettet nu.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-05-03 11:33

"Jørgen" == Jørgen Farum Jensen <webmaster@webdesign101.dk> writes:

> Sorry - det er rettet nu.

Ikke helt:

Date Sun, 25 May 2003 21:25:27 +0200

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-05-03 11:57

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Sorry - det er rettet nu.

Nu er tidszonen o.k., men klokkeslættet er stadig forkert (21:25,
læst kl. 12:56)
--
Jens Gyldenkærne Clausen